Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake

Glenfiddich

Recommended Posts

1 hour ago, Glenfiddich said:

ingen av dem har riktig størrelse. Men hva er riktig nok?

Ja, det må du vel selv finne ut av gjennom måling/eksperimentering.  Som nevnt, hva akselhullet angår så kan det til en viss grad løses med et lite rørstykke.

Det bør vel også være mulig å få printet ut slike greier på 3D-printer

(Digresjon: det tikket nettopp inn en melding fra Istanbul, en kar jeg møtte der har akkurat printet ut en sekstant - med tomme vannflasker (dvs, søppel) som råmateriale.  Han trenger fortsatt å finne en bit med speil samt teste ut om greia vil fungere.  Jeg la inn et spørsmål om den politiske situasjonen, jeg tolker svaret som at det er lite håp om at demonstrasjonene kan føre til noe regimeskifte).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

I den manualen er det et bilde hvor særlig én detalj er interessant:

20250328_135030.jpg.bdd5fbc7fb6900d8f90a7cb746607aa9.jpg

Jeg har nemlig koblet til et ekstra batteri til forbruksbatteriet, med pluss til pluss og minus til minus. Det står "no other connection should be made to this post".

Men gjelder det også sammenkoblede batterier?

Alternativet til å koble minus til minus er å la det gå via samme minuspole som all domestic loads and generators. Det høres jo litt feil ut, eller?

50 minutes ago, Glenfiddich said:

Batterimonitoren påstår at batteriet nesten er tomt, mens voltmeteret viser 13.3 på startbatteriet, og 12.6 på forbruksbatteripakken. Hva er galt?

Mulige feilkilder:

• Ett eller flere batterier/battericeller er helt eller delvis kaputt
  • Batterimonitoren trenger å synkroniseres
  • Lading har gått utenom batterimonitoren
  • Batterimonitoren er kaputt
  • Sikkert flere mulige feilkilder

Prøv med delvis utlading av batteriene etterfulgt med full lading og se hva som skjer.

Overvåker batterimonitoren begge batteriene eller bare frobruksbatteribanken?  12.6V indikerer jo at forbruksbanken ikke er fulladet, i allefall.

Glenfiddich skrev 28 minutter siden:

Det står "no other connection should be made to this post".

Det er jo fordi all strøm inn og ut av batteriet skal gå på motsatt side av shunten så det blir målt. Om du bruker strøm på feil side av shunten så har batterimonitorens målinger ingen verdi...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Glenfiddich skrev for 3 timer siden:

Akselhullet er 7mm, er det ok å gå for 8mm akselhull på en 7mm bolt? 

Det er vel ikke ideelt. Du bør ihvertfall sjekke at det er nok klaring til kanten av hjulet. Jeg ser de har 8mm akslinger. Kanskje du kan bore opp hullene i bommen?

On 3/28/2025 at 1:21 PM, Glenfiddich said:

Ok. Jeg har et annet problem, litt som et mysterium i grunn: Batterimonitoren påstår at batteriet nesten er tomt, mens voltmeteret viser 13.3 på startbatteriet, og 12.6 på forbruksbatteripakken. Hva er galt?

Men det står jo at den lader med 1.2A, samtidig som spenningen er 13.3V. Behøver det å være feil at batteriet er tilnærmet tomt?

Hvis batteriet kobles i fra og står uten belastning eller lading en liten periode, så får man jo vite hva spenningen til et ubelastet batteri er, og om det er utladet eller ikke. 13.3 Volt ved 1.2A ladestrøm sier vel ikke så mye om det?

Litt inspirert av denne tråden så har jeg lurt på om jeg likevel skulle ta meg en tur over til EU land.

Hvis den informasjonen jeg har funnet fram til, så er det slik at man kan ha båten i 18 måneder innenfor EU sine grenser, før man må betale moms. Man må melde i fra ved ankomst, og så har man 18 måneder på seg før man må være ute igjen. Er det noen på forumet her som vet om dette medfører riktighet?

https://www.boatandyachtregistration.com/no/eu-vat-import.html

Har ingen ide om dette er en pålitelig kilde, fant den bare på Internett.

Leste ellers på et annet forum om noen som hadde vært innenfor EU i 5 måneder med en ny fin, stor båt og som hadde litt lettere panikk på grunn av at de mente grensen for å måtte betale moms var på 6 mnd. Det ser jo heldigvis ikke ut til å stemme.

Ja det er rett. 

Du trenger ikke sjekke inn med passkontroll om du kommer fra et Schengen land. Men det er en stor fordel å kunne bevise når du var utenfor EUs moms sone. Norge er Schengen land.

Norge, England, Gibraltar, Tyrkia og Albania er utenfor EUs moms sone, og kan således brukes som steder å gå til for å "nullstille" disse 18 månedene. Noen går også til Tunisia. 

Vi seilte rett fra London til Portugal - i Portugal måtte vi da sjekke inn i landet med pass mm etterso England ikke er i Schengen. Så seilte vi til Gibraltar der vi "restartet" 18 måneder. Bevis vi har var kvittering på diesel og havneavgift. Her må man også sjekke inn personlig med pass mm. Vi har nå  seilt 18 mndr i EU vann - nå er båten igjen i Gibraltar. Diesel fylt og havneavgift betalt og nye 18 mndr starter når vi drar fra Gibraltar.

Det er også regler om hvor lenge du kan være utenfor Norge før du blir utmeldt av Folketrygden.  De finner du på NAVs sider. 

Fokus på momsreglene varierer fra land til land. Vi har ikke blitt spurt om dette de siste 18 månedene hverken i Portugal, Spania, Italia eller Frankrike. Vi har hatt besøk av politi og kystvakt i alle land på stikkprøver. Alle veldig høfflige og hyggelige. 

Det er litt ulik praktisering av regelverket.  Jeg har hørt om enkelte som hevder å ha "nullstilt" bare ved å dra "langt nok" ut i internasjonalt farvann og tilbake igjen.  Det er etter mitt skjønn ikke godt nok, men hvis man blir kontrollert og slipper unna, så er det vel godt nok.

I Hellas praktiseres sjekk gjennom "transittlog" som må kjøpes i første havn man er i og vises frem til havnepolitiet hver gang man er i en havn, og er den gått ut på dato når man kommer til en havn så får man problemer.  Hva som egentlig er regelverket der er ikke helt greit å bli klok på, jeg har lest litt forskjellig, og det er litt forskjellig praktisering også.  En ting jeg har lest er at det er 18 måneder i Hellas som gjelder, uavhengig av hvor lenge man har vært i EU allerede.  Praksis varierte imidlertid avhengig av tollkontoret som skriver ut denne.  Jeg er usikker på praksis nå, da de har fått noe slags selvbetjentingssystem for utstedelse av denne.

Det var interessante tilbakemeldinger. Hvis man har kjøpt en båt til en god pris, slik at man kan dokumentere en ikke alt for høy kjøpesum, så er vel en mulighet også å momse båten inn i EU, for den momsingen inn til ett land vil vel være evigvarende og gjelde i alle EU land?

Ser ellers at trådstarter gjør noe rett som jeg selv har gjort helt feil. Jeg har brukt båtens originale analoge voltmeter, som er inndelt i skala 7-12-17 Volt. Det gir jo ingen info som kan brukes. Etter at jeg omsider fikk satt inn et nytt digitalt voltmeter som måler tideler av en volt, så hadde jeg omsider kontroll på spenningen og ladingsgraden på blybatteriene. Det hjalp veldig mye for å ha full kontroll på dem.  

Vet ikke om denne websiden kan gi rett informasjon om sammenhengen mellom hvilespenning og ladingsgrad. (Synes spenningsverdiene var litt lavere enn det jeg har pleid å legge til grunn.)

https://ph.naturesgenerator.com/blogs/news/lead-acid-battery-voltage-chart 

Ser at trådstarter allerede har "rett utstyr" og at det da bare gjelder å måle hvilespenningen, og ikke spenningen ved lading eller belastning. 

14 hours ago, Arne2 said:

Hvis man har kjøpt en båt til en god pris, slik at man kan dokumentere en ikke alt for høy kjøpesum, så er vel en mulighet også å momse båten inn i EU, for den momsingen inn til ett land vil vel være evigvarende og gjelde i alle EU land?

Momsen må trolig betales på "antatt markedsverdi" dersom kjøpesummen er lav - og kjøpesum for en brukt båt i Norge er vel generelt sett lavere enn markedsverdi på tilsvarende båt i EU ... uten at jeg helt vet hvordan reglene virker der.  Betaler man MVA til EU of skifter flaggstat, så kan det bli vanskelig å ta båten tilbake til Norge uten å betale MVA igjen.  Tror jeg.  Mener å huske at det var noen diskusjoner på om en båt kunne være "momset" både i Norge og EU, men husker ikke konklusjonen.

18 hours ago, Arne2 said:

Hvis man har kjøpt en båt til en god pris, slik at man kan dokumentere en ikke alt for høy kjøpesum, så er vel en mulighet også å momse båten inn i EU, for den momsingen inn til ett land vil vel være evigvarende og gjelde i alle EU land?

Men så må en vel også sørge for at båten er CE merket hvis man ikke kjøpte en båt som allerede var CE merket. Og det kan vel fort koste like mye som momsen, om ikke mer.....

4 hours ago, Vestkystseiler said:

Men så må en vel også sørge for at båten er CE merket hvis man ikke kjøpte en båt som allerede var CE merket. Og det kan vel fort koste like mye som momsen, om ikke mer.....

Nei, det kan ikke være en relevant problemstilling. CE merking er en bekreftelse fra produsenten på at båter produsert etter en bestemt dato oppfyller EU sine krav til sikkerhet. Det kan ikke være et krav om at man skal dokumentere hvordan båten ble konstruert og produsert, når båten er i fra en periode før kravene trådte i kraft. 

CE merkingen gjelder jo også krav som stilles for båter og andre produkter som skal tilbys for salg innenfor EU. (Trodde jeg. Sjekket litt videre og det ser også ut til at kravene gjelder bruk. ) 

Min båt bygd på tidlig 80 tall er ellers klassifisert av engelske Lloyd Skipsregister i England, uten at jeg tror det har noen betydning. Det ligger jo også mange brukte båter uten CE merking til salgs innenfor EU, som har det til felles at de ble produsert før kravene til CE merking kom.

Ellers så er det vel også slik at når det gjelder formelle sikkerhetskrav, så omfattes disse kravenene av EØS samarbeidet, slik at når båten krysser grensene innenfor EØS, så skjer det formelt sett ingen "Import til EØS området". (Grunnprinsipp i EØS avtalen.) Samtidig så er det allikevel slik at man krysser en "momsgrense".

12 hours ago, tobixen said:

Betaler man MVA til EU of skifter flaggstat, så kan det bli vanskelig å ta båten tilbake til Norge uten å betale MVA igjen. 

Dette må da være en ganske viktig problemstilling hvis man bestemmer seg for å dra til EU og bli der et stykke tid.

Men man behøver vel ikke å registrere om selv om man toller båten inn i EU. Har man en båt som har vært på norsk register i 30-40 år, så skulle den jo ikke miste sin status i Norge, selv om den har vært ute på en langtur i EU, der den har blitt tollet inn i EU landet (??!!) 

Kommer man så tilbake med en båt som for eksempel er på Polsk register, så er vel situasjonen kanskje en annen?

Ellers hvis man befinner seg i et "nært EU land" så bør det vel fungere med en tur hjem til Norge en gang i året, slik at man da slipper å betale noen moms (?!)

9 hours ago, Arne2 said:

CE merkingen gjelder jo også krav som stilles for båter og andre produkter som skal tilbys for salg innenfor EU. (Trodde jeg. Sjekket litt videre og det ser også ut til at kravene gjelder bruk. ) 

Interessant.  Min båt er jo hjemmebygd, er unntatt krav om CE-merking i Norge og har således ingen dokumentasjon på at den oppfyller CE-kravene.

Jeg hadde en insident i Portugal, hvor båten havnet på land.  To politibetjenter kom ut til meg for å informere om at båten ikke kunne sjøsettes før den hadde gått gjennom en teknisk inspeksjon - denne meldingen fikk jeg altså både skriftlig og muntlig overlevert fra begge politibetjentene, bare for å være sikker på at jeg hadde mottatt beskjeden.  Det var mye armer og ben for å finne ut hva riktig prosedyre for å få gjennomført en teknisk inspeksjon.  Vi gjorde først fremstøt mot feil etat.  Denne etaten utførte noe slags "PKK" på båter med portugisisk flagg.  De hadde en lang sjekkliste som inneholdt punkter som bl.a. hvor mange milliliter med sprit som skal være tilgjengelig i førstehjelpsutstyret - slik jeg forstod lista (men det var vanskelig, den var på portugisisk) så ville det ikke være vanskelig for meg å oppfylle kravene, den var altså ikke på langt nær like omfattende som CE-merkingen.  De ville imidlertid ikke gjennomføre inspeksjonen, fordi de mente det var reglene i flaggstaten som gjalds og ikke portugisiske regler.  Jeg måtte altså ordne med norske myndigheter for å få dokumentert at båten var i god nok teknisk stand.  Jeg var til og med innom ambassaden (etterhvert fant jeg ut at det var feil kontor jeg hadde besøkt.  Myndighetsrepresentanten fra riktig etat kom, banket litt i skroget, stilte spørsmål til hvordan vi hadde reparert skadene, så litt på bilder jeg har tatt, beordret båten sjøsatt, forsikret seg om at det ikke var vanninntrengninger ved roraksen og beordret meg tilbake til kontoret for å hente dokumentasjon på at teknisk kontroll var bestått).

Jeg har lest om at når man ankommer Kypros (altså Gresk Kypros) så må man vise frem omfattende dokumentasjon, blant annet på at båten er CE-godkjent.  I såfall må en eventuell tur til Kypros gå via Tyrkia og til fots inn og ut av den delen av Kypros som de-facto er medlem av EU.

9 hours ago, Arne2 said:

Ellers så er det vel også slik at når det gjelder formelle sikkerhetskrav, så omfattes disse kravenene av EØS samarbeidet, slik at når båten krysser grensene innenfor EØS, så skjer det formelt sett ingen "Import til EØS området". (Grunnprinsipp i EØS avtalen.) Samtidig så er det allikevel slik at man krysser en "momsgrense".

Norge er offisielt ikke med i EU, samtidig som at vi for mange praktiske formål er med i EU - men vi står altså utenfor tollunionen, derfor utgjør det stor forskjell på om MVA er betalt til Norge eller et EU-land (og man momser ikke til "EU", man må momse til et land i EU.  Det finnes minimumskrav til nasjonale MVA-satser i EU for å unngå "race to the bottom").

Når det kommer til kryssing av grenser med bil, så kan man passere disse ganske bekymringsløst.  Det finnes både internasjonale avtaler og EU-avtaler på dette, blant annet mener jeg det er slik at en hvilken som helst forsikringsavtale i EU/EØS er gyldig i hele EU/EØS, en bil som er teknisk godkjent i ett land er godkjent for bruk i hele EU/EØS.  Det vil stort sett være oppslag om særnasjonale regler ved grensepassering.  Trafikkreglene er ikke alltid de samme ... men de er stort sett ganske like i hele EU/EØS.  (Generell vikeplikt fra høyre er ikke en særnorsk regel, men i praksis er det omtrent bare fattige Norge som ikke har råd til eksplisitte vikepliktskilt på alle sideveier).  Seiler man fra Norge til Sverige så skjer det stort sett også ganske bekymringsløst - men man kan få seg noen ubehagelige overraskelser i andre deler av EU, regelverk for lystbåter er svært lite sammenhengende i EU/EØS.  Det finnes internasjonale regler for skip som seiler i internasjonalt farvann (og disse reglene gjelder vel stort sett også ved "innocent passage"), men i en lystbåt ønsker man jo ofte å besøke land.

HELT bekymringsløs kan man heller ikke være i bil.  Det er mulig reglene er blitt myket opp noe, men jeg tror ganske sikkert at det kan medføre risiko for krav om betaling av alt av importavgifter med pant i bil dersom en utenlandsregistrert bil blir stående for lenge i Norge eller benyttes av en nordmann, og til en viss grad også vice versa for norskregistrerte biler i EU.

10 minutes ago, tobixen said:

Generell vikeplikt fra høyre er ikke en særnorsk regel

Uff, nå digregerer jeg veldig, men føler for å komme med en historie fra da jeg var noen dekader yngre.  En spansk dame lånte bilen vår, senere plukket hun oss opp og kjørte oss og bilen hjem, så jeg var passasjer i egen bil.  På veien kom det en bil fra høyre som prøvde å presse seg ut.  Så ble jeg letter sjokkert over sjåføren - i stedet for å stoppe og slippe bilen frem, så hyttet hun med nevene mot den andre bilen!   Allmenn vikeplikt fra høyre hadde hun aldri hørt om, i Spania må alltid biler fra "sideveier" vike for biler på "hovedveien", og det var hennes klare oppfatning at vi kjørte på "hovedveien" og at den andre bilen kjørte på "sideveien".

tobixen skrev 43 minutter siden:

Allmenn vikeplikt fra høyre hadde hun aldri hørt om, i Spania må alltid biler fra "sideveier" vike for biler på "hovedveien"

Det stemmer nok at noen har en sånn oppfatning i Spania, særlig på landsbygda, men reglene er nok i utgangspunktet like, så hun tok nok "en spansk en" (som forøvrig er et uttrykk som har en artig opprinnelse:)

8 hours ago, tobixen said:

Myndighetsrepresentanten fra riktig etat kom, banket litt i skroget, stilte spørsmål til hvordan vi hadde reparert skadene, så litt på bilder jeg har tatt, beordret båten sjøsatt, forsikret seg om at det ikke var vanninntrengninger ved roraksen og beordret meg tilbake til kontoret for å hente dokumentasjon på at teknisk kontroll var bestått).

Det var nok omtrent slik som jeg trodde at det forholdt seg ja, inklusive graden av forvirring hos de som skulle håndheve regelverket.

8 hours ago, tobixen said:

Norge er offisielt ikke med i EU, samtidig som at vi for mange praktiske formål er med i EU - men vi står altså utenfor tollunionen, derfor utgjør det stor forskjell på om MVA er betalt til Norge eller et EU-land (og man momser ikke til "EU", man må momse til et land i EU.  Det finnes minimumskrav til nasjonale MVA-satser i EU for å unngå "race to the bottom").

Når det gjelder formålet "teknisk standardisering" så er vi for de fleste praktiske formål innenfor unionen. Dette er ett av grunnprinsippene i EØS avtalen. Da denne ideen om et felles regelverk for alle produkter produsert innenfor EU og EØS kom, så kalte man dette for "The new apporach".

Alle "varer" inklusive også båter og seilbåter, skal kunne handles på tvers av landegrensene uten å ha behov for ombygging eller tilpasning til nasjonale krav. De aller fleste tekniske standarder som man finner på standard dått no inneholder bokstavene EN, for eksempel NEK-EN-60204-1 (Norsk elektrisk kommite, Europanorm for elektriske installasjoner på maskiner.)

For de fleste nye fabrikk og verftsbygde båter så vil "flaggstatens regelverk" og så være "felles europanorm". For noen båter så vil man jo kunne "seile utenom" på grunn av båtens alder, eller andre grunner.   

Arne2 skrev On 30.3.2025 at 18.37:

Litt inspirert av denne tråden så har jeg lurt på om jeg likevel skulle ta meg en tur over til EU land.

Hvis du drar ut for å virkeliggjøre drømmen din, inspirert av denne tråden, så er det noe jeg er stolt av. Det vil være et håndfast bevis på at én person her inne har gjort noe stort i livet som en følge. Jeg tror det føles sånn først og fremst fordi jeg synes at det å gjennomføre drømmer er liksom hellig, kanskje på grunn av kontrasten til situasjonen hvor livet liksom kommer i veien og dagene kommer og går til man lurer på hvor egentlig livet ble av.

Vi drar ca 1. mai fra Esbjerg. Rekker du det eller ses vi senere?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...