Glenfiddich Svart 28.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April I dag har jeg fått henne på land og vasket henne. Det vil si, jeg var ikke alene om det, det vrimlet av folk som ville hjelpe til. I morgen skal hun få ny bunnmaling. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 28.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April Hulda skrev On 28.4.2025 at 8.24: Å seile i 90 grader tror jeg ikke noe på. At man kan bli slått ned og helt rundt, tror jeg på. Vis hele sitatet Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til dette, kanskje er det som en slags fiskehistorie eller noe at man er naturlig skeptisk til. For det det er verdt: på det verste var det også mer enn 90 grader, og på ett punkt stod jeg på ryggen av cockpit og så sjøvann skylle over skoene mine. Jeg lover kors på halsen, ti kniver i hjertet og mor og far i døden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.April Link til dette innlegget Svart 29.April Ja, men da seiler du ikke i 90 grader, båten blir slått ned av sjøene. Snakket med byggeren av en stål Collin Archer og den ene eierene en gang vi var i Varberg. De hadde for noen år siden seilt sydøst på Grønland. Da var sjøene såpass at masttoppene slo nedi. Dette er en ca. 10 meter lang ketch. Så da vi seile i historien over, var det ikke så mye sjø. Sjkøtewinchene lå nedi, men jeg tipper at vi ikke krenget mer enn 50 grader. Kanskje litt over. Med slik krenging blir seilarealet redusert og kjølens rettende moment øker en god del. En av gutta gikk på sofaryggen og tråkket inn et par skapdører på vei fra for til akter. Jeg tror ikke gikk an å krenge denne båten særlig mer. Det var en surrealistisk opplevelse. 38 fot skjærgårdskrysser med bitte liten foldepropell og 13 hk motor. Skulle gått mot vinden med motor, ville vi gjort flere knop baklengs for bare riggen. Vi har i hvert fall en dokumentert historie om en Collin Archer redningsskøyte som slo forlengs kollbøtte. Noen har også rullet rundt, og kommet opp med riggen intakt. Slik jeg ser det, er det fremfor alt bølgene man skal være redd for. Vinden kan man med fornuft som regel håndtere. Og nedover der du skal seile er det tidevann og grunne områder der sjøene spretter rett i været selv i moderat vind som er risikabelt. Men dette vet du. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 29.April Link til dette innlegget Svart 29.April Han hadde god heeling denne kar'n her også da han tok sin famøse "mast walk".... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.April Link til dette innlegget Svart 29.April Atpåtil i dress og slips! Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 29.April Link til dette innlegget Svart 29.April Den kan aldri deles for ofte: Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 29.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April I dag har jeg malt Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 29.April Link til dette innlegget Svart 29.April Glenfiddich skrev On 28.4.2025 at 19.34: I dag har jeg fått henne på land og vasket henne. Det vil si, jeg var ikke alene om det, det vrimlet av folk som ville hjelpe til. Vis hele sitatet Ganske morsomt bilde over, for det ser ut som at cockpit fra nabobåten bar er montert på, slik at båtens overbygg er montert bak-fram i forhold til skroget. Ser eller ut til å være en ganske sjødyktig båt, når man bare forstår at roret ikke er i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 29.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April Ja, hun er helt fantastisk på sjøen. I dag har hun blitt malt, mer fikk jeg ikke sagt fordi det kom folk. Men nå kan jeg legge til at hun ble malt to ganger. Jeg kjenner kjærlighet til denne båten, den er så trygg og god. Når det gjelder seilspråk så lurer jeg på dette med knockdown, eller å bli slått overende. I en situasjon hvor båten ikke mister balansen, liksom, den ligger med masten parallelt med sjøen i balanse, bare venter på at det skal ble mindre vind for å rette seg opp... er det da knockdown? Og hvis det per definisjon er knockdown, hvor mange sekunder eller minutter skal en sånn situasjon vare før det likevel går over til at man kan si at man seiler sidelengs? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.April Link til dette innlegget Svart 30.April Vinden alene vil aldri kunne krenge båten så mye at masta går i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.April Link til dette innlegget Svart 30.April Bitteliten skrev On 30.4.2025 at 7.40: Vinden alene vil aldri kunne krenge båten så mye at masta går i vannet. Vis hele sitatet Jo, det tror jeg kan skje kortvarig, på grunn av rotasjonsmoment, og på grunn av sentrifugalkraft som drar båten utover i en krapp sving. Vi hadde mastetuppen nesten nedi i en gang i en "kineser" på tilnærmet flatt vann. Brede skrog vil også ha vindfang som gjør at de kan presses ned i ekstrem vind. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 30.April Link til dette innlegget Svart 30.April Bitteliten skrev On 30.4.2025 at 7.40: Vinden alene vil aldri kunne krenge båten så mye at masta går i vannet. Vis hele sitatet Med nok seil oppe - å jo da. Men kanskje ikke relevant for turseiling Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.April Link til dette innlegget Svart 30.April Jeg prater om TS sin båt. Jeg kan også få ei jolla til å kullseile. Eller en katamaran. Har broacha med Bavaria 30 en gang kun med genoa. Men det er ikke relevant her 😊 broach er uansett sekunder. Knock down over lengre tid. Og det er det sjøen som skaper. farligste sjøen som finnes er brytende sjø som skummer under båten. Er båten på tvers av sjøen da så kullseiler den. Ref danske bavariaen i Portugal i fjor. De var på så grunt vann at båten ikke retta seg. Det viser faren ved le kyst. vi hadde brytende sjø som skummet under båten i påsken 20-23 ms lens/slør. Men båtfarten var stor 8-10 knop med sjøen. Og vi var langt fra land. Helt uaktuelt å gå nære land i sånt vær. Bølger som bryter pga grunt vann bryter når bølgehøyden er 1/3 del av dybden. Så på 10 meters dyp bryter 3 meter bølger. En av utfordringene sørover da er anbefalingen om å gå grunnere enn 20 meter langs Frankrike, Spania og Portugal ned til Gibraltar pga spekkhuggere. Da må man være klar over bølger og vær. Som jeg vil tro etterhvert kan bli aktuelt for TS nå som han snart setter kurs sørover Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 30.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April bitteliten, du sier broach bare varer sekunder. hvis jeg har forstått begrepet så er broach i min erfaring gjort på ett eneste sekund, i det minste så oppleves det sånn. so far so good. men kan du utdype det du sier om knock down? hva vil lengre tid si i denne sammenhengen? Jeg føler fortsatt usikkerhet i forhold til begrepet knock down. Uten å kjenne til begrepet så høres det ut som en situasjon hvor båten blir slått over ende. Da tenker jeg at det er slått over ende i betydningen av at båten og seilet går over på siden og plask i vannet og fullstendig tap av fart før båten enten retter seg opp eller ikke. Men så er det kommentarer her som gjør at det høres ut som at knockdown er bortimot alt som er mer enn 45⁰ krengning uavhengig av tap av fart. Hulda? Når jeg snakker om å ha seilet sidelengs så innebærer det spennet i krengning hvor ryggstøtten i cockpit i praksis er gulvet der man står. Jeg tror det må ha dreid seg om et par timer til sammen. Altså totalt et par timer stående på ryggstøtten. Men med mange midlertidige opphold - på grunn av periodevis mindre vind og mindre sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 30.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April I dag skulle egentlig båten på vannet men jeg valgte å fjerne fenderlisten i gammel teak fordi den var begynt å ligne på en trussel mot alt og alle. Ja, og fordi båtbyggerlegenden sa at jeg burde. Han ville fjernet den, tettet hullene med epoxy og lagt på en list i rustfritt stål. Jeg tenker å tette hullene med epoxy og legge på en midlertidig list i form av teip, og fikse ny list når vi har kommet til et annet land. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.April Link til dette innlegget Svart 30.April Hva er poenget med å seile med mer enn 20 graders krenging (eller frivillig i uvær)? Det bremser mer enn det gir fart. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Glenfiddich Svart 1.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai Poenget med å seile med så mye krengning kan være å holde kursen eller kontroll på båten. Poenget med å seile frivillig i uvær kan være trening eller opparbeiding av erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai Knock down betyr bare at båten blir slått ned. Enten av vind og/eller bølger. Og betegnelsen innebærer at det er noe som skjer uventet/ukontrollert. Med Hulda har jeg aldri opplevd knock down. Egentlig har jeg kun opplevd det én gang. Med min 25 kvadratmeter spissgatter i Bunnefjorden. 15 år gammel, det krydde av folk om bord. Så båten var totalt overlastet. Blikkstille og stramme skjøter. Så kom en fallvind rett inn i siden fra Nesoddlandet og brakk oss ned. Da krenget vi nok minst 50 grader. Og så var det blikkstille igjen. Så i de siste 65 årene, relativt udramatisk i så måte. For meg er mye av poenget å håndtere naturkreftene på en minst mulig dramatisk måte. På en tung båt blir det veldig store krefter i sving. Det er ikke mulig å seile og holde storseilskjøtet i hånden. Det blir en annen måte å seile på. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai Når seilbåtens krenging nærmer seg 90 grader, vil båten blåse dit vinden blåser uten mulighet til å holde noen annen kurs (untatt hvis man har foiler). Man vil også ha svært dårlig kontroll over båten, og en bølge fort vil kunne dytte båten videre rundt. Båten din er nok bygget for maks krenging rundt kanskje 30 grader, krenger den mer, så burde du redusere seilføringen. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai S/Y Emma skrev On 30.4.2025 at 22.32: Hva er poenget med å seile med mer enn 20 graders krenging? Vis hele sitatet Fordi man ikke rakk å reve seil. Fordi man forventer at den sterke vinden er forbigående og er for lat til å reve seil. Fordi man har optimal seilføring for gjennomsnittsvinden, men vindkastene bringer med seg mye krenging. Fordi man har mistet kontroll over båten. Er det noe jeg har glemt? :-) S/Y Emma skrev On 30.4.2025 at 22.32: Det bremser mer enn det gir fart. Vis hele sitatet Det eksakte punktet hvor man kan forbedre farten ved å redusere seilføringen varierer nok fra båt til båt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Framtia Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai her er en fin video som viser ubehaget med å være ute med for mye seil i for mye vind... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tobixen Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai S/Y Emma skrev On 30.4.2025 at 22.32: (eller frivillig i uvær)? Vis hele sitatet Fordi man må rekke et fly eller en annen viktig avtale, eller fordi man er gått tom for vann, mat eller øl (men da kan man jo diskutere hvor frivillig det er). ("tom for øl" var selvfølgelig en fleip. Jeg pleier også fleipende å si: "er vi tom for vann? ja, da må vi drikke øl i stedet ...") Opparbeide seg erfaring ble nevnt, husker jeg rett at det var @Arne2 som har vært ute på "galmannstokt" i såpass dårlig vær at politiet ventet på ham på returen? Det er imidlertid et ganske viktig poeng, skal man ut på skikkelig langtur, så må man forvente uvær. Og til sist - vi er alle forskjellige og har alle forskjellige synspunkt på hva som gir mening i livet. Selv foretrekker jeg å være i en lunest mulig bukt når det er uvær. For meg er rosinen i pølsa med seiling å komme til et idyllisk sted og droppe anker (eventuelt også å våkne opp dagen etterpå på et skikkelig idyllisk sted etter å ha droppet anker etter mørkets frembrudd). For andre er gleden med seiling å beherske seiltrim og få flest mulig knop fart i best mulig retning. Å greie å komme seg frem for seil på sjøen under skikkelig ruskevær gir nok også mestringsglede for enkelte. Andre finner mening i å seile non-stop rundt kloden, alene: https://my.yb.tl/CaptainBrimstone (her lokalt står det en helt allminnelig glassfiberbåt beskyttet under et tak på det lokale museumet - og seilforeningen hvor jeg for øyeblikket leier kaiplass er oppkalt etter kapteinen. Lokalbefolkningen er umåtelig stolt over at en av dem har vært jorden rundt - https://museummaritime-bg.com/en/expositions/the-cor-caroli-yacht/ ). Det siste er definitivt ikke på min "bucket list", men skal man gjøre noe slikt, så er det viktig at man på forhånd med sikkerhet vet at både båt og mannskap kan overleve en kraftig storm. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai Hulda skrev On 1.5.2025 at 7.12: På en tung båt blir det veldig store krefter i sving. Det er ikke mulig å seile og holde storseilskjøtet i hånden. Det blir en annen måte å seile på. Vis hele sitatet Jeg (eller storseiltrimmeren) seiler med storseilskjøtet i hånden i mye vind, men det er jo låst i en cleat. Det kan likevel slippes med et lite rykk. Et skjøte som er holdt av en avlaster eller en vinsj, kan også slippes ganske kjapt. Men det jeg har opplevd et par ganger er at bommen sleper ned i sjøen, og blir presset bakover igjen, slik at seilet fanger luft. Det kan være litt kinkig, spesielt hvis fokkeskjøtet er låst på en vinsj i le, som kan være under vann. Jeg anbefaler derfor å ta fokkeskjøtet med opp og låse det på lo vinsj, der dette er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai Det er slike situasjoner jeg jobber med ikke å oppleve. På Hulda er presset fra skjøtene så stort at clam cleats ikke fungerer. Jeg har tau-clutcher på fall og skjøter. Og winchene må brukes for å ta presset av tauene for å åpne clutchene. Og skulle et tau ruse ukontrollert ut, er det krevende å få det under kontroll. Det tar sekund etter sekund, og seilet går fullstendig balluba. Opplevde det under en ekstrem fallvind i fjor. Vi hadde byttet skjøter, som har en annen karakteristikk enn de gamle. Og skjøtet ruste ukontrollert ut. Når Hulda krenger mer enn 20 grader, begynner vinninga å gå opp spinninga. Sist høst seilte vi med opp mot 30 graders krenging N langs Jylland i vind fra W. Veldig lite bølger og vi holdt kursen i ca. 8 knop. Hadde vi tatt to rev, ville vi holdt samme farten med 15- til 20 grader krenging. Hadde vi plukket ned storseilet, ville vi krenget 10- til 15 grader og gått med 7 knop. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai Hulda skrev On 1.5.2025 at 7.55: Og winchene må brukes for å ta presset av tauene for å åpne clutchene. Vis hele sitatet Jeg har en slik 4:1/8:1 løsning, og 44 kvadratmeter storseil. Jeg kan legge skjøtet på genoavinsjen for å stramme ekstra, men det er bare unntaksvis jeg gjør det. Siden cleatene åpner nedover, kan jeg sette foten på hvis det er hardt press. Jeg er ganske fornøyd med denne løsningen, men det skal sies at det blir litt mye tau i cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.