Hulda Svart igår klokken 09:53 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:53 Ja, jøss, det går jo greit det! Vi hadde det slik på vår Conqubin 38. Men den veide under 1/3 av Hulda og var ikke på langt nær så vektstabil. Hulda mer mer bygget etter senere utgaver av Enderlin 37 fra sent 70-tall. Rundt halve depl. i kjølen. Hulda ligner nok mye på den, bare større. Link to post
Bitteliten Svart igår klokken 12:03 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:03 Glenfiddich skrev for 6 timer siden: Poenget med å seile med så mye krengning kan være å holde kursen eller kontroll på båten. Poenget med å seile frivillig i uvær kan være trening eller opparbeiding av erfaring. Så mye krenging belaster rigg seil og ror mye. Og mannskap. Det er etter min mening dårlig sjømannskap å utsette båt for så mye unødvendige krefter at man plutselig kommer ut foe noe er greit. Men ikke gjør det til en uvane. Og ikke la det gå over lang tid. marginene blir små vi er på nordsiden av Mallorca i dag. Fantastisk natur. Og fallvinder på 25 ms i dag. Blåser tvers over øya. Har hatt alt fra vindstille til medvind til motvind på 15 nm. vi krenger ca 20 grader på riggen i de vindkastene fra siden vi går for motor. Flere charterbåter som gikk inn i disse vindene med fulle seil. Så ikke så enkelt ut for de Link to post
Glenfiddich Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Oppdatering: Jeg kjøpte feil epoxy og lånte en bil for å få tak i riktig type. Da jeg kom tilbake til båten stod båtbyggerlegenden på huk og blandet sin egen, riktige epoxy. Jeg satt meg ned og begynte å blande min egen og vi stod side om side og lappet skruehull, jeg så på hvordan han gjorde det og gjorde det samme. Båten trenger en vask og ny maling, men det er deilig å jobbe med utbedringer av den båten man har blitt så glad i. På ettermiddagen ble vi satt i vannet. I dag er også dagen vi satt oss som omtrentlig mål for avreise, 1. mai har kommet og gått for norsken, svensken og dansken. Jeg og svensken er klar, men dansken mangler master og diverse, og vi sier til ham at han kan stroppe dem fast i båten og bli med oss i morgen klokken 11. Vi har også en hemmelig plan B, nemlig at svensken drar og jeg hjelper dansken klar nok i et døgn til. Link to post
Hulda Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Stress ned, sommeren er ung. Link to post
tobixen Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden 8 hours ago, Glenfiddich said: Da jeg kom tilbake til båten stod båtbyggerlegenden på huk og blandet sin egen, riktige epoxy. Jeg satt meg ned og begynte å blande min egen Litt avhengig av epoxytype, så er ferdigblandet epoxy veldig ferskvare, det blir nesten alltid litt til overs eller for lite av den, og det er litt styr å gjøre nøyaktige målinger - så personlig ville jeg ha ventet til første batch med epoxy var ferdigbrukt før jeg blandet mer :-) Hva som var "feil type epoxy" forresten? For å fylle skruhull så fungerer vel omtrent en hvilken som helst epoxy - men epoxyen må blandes med fyllstoff for å bli passelig seig/tykk. Man får som hovedregel kjøpt fyllstoff på samme butikk som selger epoxy'en - men om man er fri, så fungerer hvetemel også. Jeg har ikke referanse til det, men mener å huske at noen gjorde eksperimentering med det her på forumet - og jeg har også selv brukt hvetemel. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn