tobixen Svart Lørdag 11:11 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:11 11 hours ago, Vestkystseiler said: Men du må ta Murphys Lov med i beregningen. Det er egentlig et godt poeng her - å være uten ror sånn halvveis langt fra land er sjeldent en livstruende opplevelse - man vil kunne kalle opp hjelp, og man er ikke i umiddelbar fare, men ref Murphys lov så skjer det mens man trenger roret mest. Dersom man er nært land og det er pålandsvind og mye bølger, så kan bortfall av ror medføre både risiko for tap av båt og menneskeliv. Nå er jo også gjeldende råd å holde seg på relativt grunt vann når man passerer spekkhoggerområdet. Jeg har ikke fulgt med i det siste, men jeg har forstått det slik at alle eller de aller fleste som har fulgt rådet om å holde seg på <20 meters dybde har unngått å bli angrepet. Så var det dessverre en dansk båt som forliste med fire omkomne, kanskje nettopp fordi de fulgte rådet om å seile på grunt vann, de var i allefall på alt for grunt vann i forhold til bølgehøyden. Det er forøvrig sterkt frarådet å seile i nattemørket i områder hvor spekkhoggerrisikoen er høy. Spekkhoggerene er aktive både dag og natt, de er ikke særlig avhengige av optiske signaler, og dersom noe først skulle gå galt så er det alltid mer kaos og vanskeligere med redningskasjoner i nattemørket enn om dagen. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart Lørdag 14:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:39 Helgoland! Svensken synes vi skulle ta den nordlige innseilingen sånn at vi fikk se klippene som førsteinntrykk. Det passet litt dårlig fordi vi forsov oss, men motstrømmen var ikke for ille. Link to post
Glenfiddich Svart Lørdag 21:47 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:47 Og nå er jeg drittrøtt men burde skrevet noe om at dansken har kommet. Han dro fra Esbjerg klokken 03 og trosset uvær og kulde for å bli med. Mange båter har snudd før de kom til Fanø, men denne dansken ville presse på og ble belønnet med fantastisk finvær på den andre siden. Jeg synes det passer så perfekt. Link to post
tobixen Svart Lørdag 23:07 Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:07 Vi seilte også natterstid til Helgoland ... og seilte vekk derfra neste morgen tror jeg nok. Jeg er veldig fornøyd med at jeg greide å bruke hele dagen på å faktisk se Helgoland sammen med familien og ikke bare sove. Hmm ... jeg låner tråden din for litt mimring og tilbakeblikk. Vi kom via kanalen. Det var en annen ting vi fortsatt humrer av fra denne turen, jeg satt ute på dekk md guttene og spilte "slagskipet senkes". Plutselig var det en av oss som tapte slaget meget brått - papiret ble tatt av vinden, og alle båtene hans sank i Kielkanalen! Kvelden 2022-07-22 skulle vi legge til ved Holtenau og sove der før vi gikk gjennom kanalen. Det er en gratiskai der for båter som skal gjennom kanalen. Dvs, havneavgiften er vel kanskje innbakt i kanalavgiften. Men det var fullt, og vi la til på den store kaia. Saturday 2022-07-23, Holtenau -> Brunbuttel ------------------------------------------- I sat the alarm on 07 to avoid paying harbour fees, but snoozed the alarm. At 07.30 we got woken up by knocking on the boat and had to pay 52 euros in harbour fees. Then I may at least sleep a bit longer, I thought and went back to bed. Got woken up again 10 minutes later and was told to move the boat a bit to give space for our big neighbor to get out at 8 (it didn't). My wife demanded that we should continue into the channel at once, so we did. Whole big lock just for small boats this time, and quick locking. Channel went fairly quickly and without incidents. Headwind. Worked on the broken anchor roller. We stopped at Brunbuttel at the siding there, it was already quite full of boats. Found out that the boat equipment store in Cuxhaven was closed both Sunday and Monday, so what now? Made a temporary fix for the anchor roller, need more screws for a more proper fix. Some harbour guy came and demanded 10 EUR in harbour fee which we paid. Shortly afterwards the police came and told that we could not stay over the night because we were staying by the waiting siding for the channel lock. We did a quick decision to go to Helgoland by night. The locking out of the channel was really slow this time. Shared lock with bigger ships. One of them had the propellor running all the time. I was probably a bit too quick to get into the lock, the other bigger ship was not even moored up completely, so I got pushed around by the propellor wash, and we left with a big gap to the boat in front of us. I was concerned that the big catamaran two boats behind us wouldn't fit into the lock due to that, but it went fine. Sunday 2022-07-24, Brunbuttel -> Helgioland ------------------------------------------- It was getting dark while we were in the lock. Had the current with us most of the journey, we "won" a knot or three due to that. Engine first part of the journey. The wind picked up and we went by sail, nice direction and speed, but it got a bit rough in the end. Highlights: * I was complaining several times before departure that we needed to clean up the boat, my wife responded it could be done quickly. Many hours later me and my wife was in bed while Max was navigating, and my wife wakes up - waves! She was complaining that everything is going to fall, and finally she went to do some cleaning. * I was sitting in the cockpit waiting for the sunrise. Wondering when it would be, I googled for it - and Max photographed the sky. The answer was 05.28. I checked the time - and it was 05.28. I checked the sky - and there was the sun! I informed Max, and he was also surprised and took another photo. * I don't remember it, but Max says I was sitting in the cockpit sleeping, so he suggested I should go to bed. I didn't go into the bed - I went down in the small gap beside the bed, not to be thrown about by waves and keeling - though, it looked uncomfortable, so I thought I would not be able to sleep like that. Anyway the next I remember was Max knocking for me, and my first thought was "oh no, I have to pay more harbour fees". * When rolling in the genoa, it got stuck. Max said it was due to the sheet and released it, from there things happened fast, genoa flapping like crazy, one of the sheets ran away and ended up in the water. Max had to go out in the worst waves just before entering the harbour to pick it up, so it wouldn't go into the propellor We had a full day at Helgioland. I paid harbour fee and went for a walk around the middle land. Then some hours sleeping. We went to a restaurant to eat. I went skating with my daughter. We had a long walk around the island. Spent time on the beach and the playgrounds. Long day, but nice day. The children liked Helgoland, particularly my daughter. My wife thinks that Sylt was nicer - well, she's probably right on that. She also said that the "tax free prices" on Helgioland is higher than the prices on Sylt. My eldest son could easily identify that Kvikk-Lunsj costed less on Helgioland than in Norway, but that some other Norwegian chocolate was more expensive than in Norway. Monday 2022-07-25, Helgioland -> Cuxhaven ----------------------------------------- Our new plan was to go back to Cuxhaven, so that Max and my eldest son could catch their flights back to Norway. We forgot that our time planning with the current was for going in the direction of the Netherlands - so we had to struggle against the current. Started by engine, went by sail as the wind picked up. Side wind in the start, turned into running. At the best we had 5.5 knots over ground and 8 in the water doing butterfly. I estimate that the current was 4-5 knots against us, though the navionics app only reported 3. Eventually we had more waves and more variable readings from the systems, down a wave I observed 10.9 knots through the water! And seconds later the GPS speed over ground showed less than 2 knots (and speed in water above 7 knots). Arrived to Cuxhaven around 17:45, going to the city marina. I had totally forgotten that there were a bridge in the way. I was quite stressed, wanted to check the details about the bridge, call the bridge by VHF, but also some people in the Ali Baba sail boat wanted to tell us something. I was surprised that they communicated in Norwegian - it was a Norwegian boat. Bridge would open by 18:00, so we just had to hang around for 15 minutes. While trying to moor on the outside of a bigger ship, my eldest son was to jump over to it, but got entangled in the fence and fell into the water. Det er verd å nevne at Ali Baba var en mindre båt full av unge vakre damer. Om dette var en av årsakene til at min eldste sønn falt i vannet vites ikke. Vi møtte båten flere ganger på vei nedover kysten. De skulle over Atlanteren, gjennom Panamakanalen og videre til Australia. Jeg mener å ha sett på en annen tråd her at de faktisk kom seg helt frem dit. Relativt liten båt. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Maika Svart Søndag 06:49 Link til dette innlegget Svart Søndag 06:49 Arne2 skrev On 9.5.2025 at 23.19: Spekkhoggerne er vil ikke spesielt opptatt av værmeldingen? Ror er vel ikke spesielt opptatt av hva som knekker dem😉 (Jeg snakket altså om nødror generelt, ikke spesifikt relatert til spekkhoggere.) Link to post
Glenfiddich Svart Søndag 19:05 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 19:05 I dag var det morsomste: en stakkars fyr som hadde vært ute i 4 dager kom inn i havna der jeg lå og øvde på lukeparkeringer for moro skyld, og var så sliten man sjelden ser dem. Han hadde ikke motor og drev mot katastrofe. I havna er det en bøye i form av et sørmerke, og han klamret seg fast i den som i en gammel Jon Skolmen-film. Jeg suste ut og fikk forståelse av situasjonen og ropte på på svensken som lå og skrudde på motoren. Svensken har vært ute ei vinternatt før, deriblant sydishavet, fikk fatt i ei line og reddet dagen for stakkaren. Link to post
tobixen Svart Søndag 19:57 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:57 Jeg kjenner meg litt igjen i "gammel Jon Skolmen-film. :-) Jeg seilte en del i Nord-Norge med første båt uten fungerende motor. Jeg har også hatt en tur fra Drammensfjorden til Moss uten motor i forrige båt, hvis jeg husker riktig var problemet noe slikt som at jeg hadde glemt igjen nøkkelen hjemme. Siste tur med forrige båt før vi bestemte oss for å oppgradere, så gav motoren opp da vi kom inn i havnebassenget i Resö i Bohuslän - i kuling og regn, i påsken ... så ikke akkurat sommertemperaturer i lufta. På et eller annet mirakuløst vis greide jeg og fruen å berge situasjonen. Vi var meget nært å krasje med utpåliggende ror på noen meget vakre gamle trebåter, men det gikk på et vis. Vi greide å få tak i noe tauverk på en båt som lå ved brygga, og fikk buksert oss inn - forrige båt var heldigvis ikke like tung og treg som dagens båt. Og når vi endelig hadde fått båten godt nok fortøyd, så kom det en svenske og sa noe slikt som "Nej, där kan ni inta ligga!". Sist jeg la til brygge uten motor var i Polen. Jeg løftet på motorlokket, så at det var motorolje overalt, og tenkte ... nei, det er sikkert best å skru av motoren. Vinden blåste vekk fra brygga, så det var vanskelig, men jeg fikk det til, tilslutt. I dag hadde jeg en noe tilsvarende situasjon. I Dardanellene besøkte jeg en bensinstasjon, men de hadde ikke diesel, de måtte ringe etter en tankbil, tok en times tid. Jeg vurderte at jeg hadde nok diesel til å komme meg til Bulgaria og tilbake, og takket nei. Været slo absolutt ikke til, så jeg gikk nesten helt tom for diesel en time unna Varna Jeg har to tanker, jeg greide å få pumpet opp "bunnslagget" på én tank og overført til den andre, og kom meg inn til Varna. Vindretningen var feil, det var for lite vind, og i tillegg skulle jeg rekke et fly, så det var helt nødvendig å bruke motor. Jeg har ikke funnet noe bensinstasjoner med pumper på sjøsiden, og har foreløbig ikke hatt hell med å få bestilt en tankbil - jeg har lånt noen kanner og syklet frem og tilbake til bensinstasjonen. I dag hadde jeg en del gjester ombord og tok en tur, mest for seil, men det ble jo en del bruk av motoren også. Jeg tentke "jeg tror jeg har nok diesel for dette". Akkurat da jeg slet med å få snudd båten i havnebassenget så hørte jeg lydene av en motor som hadde fått noe luft inn i drivstoffsystemet ... heldigvis var det akkurat nok diesel for å komme seg såpass nært brygga at folk kunne hoppe i land og ta i mot tau. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart Søndag 20:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 20:42 Ouch. Men ja, man skal ha litt flaks avogtil. Jeg beordret forøvrig den trøtte stakkaren til å legge seg og få noe søvn, vel parkert, og da jeg så ham justere linene til masten et kvarter etterpå forklarte han unnskyldende at han hadde faktisk lagt seg men lå og hørte at det slo i vinden. Jeg sa at det var greit. Link to post
Glenfiddich Svart Søndag 20:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 20:55 Dansken fikk forøvrig en telefon, altså, han ble oppringt av båtbyggerlegenden fra Esbjerg. Og get a load of this: han ba dansken hilse til meg. Oh yeah! Hvilken ære! Jeg sa at han skulle hilse tilbake. Dansken er forøvrig assisterende havnesjesjef i marinaen, og en ildsjel og ressursperson som jeg svært gjerne ville ha med på eventyr. Men jeg har litt dårlig samvittighet overfor lokalsamfunnet der som mister en sånn ressurs. Link to post
Glenfiddich Svart Mandag 19:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 19:59 Dansken liker forøvrig å si i fra hver gang det er kvinner i synsfeltet, og jeg har med tiden lært at smaken er som baken. Men i dag var vi nede i underbyen og han fikk los på et fantastisk eksemplar. Selv om jeg lenge har vært drittlei kvinnfolk kjente jeg med en gang at denne kunne jeg gifte meg med. Jeg har hatt noen ekstremt bra kjærester før så jeg liker å tro at jeg vet hvordan man gjør det. Hun liker hunder, så jeg. Men så ble hun borte. Nei, i iskremkiosken på hjørnet er hun, inne, hun jobber der! Jeg fikk låne hunden til svensken, den er et prakteksemplar, og ganske riktig; hun klarte ikke holde seg og vi kom i prat. Jeg ba om råd og bestilte en kule av favorittisen hennes. Til sist fikk hun nummeret mitt men hun kan ikke joine seilbåten før etter sesongslutt, og jeg sa at da er jeg kanskje i Portugal. Det blir sikkert ikke til noenting, jeg drar i morgen tidlig og vi fikk ikke skikkelig lært hverandre å kjenne, men det var deilig likevel. Link to post
Glenfiddich Svart Mandag 20:22 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:22 Valkyrja skrev On 10.5.2025 at 8.27: Bare husk å ha stålkontroll på hvor trafikksonene er, særlig i nærheten av Helgoland God idé. De er de som er liksom som autobahn på kartet? Og så skal man krysse dem i 90° vinkel? Nord for nederland-tyskland ser det ut som at det er to stk. og at det kan være en god idé å seile mellom dem vestover fra Helgoland. Korrekt? Link to post
Tom Rør Svart Mandag 21:53 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:53 De følger godt med der. Jeg ble kalt opp på vei fra Helgoland mot Cuxhaven, og fikk klar beskjed om å krysse over på rette siden. Link to post
tobixen Svart Tirsdag 05:07 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 05:07 Right. Jeg har hørt rykter om noen som fikk en hinsides kraftig bot i Tyskland (10.000 EUR?) for å ikke ha vist respekt for trafikksepareringssonene. I Tyrkia og Bulgaria har de færreste småbåtene respekt for strekene på kartet - men det er allikevel viktig å være klar over hvor sonene går, særlig i Dardanellene, Marmarasjøen og Bosphorus. I Bosphorus kan man bli overrasket av at skipstrafikken tilsynelatende ikke respekterer retningen som står i kartet - det fordi trafikkontrollen ofte (alltid?) regulerer trafikken der i én retning. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart Tirsdag 06:48 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 06:48 Glenfiddich skrev for 10 timer siden: God idé. De er de som er liksom som autobahn på kartet? Og så skal man krysse dem i 90° vinkel? Nord for nederland-tyskland ser det ut som at det er to stk. og at det kan være en god idé å seile mellom dem vestover fra Helgoland. Korrekt? Nå har ikke jeg kartplotteren foran meg, men mener på å huske at det var to ja. En nært land, og en langt ute. Vi krysset 90° rett over sør for helgoland, og holdt oss stort sett offshore etter det. Selve kryssingen tok lang tid, da det var mye sjø (14ms øst mot strømmen fra vest), og trafikken var tett. Men etter det var det grei skuring, eneste var fiskebåter og plattformer. Men de ser man på god avstand. Hvor tenker dere å dra inn til kanalene? Link to post
Gunga Din Svart Tirsdag 08:29 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:29 Glenfiddich skrev for 12 timer siden: God idé. De er de som er liksom som autobahn på kartet? Og så skal man krysse dem i 90° vinkel? Nord for nederland-tyskland ser det ut som at det er to stk. og at det kan være en god idé å seile mellom dem vestover fra Helgoland. Korrekt? husk 90gr er Headingen din (kursen du styrer), IKKE Cog, dvs man tar ikke hensyn til tidevann/strøm S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart Tirsdag 11:59 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:59 3 hours ago, Gunga Din said: husk 90gr er Headingen din (kursen du styrer), IKKE Cog, dvs man tar ikke hensyn til tidevann/strøm Normalt spiller det vel liten rolle, men det gir jo noe mening, med tanke på at formålet med dette er å krysse systemet på kortest mulig tid. Så kan det jo tenkes at det er seiltekniske grunner til at man enten ikke kan krysse akkurat nitti grader på (motvind), og i medvind hender det jo at man kommer seg raskere frem ved å snitte vinden. Hva gjør man da? :-) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bitteliten Svart Tirsdag 12:21 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:21 colregs gjelder uansett hva skipper måtte ønske. 90 grader kryssing på separasjonssoner. Jeg tenker man forstår hvorfor når man er der. Det er mye stor og rask trafikk som ikke er veldig raskt manøvrerbare. Oppfører man seg profesjonelt så får man veldig god respons og samhandling er min erfaring. AIS og VHF er veldig kjekt å ha. Litt usikker på hvor TS tenker å krysse TSSene - men det er kanskje når de er rundt Helgoland og skal krysse TSSen som går langs de sørfrisiske øyene? Jeg hadde et bilde engang fra da vi krysset her. Var omtrent 20 AIS ekko med profesjonell trafikk i TSSen, og vi krysset rett over (vi kom ut fra kanalen fra Harlingen). Det viktige med AIS er at du blir sett av de store - du kommer på skjermen. Link to post
Glenfiddich Svart Tirsdag 14:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:20 Jeg valgte å ikke krysse noen av dem, ved å sette kursen sør-sørvest kan man snike seg utenom disse sonene, og så seile langs land. Link to post
tobixen Svart Tirsdag 14:43 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:43 2 hours ago, Bitteliten said: colregs gjelder uansett hva skipper måtte ønske. 90 grader kryssing på separasjonssoner. Jeg tenker man forstår hvorfor når man er der. Det er mye stor og rask trafikk som ikke er veldig raskt manøvrerbare. Jeg har stort sett respekt for trafikksepareringssystemene, og sliter tidvis med å forklare mannskap og familie hvorfor vi ikke bare kan seile den mest optimale ruten. Når det er sagt - det viktigste er å ikke lage farlige situasjoner, og å ikke forstyrre trafikken. Man skal ha stor respekt for trafikken i separasjonssystemet - det kan være vanskelig å vurdere fart og avstand til tider, det har jeg selv følt litt på når jeg har ventet på en "luke" på de mer sterkt trafikkerte stedene. Så har man den motsatte situasjonen, særlig i Bulgaria er det mange "rundkjøringer" som er så store at det til og med er øyer og blåskjellfarmer innafor arealet som er markert som trafikkseparasjonssystem, og tidvis er det mange timer mellom hver gang det kommer et skip. De har VTS og svært god radar-overvåkning av kysten, så om man gjør noe virkelig galt så får man høre det - uansett om man har AIS-transponder eller ikke. Første gangen i Tyrkia og Bulgaria gjorde jeg alt etter boka ... men er man uheldig med vindretning og slikt, så hender det at det er timer å spare på å ignorere disse strekene på kartet (og går vinden rett i mot, så er det umulig å krysse nitti grader på kjøreretningen). Jeg fant jo etterhvert ut bl..a. at lokalbefolkningen seiler på kryss og tvers i "rundkjøringa" utenfor Varna. Seilklubben tar med unga ut i optimistjoller. Så gjelder det å holde øyne og ører åpne (og eventuelt titte på marinetraffic) og komme seg for helvete unna når det kommer store skip - samt å lytte på kanal 16 og på VTS-kanal 11. Den store fordelen med trafikkseparasjonssystemer er at man (stort sett) kan slappe litt mer av når man er på utsiden av dem - da trenger man ofte ikke å ta hensyn til skipstrafikken. Men så har man ofte andre utfordringer - masse lokaltrafikk, ferger, unger i optimistjoller, fiskenett med bunnmonterte staker, oppdrettsanlegg, samt et og annet stort skip som har forvillet seg ut av trafikksystemet. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart Tirsdag 20:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:23 Asså, jeg mener, først av alt: tusen takk for dine bidrag til tråden, men jeg hadde satt veldig stor pris på om du kunne slette det siste der. Det er mye lettere å utlevere pinlige detaljer dersom ingen er identifisert. :) Jeg mener: jeg står friere da. Link to post
Valkyrja Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Glenfiddich skrev for 15 timer siden: Asså, jeg mener, først av alt: tusen takk for dine bidrag til tråden, men jeg hadde satt veldig stor pris på om du kunne slette det siste der. Det er mye lettere å utlevere pinlige detaljer dersom ingen er identifisert. :) Jeg mener: jeg står friere da. Sikker på at dere ikke planlegger sjørøvertokt? Link to post
Glenfiddich Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Nei, men man snakker annerledes om ting avhengig av målgruppen. Det blir et friskere språk og mer livlig innhold dersom man prater til en kompis, liksom. Og sånn... A propos det, ettersom svensken er gammel så har han også gamle kompiser, og nå har det seg sånn at en av dem har gått hen. Han har avtalt med marinaen at han kan ha båten liggende, så nå skal han forberede seg på hjemtur, og han påstår at han blir hjemme frem til kjæresten er klar til å bli med. Jeg synes det er leit. Vi har hatt det så fint... Link to post
Hulda Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Jolla mi planer med 4 hk totakter etter mager frokost uten Admiralen i jolla. Dog, etter vinterens 4 kg vektoppgang, er jeg ikke sikker. Men den funka for 15 år siden. Link to post
Glenfiddich Svart 16 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Takk for at du deler. Det går generelt nedover etter at man passerer 28. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn