Hulda Svart 14.Mai Link til dette innlegget Svart 14.Mai Sludder. Jeg er er i bedre form nå enn da jeg var 28. Da var var ekstremt undervektig, syklig stresset og fysisk svak. Nå er jeg gammel, gretten, lett overvektig og tar 20 pushups på en god dag. Ikke sånn med arma rett ut, men med hendene under skuldrene. Stønner planken i to minutter, kjedelig. Går på trynet inni skauen så det smeller, banner, snørrer, krabber meg opp og fortsetter. Smører med whisky. Bullshit :-) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Mai Link til dette innlegget Svart 14.Mai Jeg hadde en gjest i dag som kalte meg "young man". Det er en stund siden sist jeg hørte dét :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
lr-80 Svart 14.Mai Link til dette innlegget Svart 14.Mai tobixen skrev On 14.5.2025 at 19.59: Jeg hadde en gjest i dag som kalte meg "young man". Det er en stund siden sist jeg hørte dét :-) Vis hele sitatet Jeg vant Knut Frostads vandretrofé for yngste fullførende shorthand-skipper ved fjorårets Skagen Race. Nesten som å bli avkrevd leg. på polet. (De andre var nok igjen i Smögen…) Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 14.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai Glenfiddich skrev On 13.5.2025 at 14.20: Jeg valgte å ikke krysse noen av dem, ved å sette kursen sør-sørvest kan man snike seg utenom disse sonene, og så seile langs land. Vis hele sitatet Som tidligere antydet liker jeg og svensken å velge ulik taktikk for å vinne, og min taktikk var å gå nærmest mulig TSS-en. Da jeg var i posisjon til å sneie hjørnet kom det susende en polizei i superfart rett mot min posisjon, og jeg ser to sannsynlige årsaker: de forventet å kunne bøtelegge noen eller de bruker samme navigasjonstaktikk. Jeg vant forøvrig over svensken med en knapp halvtime fra Helgoland til Nordeneye. Han valgte en tryggere rute og tapte på det. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 15.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai (redigert) Nordeneye var ganske kult. Og et fint utgangspunkt for en kort og lun dagstur til Burkum. Eller fulldagsseiling til Delfzijl med kanalsluse inn til Standing Mast Route. Innaskjærs, altså. Plotterne våre ville ha oss utaskjærs, så vi måtte plotte manuelt. Og være nøye med tidspunkt for tidevann der det er grunt. Sneglehuset av en marina-innseiling i Nordeneye ser ut til å være verdt det dersom man kan ta seg tid og ro til å vente på tidevannet og klarhet nok til å smette avgårde på kort varsel når været er best. Men vi hadde neppe turt vår rute i slike farvann dersom ikke vi hadde solide, langkjølte båter. redigert: nederst på bildet av rutevalget kommer man ut omtrent midt mellom Borkum og Delfzijl, så her kan man gjøre en ny vurdering av værforholdene. Målet vårt i trioen var å nå kanalene og det har vi på en måte klart. Det vil på mange måter være neste kapittel. Jeg har følt skuffelse over å miste svensken, men begravelser er noe man ikke kan styre. Han sier selv at han føler at han er nærme nok første sluse til at vi nådde målet. Jeg er enig i at vi kan se på det sånn. Vi tar det som en seier. Litt av bakteppet er at det kanskje blir siste gang på lenge at vi ses. Redigert 16.Mai av Glenfiddich lagt til bilde av rutevalg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 15.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai Nå har jeg skikkelig lyst til å legge ut et bilde av svensken, i morgenkåpe og mine svømmebriller på hodet; i steget, på vei ut av båten og ut på brygga, for å sjekke om det har satt seg noe i propellen. Jeg sa at det er en marina med ganske dårlig vann, skal vi ikke heller gjøre det et annet sted? Han svarte med en historie om det dårlige badevannet han måtte ta til takke med som guttunge, og hoppet uti. Der! Det er et minne om svensken. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Glenfiddich skrev On 15.5.2025 at 21.30: Han sier selv at han føler at han er nærme nok første sluse til at vi nådde målet. Vis hele sitatet Kanskje ikke helt sammenlignbart, men ... jeg er blitt kjent med en Nederlender her i Varna. Han satset alt på et båtprosjekt, stor båt som skulle ombygges til seilbåt/partybåt/charterbåt/turbåt. Underveis gikk prosjektet konkurs. Konkursboet ble kjøpt opp, og båten er i drift. Selv om han aldri fikk være med på ferden videre, så lever han allikevel godt på å kunne være den stolte far over denne drømmen, drømmen ble jo på sett og vis virkelighet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart 17.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai Ja, for nederlenderen din kunne det være nærliggende å fokusere på konkursen, og for oss kunne man sagt at vi kom oss ikke til Nederland som en trio. Nå skulle svenskens kjæreste fly ned til schiphol og joine senere i sommer, men nå ser planen ut til å være at de drar ned sammen og tar den siste dagsseilasen som en del av turen. Når det er sagt så har jeg anbefalt svensken å dele turen opp, med overnatting på Borkum, dersom værforholdene er uperfekte. Men han har både gått på grunn før, og seilt motstrøms før, så mitt tips er nok overflødig med hans erfaringsbakgrunn. Men han var nysgjerrig på innseilingen til Delfzijl. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 19.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai tobixen skrev On 15.5.2025 at 22.06: Underveis gikk prosjektet konkurs. Konkursboet ble kjøpt opp, og båten er i drift. Vis hele sitatet Jeg har ikke veldig mye kanalerfaring ennå, men dette er den eneste jeg har sett hittil: Noe tvilsom bransje, ser det ut som. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai .. Men da blir det jo også spennende med litt videre reportasje om hvordan det utvikler seg videre innover i kanalene .. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 19.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai Ok, det er på tide å ta steget videre til neste kapittel i eventyret. Det betyr inn i kanalene med seilbåten, og så er det nødvendig å markere overgangen. At vi anerkjenner det store ved å være der som for en måned siden bare var ord og drømmer. Dansken gjorde første skritt ved å heise gjesteflagget ved innseilingen til Delfzijl og Nederland, og som et alle tiders sammentreff var marinaplassen én båt ovenfor dem som gav ham dét flagget. En av tingene på listen vår har vært å treffe dem, men de bor sør for Amsterdam som er dritlangt unna, og så var de her. Vi valgte å se på det som at høyere makter anerkjenner initiativet vårt, og liksom helt diskret gir oss et klapp på skulderen. Dette bildet er fra et nabolag i Delfzijl. I gangavstand fra marinaen. Dette bildet er av en andemor og andungene hennes, de øver på svømme i kanalene. Langs kanalene er det frodig og fint. Det mest fascinerende med å tøffe gjennom landskapet ligger for meg ved 3,5 knop i lavt turtall i finværet. Motoren liksom koser seg, og jeg også. Og så ut av det blå ligger man side om side med en gammel dame på sykkel. Det viser seg at i fartsrommet 3 til 3,5 knop blir man forbikjørt av gamle damer på sykkel. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Glenfiddich skrev On 19.5.2025 at 16.40: Og så ut av det blå ligger man side om side med en gammel dame på sykkel. Det viser seg at i fartsrommet 3 til 3,5 knop blir man forbikjørt av gamle damer på sykkel. Vis hele sitatet Kan ha vært elsykkel. Hver gang jeg sykler og blir forbisyklet av gammel dame i oppoverbakke tenker jeg i allefall "det må ha vært elsykkel" :-) Men ja. Seiling og sykling går tidvis i omtrentlig samme tempo. For en god del år siden seilte vi vestkysten av Danmark, og det skvalpet litt. Jeg husker ikke hvor gammel eldsesønnen min var da, kanskje 13 ... han var lei av skvalpingen, regnet litt på det og ba instendig om å bli satt i land i neste havn sammen med en sykkel, slik at han kunne sykle videre til destinasjonen vår (og det var vel Hvide Sande mener jeg å huske). Sånn rent bortsett fra at vi brukte veldig lang tid på å komme oss inn i en fiskerihavn (må ha vært Thorsminde) og få kastet ham ut av båten, så gikk det veldig fint. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Kallethekid Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai 3 knop er jo ca 5,5 km/h eller rask gangfart. Det er vel ikke mange som sykler så sakte. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 20.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai Tja, det kan vel hende at de hadde gjort det i 4 knop også. Utenfor Groningen sentrum er det en brygge man kan ligge gratis mens man tar en pust i bakken. Det er også der man kan ligge hvis man kommer for sent til broåpning og må vente til neste morgen. Inne i byen er det massevis av unge mennesker, småkafeer og urbant miljø. Det ligner på en ganske kul by. Bildet er fra en liten kafé jeg snublet over i en bakgate på vei til kulturhuset, det er et fantastisk kulturhus midt i byen. Dit må man jo. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Anbefaler en biff på Block & Barrels om du fortsatt er i Groningen. Det er en trivelig by Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Siden du først er i Nederland, så anbefaler jeg deg å skaffe deg en foldesykkel. Iallefall om du tenker å være en stund på kanalene. Min har vært gull de dagene det plutselig er en mil hver vei til butikken, og for utforsking generelt. Til havs har jeg den nedpakket, mens på kanalene ligger den bare på dekk slik: Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai Vi har vært noen dager i Groningen, og sjekket noen ulike menyer. Det går lite i biff. Jeg har prøvd pannekaker. Og eggebolle. Og forskjellig. Det er liksom noen kulturelle forskjeller i matverden som gir en ekstra dimensjon til måltidet. Som oftest på en god måte! Chorizo i pannekake er en av de beste idéene. Jeg er ikke helt sikker på hvor nødvendig det er med sauerkrauten, men det var godt, det var en interessant sammensatt smaksprofil. Og så er det disse små, koselige stedene: Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 22.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai Selv kunne jeg gått for mer tid i Groningen, særlig på en av kaféene, men dansken hadde sett noe på værmeldingen og vekket meg og sa at han drar videre. Jeg klarte ikke ha det like travelt, og måtte dusje før jeg dro, og sånn. I området utenfor Groningen fant jeg en gratisplass men han gjorde ikke, så han ligger i marina litt lenger foran. Yup. Jeg har lyst til å drøye tiden litt i kanalene uten å ligge i marina, fordi da ryker hundrelappene fort. Sykkel hadde vært fett nå. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Da vi seilte nedover mot Middelhavet lagde jeg en liste over alle stedene jeg ønsket å besøke omigjen. Moralen er at det bare er tull å dra ut på tur og ha det travelt :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gunga Din Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Dokkum er en flott by Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Valkyrja Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Glenfiddich skrev On 22.5.2025 at 13.07: Selv kunne jeg gått for mer tid i Groningen, særlig på en av kaféene, men dansken hadde sett noe på værmeldingen og vekket meg og sa at han drar videre. Jeg klarte ikke ha det like travelt, og måtte dusje før jeg dro, og sånn. I området utenfor Groningen fant jeg en gratisplass men han gjorde ikke, så han ligger i marina litt lenger foran. Yup. Jeg har lyst til å drøye tiden litt i kanalene uten å ligge i marina, fordi da ryker hundrelappene fort. Sykkel hadde vært fett nå. Vis hele sitatet Da er det bare å stikke innom decathlon: https://www.decathlon.nl/sporten/fietsen/vouwfiets Er en butikk der du er: https://maps.app.goo.gl/8W9y6T5meXb99rav6 Trenger ikke akkurat 21 gir, så det meste holder. Reklamasjon i EU er stort sett som hjemme dersom noe går i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai @Glenfiddich Vil bare si at jeg synes det er utrolig flott at du er på vei og realiserer drømmen. Ta den tiden du trenger. Eneste du må tenke på er at du max kan ha båten i EU i 18 måneder før du må betale EU moms på den. Forsetter du sørover så starter du en ny 18 måneders periode ved å besøke Gibraltar :-) Og når du er på vei over Biscaya - ta en kikk innom Orcas.pt Det er flere angrep i uka langs Spania og Portugal nå. Alle type seilbåter Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Jernsey, Guernsey og selvfølgelig også UK er steder hvor man kan resette 18-månederstimeren - men jeg var ikke så oppmerksom på hvordan ting egentlig skal gjøres, så jeg besøkte Guernsey uten å sjekke ut av EU. Jeg var heller ikke klar over 18-månedersregelen. Teknisk sett har jeg ikke brutt den ettersom jeg har vært både på Guernsey, vært en snartur i Gibraltar (uten å sjekke inn der - det er mulig bl.a. dersom man bare skal kjøpe diesel), samt Herzegovina - men kun det siste har jeg dokumentasjon på. Nå har jeg forsåvidt heller ikke dokumentasjon på når jeg forlot Norge. Det går som regel bra - men konsekvensene er svært alvorlige den ene gangen noen faktisk kontrollerer slikt og man ikke kan dokumentere eller redegjøre for at det er mindre enn 18 måneder siden man seilte inn i unionen. Er det noen tilsvarende regler for bruk av norskregistrert bil i EU? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Wow. Så, jeg har akkurat blitt tatt inn i varmen av noen lokale hollendere. Det føles som at vi har kjent hverandre i årevis. Hun ene viste meg rommet hvor hun ble født, og jeg fikk pizza og rødvin, og jeg var liksom som en engel som kom som en sommerfugl og bare passet perfekt. Weird but cool. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Det momsgreiene er bare på nyere båter enn 1985, uansett. Ikke relevant. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.