Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake

Glenfiddich

Recommended Posts

Glenfiddich skrev 1 time siden:

Wow. Så, jeg har akkurat blitt tatt inn i varmen av noen lokale hollendere. Det føles som at vi har kjent hverandre i årevis. Hun ene viste meg rommet hvor hun ble født, og jeg fikk pizza og rødvin, og jeg var liksom som en engel som kom som en sommerfugl og bare passet perfekt. Weird but cool.

Forsiktig! De nederlenderne kjøper mange rare ting i kaffesjappene sine som vi ikke får på Starbucks!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

18 mnd, du kan søke om 24 dersom båten f.eks er på land: https://taxation-customs.ec.europa.eu/document/download/fa095d6b-45dd-4c7a-94c7-bad21d0473a9_en?filename=rules_for_private_boats-faq_en.pdf

I praksis er det veldig lite kontroll, og grunnet schengen og eøs er det overraskende mange som tror at norge er med i eu.

I Belgia ble et par av nabobåtene med nyere båter bordet av politiet, og avkrevd bevis på betalt VAT.

Men greit å være på den sikre siden, har lest flere skrekkhistorier fra briter osv på diverse forum som har fått båten konfiskert i spania/portugal, og måttet bruke tusenvis av euro på advokater for å bevise at de har vært utenfor eu.

For min del så har jeg jo film av hver eneste strekning jeg har dratt, så dersom tollvesenet kommer ombord hos meg, så setter jeg bare på kaffekjelen, og lar dem kose seg med halvannen terabyte med filmopptak :fniser:

Dagens gode gjerning: (men det ligger kanskje et litt egoistisk tanke bak det): Nabobåten har et aggregat på dekk, og har masta liggende på kaia, blant annet jobber han med å bytte ut lanterner.  Nå og da fyrer han opp aggregatet ... og jeg la merke til at han gjorde det for å bruke en loddebolt!  Så der har han altså et bråkete svært aggregat som sikkert kan levere en kilowatt eller to med strøm, bare for å varme opp en 30W (antar jeg) loddebolt.  Det kan jeg ikke helt finne meg i (særlig ikke ettersom sola nå produserer mer strøm enn hva jeg forbruker), så jeg satte i gang inverteren, fant frem en kabelrull og rullet den bort til naboen og prøvde å forklare at batteribanken min er full og at aggregatet støyer veldig :-)

Forøvrig, 24. mai er festdag i Bulgaria, med barnetog, flagg og bannere, drillpiker og korps.  Mange likheter med 17. mai i Norge.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Tja, jeg har ikke min egen tråd, pleier normalt å poste i tråden for oss som seiler i Middelhavet, men nå er jeg jo i Svartehavet da.  Jeg tenker imidlertid at selv om dette ikke er "min" tråd, så lever jeg jo litt på samme drøm, jeg vet ikke når eller om jeg kommer tilbake - og dette med at man hjelper hverandre i havn har vært et tilbakevendende tema i denne tråden, så hvorfor ikke :-)

I dag har jeg vært ute og gått. Først for å se om jeg kunne finne noen av de nye vennene mine. Hun ene lå fortsatt og sov, det hadde vært en lang kveld, så jeg fikk beskjed om at jeg var velkommen tilbake senere. Men jeg traff et par av naboene, hun ene fikk jeg slått av en prat med, mens ektemannen så jeg senere og han vinket intenst. Det var hos dem jeg fikk vin og pizza. Men de tre som på et øyeblikk ble BFF's ble enige om at vi skulle treffes i dag. Men jeg gjorde to forsøk og så gikk jeg hjem. Jeg var sliten etter å ha gått langt. Og det regner. 

20250524_205651.jpg.fe992cca240ceb45163b9bc8c1ead2d8.jpg

Det mest spennende var at jeg havnet oppi en dramatisk situasjon med drapstrusler og eskalering. I Ezinge. Jeg sa til ham at han ikke burde si sånne ting. Han så på meg rart og sa til meg at han der borte er på vei for å ta ham, og derfor skal han inn på kjøkkenet til restauranten bak oss og hente en kniv. Jeg sa at det må han ikke gjøre. Jeg sa at han må være mer mellow. Han sa at vi får se. Jeg slo meg til ro med at min jobb der var gjort så jeg ruslet rolig hjemover.

On 5/24/2025 at 7:51 PM, tobixen said:

og dette med at man hjelper hverandre i havn har vært et tilbakevendende tema i denne tråden,

Foranledningen var vel noe vi kom frem til tidligere i tråden, av og til hjelper man folk og av og til mottar man hjelp.  Over tid er det fint om det er en viss balanse i hvor mye hjelp man mottar og hvor mye hjelp man gir - men det er ofte ikke mulig å gjengjelde den hjelpa man har fått fra enkeltpersoner.  Det er særlig en som hjelper meg veldig mye her.

Jeg tar med folk ut på seiltur av og til, i dag var en av de mest vellykkede dagene (ingen som ble sjøsyk, og folk som gav uttrykk for at de storkoste seg).  Blant annet var den en fra Amsterdam som hadde bodd i 14 år her i Varna.  Noe relatert til forrige innlegg her, en av tingene han trakk frem som bra med Varna var lite kriminalitet.  Hjemme i Nederland var vold, ran, trusler og mord nærmest dagligdags - det er sjelden kost her i Varna.  Men tidene forandrer seg - og ungdommen her nå virker å være mer fandenivoldsk enn i tidligere tider.

Her forleden kom en av mine tre nye BFF's med lastesykkelen sin full av seil. Han hadde bitt seg merke i at jeg fortalte at seilene mine ble ødelagt i uvær på vestkysten av Danmark, og han hadde noen ekstra seil liggende, som han trodde kunne passe. Hyggelig gjort. Genoaen var forsåvidt riktig nok størrelse, men med hemper. 

Jeg fortalte om hendelsen i Ezinge og han synes det er fascinerende at to dager på rad havner jeg midt oppe i skjebnesvangre situasjoner. Jeg tenker at der har man en av fordelene ved å gå fremfor å sykle, fordi det er mye lettere å si hei og få kontakt med folk når man kommer til fots. Og står der ansikt til ansikt, liksom. 

Disse tre BFF'ene har forsøkt å forklare hva som var så viktig med at jeg kom akkurat da, men jeg har ikke helt fått klarhet i det. Det var nokså komplekst, og engler og sommerfugler kan bety så mangt, liksom. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...