index Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Glenfiddich skrev On 23.5.2025 at 21.01: Wow. Så, jeg har akkurat blitt tatt inn i varmen av noen lokale hollendere. Det føles som at vi har kjent hverandre i årevis. Hun ene viste meg rommet hvor hun ble født, og jeg fikk pizza og rødvin, og jeg var liksom som en engel som kom som en sommerfugl og bare passet perfekt. Weird but cool. Vis hele sitatet Forsiktig! De nederlenderne kjøper mange rare ting i kaffesjappene sine som vi ikke får på Starbucks! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enslagsgjest Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Glenfiddich skrev On 23.5.2025 at 21.02: Det momsgreiene er bare på nyere båter enn 1985, uansett. Ikke relevant. Vis hele sitatet Er ikke det bare hvis båten var i EU før 1992? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Glenfiddich Svart 24.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai Usikker. Det var en danske vi møtte i Groningen som sa det. Jeg likte å kunne slå meg til ro med det. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 24.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai Index: Tell me about it. Helt klart! Tipp Topp Tommel opp! Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai 18 mnd, du kan søke om 24 dersom båten f.eks er på land: https://taxation-customs.ec.europa.eu/document/download/fa095d6b-45dd-4c7a-94c7-bad21d0473a9_en?filename=rules_for_private_boats-faq_en.pdf I praksis er det veldig lite kontroll, og grunnet schengen og eøs er det overraskende mange som tror at norge er med i eu. I Belgia ble et par av nabobåtene med nyere båter bordet av politiet, og avkrevd bevis på betalt VAT. Men greit å være på den sikre siden, har lest flere skrekkhistorier fra briter osv på diverse forum som har fått båten konfiskert i spania/portugal, og måttet bruke tusenvis av euro på advokater for å bevise at de har vært utenfor eu. For min del så har jeg jo film av hver eneste strekning jeg har dratt, så dersom tollvesenet kommer ombord hos meg, så setter jeg bare på kaffekjelen, og lar dem kose seg med halvannen terabyte med filmopptak Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Glenfiddich skrev On 23.5.2025 at 21.02: Det momsgreiene er bare på nyere båter enn 1985, uansett. Ikke relevant. Vis hele sitatet Wow. Jeg trodde det var en absolutt regel, men så feil kan man ta :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Dagens gode gjerning: (men det ligger kanskje et litt egoistisk tanke bak det): Nabobåten har et aggregat på dekk, og har masta liggende på kaia, blant annet jobber han med å bytte ut lanterner. Nå og da fyrer han opp aggregatet ... og jeg la merke til at han gjorde det for å bruke en loddebolt! Så der har han altså et bråkete svært aggregat som sikkert kan levere en kilowatt eller to med strøm, bare for å varme opp en 30W (antar jeg) loddebolt. Det kan jeg ikke helt finne meg i (særlig ikke ettersom sola nå produserer mer strøm enn hva jeg forbruker), så jeg satte i gang inverteren, fant frem en kabelrull og rullet den bort til naboen og prøvde å forklare at batteribanken min er full og at aggregatet støyer veldig :-) Forøvrig, 24. mai er festdag i Bulgaria, med barnetog, flagg og bannere, drillpiker og korps. Mange likheter med 17. mai i Norge. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jonas78 Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Postet i feil tråd @tobixen? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
tobixen Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Tja, jeg har ikke min egen tråd, pleier normalt å poste i tråden for oss som seiler i Middelhavet, men nå er jeg jo i Svartehavet da. Jeg tenker imidlertid at selv om dette ikke er "min" tråd, så lever jeg jo litt på samme drøm, jeg vet ikke når eller om jeg kommer tilbake - og dette med at man hjelper hverandre i havn har vært et tilbakevendende tema i denne tråden, så hvorfor ikke :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart 24.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai Det synes jeg er helt i denne trådens ånd, tobixen. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 24.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai I dag har jeg vært ute og gått. Først for å se om jeg kunne finne noen av de nye vennene mine. Hun ene lå fortsatt og sov, det hadde vært en lang kveld, så jeg fikk beskjed om at jeg var velkommen tilbake senere. Men jeg traff et par av naboene, hun ene fikk jeg slått av en prat med, mens ektemannen så jeg senere og han vinket intenst. Det var hos dem jeg fikk vin og pizza. Men de tre som på et øyeblikk ble BFF's ble enige om at vi skulle treffes i dag. Men jeg gjorde to forsøk og så gikk jeg hjem. Jeg var sliten etter å ha gått langt. Og det regner. Det mest spennende var at jeg havnet oppi en dramatisk situasjon med drapstrusler og eskalering. I Ezinge. Jeg sa til ham at han ikke burde si sånne ting. Han så på meg rart og sa til meg at han der borte er på vei for å ta ham, og derfor skal han inn på kjøkkenet til restauranten bak oss og hente en kniv. Jeg sa at det må han ikke gjøre. Jeg sa at han må være mer mellow. Han sa at vi får se. Jeg slo meg til ro med at min jobb der var gjort så jeg ruslet rolig hjemover. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai tobixen skrev On 24.5.2025 at 17.51: og dette med at man hjelper hverandre i havn har vært et tilbakevendende tema i denne tråden, Vis hele sitatet Foranledningen var vel noe vi kom frem til tidligere i tråden, av og til hjelper man folk og av og til mottar man hjelp. Over tid er det fint om det er en viss balanse i hvor mye hjelp man mottar og hvor mye hjelp man gir - men det er ofte ikke mulig å gjengjelde den hjelpa man har fått fra enkeltpersoner. Det er særlig en som hjelper meg veldig mye her. Jeg tar med folk ut på seiltur av og til, i dag var en av de mest vellykkede dagene (ingen som ble sjøsyk, og folk som gav uttrykk for at de storkoste seg). Blant annet var den en fra Amsterdam som hadde bodd i 14 år her i Varna. Noe relatert til forrige innlegg her, en av tingene han trakk frem som bra med Varna var lite kriminalitet. Hjemme i Nederland var vold, ran, trusler og mord nærmest dagligdags - det er sjelden kost her i Varna. Men tidene forandrer seg - og ungdommen her nå virker å være mer fandenivoldsk enn i tidligere tider. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart 26.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai Her forleden kom en av mine tre nye BFF's med lastesykkelen sin full av seil. Han hadde bitt seg merke i at jeg fortalte at seilene mine ble ødelagt i uvær på vestkysten av Danmark, og han hadde noen ekstra seil liggende, som han trodde kunne passe. Hyggelig gjort. Genoaen var forsåvidt riktig nok størrelse, men med hemper. Jeg fortalte om hendelsen i Ezinge og han synes det er fascinerende at to dager på rad havner jeg midt oppe i skjebnesvangre situasjoner. Jeg tenker at der har man en av fordelene ved å gå fremfor å sykle, fordi det er mye lettere å si hei og få kontakt med folk når man kommer til fots. Og står der ansikt til ansikt, liksom. Disse tre BFF'ene har forsøkt å forklare hva som var så viktig med at jeg kom akkurat da, men jeg har ikke helt fått klarhet i det. Det var nokså komplekst, og engler og sommerfugler kan bety så mangt, liksom. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 27.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai Dansken har sett noe på værmeldingen igjen, så vi er på vei videre. På vei gjennom sentrum stod en av BFF'ene og vinket farvel ved kanalkanten, litt overrasket, som om det var så altfor tidlig... Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 30.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai Jeg har ennå ikke nådd Dokkum. Hvor lenge har jeg vært i kanalene? Det føles som ukesvis. Alt er mye mer mellow i Holland. Og maten smaker bedre her. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 30.Mai Link til dette innlegget Svart 30.Mai https://www.youtube.com/@WildlingSailing Kanskje du møter Wildling sailing? Tror han segler fra Nederland rundt nå. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Glenfiddich Svart 31.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai Nå vil jeg gjerne ha innspill, altså, jeg ber om hjelp til å prioritere, liksom. Spørsmål: Hva mangler? Er det noe som er tynt beskrevet? Jeg føler at det har skjedd veldig masse i det siste, og jeg har ikke helt fått til å dele alt som deles bør, men jeg vet ikke helt hva som burde prioriteres. Det er liksom sånn med tiden at det er fortid, nåtid og fremtid, og jeg har lyst til å belyse fortiden før altfor mye nåtid passerer. Jeg kunne godt sunget en sang til om gamlegutta i Esbjerg! Men hva synes dere er fint å høre? Kanskje er det helt andre forslag. Forøvrig har jeg ikke tatt meg tid til å svare for mye på utvikling i tråden, men det er en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Mai Link til dette innlegget Svart 31.Mai Hei. Eg synest det er ein artig tråd! Eg trur eg tenkjer annleis enn deg, og då er det artig lesnad. Køyr på slik det passar deg. Skriv gjerne litt om din grunn for å velja ei ruta/farvatn føre ei anna ruta. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mai Link til dette innlegget Svart 31.Mai Jepp. Og flere bilder. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 31.Mai Link til dette innlegget Svart 31.Mai Trenger du inspirasjon er dette den råeste langtur tråden på forumet. Men gjør ting på din måte, det funker knall. Men gjerne mer bilder ja! Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
J-Å Svart 31.Mai Link til dette innlegget Svart 31.Mai Jeg ser det er tre mulige ruter for å komme ut i Ijsselmeer . Det kan være interessant med litt informasjon om ruten du velger og hvorfor. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 31.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai Takk for gode tips. * Bilder. * Tanker rundt rutevalg. * Lære av den beste langturtråden, men fortsette å gjøre ting på egen måte fordi det funker knall. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.Juni Link til dette innlegget Svart 1.Juni Spør ti personer, og du får ti ulike svar. Men ja, bilder er fint. Ellers: refeksjoner over om drømmen er i nærheten av å være det du trodde den kom til å bli. Hvordan tar skuten det, hva dukker opp av vedlikeholdsbehov etterhvert, og er du i stand til å håndtere vedlikeholdsbyrden? (jeg har jo stor båt som må lakkes ... ingenting varer evig og stor båt betyr også mye dyrt utstyr ... det er en stadig bekymring om jeg i det hele tatt har nok tid og nok økonomisk ryggrad til å ta vare på båten. Jeg har jo fulltidsjobb, det gjør at jeg til en viss grad kan håndtere den økonomiske byrden på bekostning av tid tilgjengelig til vedlikehold og morro, men det er jo mange som slutter i jobben for å kunne realisere drømmen, hvordan får de det til? Mindre båt medfører selvfølgelig mindre vedlikeholdsutgifter, og har man alt på stell når man drar avgårde og har litt flaks, så tar det kanskje år før ting begynner å ta kvelden). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart 1.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni Det hadde vært fint med 10 ulike svar. Vi har dessuten sett at det er nyttig med ulike svar også når de sier det samme fra litt ulikt perspektiv. * Bilder * Refleksjoner rundt drøm/virkelighet. * Båtens utvikling. Vedlikeholdsbehov, evt dyrt utstyr, ressursbruk. Takk skal du ha! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.