tobixen Svart Torsdag 06:11 Link til dette innlegget Svart Torsdag 06:11 Husk på dette med byråkrati - når du flytter på land i Nederland og har planer om å bli der i mange måneder om ikke år, så er det viktig å få papirene i orden og få registrert offisiell flytting til Nederland. Samt eventuelt sørge for å "lufte" båten over til UK eller kanaløyene nå og da for å få nullstilt 18-måneder-i-EU-klokka :-) Etter en kortere sommerferie i Tyrkia er jeg tilbake i Bulgaria igjen. Tanken om å offisielt flytte til Bulgaria har streifet meg, men å flytte inn i landbolig og kvitte meg med båten, nei, det er helt uaktuelt :-) Nå har jo en av årsakene til at jeg søkte meg mot Bulgaria vært å kunne komme meg hjem. Jovisst, det er mulig å lemne båten igjen i Tyrkia eller Hellas og dra til Norge en tur, men det innebærer byråkrati og kostnader, særlig i Tyrkia - jeg føler meg friere her i Bulgaria. Nå skal båten snart opp på land og forbli der hele vinteren - så da blir det mye familieliv og lite båtliv i månedene fremover. Så finner jeg vel ut ved årsskiftet hva planene fremover blir. Naturopplevelsene i Middelhavet har vært intense, Svartehavskysten i Bulgaria er ikke på noen måte like interessant, vinterklimaet i Svartehavet er ikke på langt nær like behagelig som vinterklimaet i Middelhavet. Når det kommer til det sosiale så er Bulgaria det landet jeg har følt meg mest hjemme i på turen så langt. Sammenlignet med Middelhavet, og særlig Hellas og Tyrkia, så opplever jeg også byråkratiet som langt mer vennlig innstilt ovenfor oss båtturister i allefall. Det er et stort "expat"-miljø her, mange er skatteflyktninger - dersom det hadde vært mulig for meg å ta med meg norsk lønn og betalt skatt i Bulgaria, så ville jeg vært i en svært god økonomisk situasjon. Uansett, nå skal båten opp på land. Litt av formålet med å komme meg til Bulgaria har vært å kunne komme meg hjem til familien - jeg vet jo at det er flere her som setter fra seg båten i Hellas og er mer i Norge enn i Hellas, men allikevel - det er et byråkrati og det er kostnader, jeg føler meg friere til å bare dra hjem når jeg måtte ønske det fra Bulgaria. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
alphaman Svart igår klokken 14:48 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:48 Hvordan er tilstanden på båten din tobixen lekker den Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Ja, jeg har et par små lekkasjer nå. Jeg irriterer meg grenseløst over flottører og lensepumper med innebygd vannsensor som ikke fungerer som de skal - tidvis slår de seg ikke inn i det hele tatt, andre ganger slår de seg ikke av, og atter andre ganger så går lensepumpen inn i et modus hvor den går i noen sekunder, stopper med det umiddelbare resultat at vannet som ble dyttet opp i dreneringsslangen faller tilbake, som igjen medfører at lensepumpen starter igjen. Atter andre nivåsensorer ligger slik til at når man seiler og båten krenger til én side, så blir sensoren våt og pumpen starter opp - mens pumpen ikke er våt. Jeg ønsker meg nivåsensorer som sørger for at lensepumpen fortsetter å gå i X antall sekunder etter at nivåsensoren merker at "nå er det ikke mer vann igjen", og hvor det i tillegg er trivielt å justere innslags- og utslagsnivå for vannsensoren. I noen (men slett ikke alle) tilfellene skyldes det kanskje at jeg har installert greiene på en hodeløs måte, men det er sjeldent trivielt å få plass til alt på en fornuftig måte. Digresjon .... Planen var å få båten opp på land i forrige uke, 1. september. Dette hadde vært såre enkelt om jeg hadde fått båten opp i Hellas, de fleste stedene der er det bare å komme med båten og så løser alt seg. Her må man avtale at man har et sted å putte båten, separat gjøre en avtale med mobilkranoperatør, så må man ha krybbe/støtter tilgjengelig, og i tillegg folk til å hjelpe til med operasjonen. En venn av meg var ivrig på å fikse ting, inkludert sveise sammen krybbe/støtter for meg. De ble ferdige fredag, og mobilkranen kommer onsdag, så da skal jeg endelig få tørr båt igjen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne2 Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden 2 hours ago, tobixen said: Ja, jeg har et par små lekkasjer nå. Jeg irriterer meg grenseløst over flottører og lensepumper med innebygd vannsensor som ikke fungerer som de skal - tidvis slår de seg ikke inn i det hele tatt, andre ganger slår de seg ikke av, og atter andre ganger så går lensepumpen inn i et modus hvor den går i noen sekunder, stopper med det umiddelbare resultat at vannet som ble dyttet opp i dreneringsslangen faller tilbake, som igjen medfører at lensepumpen starter igjen. Atter andre nivåsensorer ligger slik til at når man seiler og båten krenger til én side, så blir sensoren våt og pumpen starter opp - mens pumpen ikke er våt. Jeg ønsker meg nivåsensorer som sørger for at lensepumpen fortsetter å gå i X antall sekunder etter at nivåsensoren merker at "nå er det ikke mer vann igjen", og hvor det i tillegg er trivielt å justere innslags- og utslagsnivå for vannsensoren. I noen (men slett ikke alle) tilfellene skyldes det kanskje at jeg har installert greiene på en hodeløs måte, men det er sjeldent trivielt å få plass til alt på en fornuftig måte. Digresjon .... Enda mer digresjon: Den styringen hadde det faktisk vært mulig å utvikle ved hjelp av litt elektronikk, et rele, en sensor og litt polyester i løpet av noen vintertimer. Får man kjøpt riktig produkt ferdig, eller er det nødvendig, først å spesifisere og så bygge selv? Vil nok ta noen timer, men hvis det er behov for det, så skulle det jo være mulig å utvikle "baatplassens pumpestyring" der speisifikasjonene kan settes slik som man vil ha dem. Eventuelt i en ny tråd .. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden It's not rocket science Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Helt korrekt, men utrolig langt fra trådens tittel! Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.