Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake


Glenfiddich

Recommended Posts

Husk på dette med byråkrati - når du flytter på land i Nederland og har planer om å bli der i mange måneder om ikke år, så er det viktig å få papirene i orden og få registrert offisiell flytting til Nederland.  Samt eventuelt sørge for å "lufte" båten over til UK eller kanaløyene nå og da for å få nullstilt 18-måneder-i-EU-klokka :-)

 

Etter en kortere sommerferie i Tyrkia er jeg tilbake i Bulgaria igjen.  Tanken om å offisielt flytte til Bulgaria har streifet meg, men å flytte inn i landbolig og kvitte meg med båten, nei, det er helt uaktuelt :-)  Nå har jo en av årsakene til at jeg søkte meg mot Bulgaria vært å kunne komme meg hjem.  Jovisst, det er mulig å lemne båten igjen i Tyrkia eller Hellas og dra til Norge en tur, men det innebærer byråkrati og kostnader, særlig i Tyrkia - jeg føler meg friere her i Bulgaria.  Nå skal båten snart opp på land og forbli der hele vinteren - så da blir det mye familieliv og lite båtliv i månedene fremover.  Så finner jeg vel ut ved årsskiftet hva planene fremover blir.

 

Naturopplevelsene i Middelhavet har vært intense, Svartehavskysten i Bulgaria er ikke på noen måte like interessant, vinterklimaet i Svartehavet er ikke på langt nær like behagelig som vinterklimaet i Middelhavet.  Når det kommer til det sosiale så er Bulgaria det landet jeg har følt meg mest hjemme i på turen så langt.  Sammenlignet med Middelhavet, og særlig Hellas og Tyrkia, så opplever jeg også byråkratiet som langt mer vennlig innstilt ovenfor oss båtturister i allefall.  Det er et stort "expat"-miljø her, mange er skatteflyktninger - dersom det hadde vært mulig for meg å ta med meg norsk lønn og betalt skatt i Bulgaria, så ville jeg vært i en svært god økonomisk situasjon.  Uansett, nå skal båten opp på land.  Litt av formålet med å komme meg til Bulgaria har vært å kunne komme meg hjem til familien - jeg vet jo at det er flere her som setter fra seg båten i Hellas og er mer i Norge enn i Hellas, men allikevel - det er et byråkrati og det er kostnader, jeg føler meg friere til å bare dra hjem når jeg måtte ønske det fra Bulgaria.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Ja, jeg har et par små lekkasjer nå.  Jeg irriterer meg grenseløst over flottører og lensepumper med innebygd vannsensor som ikke fungerer som de skal - tidvis slår de seg ikke inn i det hele tatt, andre ganger slår de seg ikke av, og atter andre ganger så går lensepumpen inn i et modus hvor den går i noen sekunder, stopper med det umiddelbare resultat at vannet som ble dyttet opp i dreneringsslangen faller tilbake, som igjen medfører at lensepumpen starter igjen.  Atter andre nivåsensorer ligger slik til at når man seiler og båten krenger til én side, så blir sensoren våt og pumpen starter opp - mens pumpen ikke er våt.  Jeg ønsker meg nivåsensorer som sørger for at lensepumpen fortsetter å gå i X antall sekunder etter at nivåsensoren merker at "nå er det ikke mer vann igjen", og hvor det i tillegg er trivielt å justere innslags- og utslagsnivå for vannsensoren.  I noen (men slett ikke alle) tilfellene skyldes det kanskje at jeg har installert greiene på en hodeløs måte, men det er sjeldent trivielt å få plass til alt på en fornuftig måte.  Digresjon ....

 

Planen var å få båten opp på land i forrige uke, 1. september.  Dette hadde vært såre enkelt om jeg hadde fått båten opp i Hellas, de fleste stedene der er det bare å komme med båten og så løser alt seg.  Her må man avtale at man har et sted å putte båten, separat gjøre en avtale med mobilkranoperatør, så må man ha krybbe/støtter tilgjengelig, og i tillegg folk til å hjelpe til med operasjonen.  En venn av meg var ivrig på å fikse ting, inkludert sveise sammen krybbe/støtter for meg.  De ble ferdige fredag, og mobilkranen kommer onsdag, så da skal jeg endelig få tørr båt igjen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
2 hours ago, tobixen said:

Ja, jeg har et par små lekkasjer nå.  Jeg irriterer meg grenseløst over flottører og lensepumper med innebygd vannsensor som ikke fungerer som de skal - tidvis slår de seg ikke inn i det hele tatt, andre ganger slår de seg ikke av, og atter andre ganger så går lensepumpen inn i et modus hvor den går i noen sekunder, stopper med det umiddelbare resultat at vannet som ble dyttet opp i dreneringsslangen faller tilbake, som igjen medfører at lensepumpen starter igjen.  Atter andre nivåsensorer ligger slik til at når man seiler og båten krenger til én side, så blir sensoren våt og pumpen starter opp - mens pumpen ikke er våt.  Jeg ønsker meg nivåsensorer som sørger for at lensepumpen fortsetter å gå i X antall sekunder etter at nivåsensoren merker at "nå er det ikke mer vann igjen", og hvor det i tillegg er trivielt å justere innslags- og utslagsnivå for vannsensoren.  I noen (men slett ikke alle) tilfellene skyldes det kanskje at jeg har installert greiene på en hodeløs måte, men det er sjeldent trivielt å få plass til alt på en fornuftig måte.  Digresjon ....

 

Enda mer digresjon: Den styringen hadde det faktisk vært mulig å utvikle ved hjelp av litt elektronikk, et rele, en sensor og litt polyester i løpet av noen vintertimer. Får man kjøpt riktig produkt ferdig, eller er det nødvendig, først å spesifisere og så bygge selv? Vil nok ta noen timer, men hvis det er behov for det, så skulle det jo være mulig å utvikle "baatplassens pumpestyring" der speisifikasjonene kan settes slik som man vil ha dem. Eventuelt i en ny tråd ..

Link to post
7 hours ago, Lars H. said:

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake

 

Når man seiler avgårde og ikke vet når man kommer tilbake så vil jo dette ofte medføre en del dødtid, gjennom årene, som det kan være greit å fylle med noe småpussel. Jeg reiser nå mest med fly når jeg skal langt og lengre enn Strømstad, men jeg har da venligvis meg noen små hobbygreier som jeg kan holde på med, der nede under palmene. Erfaringen er vel den at bare kabal og kokusnøtter kan bli kjedelig, sånn år etter år.

Link to post
tobixen skrev On 7.9.2025 at 8.57:

 andre ganger så går lensepumpen inn i et modus hvor den går i noen sekunder, stopper med det umiddelbare resultat at vannet som ble dyttet opp i dreneringsslangen faller tilbake, som igjen medfører at lensepumpen starter igjen. 

 

Har du prøvd å montere en tilbakeslagsventil på slangen, så vannet ikke renner tilbake i pumpen?

Link to post

På et par av dem har jeg prøvd å installere jokerventil som kom med pumpa, på en annen har jeg prøvd å installere noe fjærbelastet greie fra Kina.  I praksis begrenser det tilbakeflyten noe, men begge lekker.  (men igjen, dette er litt bortenfor trådtema.  Jeg hadde en plan om en gang å oppsummere alt jeg har hatt om negative opplevelser med lensepumper i én tråd, kanskje med trådtittel "den store lensepumpetråden" - men det har blitt med tanken, det er kanskje for ambisiøst).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 4 uker senere...

Nå er det ett år siden avreise. Ett år og én dag siden seilturen startet.

 

Som den gang stresset jeg også nå med å bli klar, denne gangen til kollektivtransport hjem til Norge. Men på vei til bussen møtte jeg den attenårige jenta fra barjobben igjen og dermed rakk jeg ikke bussen. Hun hadde savnet meg og jeg fikk to gode klemmer og catchup og sånn. Hun smilte så bredt og så lenge...

 

Fantastisk flaks å møte henne akkurat i siste øyeblikk! Jeg fikk fortalt henne hvor jeg har oppholdt meg, og hun visste om stedet, hun har vært der med moren sin, sa hun.

 

Det stedet der jeg henger nå er det også mange bra folk, kule folk, kreative folk, deriblant søteste punkeren i byen. Nitten år, blid som ei lerke og med hanekam. Etter å ha hatt både oppvask, barskift og sosiale lag sammen er vi blitt bestevenner. Her forleden dag var hun på besøk i båten og skulle rulle en joint, og så fant hun noe magisk sopp og spurte om vi kunne spise det. Begge deler er lov her i Nederland. Den er ganske sterk, sa jeg. Bare spis det hvis du stoler på meg. Og så satt vi der og pratet sammen til det ble natt og hun krøyp inn i frampiggen. Etter morgenkaffe og nye samtaler så sa hun farvel på den vakreste måten, og jeg gleder meg til å treffe henne igjen, henne og alle de andre. 

 

Ett år siden avreise.

 

 

 

Redigert av Glenfiddich
Beskrivelsen av kulturell aktivitet har fått lagt til en faktaopplysning for å minne om kontekst. (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Litt som overskriften her sier da. Drøm om å seile uten å vite når eller om man kommer tilbake. 

Har hatt den iden siste året. Lest mye om hva man må ha minimum og burde og sett masse blogger både lest og video. Lurer på om ikke jeg ryker på vhf og d5 kurs i løpet av vinteren. Vokst opp med båt vant til vann å dens farer og kjørt det meste alt fra kano til speed båter med 100 knop plus. Blitt leid in som fører i pokerrun. Men med stigende drivstoff priser har jeg mista litt av gleden med den delen av båt.  Når det gjelder reising har jeg runda Europa med bil Italia er faktisk bare en svipptur lang helg. Sett og lest mye om seilbåter. Finni ut ca hva jeg vil ha av båt stølse. Det blir meg og en kompis som kommer til å dra sammen. Pluss en som skal lære oss litt utvida kart og plasering  i den engelske kanal. Han blir med til gibraltor. Har ikke noe avreise dato. Eller båt enda. Nå er jeg kanskje mye potet kan ganske mye om masse. Motor. snekring. Elektrisk. Lese kart. Rørlegger. Kan også sy relativt bra. Men jeg kan ikke en dritt om å seile. Å lære noe nytt er faktisk ganske gøy. Har ingen planer om ta seilkurs. Tar ting lissom som det kommer og alt på sparket. Og er veldig "mannfolk" (lettvindt) lite kravstor av meg på bo muligheter.  Men hva tenker dere om hva dere ville gjort anderledes før en av reisene deres. Får dere som har masse lange turer bak dere. Har foresten fult denne tråden et år nå liker den. Dukka opp mange vesentlige ting her jeg ikke hadde tenkt på. 

Link to post
2 hours ago, Jpachilles said:

Men jeg kan ikke en dritt om å seile. Å lære noe nytt er faktisk ganske gøy. Har ingen planer om ta seilkurs. Tar ting lissom som det kommer og alt på sparket.

 

Jeg fikk et entimers lynkurs av en kompis da jeg kjøpte første seilbåt - jeg kan formelt sett fortsatt ikke en dritt om seiling, men har nå seilt ganske mange tusen mil ila de siste årene :-)  Ellers enig i at det er gøy å lære nye ting, nå har jeg nylig kjøpt meg sveiseapparat også, det var overraskende gøy å gjøre enkelt sveisearbeid :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
11 hours ago, Jpachilles said:

Litt som overskriften her sier da. Drøm om å seile uten å vite når eller om man kommer tilbake. 

Har hatt den iden siste året. Lest mye om hva man må ha minimum og burde og sett masse blogger både lest og video. Lurer på om ikke jeg ryker på vhf og d5 kurs i løpet av vinteren. Vokst opp med båt vant til vann å dens farer og kjørt det meste alt fra kano til speed båter med 100 knop plus. Blitt leid in som fører i pokerrun. Men med stigende drivstoff priser har jeg mista litt av gleden med den delen av båt.  Når det gjelder reising har jeg runda Europa med bil Italia er faktisk bare en svipptur lang helg. Sett og lest mye om seilbåter. Finni ut ca hva jeg vil ha av båt stølse. Det blir meg og en kompis som kommer til å dra sammen. Pluss en som skal lære oss litt utvida kart og plasering  i den engelske kanal. Han blir med til gibraltor. Har ikke noe avreise dato. Eller båt enda. Nå er jeg kanskje mye potet kan ganske mye om masse. Motor. snekring. Elektrisk. Lese kart. Rørlegger. Kan også sy relativt bra. Men jeg kan ikke en dritt om å seile. Å lære noe nytt er faktisk ganske gøy. Har ingen planer om ta seilkurs. Tar ting lissom som det kommer og alt på sparket. Og er veldig "mannfolk" (lettvindt) lite kravstor av meg på bo muligheter.  Men hva tenker dere om hva dere ville gjort anderledes før en av reisene deres. Får dere som har masse lange turer bak dere. Har foresten fult denne tråden et år nå liker den. Dukka opp mange vesentlige ting her jeg ikke hadde tenkt på. 

Ville heller reist med en kvinne.     Kjøp deg båt å lær å seile innaskjærs og dagsturer først. så ta steget til røffere og mer åpne farvann når du blir kjendt med båten.. Det viktigste er jo å være trygg på båt og utstyr og vite hva man skal gjøre i uforutsette situasjoner, for de kommer!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
tacan skrev for 5 timer siden:

Jpachilles, er det selveste Eika som vil konvertere fra motorbåt til seilbåt? :smiler:

Nå kan jeg jo en del om motorer da. Så jeg skal jo ha en diesel purke i seilbåten også. De fleste har jo enten den volvo dritten som holder par tusen timer før det er i gang. Eller som har du yanmar som klarte ødelegge en av verdens beste motorer som er produsert toyota 6er. Så det blir en perkins motor. Det finner du delere til i både marinar og landbruk. 

 

Hadde ikke gjort noe med dame om bord men de vokser ikke på trær i norge som kunne tenkt seg blitt med på noe sånt. Får heller se hva som dukker opp langs veien. 

Link to post
12 minutes ago, Jpachilles said:

Så det blir en perkins motor.

 

Men Volvo motor produsert av Perkins, det fungerer ikke?

 

12 minutes ago, Jpachilles said:

Hadde ikke gjort noe med dame om bord men de vokser ikke på trær i norge som kunne tenkt seg blitt med på noe sånt. Får heller se hva som dukker opp langs veien. 

 

Har forsøkt å dorge etter havfruer gjennom et stykke tid, men resultatet har så langt blitt heller magert.

Link to post

Ser får meg 37 -45 fot med litt tyngde. Helst med ais. Autopilot og kart ferdig kobla opp med hverandre og radar. Stål el glassfiber. Helst 3 lugarer. Får å få til sånn tur må jeg ha en lugar til dattera mi når hu kommer på besøk. Det var hennes krav får at jeg skulle få lov. Det og starlink. Som jeg allerede har finni ut hva koster.  Vår en fin en til salgs i sommer. Men den hadde volvo md 22A. da mista jeg litt lysta. Helst tung båt som bryter bølger. Gikk veldig fort en Bruce Roberts stål båt i Tønsberg får litt siden. Men den gikk fort. 

Motor uten elektroniske dyser. Og comonrail. Skal ha støv tør dieseltank når jeg drar fra norge. Kjøre på kanner til Første stopp Sverige fylle tanken der. Uten bioproblemer. Biodiesel trekker til seg fuktighet og skiller seg. Og i Norge får du ikke noe annet en bio diesel. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...