Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake

Glenfiddich

Recommended Posts

20 hours ago, Maika said:

samt at den flere ganger slo seg av hvis den ble for varm i sola.

Sant, det sliter jeg også med.

(post-edit: noe av konteksten gikk tapt her, ser jeg.  Mobiler, "nettbrett" og annen elektronikk går ofte varm når de lades, når det bruker mye CPU etc, denne elektronikken er ofte svart, når man er nede i Middelhavet hvor det er varmt i lufta, og dersom enheten i tillegg blir liggende på steder hvor den er utsatt for sol ... så hender det at ting går galt)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

On 9/24/2024 at 4:23 PM, S/Y Emma said:

Det er mye som kan gå galt med så ømfintlig elektronikk på sjøen: knust skjerm, saltvann som ødelegger elektronikken, softwareproblemer osv. Det er fort gjort at det går i dørken og takker for seg.

Eller den kan gå over bord. Har bestandig med meg dobbelt sett med mobiltelefon/kart/GPS/SIM-kort, selv for korte turer. Opplevde faktisk nylig en mobiltelefon som først ble varm og så gikk i svart og som så ikke lot seg starte mer. Og det var i forholdvis kalde Norge.

Fikk forresten denne opp i anbefalte videoer på Youtube i går.

En soloseiler som mistet roret på sin lille båt ute på Atlanterhavet. Herregud for en fryktelig situasjon. Heldigvis hadde han i det minste mulighet for å tilkalle hjelp, men han mistet alt bortsett fra livet.

Bare for å minne litt om hva som kan skje der ute i worst case.

https://youtu.be/Yqwmy67Qrys 

S/Y Emma skrev for 5 timer siden:

Fikk forresten denne opp i anbefalte videoer på Youtube i går.

En soloseiler som mistet roret på sin lille båt ute på Atlanterhavet. Herregud for en fryktelig situasjon. Heldigvis hadde han i det minste mulighet for å tilkalle hjelp, men han mistet alt bortsett fra livet.

Bare for å minne litt om hva som kan skje der ute i worst case.

https://youtu.be/Yqwmy67Qrys 

Jeg skjønte heller ikke hvorfor han ba om å bli reddet? Sjøen så jo i hvert fall ikke ut til å være noe veldig stort problem, men det var kanskje meldt mye dårligere vær? Å bli reddet av en tanker er jo risikabelt i seg selv, en liten båt kan fort bli knust av en tanker. Feks. for noen år siden da en storm herjet i Atlanterhavet (og Guttorm Guttormsen med mannskap ble reddet opp med helikopter fra Kolibri), var det en tanker som prøvde å få om bord de som var i en Lagoon, og knuste den i operasjonen. (Iflg kapteinen på katamaranen skyltes det udugelighet av personene på tankbåten, slik at han og datteren havnet i vannet, og datteren senere døde av nedkjøling.)

Ja, hvis man ikke har laget en ok reserveløsning på forhånd som man har testet, så er det ikke lett å lage noe som fungerer midt i dårlig vær. Når det dårlige været er over, så går det derimot an å lage noe som vil kunne fungere til en viss grad (så lenge det ikke blir dårlig vær igjen), men helt avhengig av hva du har tilgjengelig av materiale, hvor godt båten lar seg styre med dette, samt evt med seil etc. (Det er jo diverse saker laget av diverse blader o.l. om dette temaet, og mange "svar"). Poenget er at det å bli reddet av en stor tanker også er risikabelt, og ved å se på været i den videoen, så tror jeg at jeg heller hadde ventet til det hadde roet seg med å bli reddet hvis jeg ikke kunne klart meg selv videre. Men han skriver jo at det er "gale force 10", og hvis det stemmer at det er full storm, så kan det jo selvfølgelig hende at det ikke var trygt å bli værende ombord.

På gjestebrygga var det noen utlendinger på langtur som hadde kommet inn for å vente ut været. En Hallberg Rassy som har seila hele norskekysten og skulle videre sørover, og en vanvittig flott spissgatter i stål og 45 fot. I den var nederlenderen, som først kanskje trodde noe var lost in translation da han hørte at jeg skulle ut å seile. Han prøvde å fortelle at dette været egner seg ikke til seiling, og var høflig avmålt men insisterende. Han forsøkte seg på å peke på sin egen båt og nevne hvilke forhold den trivdes i, og jeg syntes han var i overkant forsiktig, men de i Hallberg Rassy-en tilføyde at han mente Beaufort. Da jeg ikke så ut til å endre oppfatning forsøkte nederlenderen på nytt, og foreslo at jeg skulle sjekke værmeldingen en gang til. Jeg forklarte at jeg er helt nødt til å benytte anledningen og dette er ikke en kosetur, men det er generalprøven etter en måned med trening. Han lot det bli med det, eller var det jeg.

20240925_202501.jpg.593511ed8db4bc7547c027d1495fd922.jpg

Et bilde fra generalprøven. Det er rart med det, jeg kan ikke huske at havet var så flatt eller at været var så pent. Jeg husker derimot å ha fått den følelsen man får på tivoli i en skikkelig kul karusell.

Angående telefon som plotter:

Den pep og bar seg da jeg i gar kveld skulle lade den, den hevdet å være angrepet av fukt, og at jeg straks måtte koble fra ladekabelen og heller bruke trådløs QI-lading. 

Og dette til tross for at den ikke var utsatt for direkte sjøsprøyt. Den lå for det meste i lomma på joggebuksa, og jeg var jo innom tanken på at kanskje burde den ha ligget bedre beskyttet, men glemte det raskt i den spennende seilingen. 

Dalurfjall spør om seilføring og styring. Ettersom innaskjærs var verre enn vanlig uttaskjærs, og disse utlendingene på brygga nærmest vurderte å holde meg fysisk igjen, så valgte jeg å bare gå med forseil. Dette valget ble til en viss grad tatt for meg da båten fikk en veldig fart i feil retning og i høy sjøgang, og jeg valgte å hoppe tilbake i cockpit for å ikke få en ødeleggende start på dagen. Til tross for bare ett seil har jeg aldri oppnådd bedre fart med båten, men jeg brukte mesteparten av tiden på å unngå å drive øst, og det ble naturlig nok med lavere fart.

Så jeg burde heist storseilet først, men jeg har blitt vant til at det går fint å starte med forseilet. 

Ja, altså, det er pinlig å si, men da jeg monterte ekstra tau jfr. forslaget til J-Å, så la jeg det kryssende med tauet til den selvstyrende og selvslående, så det ble en halvgod løsning bare, fordi jeg ikke kunne ha det stramt nok. Jeg tenker at jaja, det er lærdom i det også, og riktig trukket vil bli en utbedring.

Jeg trengte ikke jobbe mye, det var for det meste strikka som gjorde jobben.

Glenfiddich skrev On 19.9.2024 at 22.07:

men det å pådra seg flere abonnement enn nødvendig i denne fasen tror jeg er ulurt

12 Euro for 3 mnd digitalt abo, med tilgang til hele arkivet. Du vil i hvert nummer finne nye tips om problemstillinger du ikke visste du bør vurdere. Du kan laste ned mange årganger for prisen av en ute-pils. https://www.magazinesdirect.com/az-magazines/34207381/practical-boat-owner-subscription.thtml?utm_medium=Affiliate&utm_source=Awin&utm_campaign=TechRadar&utm_content=103504&sv1=affiliate&sv_campaign_id=103504&awc=2961_1727345751_404cfd5f6f4cf05c4b56d5f39bcb07ab

Jeg hadde skaffet meg en skikkelig plotter, om jeg var deg. Har axiom med berøringsskjerm selv, og selv om jeg ikke er 100% fornøyd med den, er det uendelig mye bedre enn smarttelefon.

Tok versjonen med så stor skjerm jeg hadde råd til, og alle som er med å seile digger den. Nattmodus, fungerer i alle temperaturer, vanntett, og lett synlig fra roret.

Brukte tlf igjennom Danmark (da kartpakken kun var tyskland-kanariøyene på plotteren), og det var en lettelse når jeg endelig kom til Tyskland.

Vel verdt investeringen.

Enig, så kan du ha mobilen som backup. Jeg har to (vel, egentlig flere) plottere ombord, og det har vært flere tilfeller der en av plotterne ikke lengre fungerer. Så en eller annen form for back-up (i tillegg til papirkart) bør du ha.

Hvordan er det med strøm ombord? Batterikapasitet, lading, strømforbruk?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...