Bjørn Løvjomås Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Hørte en gang om noen som la ut på tur fra det blide sørlandet, å etter en strabasiøs tur, antakelig med litt innabords, kjenner jeg de karene rett,😅 så kom de endelig til land, målet var Danmark, å det forjettede Skagen🤪 problemet var bare at de snakket ikke dansk, der disse lett forundrede karer steg i land. Noe undrende også over skjærgård, da de trodde Danmark ikle hadde særlig av den sorten. Men svensk var vist heller ikke så vanskelig å forstå. Men muligens har det vært en liten feilnavigering uti havet et sted😅😅😅🍻🍻 Blir spennende med vår seiler her, ved neste rapport, hva slags språk de snakker når han får ny landkjenning. Så får vi bare håpe Kong Neptun velger å gi han en fin overfart. Motet til vår seiler er det ikke noe å si på Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Valkyrja Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Dersom strikkpiloten har holdt kursen, og han har holdt koken siden siste oppdatering, så er det jo mulig han dukker opp i Hanstholm/Thyborøn før vinden snur. Lite dekning langs Danskekysten ift Norge, så det får vi ikke vite før han eventuelt når land. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Venter i spenning. Norge-Danmark eller Vesterled minutt for minutt… Virker litt skummelt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Neida, det er ikke skummelt.Det er jo bare en drøm.😁 Vi får nok en tilbakemelding så snart han våkner. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
S/Y Emma Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Finnes det noe bevis for at denne turen i det hele tatt eksisterer? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Code0 Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Nå er det tre døgn siden hen har logget på. Ikke overstadig vær i området (hvor..?) så vi håper hen seiler lykkelig rundt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Noen hypoteser: * Han driver et sted mellom Norge, UK, Danmark eller Tyskland i tilnærmet vindstille * Det er kanskje ikke alle norske mobilabonnement som har "roam as home" på data. Kanskje han rett og slett er offline. * Kanskje han gikk lei av BP, etter en del negative innlegg. Selvfølgelig kan det være andre grunner, det vil jeg ikke spekulere i. @Valkyrja har vel telefonnummer, og kan ta en avsjekk dersom han ikke kommer innom med noe statusoppdatering innen rimelig tid? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Tror ikke det er noen abonnement som ikke har det, er såpass lenge siden det ble implementert. Kontantkort er noe annet, derimot. De andre punktene kan nok stemme dog. Dersom han ikke er for langt vest er jo ikke været så ille foreløpig, 9ms er jo ikke behagelig med søvnunderskudd og sjøgang, men det er fin kryssvind. Har ny telefon, da den forrige døde i Danmark, så har dessverre ikke nummeret. Familien hans er jo informert om planene, så tenker HRS får beskjed dersom det skulle være nødvendig. Satser på at han når Thyborøn ila natten, en neve erfaringer rikere Der koster det bare 43Dkkr natten etter tredje døgnet, så fin plass å sove ut og skru på båten. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Code0 skrev for 2 timer siden: Nå er det tre døgn siden hen har logget på. Ikke overstadig vær i området (hvor..?) så vi håper hen seiler lykkelig rundt. Torsdag er vel fortsatt bare 2 døgn siden, men ja. Ble litt urolig når det ble meldt om en båt hvor bare baugen stakk over vannet utenfor Mandal, men det ser ut som det er noen som har forsøkt å senke en båt med vilje. https://www.nrk.no/sorlandet/politiet-kritisk-etter-funn-av-fritidsbat-1.17071559 Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Hulda Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Nå må dere la gutten få lov å drive rundt litt uten å opptre som babysittere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Det er viktig å ta vare på Drømmen. Og som oftest går det veldig bra Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
S/Y Emma Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Og når det ikke går bra, blir det et "blame game" her inne. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Glenfiddich Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 har hørt det skal ligge en havn her inne... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Du må strekke mastliket litt bedre, gir mer futt og mindre krenging. Er du utenfor Wick? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Det stemmer det. Lykke til videre på ferden. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Thyborøn? Billigere havn finnes ikke i Danmark Hils delfinene! Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Det er utenfor Hvite Sande. Jeg trenger en dusj og tre øl, og så skal jeg avgi reiserapport! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Ikke dårlig, da vet du jo hvor du er :-). Ikke bare dét, vi vet det også! Hvis danskene finner ut at du skriver 'Hvite Sande' så blir det ikke noe dusj på deg. Du blir badet i havnebassenget. Det heter Hvide Sande. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 oi. jeg skal være forsiktig! Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 5 dager på sjøen har vært veldig spesielt, på mange måter. Litt fordi det har gitt svar på flere spørsmål jeg har hatt, eller ikke turt stille: noen ganger er drømmen best som drøm - og vil drømmen om det åpne blå havet fortsatt være der etter å ha opplevd det? Utaskjærs har jeg seilt mange ganger i den måneden jeg trente. Men det åpne havet har jeg bare lengtet etter. Sett det på YouTube. Antatt at dette er fett, at det er dette jeg vil. Da dere unisont foreslo småturer fra havn til havn mens værmeldingen viste knallbra forhold for direkte rute over Nordsjøen, så er ville dette rådet vært det beste: Ta småturene langs land fordi i løpet av dager på Nordsjøen vil det komme forhold hvor du og båten blir testet, hvor du vil føle at det ikke er rom for å gjøre feil. Jeg har digget det. Mye knallbra seiling, mye seiling med litt for mye vind eller bølger, og noen ganger, et par ganger, seiling hvor det har vært alvor. Jeg synes jeg kan huske følelsen av frykt et øyeblikk eller to før det gikk over til fullt fokus på oppgaven. Og så er det perlene på havet som man bare må oppleve: Stjernene, skyene, soloppgangene, solnedgangene. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Når det er sagt er det pokker så digg med Marina Burger på Café Marina. Og: jeg trenger et par nye glidere til storseilet, hvor får man tak i det? Er Esbjerg det beste tipset? Angående værmeldingen: jeg er klar til å lytte nå. Er det gunstig å ta sikte på Helgoland herfra eller er det bedre å dra nytte av kulingen og suse videre? Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Når du skal seile langs vadehavet, er tidevann like viktig som værmeldingen. 9ms i Norge er fin seilevind; på grunna med 3-5 knop strøm mot vinden får du helt jævlige bølger. Mye krappere enn hjemme. Du risikerer også å bli liggende flere meter over vann dersom du slurver med navigeringen. Å sove til rors utgår også; dersom det tyske vannpolitiet border deg mens du driver rundt i trafikksonen til Hamburg og Bremerhaven i drømmeland, så har du et problem. Leia er dessuten relativt smal flere steder. Det er dessuten veldig tett med trålende fiskebåter helt til du passerer Texel/Den helder. Der er det forøvrig også et aktivt skytefelt. Oljerigger er det også. Studer kartet nøye, og dersom stakene viser en annen led enn kartet, så følger du stakene. De flyttes kontinuerlig. På innsiden av de frisiske øyer må du være obs på at enkelte seilrenner kun kan benyttes ved høyvann. Selv er jeg glad jeg fikk rutinene på det på plass i DK, før tidevannet kom inn i bildet. Anbefaler også å ha et solid anker med nok tau klart for hånden; det reddet oss ved Borkum, da vi ikke kom oss i havn tidsnok til å unngå en tordenstorm. Her er en veldig god nettside, huk av for tidevann, strøm og strømretning der, og planlegg deretter: https://app.fcoo.dk/ifm-maps/index.html#domain=denmark&overlays= Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Dude, du får de teknisk krevende forholdene i nordsjøen til å høres fristende ut i forhold! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 1 time siden: Angående værmeldingen: jeg er klar til å lytte nå. Er det gunstig å ta sikte på Helgoland herfra eller er det bedre å dra nytte av kulingen og suse videre? Mye motvind de første dagene,og deretter i meste laget med medvind. Mitt forslag er å bruke dagene fremover til fikse glidere og sikkert annet, og ta løst fredag med Sylt som en dagsetappe, og så videre til Helgoland. Er Vadehavet noe å trakte etter? Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Glenfiddich skrev 19 minutter siden: Dude, du får de teknisk krevende forholdene i nordsjøen til å høres fristende ut i forhold! Åpent hav er mye mindre krevende Blir som sykling i lyskryss midt i rushtrafikken vs landevei. Jeg gleder meg til å kunne koke litt kaffe for autopilot uten å stresse igjen Det sagt; rådene jeg gav deg der gjelder ikke bare om du ligger klistret tett på land. Vi lå 12-15 sjømil utenfor de frisiske øyene store deler av strekket, til tider lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.