Gunga Din Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Satt gummi-strikk-piloten fast i brygga ? har du fått montert den riktige autopiloten ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Glenfiddich Svart 8.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Det er flerdelt. Først og fremst kom jeg for sent avsted, så jeg fikk en vrien vindretning. Dernest var det så inni helsikes vanskelig å få heist storseilet skikkelig i det kanonbra seileværet. Samtidig var det tett tåke og så var burgeren på Marina Café så latterlig god, at jeg tenkte etter en stund at det bedre å sette avsted en dag jeg får heist seilet skikkelig og så kan jeg få smake den burgeren en gang til. Så jeg seilte tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Glenfiddich skrev 13 minutter siden: og så var burgeren på Marina Café så latterlig god God nok grunn det Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Shortcut skrev for 3 timer siden: Bliver lidt svært. Der går ikke tog til Hvide Sande. Buss Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 8.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 shipahoy skrev 23 minutter siden: God nok grunn det Den første indikasjonen på at det kunne være en burger helt utenom det vanlige var at ketchupen uteble. Yess, tenkte jeg. Burger har jeg som enslags ekspertise. Hadde de bare hatt en aioli som stod i stil ville jeg klinket til og sagt at på Marina Café i Hvide Sande har de verdens beste hamburger. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Glenfiddich skrev 25 minutter siden: Den første indikasjonen på at det kunne være en burger helt utenom det vanlige var at ketchupen uteble. Yess, tenkte jeg. Burger har jeg som enslags ekspertise. "det vanlige" er jo et relativt begrep; det er vel ikke ketchup på burgere man kjøper på de fleste bensinstasjoner heller (Men burgeren ser god ut altså:) Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 8.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Nå synes jeg du er kranglete. :) Det burde være unødvendig å legge til at det ikke var noen ketchupflasker i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 8.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Bilder av båten ved gjestebrygga i Hvide Sande. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 3 timer siden: Dernest var det så inni helsikes vanskelig å få heist storseilet skikkelig i det kanonbra seileværet. Nå er du i drømmen, så da er det bare å ta det med ro og nyte det. Men akkurat det med storseilet. Hvis du har en fungerende autopilot, så er det betydelig enklere å gå sakte for motor rett mot vinden mens du heiser. Jeg heiser ofte storseilet inne på havnen hvis forholdene tillater det. Noen ganger ved kai - med slakt skjøte. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 8.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Bra tips! Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 8.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Hei! Jeg glemte å si: Da jeg kom inn igjen mot brygga og skulle slenge ut fenderne, så glemte jeg å sjekke knuten, og den ene fenderen gikk rett over bord og en sel stakk hodet opp liksom for å spørre om det der var med vilje. Jeg sa nei, og satt båten i revers, og la merke til femten tyskere med fiskestang som plutselig fikk underholdning. Som om jeg hadde gjort det før fikk jeg fisket opp fenderen med båtshaken, og båten unngikk moloen med metervis av klaring, og jeg vet ikke om tyskerne applauderte eller jublet, fordi jeg var mest opptatt av å opptre verdensvant og ikke sette flagget i forlegenhet, eller hva man skal si. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Valkyrja skrev On 7.10.2024 at 19.33: Har du "sheet to tiller"? Dvs tau med taljer på bommen, og ikke bare strikk? Eller nytter det ikke; du får aldri skarp nok kryssvinkel bare ved å surre roret. Sheet to tiller : Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
J-Å Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Er "sheet to tiller" mest egnet for slørekurser? Jeg vil tro at hvis båten kommer for høyt opp mot vinden, så vil fokken miste trykket, og strikkene vil dra i roret så båten går over stag? Men mange båter vil jo gå greit på kryss med roret låst noen få grader til le. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 En tidligere kompis hadde maken båt på 80-tallet. Han og fruen var meget godt fornøyd med båten. Solid og fin var dommen. Og de seilte mye på svenskekysten og Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 J-Å skrev for 10 timer siden: Er "sheet to tiller" mest egnet for slørekurser? Jeg vil tro at hvis båten kommer for høyt opp mot vinden, så vil fokken miste trykket, og strikkene vil dra i roret så båten går over stag? Men mange båter vil jo gå greit på kryss med roret låst noen få grader til le. Sheet-to-tiller på forseilet er vel mest brukt til slørekurser, Sheet-to-tiller på storseilet på kryss. Med Sheet-to-tiller på storseilet er det vel gjerne en egen line fra bom til blokk i lo, deretter ned i le, og så opp til bommen, om jeg husker rett. Greia med sheet-to-tiller er vel å sette seilene neste perfekt, og så er det trykket i seilene som gjør at de dra i rorkulten for å justere. Det er mulig å seile raskere om du er våken og seiler optimalt hele tiden, men det klarer du ikke mer enn en liten stund. med Sheet-to-tiller så styrer båten mer effektivt 24/7. Gitt at det er vind. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
J-Å Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 finnarne skrev for 2 timer siden: Sheet-to-tiller på forseilet er vel mest brukt til slørekurser, Sheet-to-tiller på storseilet på kryss. Med Sheet-to-tiller på storseilet er det vel gjerne en egen line fra bom til blokk i lo, deretter ned i le, og så opp til bommen, om jeg husker rett. Jeg er litt usikker på hvordan du mener at linen skal gå. De jeg har sett på youtube har strikken på le side og kontrollinen på lo side. Altså slik at når det er lite kraft i seilet, så vil strikken styre båten høyere (mer mot vinden). Men hvis båten kommer så høyt at seilene begynner å blafre, så er jo vanlig reaksjon å trekke rorkulten mot lo, og falle av. Mens her vil jo strikken trekke rorkulten mot le. Kanskje en må begrense rorutslaget med en ekstra line, slik at rorkulten alltid er på lo side, altså at det alltid er noen grader rorutslag som hindrer båten i å slå ? Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 10.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Litt ambivalent er jeg til denne oppdateringen: Jeg kom i skade for å seile i stormen og ødela rullegenoaen og favorittfokken. Storseilet klarte seg men det røyk noen flere glidere. Det er kjipt, men det som er kult er fy søren for en vanvittig bra båt Allegro 27 er! Den er laga sånn at når den legger seg 180° på siden så ligger den der stabilt og fint til den reiser seg igjen, og ryggstøtten i cockpit blir et perfekt sted å stå for å seile sidelengs. Nedi, inni, derimot, blir det helt bomba. Tøm kjølvannet før stormseiling. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Glenfiddich skrev 2 minutter siden: Litt ambivalent er jeg til denne oppdateringen: Jeg kom i skade for å seile i stormen og ødela rullegenoaen og favorittfokken. Storseilet klarte seg men det røyk noen flere glidere. Det er kjipt, men det som er kult er fy søren for en vanvittig bra båt Allegro 27 er! Den er laga sånn at når den legger seg 180° på siden så ligger den der stabilt og fint til den reiser seg igjen, og ryggstøtten i cockpit blir et perfekt sted å stå for å seile sidelengs. Nedi, inni, derimot, blir det helt bomba. Tøm kjølvannet før stormseiling. Godt å høre at det gikk bra med deg og det høres ut som det gikk bra med båten. Synd med seilene, men de er det jo mulig å erstatte på sikt. Men det gjør nok ikke godt for reisekassa. J-Å skrev for 12 timer siden: Jeg er litt usikker på hvordan du mener at linen skal gå. De jeg har sett på youtube har strikken på le side og kontrollinen på lo side. Altså slik at når det er lite kraft i seilet, så vil strikken styre båten høyere (mer mot vinden). Men hvis båten kommer så høyt at seilene begynner å blafre, så er jo vanlig reaksjon å trekke rorkulten mot lo, og falle av. Mens her vil jo strikken trekke rorkulten mot le. Kanskje en må begrense rorutslaget med en ekstra line, slik at rorkulten alltid er på lo side, altså at det alltid er noen grader rorutslag som hindrer båten i å slå ? Sheet-to-tiller må nok prøves og sjekkes fra båt til båt, og nå forstyrrer vi tråden. Tanken min er at når du seiler med litt slakk i storseilet, så skal båten falle av, dvs rorkult sal trekkes mot lo. Når så storseilet fylles, så vil bommen trekke mot le side. Da vil du gjerne styre litt opp i vinden, og da må rorkulten litt ned i le. For å få bommen til å trekke rorkulten ned i le, så må du ta "styrelinen" opp på lo side, så ned i le, for å trekke rorkult mot le. Det er også mulig å feste styrelinje i skjøtet, da tror jeg det blir mere kraft i "styrelinen". Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Valkyrja Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Se lyst på det; nye seil er helt fantastisk for ytelsens del! Forøvrig bør du nok holde deg langt borte fra katamaraner Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 10.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Finnarne, sheet to tiller er i denne trådens ånd, så ikke var redd for å gå i detaljer! Angående båten så har jeg avtalt en gjennomgang av riggen, for fytti grisen, den ble utsatt for belastninger! Valkyrja, nye seil, fat chance. Jeg tar dem med til seilmakeren og hører hva han har å si. Worst case tar jeg en svipptur hjemom og henter en gammel, men lite brukt genoa, jeg tror ikke det trengs reparasjoner engang. Og forseilet til junkeren. Det er for lite og altfor mye brukt, men det vil uansett være backup for det fokket jeg har som backup med på tur. Som faktisk er helt kurant. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Hvor gamle er seilene? Til rulleforseil kan du få ganske mye snadder til en billig penge på finn, dersom du ikke er kresen på at det skal være helt perfekt passform. Mange regattaseilere osv som bytter mye oftere enn det som gir mening utifra et turseilerbehov. Kom du forresten rundt til Esbjerg/videre sør, eller ble det burger? Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 10.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Ligger i Esbjerg nå. 700 kr/mnd pluss bittelitt for strøm. Hyggelige folk. Men stormen kom da jeg var på vei, og med navigasjonssystem som ikke strekker til kom jeg i skade for å kjøre 18 mil for langt, og det var i forbindelse med knølingen med å finne havna og sånn at seilene røyk. Til slutt ba jeg radio Lyngby om hjelp, som fiksa en lastebåt som skulle forbi til å vise meg veien. Egentlig, kan man si at det hadde lønt seg med skikkelig navigasjonssystem, ettersom jeg da hadde sust inn i havna med alle seil inntakt. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Ja, skikkelig plotter er gull når man ligger sidelengs. Var en god dag når jeg nådde Tyskland, og slapp å bruke mobilkart. Er planen å bli værende for å utbedre? Om du får fikset seilene kjapt, så er det meldt et par dager med fralandsvind fremover. Det er gøy; mye fart og lite sjø. Da kan du også muligens krysse rett over til de Frisiske øyer, så slipper du å knote i den verste strømmen fra Elbe. Men Danmark er et bedre sted å være når man skal fikse båten; jevnt over mye lettere å få tak i det man trenger etter min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Har du fått AIS data inn på Orca Core? Hvis du fortsatt skal satse på dette systemet, uten den vanntette displayenheten, så anbefaler jeg som før et fastmontert nettbrett med lading inne, i tilegg til telefonene. Et sted hvor du samtidig kan betjene VHF. Ellers er det jo greit å venne seg til å ta ut og seile på kompasskurser og utseilte distanser. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Ser for meg at det blir en del "hva var det jeg sa"-svar i tråden. Jeg skrev at det var sterk sannsynlighetsovervekt for å overleve, og det står jeg ved :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.