Dalurfjall Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 45 minutes ago, J-Å said: Et tryseil er også greit å ha, men det bør gjerne ha en egen skinne på masten hvis en skal sette det alene i dårlig vær. Er man pokka nødt å ha fast forlik? Jeg har sett folk bruke fokk uten å klipse det til staget, de bare strammer forliket pinne stramt. Det gir mening for meg som mest er råsegler. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Dalurfjall skrev 55 minutter siden: Er man pokka nødt å ha fast forlik? Jeg har sett folk bruke fokk uten å klipse det til staget, de bare strammer forliket pinne stramt. Det gir mening for meg som mest er råsegler. Det var vanlig før i tiden. Flying Jib på godt norsk. Den gangen var det ikke kunsfibre, så forliket var galvanisert wire. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Dalurfjall skrev 1 time siden: Er man pokka nødt å ha fast forlik? Jeg har sett folk bruke fokk uten å klipse det til staget, de bare strammer forliket pinne stramt. Det gir mening for meg som mest er råsegler. Du mener om man må ha forstag? Tja, det er jo vanlig å stage opp masten, og hvis staget er der er det jo enklere å klipse inn seilet på det. Men har du ustaget mast eller av andre grunner vil sette et forseil "flying" er det vanskelig å få det stramt nok, seilet vil "sagge" og bli posete. Helt greit for slør og rom kurs, men ikke noe særlig for bidevind. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Flott tråd! Vedr dieseltank, vann i dieseltank = garantert motortrøbbel. Jeg ville sjekket at flensen mot skroget er tett. Den enste måten er å skru flensen løs fra dollbordet, så løfte hele sulamitten så langt opp at du får etterstrammet slangeklemmene. (kommer du ikke til her, så prøv fra undersiden) Så rengjør og avfetter du nøye, legger på ny runde med tec7/sika, også i skruehull, og skrur den fast igjen. Dette er et typisk sted at vann kan snike seg inn i tanken. Sjekk også at o-ring på lokket er hel. Jeg pleier å smøre inn o-ring og gjenger med pittelitt fett.. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 enslagsgjest skrev for 4 timer siden: https://pcnautic.com/en/product/pcnautic-autopilot-tiller-pilot En slik en får du vel levert innenfor kort tid i fastlands Europa. Tror det kunne vært smart. Spesielt på de neste strekkene du skal over. Den der så jammen meg snasen ut! Har du erfaring med den? Trenger noe mer pålitelig, og har spart mye penger i kanalene, så mulig du kan få en st2000+ med solid baatplassen-rabatt @Glenfiddich Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Valkyrja skrev 41 minutter siden: Den der så jammen meg snasen ut! Har du erfaring med den? Trenger noe mer pålitelig, og har spart mye penger i kanalene, så mulig du kan få en st2000+ med solid baatplassen-rabatt @Glenfiddich Har ikke erfaringer med den, men har lest en del, og virker som folk er fornøyde. Er også billig å kjøpe inn ny drivenhet, er standard greier fra Kina, ikke noe proprietære greier. Pelagic Autopilot er lignende, men basert i USA, denne er vel greiere å få tak i i Europa. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Dalurfjall Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 3 hours ago, Krimart said: Du mener om man må ha forstag? Jeg mener å ikke tre stormseil inn i spor i mastra. Altså "trysail". Det var med tanke på en kommentar om at det er knot å få til alene. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Dalurfjall skrev 23 minutter siden: Jeg mener å ikke tre stormseil inn i spor i mastra. Altså "trysail". Det var med tanke på en kommentar om at det er knot å få til alene. Jeg har et høyt 3. rev, så tryseilet mitt har bare vært ute av posen for sikkerhetsinspeksjon. Men det kan sikkert gå det. Mulig man bør ha en "vogn" øverst, så fallet holder seg inntil masten, og i riktig retning for blokken i toppen. En slik som brukes på fullspilet storseil. Den kan jo da evt være montert i sporet, slik at den blir med storseilet opp og ned igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 14.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Det er innlegg å svare på her, gode punkter å følge opp, men så er det sånn at i livet i båt, i motsetning til drømmen, er det nye problemer som oppstår før det forrige er løst: Denne gangen ryker sikringen på landstrømmen, og det passer dårlig fordi jeg skulle ha ladet et batteri, et 12v som skal gi power til den elektriske utenbordsmotoren for å flytte båten i morgen når det er meldt lite vind. Noen som vet hvor å starte feilsøket? På en måte litt i samme tema, de nyvaskede klærne mine lukter svakt søtlig av diesel, og jeg digger det, fordi det betyr at drømmen er ikke en drøm lenger, det er virkelig. Her er forøvrig bilde av det som kom ut fra forfilteret i forbindelse med bytte: Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Kan du forklare litt nærmere hva som skjer med strømmen. Er det jordfeilbyteren på land som slår ut ? Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 14.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Etter å ha feilsøkt selv kan det se ut som at problemet er skjøteledningen. Men hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Plugg ut alt som er koplet til landstrømmen og prøv igjen. Redigerer: Jeg så nå at problemet var skjøteledning. Åpne kontaktene, se at alt er fast og dusj gjerne med spray for å fordrive evt vann. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
S/Y Emma Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Vann i støpselet eller en kortslutning inne i ledningen en plass. Slike ledninger varer dessverre ikke evig. De lever et hardt liv med regn, sjø og mekanisk slitasje. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Glenfiddich Svart 14.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Det kan godt ha kommet regnvann inn i støpselet og dessuten, i mangel på bedre løsning, har jeg smelt igjen luka over ledningen for å få strøm inne og regn ute. Smart move. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Det kan vare så enkelt att du har fått saltvann i støpselet . begynn å bare bare spyl med ferskvann……litt sentrifugering å jakke inn på nytt….. er det lite fukt av ferskvann så forvinner det av den lille varme som blir da det går strøm gjennom støpslet/kabeln (kjenner igjen det der fra ett antall bløte seilinger til Skagen ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Valkyrja Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Overgang til vanlig skjøteledning? Anbefaler biltemas 20m kabel, koster ikke all verdens, og tåler en støyt. Så slipper du åpne koblinger der vann kan sige inn. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 1 time siden: Det er innlegg å svare på her, gode punkter å følge opp, men så er det sånn at i livet i båt, i motsetning til drømmen, er det nye problemer som oppstår før det forrige er løst: På en måte litt i samme tema, de nyvaskede klærne mine lukter svakt søtlig av diesel, og jeg digger det, fordi det betyr at drømmen er ikke en drøm lenger, det er virkelig. Du nevnte vel på et tidlig tidspunkt at motoren gikk tom for diesel 2 dager på rad, samt mye diesellukt i båten. Kanskje på tide å ta en skikkelig gjennomgang av dieselsystemet ditt? Bildet sier ikke så mye, men det virker ikke å være så mye grums der. Hva med vann i dieselen? Kan det være en lekkasje på fyllespons som gjør at det kommer vann i diesel? Har du får orden på reveliner, slik at du får redusert arealet og flatet ut skikkelig? Hadde du 2 rev når du seilte i kulingen? Du blir nok litt straffet av å ha det travelt med å komme avgårde, og med det slurvet litt med klargjøringen (glidere, og dermed ikke få heist storseilet skikkelig, manglende montering av autopilot, manglende kjennskap til motor og dieselsystem, halveis montering av kartplotter) men det er fortsatt ikke lang vei tilbake til Norge, hvor du kan bruke vinteren til å bli skikkelig kjent med båten, og ta løst på nytt når våren kommer, med et mye bedre utgangspunkt for å lykkes. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 14.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Bergen, tøyser du eller? Tilbake til Norge? Greit nok at vi alle er enige om at det er ingen skam å snu, men jeg tenkte da jeg sa det mer på at kanskje så likte jeg ikke seiling så godt likevel, at kanskje når jeg kom over til Danmark så var jeg redd og ville hjem, men jeg vil ha mer, MER! Når det er sagt, så ja, jeg må få tatt en skikkelig gjennomgang. Jeg har hørt noe om at i den engelske kanal bør man ha en motor man kan stole på, og nå er tiden kommet for å bite i det sure eplet og få på plass noen slike ting. I dag var jeg på en runde for å finne en mekaniker, og har fått noen bra leads. Du er fornuften selv, fremstår det som, og nå er det litt som før, at jeg vil videre, men samtidig er jeg på vei, målet er på en måte nådd. Sånn sett kan jeg bruke litt tid i Esbjerg for å få på plass enda mer. I trådens første innlegg skrev jeg "det viktigste er å komme seg avgårde før fornuften stikker kjepper i hjula", og det har jeg klart. Nå føles det som et bedre tidspunkt å være litt fornuftig. Relativt sett, da, til meg å være. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 I skikkelig mye vær hadde denne vært øverst på lista over det jeg hadde ønsket meg mest: https://www.yachtingworld.com/features/a-jordan-series-drogue-63180 Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 15.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2024 Enig. Nest etter stormfokk og tryseil. Forresten har jeg helt glemt å fortelle om møtet med den lokale seilmakeren. Naboen her sa ta med alle seilene, og kjørte meg bort, pratet med dem som gamle kjente og seilmakeren sydde noen sting på et par plasser og hev med en neve full av gliders. Og kommentaren var at nå er seilene good to go, men genoaen er ikke verdt å fikse. Men ta den med til Kanariøyene, sa han, og få noen der til å sy en ny. Det blir bedre og billigere, og man kommer seg greit ned dit med hovedseil og fokk. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 15.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2024 Glenfiddich skrev On 13.10.2024 at 22.46: Pacuare, det jeg tenker er at ditt trygghetsbehov gjør det rimelig å bruke latterlig mye penger på værvarsel-system og gjøre alt for å unngå uvær. (Beklager hvis jeg har misforstått.) Glemte å svare opp denne. Windy.com er gratis. Det er den jeg bruker. En båt jeg drev med værrouting for hadde predictwind, og jeg og predictwind var stort sett enige. For de som har lite erfaring med værrouting anbefaler jeg predictwind. Verd 2500 kr i året. For å få like god routing med bare windy krever det en del jobb. Når jeg følger en båt bruker jeg lett en time om dagen på å følge værsystemer for å gi best mulig råd. Jeg anbefaler deg å begynne nå og på den måten forstå hvordan værsystemene går. Du skal ha motvind opp til 12 knop, medvind opp til 24 knop. Husk å bruk vind i kastene, den treffer bedre enn middelvind på havet. Husk bølger. Rett etter ett lavtrykk kan det være direkte utrivelig. Og seilhastighet går mye ned når bølgene er større enn vind tilsier. Du er også i ett område med mye strøm, jo nærmere den engelske kanal du kommer jo viktigere. Bedre å ankre opp og sove litt fremfor å gå baklengs i motstrøm. Så min anbefalte kostnad for værvarsling er 1GB data på mobilen så lenge du er i Europa. Windy.com i gratisversjon er god nok hvis en bruker litt tid på den. Det er fint å ha en venn som holder deg oppdatert når du er på havet, en sms har mye bedre rekkevidde enn data på telefon. På havet har jeg sent meldinger til en inreach (satellitt mottaker og sender av posisjon). Men det krever at du har noen på land som følger med og forstår nok til å gi gode råd. De første langturene mine var uten værmeldinger. Da havnet vi i stormer. Lærte av det. Men i dag er ikke det nødvendig, kan gå på gode værvinduer. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2024 Det var noe annet som ble nevnt i en annen tråd - sjekk "CAPE index" på windy. Dersom det er mye energi i lufta, så kan det medføre ustabile forhold og store avvik mellom meldt vær og observert vær. Som eksempel, hvis windy melder 10 knops vindhastighet over en time, og 20 knop i kastene, så bør man forberede seg på at det plutselig kan bli 30 knops vind over en femminuttersperiode og ellers vindstille. Vindmøller medfører turbulens, det har jeg (enda) ikke fått føle på kroppen, men her i Hellas og særlig på Kreta så kan det bli voldsomt turbulente forhold av klipper og odder. Stabil 10-15 knops vestavind på vestsiden av odden, så skal man sørover etter odden og kutter hjørnet litt for tidlig, og plutselig skifter vinden retning, rolig vind fra øst i flere minutter, sør i neste øyeblikk, vindstille deretter, og plutselig et vindkast på 20-25 knop. Jeg mistet kontrollen over båten under slike forhold da jeg gikk litt for nært med en bratt, smal øy på lo side for et par måneder siden, veldig kraftig vind, båten spratt opp mot vinden for så å falle av igjen, havnet med seilene bakk da jeg måtte forlate roret for å ta inn storseil, har aldri krenget så mye før som jeg gjorde akkurat da. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bitteliten Svart 15.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2024 Når du tenker at du snart tar en tur i Engelske Kanal så kan det være en idé å lese seg opp på dette også. www.orcas.pt Vær: vi bruker Windy og Weather4D på ipad. På sistnevnte er det en bra ruteplanlegger der man legger inn kriteriene for båt og hva slags vær man vil ha. Vi ser alltid på vindkast. Erfaringen er at det blir mer enn meldte vindkast. I engelske kanal er tidevannet 2-4 knop. Det bør du også ta hensyn til. Med båten din kan du da fort seile i 12 timer uten å komme av flekken. På denne tiden av året hadde jeg vært veldig obs på været i Biscaya. Lavtrykkene kommer fort - er sterke - og kan presse deg inn på le kyst. Samme med kysten langs Spania og Portugal. Kombiner dette med spekkhuggere som biter roret av 100-200 båter i året så er det interessant å planlegge. Var en dansk Bavaia 36 som kullseilte der i fjor. 4 døde. En helt vanlig dag på sjøen - bortsett fra at de kom på le kyst i relativt lite vind og ble slått rundt av bølger et par hundre meter fra stranden. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2024 1 hour ago, Bitteliten said: Var en dansk Bavaia 36 som kullseilte der i fjor. 4 døde. En helt vanlig dag på sjøen - bortsett fra at de kom på le kyst i relativt lite vind og ble slått rundt av bølger et par hundre meter fra stranden. Denne ble diskutert ganske mye, og konklusjonen var at de seilte på for grunt vann i for høye bølger (mens enkelte, særlig i orcas.pt-miljøet mente at feilen var at de i det hele tatt våget å gå ut i slikt vær). Man bør alltid sørge for at dybden er minst tre ganger bølgehøyden, ellers risikerer man å bli slengt rundt med brytende bølger. Bølgehøyden var vel seks meter elns da ulykken inntraff, da må man ha minst 18 meters dybde. Et av de gjeldende spekkhoggerrådene nå er at man skal gå på grunnere vann enn 20m, så ikke helt umulig at disse danskene indirekte døde som følge av dette rådet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Torsen67 Svart 15.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 19 timer siden: Det er innlegg å svare på her, gode punkter å følge opp, men så er det sånn at i livet i båt, i motsetning til drømmen, er det nye problemer som oppstår før det forrige er løst: Denne gangen ryker sikringen på landstrømmen, og det passer dårlig fordi jeg skulle ha ladet et batteri, et 12v som skal gi power til den elektriske utenbordsmotoren for å flytte båten i morgen når det er meldt lite vind. Noen som vet hvor å starte feilsøket? På en måte litt i samme tema, de nyvaskede klærne mine lukter svakt søtlig av diesel, og jeg digger det, fordi det betyr at drømmen er ikke en drøm lenger, det er virkelig. Her er forøvrig bilde av det som kom ut fra forfilteret i forbindelse med bytte: Ser ut som du har en bra dam med vann der.. (det lyse feltet) Sier det igjen, sjekk påfyllingen din.. Når du kjører på flatt vann, så samler vannet og medfølgende skitt seg nederst i tanken. Da kan det være at stigerøret ikke tar med seg dette og alt virker fint. Men når det blåser opp så vil dette bli virvlet opp og kan tette både filter og stigerør. Da kan du få stopp når du aller minst ønsker det.. Forslaget jeg kom med krever maks 1-2 timers arbeide, men koster deg så og si nada Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.