Bitteliten Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Lucky Strike skrev 18 minutter siden: Aj, ikke rart Hjertmans ikke gidder å sende til Norge lenger. Og vi nordmenn er vant til å kunne ha fulle lommebøker og late hjerner, det tar tid å endre... Som også eier majoriteten i Seatronic 😊 https://proff.no/roller/seatronic-båtutstyr/moss/butikkhandel/IFEI79K10MC-1 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Glenfiddich skrev On 17.10.2024 at 13.58: Nå er jeg på jakt etter en spesifikk del. Noen som vet hva den heter? Finner du motornummeret er det mye stoff her om din motor. Last ned mens du har dekning. https://www.volvopenta.com/your-engine/manuals-and-handbooks/ Slik finner du motornummeret https://www.volvopenta.com/your-engine/find-your-serial-number/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 19.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2024 Kanskje inspirert av Glenfiddich, så har jeg også skadet jib'en min. Gikk ut i kraftig vind, ihht måleren min ikke så veldig mye mer enn sist, men sist fikk jeg trolig opp jib'en mens jeg fortsatt var litt i le på ankringsplassen, jeg kan ikke huske at det var noe problem å ta det opp eller ned. Denne gangen var det vanskelig, vi bevegde oss raskt ut i vinden, 3 knop på bare riggen, og over 7 knop i medvind så snart jib'en var sånn høvelig oppe. Denne gangen hadde jeg med mannskap. Meget dyktig kar, han var i stand til å få heiset seilet sånn høvelig stramt, men han brukte mye tid på det - i slik vind er det ikke enkelt. Jeg burde vel ha latt autopiloten fått jobbe litt og hjulpet til. Resultatet sees delvis på bildet - to av klipsene er revet ut av seilet. Det er ingen skam å snu? Vi gjorde i allefall akkurat dét. Ankringsplassen var ganske så lun og beskyttet. (Dagen etter gikk vi ut på ny - men da fikk vi heist jib'en mens vi fortsatt var i le på ankringsplassen, og det var litt mindre vind, men fortsatt en ganske røff seilas. Vi åt ikke noe hele dagen, mannskapet lagde middag, men åt knapt en halv porsjon før han turnet til sengs, og der ligger han fortsatt) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart 19.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2024 Fine greier. Det gir en deilig følelse å gå ut i grenseland. Og ingenting er bedre enn å komme fra det med livet i behold, for da rekker man minst én tur til! Snodig type du hadde med, jeg pleier å bli litt sjaber i formen hvis jeg holder på for lenge under dekk. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 For enkelte, så er det bra å bare ligge nedpå når man blir sjøsyk, for andre er det best å komme seg til roret og styre båten. Jeg ser nå at innlegget mitt manglet noe kontekst. Han ble ikke sjøsyk, bare utkjørt etter en hard seilas. Etter at vi var kommet oss for anker igjen gikk han rett til sengs nesten uten å ha spist hele dagen, og sov lenge neste morgen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 20.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Glenfiddich skrev On 18.10.2024 at 11.22: Det er mulig at problemet er brukerfeil eller instillinger, men jeg har ikke fått orca app til å fungere skikkelig. Når alle nå er koblet til det trådløse nettverket ser det ut til å være bedre Ja en kan av og til lure på om siste generasjon utviklerene av nav. systemer noengang har vært ombord i en båt. Garmin plottere f.eks. var ganske ryddige, nå har de nesten like rotete menysystem som Simrad/B&G. Om du ikke har gjort det, så er det er kanskje greit å gå "offline" og sjekke at alt fortsatt virker. F.eks. at du har offline kartdekning og får AIS data fra VHF. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Dalurfjall skrev On 14.10.2024 at 16.57: Jeg mener å ikke tre stormseil inn i spor i mastra. Altså "trysail". Det var med tanke på en kommentar om at det er knot å få til alene. Det er nok en veldig dårlig ide, du vil aldri få det stramt nok. Tre eller fire rev i storseilet er bedre løsning. Skal du ha tryseil bør det ha egen skinne på masten og være stuet på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Glenfiddich skrev On 15.10.2024 at 3.38: Enig. Nest etter stormfokk og tryseil. Forresten har jeg helt glemt å fortelle om møtet med den lokale seilmakeren. Naboen her sa ta med alle seilene, og kjørte meg bort, pratet med dem som gamle kjente og seilmakeren sydde noen sting på et par plasser og hev med en neve full av gliders. Og kommentaren var at nå er seilene good to go, men genoaen er ikke verdt å fikse. Men ta den med til Kanariøyene, sa han, og få noen der til å sy en ny. Det blir bedre og billigere, og man kommer seg greit ned dit med hovedseil og fokk. Anbefaler denne serien: Glenfiddich skrev On 15.10.2024 at 3.38: Enig. Nest etter stormfokk og tryseil. Forresten har jeg helt glemt å fortelle om møtet med den lokale seilmakeren. Naboen her sa ta med alle seilene, og kjørte meg bort, pratet med dem som gamle kjente og seilmakeren sydde noen sting på et par plasser og hev med en neve full av gliders. Og kommentaren var at nå er seilene good to go, men genoaen er ikke verdt å fikse. Men ta den med til Kanariøyene, sa han, og få noen der til å sy en ny. Det blir bedre og billigere, og man kommer seg greit ned dit med hovedseil og fokk. Anbefaler denne serien: https://www.yachtingworld.com/storm-sailing-techniques Les og se video del 3 og 4. Sørg heller for et kraftig storseil med et skikkelig dypt rev 3 (eller 4) og dropp tryseil. Men en stromfokk ville jeg hatt. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Krimart skrev 1 time siden: Sørg heller for et kraftig storseil med et skikkelig dypt rev 3 (eller 4) og dropp tryseil. Men en stromfokk ville jeg hatt. Når jeg anbefaler tryseil (i tillegg til høyt rev) , så er det mer som et reserve storseil. Det kan oppstå skader som gjør at storseilet trenger reparasjon. Noen båter går sikkert bra for bare stormfokk, mens andre trenger litt seilareal aktenfor masten for å være i bra balanse. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 20.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Hvis vi hadde satt oss ned og blitt enige om at tryseil ikke er nødvendig, annet enn som reserveseil, ville det ikke da gitt mer mening å ta med et reservefokk og sette på noen glidere dersom det viser seg å være storseilet som ryker? Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 20.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Oppdatering på opphold i Esbjerg: Før helgen kom en svenske og en nordmann, og det var deilig å snakke norsk uten å lure på om de egentlig skjønner hva som blir sagt. Dessuten er det to gamle ringrever eller hva man sier på seilerspråket, hver av dem med hav av erfaring. Den ene, svensken, 70 år gammel, takket for seg og da han dro videre sa han at oppholdet hadde gitt ny inspirasjon. Nordmannen, 82 år gammel, synes det er så hyggelig her at nå snakker han om å overvintre her, selv om han var på vei sørover. Jeg har lært masse av dem begge, og jeg sier igjen: disse møtene oss seilere imellom, de er herlige. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 20.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Min båt trives best med kun fokk i sterk vind, sålenge man ikke skal motvinds. Mye mindre press på roret, på vei langs Nederland hadde vi 17ms i tre timer på det verste, og autopiloten klarte fint å holde kurs med stormfokk på kryss. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 20.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Er det noen her som har erfaring med å demontere en dieselpumpe? Injection pump. cav. md7a. Jeg er inne i min tiende øl og har fortsatt ikke turt å gyve løs. Det føles som en hjerteoperasjon, og jeg frykter at hele prosjektet er over hvis jeg føkker det opp. Roger jo, nope, den siden funker ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 20.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Det er jo ikke over om det verst tenkelige skulle skje med innenbordsmotoren! Da kjøper du deg en brukt påhengs, og stikker på biltema etter en utenbordsbrakett. Båten din er jo liten nok, det eneste du ofrer er fremdrift for motor i bølger. Men videre kommer du deg uansett Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 20.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Du har rett - det er ikke over da - jeg har jo en utenbordsmotor hjemme. Jeg kan ta den med på toget, i så fall. Men det beste ville vært null føkkups, så jeg vil gjerne ha innspill fra folk som har gjort det! Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 20.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 (redigert) Det finnes folk som kan mye om Volvo motorer her, på Facebook. Spørs litt på hvor travelt du har det da... Gruppe: Volvo Penta Marine Diesel Engine Owners Yacht and Boat Engines Under filer i gruppa finner du også Workshop Manual for MD7A, som nok kan være hendig å ha. Men den har du kanskje allerede. Redigert 20.Oktober.2024 av Lucky Strike Tillegg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 Det er viktig å merke stillingen på pumpa før du demonterer den. Du ser du har et merke på motoren ved siden av festeskruen, om du så lager en tilsvarende på selve pumpa så treffer du i alle fall sånn noenlunde når den skal monteres igjen. Ellers er det ikke noen heksekunst å ta den ut, skru av alle dieselrør og løsne festeboltene. Deretter er det lurest å levere den inn til fagfolk for rep, det er små toleranser og innmaten er følsom for støv og andre forurensinger.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 15 timer siden: Hvis vi hadde satt oss ned og blitt enige om at tryseil ikke er nødvendig, annet enn som reserveseil, ville det ikke da gitt mer mening å ta med et reservefokk og sette på noen glidere dersom det viser seg å være storseilet som ryker? Det blir vel litt vanskelig å få skjøtet en fokk riktig som tryseil. Den må vel settes bak-fram i tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 On 10/20/2024 at 6:41 AM, Krimart said: Det er nok en veldig dårlig ide, du vil aldri få det stramt nok. Veldig dårlig eller litt dårlig? Et råsegl strammer jo opp forliket med forholdsvis dårlig momentarm mellom hals og rå godt nok til å vinne høyde på kryss. Skulle tro man greide strammere enn dèt. Riktignok har man boline og, men stramminga begrenses av rå og skaut. Ps. Boline ja, kanskje det hadde vært noe? 17 hours ago, Valkyrja said: Min båt trives best med kun fokk i sterk vind, sålenge man ikke skal motvinds. Mye mindre press på roret, på vei langs Nederland hadde vi 17ms i tre timer på det verste, og autopiloten klarte fint å holde kurs med stormfokk på kryss. Hva er det med båtene her på forumet som er så gode på kryss med kun fokk? De burde bli avfeldige? PS. Hold an, "så lenge man ikke skal motvinds", har vi litt forskjellig oppfatning av "kryss"? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 Grovt sett: på kryss er det storseilet som gir høyde. forseilet gir farta. Ingen krysser i storm med mindre man må - dvs at man er på le kyst - eller man seiler i områder der storm er regelen - ikke unntaket. Men så langt har ikke trådstarter skrevet at han skal så langt Sør. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 Hvis du 'føkker det opp., går det naturligvis til helvete. Men hvis du vasker finga. Vasker pumpen. Skrur uten at malingflaka tar turen inn i dieselrøra, noen får til det også, gjør som @index beskriver, så er muligheten for lys i tunnelen til stede. Så er det å skru tilbake på plass, feire jul og fortsette sydover. Dette er ikke rocket sience. Milde himmel, jeg gjorde det samme på min motor, og jeg har 8 sylindre å holde rede på! Hold kontroll på promillen. Selv en 0,3 liter svekker dømmekraften. Glød kobberskiver eller kjøp nye. Husk at vi ligger i sofaen og heier på deg! Ikke lag noe dritt nå! Og vi vil ikke at du skal ende opp på en eller annen sandbanke! Grei pep talk? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 Dalurfjall skrev for 6 timer siden: PS. Hold an, "så lenge man ikke skal motvinds", har vi litt forskjellig oppfatning av "kryss"? Ja, jeg definerer det som skarp slør med en gang jeg stikker litt i skjøtene. Endel båter vil nok gå opp i vinden, selv med kun fokk, hvis de krenger nok . Men jeg tror det lett kan bli en lite effektiv sikk-sakk seilas. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 Bitteliten skrev for 1 time siden: Grovt sett: på kryss er det storseilet som gir høyde. forseilet gir farta. Ingen krysser i storm med mindre man må - dvs at man er på le kyst - eller man seiler i områder der storm er regelen - ikke unntaket. Men så langt har ikke trådstarter skrevet at han skal så langt Sør. Det finnes dumme folk som krysser i storm. Har noen døgn på kryss i storm. Mye mer ubehagelig enn rom slør i storm. Seilføringen var stormfokk på kutterstag. 3 rev på storseilet i tillegg når farten kom under 5 knop. Brukte også noen få kvadratmeter av rullegenoa for å holde mellom 5 og 6 knop. Båten blir litt legjerrig uten storseil men kontrollerbar så lenge en ikke har for mye seil. På 45 fots båt er komforthastighet på rom kryss 5-6 knop. På lens noe høyere komforthastighet. Hadde 55 knop på vindmåleren og 19 knop på loggen i en turbåt. Ble mye mer behagelig når vi fjernet det meste av seil og snittet 10 knop. Historien er ikke relevant da trådstarter ikke har planende skrog. men illustrerer at det er noen som tar dumme valg på havet (mannskapet hadde veldig mye erfaring, så godt innenfor komfortsonen). Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 Roger jo skrev On 18.10.2024 at 19.46: Finner du motornummeret er det mye stoff her om din motor. Last ned mens du har dekning. https://www.volvopenta.com/your-engine/manuals-and-handbooks/ Slik finner du motornummeret https://www.volvopenta.com/your-engine/find-your-serial-number/ den siden fungerer men du må inn med noen data. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
OldMcDavy Svart 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 Glenfiddich skrev for 22 timer siden: Er det noen her som har erfaring med å demontere en dieselpumpe? Injection pump. cav. md7a. Jeg er inne i min tiende øl og har fortsatt ikke turt å gyve løs. Det føles som en hjerteoperasjon, og jeg frykter at hele prosjektet er over hvis jeg føkker det opp. Roger jo, nope, den siden funker ikke. Ser ut til at det skal være merker på tannhjulene ( se punkt 59 i manualen ),ville ha tørnet motor slik at de stemmer før demontering av dieselpumpen. Du bør/må også lage merker på selve dieselpumpeflens og over mot der hvor dieselpumpen er skrudd fast. punkt 6,7,8 viser demontering og tilkomst inn til tannhjul Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.