Gunga Din Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Hengekøy i en Allegro 27…….kult, det er du sikert den første som har ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Glenfiddich Svart 31.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 På grunn av liten båt, mener du? Det kom en ung hippie i går kveld, en tysker, crew på en båt som skal selges i Norge. I dag kom han i kontakt med en av de andre unge gutta her i havna, som så tok ham med bort til båten min. Han oste av sydhavserfaring og ganske riktig, han har seilt mye og med egen båt og på lavbudsjett. Vi hadde mye å prate om, men en ting som jeg gjerne vil komme tilbake til neste gang han stikker innom er det med hengekøye. Han antydet nemlig at hengekøye ikke passer når man ligger på anker eller er på sjøen. Det var noe med bølgene. Er det noen her som har erfaring med hengekøye i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Jeg har prøvd, men båten min er virkelig for kort Festet i baugen ned luka, og andre enden i bommen, som jeg festet akter så stramt jeg kunne. Hadde gått om jeg fjernet bordet og veggen til forpiggen, men det er jo ting jeg helst vil beholde. Har masse smånett da, i taket. De er gull til ekstra oppbevaringsplass! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Glenfiddich skrev 24 minutter siden: På grunn av liten båt, mener du? …….Er det noen her som har erfaring med hengekøye i båt? jepp….tror du må opp til større skøyter type Christian Radich jeg vet ingen liten båt, der bygger man riktige sjøkøyer, en god madrass og slingerskydd på sidene Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
S/Y Emma Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Frekvensen i slingringen på en liten båt matcher ikke svingingen til hengekøya, så da blir det kaos. Har prøvd å ligge i hengekøye på anker i bølger, og det går ikke. I det ene øyeblikket henger man stille, og i det neste flyr man veggimellom. Tanken er god, men hengekøye egner seg nok best på store seilskip der frekvensen er lav eller når omgivelsene står stille. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Glenfiddich Svart 31.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Jeg stod ute i cockpit for å få et skikkelig bilde, og mens jeg stod der kom hippien innom, vi drakk en øl og jeg fikk spurt om det med hengekøya. Han hadde ikke sin hengt diagonalt, men på langs, og han sa det kunne utgjøre en forskjell. Forøvrig: når man skal re opp senga så blir det litt annerledes med hengekøye. Jeg åpner den ene karabinkroken og stapper hele driten nedi en romslig sekk, og på et øyeblikk er den plassen den opptar 1 av 4-5 sitteplasser i sofaen på babord side. Om nødvendig kan den komprimeres og flyttes. Det er så mange fordeler med hengekøye at jeg ønsker innspill som bekrefter at diagonalt oppheng i liten båt er en velfungerende metode. Hippien understreket forøvrig at jeg må få opp farten. Han sier at jeg må sørover. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 2.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Oppdatering: I dag var den store juleøl-dagen hvor pubene delte ut gratis øl. Det fikk jeg og hippien nyss i der vi satt i badstuen ved havna. Vi fikk med oss en av danskene og dro inn til sentrum. Hippien viste bilder av båten sin, den var gul som min, og med en hard dodger han hadde bygd av skrot på motsatt side av Atlanterhavet. Jeg tenkte at det der kan jeg gjøre bedre. Time will tell. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Er det en Refleksovn du har i båten ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Glenfiddich Svart 2.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Den frekke jyplingen av en hippie spurte er det ikke rart at vi har det så morsomt selv om aldersforskjellen er så stor, som om den var SÅ stor at det skulle spille noen rolle. For faen. Dustehippie. Gunga: Ja, det er en refleksovn! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.November.2024 Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 Dustehippie! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Glenfiddich Svart 3.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 Ok, så er det kanskje en dustehippie, sånn sett, men av typen som man gjerne vil treffe igjen. Og hyggelige folk man kan lære av kan man ikke putte i bås og hvis man skal være presis så blir det i praksis mer hippie i retning opprinnelig grunge tenk curt cobain. Og når man dessuten blir bedt ut på byen med løfte om å bli påstandert en øl, så føler jeg at jeg har mitt på det tørre. Når det er sagt så var det mitt oppsyn som vakte mest oppsikt. Viking, sa de, de fulle danskene, men det er bare en naturlig konsekvens av tid gått uten barbering. Dustedansker. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 5.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Oppdatering: das hippie von Hamburg, kapteinen og resten av crewet på båten som skal selges i Norge har invitert meg med. Så hvis jeg er klar til avreise på brygga klokka 0900 i morgen så blir jeg med dem. De sier at jeg kan lære ting. Jeg tenker også at det er en ypperlig anledning til å stikke hjemom og fiske frem reservegenoaen. Det var dessuten en og annen ting jeg også hadde glemt, jeg må bare huske hva! Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Glenfiddich skrev for 5 timer siden: De sier at jeg kan lære ting. Jeg tenker også at det er en ypperlig anledning til å stikke hjemom og fiske frem reservegenoaen. Det var dessuten en og annen ting jeg også hadde glemt, jeg må bare huske hva! Glenfiddich skrev On 30.10.2024 at 21.22: Det nest kjipeste med båtlivet har vært å lage mat i en kaffekjele. Ja, jeg glemte å ta med kokeutstyret, blant annet. I dag gjorde jeg som anbefalt og gikk til anskaffelse av en trykkoker. Snart skal maten se sånn ut: Kanskje kokeutstyr Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
tobixen Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 On 10/30/2024 at 9:22 PM, Glenfiddich said: Forøvrig gir det mening å pante tomgodset her i Danmark. To og en halv bærepose tomme ølbokser gir ganske nøyaktig 1 brett øl i pant. Perfekt! Det gir meg flashback til Kina for en del år siden. Ved kjøp av øl på glassflaske var selger ivrig på å prøve å forklare at flasken skulle leveres tilbake. Ifht norske forhold var det ikke mye i pant, men panten tilsvarte vel 1/3 av kostnaden for en flaske med øl! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 tobixen skrev 8 minutter siden: Ved kjøp av øl på glassflaske var selger ivrig på å prøve å forklare at flasken skulle leveres tilbake. Litt sånn opplevde vi i Thailand. Kjøpte Cola til ungene, og opplevde at selgeren sprettet flaska og helte colaen oppi en plastpose med sugerør oppi slik at de kunne beholde flaska... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kallethekid Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 tobixen skrev 15 minutter siden: Det gir meg flashback til Kina for en del år siden. Ved kjøp av øl på glassflaske var selger ivrig på å prøve å forklare at flasken skulle leveres tilbake. Ifht norske forhold var det ikke mye i pant, men panten tilsvarte vel 1/3 av kostnaden for en flaske med øl! Veldig bra system. Var på Galapagos for snart 20 år siden, der var det et stort tema at ikke søppel skulle forlates på øyene. Panten var den gangen ca 10 kr for en glassflaske. Fungerte utmerket og jeg tipper de hadde nære 100% gjenvinning. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 46 minutes ago, Kallethekid said: Veldig bra system. Det er ikke så veldig bra når båten begynner å fylle seg opp med tomgods fra mange forskjellige land. Jeg skulle ønske at i det minste hadde vært koordinert på EU-nivå, slik at en EU-flaske ville vært pantbar i ethvert EU-land. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Ja, nå gikk det en del dansk pant i søpla. Resten av pilsene fra sommerturen. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Jeg har til tider tilbakeeksportert tomgods fra Finland, Estland, Danmark, Tyskland og Sverige. Er det verd innsatsen? Neppe. Når man kommer seg forbi Tyskland, så er det tilnærmet slutt ... idéen om "pant" har visst ikke fått noe særlig utbredelse sydenfor Tyskland, i allefall ikke så vidt jeg vet (edit: i allefall i EU. Både Thailand, Kina og Galapagos ligger vel sydenfor Tyskland). Skal idéen "pant" fungere mot forsøpling generelt sett, så måtte systemet utvides til nær sagt all slags (plast)emballasje - og faktisk til alt av dingsbomser man får kjøpt i butikk som ikke brytes ned naturlig. Det er sikkert en del andre emallasjetyper enn flasker hvor det kunne gitt mening med pant, men det er et umulig prosjekt å innføre "pant" på alt av emballasje. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Føles fortsatt merkelig ut å trø bokser flate her i Frankrike. Men de har i det minste gjenvinningsstasjoner, selv om jeg ofte må sykle en mil for å levere avfallet. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 5.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Nå er det mitt skift og vi er utenfor Hvide Sande på vei nordover. Ennå en gang Hvide Sande, altså. Fjerde gang jeg seiler inn i dette området. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 6.November.2024 Link til dette innlegget Svart 6.November.2024 Blir faktisk veldig facinert av ts som bare "gjør" det uten alt for mye planlegging. Mens vi andre planlegger oss ihjel med værvindu, overvåking på ditt og datt, kartprogrammer og presskanner etc etc og gud vet hva... Imponerende👍👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 6.November.2024 Link til dette innlegget Svart 6.November.2024 Martine29f skrev for 2 timer siden: Blir faktisk veldig facinert av ts som bare "gjør" det uten alt for mye planlegging. været ser jo bra ut, så værvinduet er jo greit mot Norge, de er tydligvis flere ombord, vi vet ikke størrelse og stand på den andre båten, kanskje ett profft 'delivery'-team på vei med en båt solgt til Norge. Det eneste er jo at det er feil retning, men når man ikke vet hvor man skal så er det jo ingen riktig kurs, og TS har jo erend hjemme. Når man ikke har tidshorisont på turen spiller det vel mindre rolle hvor man er / hva man gjør, på tur er man jo uansett. TS lærer sikkert mye sjømannskap på turen. Det går jo ikke fort på kanalene gjennom Frankrike heller... Life is life. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 6.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2024 Utenfor Thyborøn nå. Og altså, i utgangspunktet er jo dette i feil himmelretning, men så innebærer jo omveien også å komme ut av det med en veldig billig genoa. Dessuten er det med en helt latterlig trivelig gjeng, og det spiller også en rolle. Presskanne og kokeutstyr notert. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 7.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 Vel fremme i Norge blir det feil å si at jeg nesten senket noens båtdrøm, særlig når jeg like gjerne kunne fokusert på at kapteinen uttalte til noen "Aber die crew ist PERFEKT" etter turens fullførelse, eller at jeg fikk høre "You're great crew, I'd take you on MY boat" - som liksom betyr at jeg ble ansett for å være stødig nok til at "jeg ville tatt deg med som crew på min egen båt - som er min - på en tur med meg". Men i mine øyne var det ikke helt perfekt: et sidevant sprang på min vakt, det gikk kasser og utstyr i dørken og i natten var det en kursendring som gikk litt langt i retning unnamanøver, og et tau jeg hadde håndert gikk i propellen, og sikkert flere ting å nevne. Tyskerne var ikke på noe tidspunkt interessert i å utpeke syndere, men gav ros der ros fortjenes og gav veiledning der det kunne se ut som at jeg ikke lærte av egne feil. Kule folk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.