Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake

Glenfiddich

Recommended Posts

Usikker, har ikke starta den ennå. Men ettersom de har forbud mot å pumpe ut dieselvann i marinaen så må jeg kjøre 100 meter til pumpestasjonen. Kanskje det blir i morgen ettermiddag!

Ja, det går i samme pumpe som spillolje. Og så er det i tillegg en pumpe for kloakk. 

Ved klubbhuset er det ei bu med en tank for spillolje som kunne vært brukt dersom det var snakk om så små mengder at man kunne fraktet det opp i kanner. Der kan man også sette fra seg annet avfall som de ikke vil ha dumpet i sjøen. Ved siden av er det sånne flotte søppelsjakter med kildesortering, restavfall, papir, plast glass og metall.

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men kan tenkes at det har sammenheng med at det er en ny marina. Klubbhuset er også flott, og gjesteseilere kan bruke fullt utstyrt kjøkken, og i første etasje er det verksted hvis man har behov for å fikse eller bygge noe. 

Dessverre mangler de mulighet for å heise opp båter for spyling.

16 hours ago, Glenfiddich said:

Jeg pantet 146 muggbefengte ølbokser uten å kjøpe nye. Veldig rart, sier du kanskje, men jeg tenker at den slubberten som bodde i båten før jul må prestere litt bedre før det er tid for å chille igjen. 

Det er bra.  Jeg nevnte det såvidt i et tidligere innlegg, skal du følge drømmen din og se verden uten for mange tabber og uhell så er det nok en fordel å holde alkoholinntaket på et kontrollert nivå.  Det er som kjent ikke helt sunt med alkohol - og alt av nyere forskning viser at det er enda usunnere enn hva man før har antatt.

Jeg forsøker så godt jeg kan å drikke vann når jeg får lyst på øl, og å kjøpe inn minst mulig alkohol, men noe blir det jo.  Som kjent har jeg hatt mye tilfeldig mannskap i de siste årene, og overraskende mange avholdsfolk i de siste månedene, inkludert folk som helt eller delvis har lagt alkoholen på hylla - da følger jeg naturligvis på, det tar seg ikke ut at jeg drikker alkohol mens mannskapet ikke gjør det.  Det har sikkert vært bra for meg.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

20 minutes ago, Glenfiddich said:

Dessverre mangler de mulighet for å heise opp båter for spyling.

Har man nok tid og er litt flink på å dykke, så er det mye penger å spare på å anskaffe seg en solid våtdrakt og fjerne vekster uten å ta båten opp av vannet.  Gjør man det ofte nok, så holder det å bruke en børste.  Selv bruker jeg en sparkel/skrape (isskrape for bil er sikkert en fin-fin ting), men ser at enkelte anbefaler å ikke bruke skrape da man lett fjerner bunnstoff også.

(På den andre siden, med en liten lett båt og på steder som har godt anlegg for det, så er det ikke store jobben/kostnaden å løfte båten opp, spyle den og sette den ned igjen - kostnadene løper først i taket når man må leie inn kranbil, krybbe, etc).

Våtdrakt høres ut som en god idé. 

Forøvrig har jeg valgt å utsette kjøp av jolle, og i stedet bestilt en opplåsbar kajakk/kano. Det var etter en varm anbefaling fra han i nabobåten som har loggført 6000 nautiske mil i seilbåt, riktignok ingen av dem i oppblåsbar noesomhelst, men hovedargumentet var plassbesparing. Er det noen av dere som har erfaring med det som alternativ til jolle?

Glenfiddich skrev 29 minutter siden:

Våtdrakt høres ut som en god idé. 

Forøvrig har jeg valgt å utsette kjøp av jolle, og i stedet bestilt en opplåsbar kajakk/kano. Det var etter en varm anbefaling fra han i nabobåten som har loggført 6000 nautiske mil i seilbåt, riktignok ingen av dem i oppblåsbar noesomhelst, men hovedargumentet var plassbesparing. Er det noen av dere som har erfaring med det som alternativ til jolle?

Eg har erfaring med kajakk som supplement til jolla. Mine kajakkar toler mykje mindre sjø, har vesentleg dårlegare stabilitet og lasteevne enn jollene eg har hatt. Kajakkane tek òg berre ein person, og ikkje påhengsmotor. 

Sjå deg rundt. Det finst neppe statistikk, men eg vil bli overraska om mei enn 1 av 10 000 langturseglarar har kajakk/kano som einaste jolla. Det er det kanskje ein grunn til.

Ask skrev for 1 time siden:

Sjå deg rundt. Det finst neppe statistikk, men eg vil bli overraska om mei enn 1 av 10 000 langturseglarar har kajakk/kano som einaste jolla. Det er det kanskje ein grunn til.

Den viktigste grunnen er nok at mange ikke seiler alene. Men det er jo ikke tilfelle her. Skal man ikke ha motor er jo en kajakk mer effektivt enn å ro jolle...??

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik skrev 5 minutter siden:

Skal man ikke ha motor er jo en kajakk mer effektivt enn å ro jolle...??

Det er sant. Men samtidig så brukes jo jollen til å transportere forsyninger, drivstoffkanner etc. Da er en jolle mer praktisk enn en kajakk. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jollen min veier med oppblåsbar dørk ca 45 kg. Når den ikke brukes, suger jeg den tom for luft og stuer den under dekk. Gjerne i to deler. Tar 4 hk påhenger og to- tre personer. Kajakk/kano kommer ikke i nærheten når det gjelder anvending. Planer med en person.

Nå mente han som gav rådet at opplåsbar kano er i ferd med å bli ganske vanlig hos dem med liten båt, og den jeg kjøpte er billig nok til at det går fint å ombestemme seg underveis. Min båt er i underkant av 27 fot.

En annen faktor som er relevant for min del er at båten stikker bare 1.20 meter, så det blir nok ikke superlangt å ro.

Den opplåsbare kanoen tar forøvrig to personer og 280 kg.

I tillegg til jolle, så har vi en Advanced Element Tandem oppblåsbar kajakk. Den tar endel last, to personer og bikkje etc. Veldig stabil, super kvalitet, grei å padle, men litt dyr. Hadde tidligere en-mannsversjonen, og kunne godt hatt den på singel-jordomseilig. 

Glenfiddich skrev 1 time siden:

Nå mente han som gav rådet at opplåsbar kano er i ferd med å bli ganske vanlig hos dem med liten båt, og den jeg kjøpte er billig nok til at det går fint å ombestemme seg underveis. Min båt er i underkant av 27 fot.

En annen faktor som er relevant for min del er at båten stikker bare 1.20 meter, så det blir nok ikke superlangt å ro.

Den opplåsbare kanoen tar forøvrig to personer og 280 kg.

Det er djupare enn min katamaran på 38 fot. 

Eg ville likevel ikkje vore utan jolla med påhengsmotor. 

Dette er òg eit sikkerheitselement.

Dersom du likevel må blåsa opp kanoen frå gang til gang forstår eg ikkje logikken, men alle får sjølvsagt velja som dei vil.

Jeg har ingen erfaring med oppblåstbar kajakk, men jeg har erfaring med å bare ha SUP som landstigningsfartøy - også på steder hvor prisen i gjestehavn har vært langt utenfor budsjett.  Jeg har erfaring med å ha en rask RIB, og nå har jeg en veldig liten jolle med bare årer.  Jeg bruker som hovedregel SUP'en når jeg er alene - men noen momenter:

• Dagens jolle er såpass liten og lettvekt at jeg ikke har problemer med å håndtere den alene og uten hjelpemidler, inkludert å dra den opp på land, dra den opp på dekk på båten, flytte den rundt ... men det er sjeldent at joller er så lettvekt.  SUP - ikke noe problem, den kan man ta med seg i en ryggsekk eller på bagasjebrettet på en sykkel.
  • Værmessig er det visse begrensninger på jolla - i veldig mye vind så trenger man påhengsmotor, og å lande jolla på lo kyst kan være veldig utfordrende om det er mye bølger - men med SUP'en er det relativt lite som skal til før det blir ubehagelig å bruke den.  Den SUP'en jeg har nå er mye mer stabil enn forrige, men allikevel - det kan være veldig utfordrende å bruke den i tungt vær.
  • Mannskap og gjester er ofte ikke komfortable med å bruke SUP
  • SUP har i utgangspunktet bare plass til én person.  Det problemet løser jeg ofte med 100m tynt flytetau slik at den kan trekkes tilbake til moderskipet etter bruk.
  • Såfremt sjøen ikke er flat, må man regne med at alt på brettet blir vått (den SUP'en jeg har nå har riktignok høyere fribord enn forrige SUP).
  • Større risiko med SUP - alt som jeg er redd for blir nesten alltid pakket ned i vanntett ryggsekk
  • Langt mindre bagasjekapasitet - men det er mulig å ta med seg ting på brettet.

Selv har jeg kommet til den konklusjon at for meg finnes det ikke noen mellomting mellom en jolle med bare årer som er liten nok til at jeg kan bære den på egenhånd og rask jolle som kan plane med flere personer og bagasje.  Jeg ser ikke vitsen med alle ulempene med en tung og stor jolle såfremt den ikke også er rask nok til at man kan komme seg langt unna moderskipet.

Takk for fine innspill. Det blir gøy å prøve! Her er neste oppdatering:

I dag ble jeg påspandert middag av den nye bestevennen min i havna og litt mot slutten av det samværet foreslo han at vi kunne kjøre båten min opp på grunna og skrape den ren. Det hørtes i utgangspunktet helt absurd ut, men han sa det på en måte som gav mening. Det er liksom noe med tidevannet. Er det noen av dere som har prøvd det?

Vi ligger stort sett for anker (men er ikke langturseilere, bare helger og sommerferie). Jeg padler bikkja i land på SUP, hvis ikke den ferdig oppblåste jolla allerede er heist ned fra fordekk. Da tar jeg oftest telefonen i vanntett pose, for man vet aldri. Mye handler om innstilling, jeg tipper kajakk blir bra. 

Glenfiddich skrev for 1 time siden:

I dag ble jeg påspandert middag av den nye bestevennen min i havna og litt mot slutten av det samværet foreslo han at vi kunne kjøre båten min opp på grunna og skrape den ren. Det hørtes i utgangspunktet helt absurd ut, men han sa det på en måte som gav mening. Det er liksom noe med tidevannet. Er det noen av dere som har prøvd det?

Veldig vanlig i England. Ideelt sett så kan du fortøye båten til en betongmur slik at den ikke tipper over. Du har jo langkjøl også, så det er ingen problem. Mange båter har også støttebein for å holde de oppe. Er det dette du har tenkt? Eller har du tenkt å la båten legge seg ned på siden? Det første har jeg ingen betenkeligheter med, men det andre er jeg litt skeptisk til. 

Jeg er en slags gjest

Glenfiddich skrev for 1 time siden:

Ja dette har eg gjort 3-4 gangar.

Stort sett med vellykka resultat.

Ikkje gjer dette utan at du har sett staden på fjøre sjø.

Les tidevasstabellen. Annakvart tidevatn er høgare enn det førre. Ta båten til staden slik at du veit du får båten av att. Eg har opplevd å bli ståande 12 timar ekstra.

Som nemnt over. Einskrogsbåtar må vanlegvis støttast inntil ein kai eller ein mur.

Ikkje tru at du kan botsmørja båten med eit godt resultat. 

Lykke til. 

Underlaget må tola vekta av båten på eit lite areal. Ein gong så lot eg båten fjøra tørr på ei kunstig strand. 

Kjølane sokk ned i sanden, og det blei ein kamp for å unngå at rora kom ned i steinane under sanden. Då hadde rora blitt skada.

11 hours ago, Glenfiddich said:

Det tenkte jeg ikke på engang, har vært for mye i Middelhavet ... og Oslofjorden før det.

På Guernsey så jeg en plattform spesiallaget for formålet - man kunne fortøye der på høyvann, og så var båten tørrlagt på lavvann.

Flott, dette viser proof of concept. Da skal jeg takke ja til tilbudet, og håpe at han mente det. 

I linkene fant jeg et tips om å legge båten på siden mot land for å ikke få bølgene inn i båten. Det hørtes lurt ut.

Den nye bestevennen min viser seg dessuten være seilmaker og har tilgang til symaskin og sier at vi kan ta en titt på genoaen og se om den kan fikses. Jeg tror han mener som vennetjeneste fordi jeg forklarte at seilmakeren i byen sa at det ikke var verdt arbeidet. 

Ok, jeg forstår at det høres for godt ut til å være sant, men båtfolk har jo vist seg å være ekstremt hyggelige og hjelpsomme. Så why not?

Glenfiddich skrev 17 minutter siden:

Ok, jeg forstår at det høres for godt ut til å være sant, men båtfolk har jo vist seg å være ekstremt hyggelige og hjelpsomme. Så why not?

Hugs det gamle ordet om at "next time you help somebody else".

Eller som Olav H. Hauge skrei i eit dikt om ein mann som ville betala for ei beina for han kunne ikkje gjera ei beina att. "Gjer ein annan mann ei beina då, da osamannen og skauv ifrå."

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...