enslagsgjest Svart Fredag 11:40 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:40 Maika skrev 1 time siden: Man kan også bruke påler (forutsatt at de er solide nok), og bare planker e.l., men som Ask sier er det lurt å sjekke bunnforholdene. Mye om dette på nettet: https://forums.sailboatowners.com/threads/best-way-to-handle-grounding-with-tide-going-out.158783/ https://www.tidallife.com/intentional-grounding-a-sailboat/ Jeg hadde nesten vurdert å få laget noen "grounding legs". Hvis man ikke har et stort budsjett til slippsetting, så har man fortsatt alltid god mulighet til å få satt båten på land, så lenge man er i områder med mye tidevann. Det kan også være gunstig hvis man går på grunn og tidevannet innhenter en. Man vil jo ikke ende opp sånn: Litt bilder til inspirasjon: Jeg er en slags gjest Link to post
tobixen Svart Fredag 12:06 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:06 Jeg har sammenleggbare sykler om bord, de kan være veldig nyttige på landturer, men aldri om jeg ville tatt det med meg på en SUP ... og neppe heller i en oppblåstbar kajakk. Det er såvidt det er mulig i mini-jolla jeg har nå. Er man to ombord, så går det svært ofte an å kjapt lande moderskipet ved en brygge/kai og så la én person hoppe i land med bagasjen. Det kan fungere når man er alene ombord også, sykler kan jo ofte låses fast, men det er litt mer utfordrende når man er alene. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart Fredag 18:12 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 18:12 Ask skrev for 6 timer siden: Hugs det gamle ordet om at "next time you help somebody else". Ja, det samme sa den første bestevennen min her i havna da jeg spurte hvordan jeg kunne gjøre gjengjeld. Med andre ord, riktignok, pay it forward. Og prøver man å passe inn i rollen som hjelpsom og trivelig båtfolk, så går det av seg selv uten at man trenger å tenke særlig over det. Jeg er tilhenger av konseptet, og ser på felleskapsfølelsen som en av de beste delene ved båtlivet. Link to post
Glenfiddich Svart Søndag 15:12 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 15:12 Plutselig var pakken fremme. Dersom man har en rimelig bra tralle kan man drasse med seg den opplåsbare kanoen flere kilometer uten at man merker at den veier 16,5 kg med pumpe og årer. Det frister å pakke den opp og prøve, men det må vente. Link to post
Maika Svart Søndag 22:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:23 Da jeg stilte meg positiv til å bruke en kajakk som lettbåt, og skrøt av egenskapene på de vi har hatt, så var det med med referanse til en kajakk i en annen prisklasse en den du har kjøpt der, tror jeg ;) Link to post
Glenfiddich Svart igår klokken 08:08 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:08 Ja, det frykter jeg også. Men av 29783 reviews på amazon får den 4.4 av 5 stjerner og er den mest solgte i kategorien touring kayaks. Så det kan vel slå begge veier. Forhåpentligvis holder den lenge nok til å gi et inntrykk av om hvorvidt denne typen farkost har noe for seg. Jeg leste forøvrig en kommentar et sted om at en spesialtilpasset bunnplate er en smart oppgradering på denne. Det skulle visst føre til bedring av både sjøegenskaper og komfort. Link to post
Glenfiddich Svart igår klokken 12:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:51 alphaman skrev On 19.3.2025 at 20.08: hva er tillstand på motor Den går som ei klokke! I dag var første prøvetur, bort til pumpestasjonen og tilbake. Den startet på første, og fikk stå noen minutter på tomgang før jeg testet den i gir med fortøyning. Det føltes trygt nok til å prøve, og det gikk kjempefint! Link to post
Glenfiddich Svart igår klokken 13:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:15 Angående avreise så har jeg lyst til å vente til slutten av april, helst ikke senere enn ca 1. mai, fordi det ligger an til at vi kan bli en karavane eller hva det heter på seilspråk. Nå er det fire andre båter som har lyst til å bli med, hvis vi regner med den som bare skal bli med for å ta Kiel-kanalen. En av båtene er en svenske som jeg har skrevet om tidligere. Han var førstemann som spurte. Og de to siste har brukt altfor lang tid på å pusse opp gammel båt. De har gått litt lei av prosjektet og begynt å tenke på å gi opp. Jeg tenker at ved å invitere dem med og tilby å hjelpe til, så kan de bruke det som motivasjon for å bli ferdig nok. Skippertak, vel? De har sagt ja, de har gitt uttrykk for at de vil prøve å rekke det. Men tiden vil vise om de lykkes. edit: nå blir det også snakket om på klubbhuset. Og vi er 5. Det nye tilskuddet er en båt som er på land nå, men som vil prøve å rekke det. Jeg kjenner glede over å kunne bidra som inspirasjon for andre som har drømmen! Det gjelder dere der hjemme også! Hvis noen kan bli klare til å bli med, så heng på! Jeg står som et eksempel på at man klare det med et minimum av planlegging, og selv om det er åpenbart bedre med mer planlegging og høyere budsjett så kan drømmen gjennomføres bare hvis man gjør. Dessuten: selv med lite erfaring er det relativt lav risiko for å dø. edit 2: på klubbhuset ble jeg forresten dultet i siden av en danske som sa at han trodde "admiral" var en tittel jeg kunne bruke hvis jeg kontrollerte flere båter. Nå har jeg selvfølgelig ingen illusjon om å kontrollere noen som helst, men hvis jeg ble spurt om hvorfor så ville jeg sagt at jeg seiler for frihet. Under det flagget kan jeg seile. Link to post
Glenfiddich Svart 48 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 48 minutter siden Forøvrig er det en litt kjip greie igjen, relatert til å ikke være hjemme; å gi datteren beskjed om at det nærmeste vi kommer familiefestival i år er gammeltantes 100-årsdag og at hun må reise dit aleine, liksom med fly første gang aleine: Hun tok betenkningstid og sa nei takk. Litt rart å være der uten den som gjør at jeg er der, sa hun. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn