Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake


Glenfiddich

Recommended Posts

1 hour ago, Glenfiddich said:

ingen av dem har riktig størrelse. Men hva er riktig nok?

 

Ja, det må du vel selv finne ut av gjennom måling/eksperimentering.  Som nevnt, hva akselhullet angår så kan det til en viss grad løses med et lite rørstykke.

 

Det bør vel også være mulig å få printet ut slike greier på 3D-printer

 

(Digresjon: det tikket nettopp inn en melding fra Istanbul, en kar jeg møtte der har akkurat printet ut en sekstant - med tomme vannflasker (dvs, søppel) som råmateriale.  Han trenger fortsatt å finne en bit med speil samt teste ut om greia vil fungere.  Jeg la inn et spørsmål om den politiske situasjonen, jeg tolker svaret som at det er lite håp om at demonstrasjonene kan føre til noe regimeskifte).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

I den manualen er det et bilde hvor særlig én detalj er interessant:

 

20250328_135030.jpg.bdd5fbc7fb6900d8f90a7cb746607aa9.jpg

 

Jeg har nemlig koblet til et ekstra batteri til forbruksbatteriet, med pluss til pluss og minus til minus. Det står "no other connection should be made to this post".

 

Men gjelder det også sammenkoblede batterier?

 

Alternativet til å koble minus til minus er å la det gå via samme minuspole som all domestic loads and generators. Det høres jo litt feil ut, eller?

 

 

Link to post
50 minutes ago, Glenfiddich said:

Batterimonitoren påstår at batteriet nesten er tomt, mens voltmeteret viser 13.3 på startbatteriet, og 12.6 på forbruksbatteripakken. Hva er galt?

 

Mulige feilkilder:

 

  • Ett eller flere batterier/battericeller er helt eller delvis kaputt
  • Batterimonitoren trenger å synkroniseres
  • Lading har gått utenom batterimonitoren
  • Batterimonitoren er kaputt
  • Sikkert flere mulige feilkilder

Prøv med delvis utlading av batteriene etterfulgt med full lading og se hva som skjer.

 

Overvåker batterimonitoren begge batteriene eller bare frobruksbatteribanken?  12.6V indikerer jo at forbruksbanken ikke er fulladet, i allefall.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Glenfiddich skrev 28 minutter siden:

Det står "no other connection should be made to this post".

 

Det er jo fordi all strøm inn og ut av batteriet skal gå på motsatt side av shunten så det blir målt. Om du bruker strøm på feil side av shunten så har batterimonitorens målinger ingen verdi...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Glenfiddich skrev for 3 timer siden:

 

Akselhullet er 7mm, er det ok å gå for 8mm akselhull på en 7mm bolt? 

Det er vel ikke ideelt. Du bør ihvertfall sjekke at det er nok klaring til kanten av hjulet. Jeg ser de har 8mm akslinger. Kanskje du kan bore opp hullene i bommen?

Link to post
On 3/28/2025 at 1:21 PM, Glenfiddich said:

Ok. Jeg har et annet problem, litt som et mysterium i grunn: Batterimonitoren påstår at batteriet nesten er tomt, mens voltmeteret viser 13.3 på startbatteriet, og 12.6 på forbruksbatteripakken. Hva er galt?

 

Men det står jo at den lader med 1.2A, samtidig som spenningen er 13.3V. Behøver det å være feil at batteriet er tilnærmet tomt?

 

Hvis batteriet kobles i fra og står uten belastning eller lading en liten periode, så får man jo vite hva spenningen til et ubelastet batteri er, og om det er utladet eller ikke. 13.3 Volt ved 1.2A ladestrøm sier vel ikke så mye om det?

Link to post

Litt inspirert av denne tråden så har jeg lurt på om jeg likevel skulle ta meg en tur over til EU land.

 

Hvis den informasjonen jeg har funnet fram til, så er det slik at man kan ha båten i 18 måneder innenfor EU sine grenser, før man må betale moms. Man må melde i fra ved ankomst, og så har man 18 måneder på seg før man må være ute igjen. Er det noen på forumet her som vet om dette medfører riktighet?

 

https://www.boatandyachtregistration.com/no/eu-vat-import.html

 

Har ingen ide om dette er en pålitelig kilde, fant den bare på Internett.

 

Leste ellers på et annet forum om noen som hadde vært innenfor EU i 5 måneder med en ny fin, stor båt og som hadde litt lettere panikk på grunn av at de mente grensen for å måtte betale moms var på 6 mnd. Det ser jo heldigvis ikke ut til å stemme.

Link to post

Ja det er rett. 

 

Du trenger ikke sjekke inn med passkontroll om du kommer fra et Schengen land. Men det er en stor fordel å kunne bevise når du var utenfor EUs moms sone. Norge er Schengen land.

 

Norge, England, Gibraltar, Tyrkia og Albania er utenfor EUs moms sone, og kan således brukes som steder å gå til for å "nullstille" disse 18 månedene. Noen går også til Tunisia. 

 

Vi seilte rett fra London til Portugal - i Portugal måtte vi da sjekke inn i landet med pass mm etterso England ikke er i Schengen. Så seilte vi til Gibraltar der vi "restartet" 18 måneder. Bevis vi har var kvittering på diesel og havneavgift. Her må man også sjekke inn personlig med pass mm. Vi har nå  seilt 18 mndr i EU vann - nå er båten igjen i Gibraltar. Diesel fylt og havneavgift betalt og nye 18 mndr starter når vi drar fra Gibraltar.

 

Det er også regler om hvor lenge du kan være utenfor Norge før du blir utmeldt av Folketrygden.  De finner du på NAVs sider. 

 

Fokus på momsreglene varierer fra land til land. Vi har ikke blitt spurt om dette de siste 18 månedene hverken i Portugal, Spania, Italia eller Frankrike. Vi har hatt besøk av politi og kystvakt i alle land på stikkprøver. Alle veldig høfflige og hyggelige. 

Link to post

Det er litt ulik praktisering av regelverket.  Jeg har hørt om enkelte som hevder å ha "nullstilt" bare ved å dra "langt nok" ut i internasjonalt farvann og tilbake igjen.  Det er etter mitt skjønn ikke godt nok, men hvis man blir kontrollert og slipper unna, så er det vel godt nok.

 

I Hellas praktiseres sjekk gjennom "transittlog" som må kjøpes i første havn man er i og vises frem til havnepolitiet hver gang man er i en havn, og er den gått ut på dato når man kommer til en havn så får man problemer.  Hva som egentlig er regelverket der er ikke helt greit å bli klok på, jeg har lest litt forskjellig, og det er litt forskjellig praktisering også.  En ting jeg har lest er at det er 18 måneder i Hellas som gjelder, uavhengig av hvor lenge man har vært i EU allerede.  Praksis varierte imidlertid avhengig av tollkontoret som skriver ut denne.  Jeg er usikker på praksis nå, da de har fått noe slags selvbetjentingssystem for utstedelse av denne.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det var interessante tilbakemeldinger. Hvis man har kjøpt en båt til en god pris, slik at man kan dokumentere en ikke alt for høy kjøpesum, så er vel en mulighet også å momse båten inn i EU, for den momsingen inn til ett land vil vel være evigvarende og gjelde i alle EU land?

 

Ser ellers at trådstarter gjør noe rett som jeg selv har gjort helt feil. Jeg har brukt båtens originale analoge voltmeter, som er inndelt i skala 7-12-17 Volt. Det gir jo ingen info som kan brukes. Etter at jeg omsider fikk satt inn et nytt digitalt voltmeter som måler tideler av en volt, så hadde jeg omsider kontroll på spenningen og ladingsgraden på blybatteriene. Det hjalp veldig mye for å ha full kontroll på dem.  

 

Vet ikke om denne websiden kan gi rett informasjon om sammenhengen mellom hvilespenning og ladingsgrad. (Synes spenningsverdiene var litt lavere enn det jeg har pleid å legge til grunn.)

 

https://ph.naturesgenerator.com/blogs/news/lead-acid-battery-voltage-chart 

 

Ser at trådstarter allerede har "rett utstyr" og at det da bare gjelder å måle hvilespenningen, og ikke spenningen ved lading eller belastning. 

Link to post
14 hours ago, Arne2 said:

Hvis man har kjøpt en båt til en god pris, slik at man kan dokumentere en ikke alt for høy kjøpesum, så er vel en mulighet også å momse båten inn i EU, for den momsingen inn til ett land vil vel være evigvarende og gjelde i alle EU land?

Momsen må trolig betales på "antatt markedsverdi" dersom kjøpesummen er lav - og kjøpesum for en brukt båt i Norge er vel generelt sett lavere enn markedsverdi på tilsvarende båt i EU ... uten at jeg helt vet hvordan reglene virker der.  Betaler man MVA til EU of skifter flaggstat, så kan det bli vanskelig å ta båten tilbake til Norge uten å betale MVA igjen.  Tror jeg.  Mener å huske at det var noen diskusjoner på om en båt kunne være "momset" både i Norge og EU, men husker ikke konklusjonen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...