Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake

Glenfiddich

Recommended Posts

I dag har jeg vokset båten til den blideste gamlingen i havna. Med hofteproteser og dårlig balanse var han alene om hele vårpussen, og jeg tenkte at dette kunne ende stygt. Han spurte etterpå hva jeg ville ha for det, men jeg er vant til at man hjelper hverandre når man kan. Han spanderte en burger og cola likevel, selv om jeg sa at jeg hadde mat i båten. Og det kom i tillegg til to øl og en kaffe jeg fikk under pause. 

Joda, jeg har egne problemer. Jeg tror dette er det største:

20250410_200813.jpg.7f71b467bde0ff5bb9a6b05d68689653.jpg

Det er her returdieselen kommer ut. I dobbel forstand. Det lekker et sted herfra, og det er ikke fra slangen.

Prøv å pumpe med håndpumpa, den lager noe trykk, som vil gå gjennom hovedpumpa, og til returslangen. 

Kanskje lettere å finne feilen da, enn når motor banker å går🙂

Endelig ble det Bobåt

finnarne skrev 10 minutter siden:

Mangler det en skive på innsiden av banjo-bolten ?

Det ser slik ut. Noen har nok mistet den og prøvd uten. Kjøp en pose nye, og bytt begge. De koster ikke stort, og er fine å ha i reserve. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Neida, det sitter skive på innsiden også. Mulig det er lettere å få tett om man bruker Dowty-ringer. Og bytter hver gang man skrur det fra hverandre. Slike banjo-koblinger er nokså sensitive og har lett for å lekke.

Hulda skrev 1 time siden:

Neida, det sitter skive på innsiden også. 

Da har du bedre syn enn meg. Jeg ser ingen skive her....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hulda skrev 1 minutt siden:

Trolig bedre 22' dataskjerm.

3x 24" her, og har blåst det opp så godt jeg kan. Men fortsatt ser jeg kun en skive. Ikke to. 

Kompisen til den blideste gamlingen i havna kom bort til båten min der jeg stod og jobbet med motoren. Han synes at det kom ut for lite kjølevann sammen med eksosen, og hjalp meg med å feilsøke årsaker. Impelleren var fin, inntaket var ok, men termostathuset og det lille røret under var tett av rust og skitt. Vi fikk renset den greit nok, men jeg er på vei til butikken nå for å kjøpe piperensere. 

Forøvrig er det funny hvordan nye utfordringer oppstår så snart man har løst det forrige:

20250412_165755.jpg.68c951a54d7bc7cfae93d2c90e01c7ac.jpg

Hendelen til ventilen brakk av når jeg skulle åpne inntaket av kjølevann.

Glenfiddich skrev for 2 timer siden:

Kompisen til den blideste gamlingen i havna kom bort til båten min der jeg stod og jobbet med motoren. Han synes at det kom ut for lite kjølevann sammen med eksosen, og hjalp meg med å feilsøke årsaker. Impelleren var fin, inntaket var ok, men termostathuset og det lille røret under var tett av rust og skitt. Vi fikk renset den greit nok, men jeg er på vei til butikken nå for å kjøpe piperensere. 

Forøvrig er det funny hvordan nye utfordringer oppstår så snart man har løst det forrige:

20250412_165755.jpg.68c951a54d7bc7cfae93d2c90e01c7ac.jpg

Hmm,har du styr på når den ventilen ble bytta sist?

Er det noen her som har byttet ventil mens båten er i vannet? Det ligger an til at jeg prøver på det i morgen.

Planen er å føre et stykke myk plastikk under båten, og så bytter jeg ut ventilen så fort som mulig. En av de yngre gutta i havna synes det hørtes ut som en risikabel plan, men jeg tenker at mengden sjøvann som kommer inn neppe vil være nok til senke båten. 

Glenfiddich skrev 5 minutter siden:

Er det noen her som har byttet ventil mens båten er i vannet? Det ligger an til at jeg prøver på det i morgen.

Planen er å føre et stykke myk plastikk under båten, og så bytter jeg ut ventilen så fort som mulig. En av de yngre gutta i havna synes det hørtes ut som en risikabel plan, men jeg tenker at mengden sjøvann som kommer inn neppe vil være nok til senke båten. 

Det er nok mulig, men jeg synes du bør ta en vurdering av gjennomføringene dine Det kan være på høy tide å skifte de ut.

Ventiler skifter du vel på tidevannet, hvis planen fortsatt er å landsette den på fjære? Kan skiftes på vannet også hvis du er tøff i trynet. Tror det er en god ide med plastpose som du skriver. Tenk på hva du skal bruke som gjengeforsegling. Hvis ventilene sitter hardt risikerer du å løsne gjennomføringen, da blir det fort veldig vått. Bare gjør det hvis du er sikker på at du lett kan skru på en ny en. 

Jeg er en slags gjest

Jeg minnes at for den første båten jeg hadde, så fant selger det nødvendig å skifte en skroggjennomføring før henting, og det ble gjort mens båten stod på vannet - men det er mulig at jeg har misforstått noe :-)  Bytter man skroggjennomføring, så bør man jo bruke noe god fugemasse, det finnes greier som kan brukes under vann, men det er vel best å gjøre dette tørt.

Så lenge man har en lensepumpe som kan ta unna (fastmontert eller midlertidig løsning) mer enn hva som kan komme inn, så er risikoen lav, enda lavere dersom man har redundans (to uavhengige pumper som kan ta unna tilstrekkelige mengder vann).  Så bør man kanskje også lese seg opp på temaet "nødtetting av lekkasjer" før igangsetting.  Treplugger pleier å tette ganske godt.  Dersom man har skrudd rørkoblinger før, så tar det neppe så veldig lang tid å bytte ventil.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Avgjørelsen må vente bittelitt, for nå er jeg på vei til Hvide Sande igjen. I bil denne gangen, jeg ble nemlig spurt om jeg ville bli med og hente en båt. Det hørtes gøyere ut enn å potensielt senke min egen.

On 4/12/2025 at 4:59 PM, Glenfiddich said:

Var ute for det samme på min første seilbåt (Oksøy/ADA 32)

På den båten jeg byttet ventilene på så var gjennomføringer og ventil bygd og til dels korrodert sammen, slik at det ikke var praktisk mulig å skifte ventilene uten å også å skifte gjennomføringene samtidig.

Prinsippet var å slipe eller "frese" vekk eller kanten eller overbyggingen på gjennomføringen, på utsiden, og så dytte kombinasjonen av gjennomføring og ventil, inn i båten. Det kunne jeg aldri fått til, på den båten, mens båten lå på vannet. Måtte ta båten på land og skiftet flesteparten av ventiler og gjennomføringer. Delene ble kjøpt på Maritim og de var forholdsvis dyre.

Det hadde jo gått an å sende et bilde av hele "oppkoblingen" med gjennomføring av ventil, slik at det er mulig å bedømme om ventilen kan skiftes separat, mens båten ligger på vannet. 

Hvis ventilen kan skiftes separat, så skulle det jo bare være å ha klar en plugg til å blende av hullet, eller eventuelt en slange til å tre over røret og så dra til med ei slangeklemme. 

Glenfiddich skrev for 12 timer siden:

Jeg synes gjennomføringene ser relativt bra ut. Når det gjelder ventiler derimot er det litt forskjellig. Noen av dem er helt supre og minner om hendelen på en flydør.

Hvordan har du sjekket dem? 

Jeg har vært borte i en gjennomføring som så OK ut på overflaten, men som knakk rett av når jeg skulle skifte ventilen. Den var blitt helt sprø og tålte ikke ganske moderate krefter for å løsne ventilen. Heldigvis sto båten på land. Hvis du beslutter deg for å fortsette med gamle gjennomføringer må du i hvert fall passe på å ha gode lensepumper med redundans i tilfelle det verste skulle skje.

Etter å ha kommet tilbake liksom nettopp nå, er jeg sliten men glad. Det er så deilig å kunne bidra, etter å ha mottatt så mye. Jeg sa til dem på slutten av turen at jeg var takknemlig for å kunne se dem jobbe, og pekte ut hva jeg synes hver av dem utførte på spektakulært vis. De er kanskje bare seg selv, eller hva man sier, men det er visse ting som krever sin mann når tiden er der, og det føltes riktig å dele det i øyeblikket. 

En fin ting er at vi hadde vi været med oss, i motsetning til forrige gang jeg kom seilende inn til Esbjerg. Angående det så bet jeg meg merke i at industripipene kom på venstresiden i motsetning til forrige gang hvor de kom på høyre side. Det minnet meg også på et innlegg herfra fra Valkyrja som hadde tatt seg bryet med å sjekke opp med værstasjoner. 

Ja, altså uten å vite hva de andre værstasjonene målte så er det verdt å nevne for ettertiden, altså hvis man er opptatt av presisjon, at jeg blåste glatt forbi Esbjerg uten å se land og kom tilbake sørfra. Så den odden det refereres til er jeg ikke sikker på hvor relevant var. Jeg husker at det var rart og på grensen til utrolig, ettersom jeg hadde seilt i kuling før.

Ta den opp på land. De der ser ganske like ut som den jeg byttet på min (sjekk prosjektråden min for bilder). Ventilen var helt sammensveist i gjengene med gjennomføringen; selv på land var det håpløst å skru. Måtte fjerne hele sulamitten med vinkelsliper.

Skal dog nevnes at selve gjennomføringen sikkert kunne holdt i 40 år til; den var nemlig bronse. Solide saker.

Hva værstasjonen angår; den jeg gav deg i det innlegget var fra den som var nærmest der du sa du hadde vært. Men samtlige i hele området hadde kun registrert kuling.

Husk at vindstyrken øker med kvadratet av hastigheten, så forskjellen fra liten til sterk kuling er enorm.

I dag under medlemsmøtet satt jeg på terrassen i klubbhuset og så på solnedgangen med et glass rødvin da en av de nye båteierne i havna begynte å prate med havnesjefen i marinaen, han sa at han hadde blitt godt mottatt og fortsatte med å si at folk var hjelpsomme og så snudde han seg mot meg og sa "særlig Glenfiddich". Det var kjempehyggelig å høre, jeg ble godt mottatt selv og er glad for å bidra til at andre føler det samme, men jeg parerte det likevel umiddelbart ved å peke på assisterende havnesjef og si at jeg har lært det av han der. 

Men jeg har begynt å føle at jeg burde brukt mer tid på egne prosjekter nå når klokka tikker mot avreise 1. mai.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...