tobixen Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Man hjelper og man får hjelp - så må man vel ikke alltid tenke så mye på at det kanskje ikke er de samme personene som man får hjelp fra som man gir hjelp til. Jeg gjorde et forsøk på "gjengjeldelse" i går, tok med 1.5 kg med hvalkjøtt til Bulgaria og inviterte folk på middag. Vel, i allefall sønnen av en av de som jeg har hjulpet meg mest her kunne komme ... og som takk fikk vi et stort glass med egenprodusert honning, samt noe transporthjelp, så da er jeg fortsatt på minussiden. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Anders And Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Glenfiddich skrev for 20 timer siden: Det er vanskelig å se hvilken gjengetype den har, Det er umulig å si helt sikkert basert på det bildet. Men best guess fra meg er G 1/2" GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Glenfiddich Svart 16.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April I dag satt jeg vekkerklokka på 0700 og gikk 30 minutter til industrihavna der jeg visste at to båter skulle sjøsettes. Jeg kom hjem med ny ankervinsj og 30 kilo kjetting. Nesten satt ut av takknemlighet fikk jeg vite at de hadde snakka sammen. De visste at ankervinsjen min ikke virket, og jeg fikk klar forståelse av at hjelpsomhet var årsaken til at jeg fikk den. Link to post
Tom Rør Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Glenfiddich skrev On 15.4.2025 at 12.10: Det er vanskelig å se hvilken gjengetype den har, er det noen som føler seg kvalifisert? Det er et aktuelt alternativ å få den heist opp på land. Det pleier å stå på,siden av ventilen. Er den andre samme størrelse? Jeg syns også det ser ut som 1/2" Link to post
Hulda Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Faren er at du liker deg så godt der du er nå at du aldri kommer deg videre. Og det er kanskje like greit? Poenget er vel ikke å komme så langt som mulig, men å trives der man er. Link to post
Glenfiddich Svart 17.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April Anders And og Tom Rør: Ja, størrelsen ligner på halvtoms. Med G1/2 menes parallelle gjenger? Det er vanskelig tilgjengelig å lese andre siden. Hulda: Ja, men avgang er satt til å bli ca 1. mai. Det ser ut som at vi blir tre båter som seiler sammen: norsken, svensken og dansken. Målet mitt har endret seg etter å ha opplevd gleden av fellesskapet, og når jeg seiler videre så regner jeg med å bli liggende lenger der det er godt miljø. Men selv om det er trivelig så er det mer å oppleve, og det føles riktig å dra videre nå. Link to post
Tom Rør Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Jeg tipper det er en helt vanlig Cim kuleventil.(Cimberio) 1/2" rørgjenger, og er tilgjengelig i enhver bårsjappe eller hos rørgrossisten. Link to post
Glenfiddich Svart 21.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April Oppdatering på ankervinsj: Tauet på bildet er der for å vise skaden bedre: Skaden oppstod da jeg skulle fjerne den gamle ankervinsjen som var limt fast med noe lim som sikkert er forbudt for lenge siden. Den satt som pokker! Jeg brukte til slutt brekkstang og fikk den løs sammen med deler av dekket. Den nye ankervinsjen fikk jeg som takk for godt jobba, og den fåmælte båtbyggerlegenden i havna har involvert seg nå. Han skal kappe til to plater og ta med noe epoxy. Hjemmeleksen min er å gjøre klar adkomst på undersiden og fjerne gammel plate. Han er forøvrig en fascinerende type, en av dem som man merker tydelig at folk har respekt for og virkelig lytter når snakker. Jeg prøvde å få en second opinion fra en annen som ellers er velvillig, men nå sa han bare at han ville gjort hva enn jeg ble fortalt. Link to post
Glenfiddich Svart 22.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April Oppdatering på ankervinsj: nå er den på plass og jeg er stolt som en hane! Ikke fordi jeg gjorde det selv, nei, men fordi den lavmælte båtbyggerlegenden som gjorde det spurte MEG om han kunne regne med meg på torsdag når han skal sette mastene på båten sin. Han kunne spurt hvem som helst og de ville sagt ja, men han valgte å spørre meg. Selvfølgelig kan han regne med meg! Link to post
Glenfiddich Svart 24.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April Ok, så fra å være fullstendig uvitende om rigging og masteoppsetting og sånn har jeg nå vært med på å sjøsette to båter og sette opp fem master og et tosifret antall stag. Jeg har ved et par anledninger utført inngrep som ingen har bedt om men som så ut til å være nødvendig i øyeblikket med etterfølgende klapp på skulderen og den danske ekvivalenten av jævla godt jobba og dritbra. Jeg har takket for kaffe og kaker og muligheten til å være med og lære. Og nå har dessuten svensken kommet. Han har tilsynelatende minst igjen på å være klar til å dra ca 1. mai, jeg eller tyskeren som nummer to, og sist ligger dansken. Jeg er veldig fornøyd med å få med dansken. Det føles litt som at jeg rapper ham, altså at jeg frarøver Esbjerg for en ressurs. Han vil bli savnet i havna, det er helt sikkert. Og: jeg har fått kjøre båten til båtbyggerlegenden. Det føltes som en tillitserklæring og som en ære. Link to post
Glenfiddich Svart 25.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April Oppdatering på vannkjøling: jeg valgte å være viking og bytte ventil mens båten lå på vannet, og det viste seg å være lett. Jeg trengte ikke bytte bukse engang... Link to post
Valkyrja Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Glenfiddich skrev for 9 timer siden: Oppdatering på vannkjøling: jeg valgte å være viking og bytte ventil mens båten lå på vannet, og det viste seg å være lett. Jeg trengte ikke bytte bukse engang... Flaks heter det Men liker stilen Burde nesten gi deg det gamle gopro-kameraet mitt, slik at galskapen kan dokumenteres Link to post
Glenfiddich Svart Lørdag 18:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:54 Du kan kalle det flaks, men båtbyggerlegenden sa det går fint. Jeg gav uttrykk til dere for at jeg var tøff, men i realiteten gjorde jeg det med hans støtte. Han lagde en passelig lang t-stang og festet en plastikkpose på, og stod og holdt den under vann omtrent der gjennomføringen burde være. Det begrenset nok vanninntrengningen betraktelig. Han lånte meg verktøy i riktig dimensjon og var moralsk støtte. Gamle seilere er verdt sin vekt i gull. Link to post
Glenfiddich Svart Lørdag 19:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:26 Jeg vet ikke, kanskje bør det bli sagt: En av gutta på brygga kom og sa til meg nettopp nå at forskjellen på meg og andre folk som ber om hjelp er at de andre står og ser på liksom passivt mens jeg har hodet nedi samme trange rom for å se og lære hva de gjør. Han mente det utgjør en forskjell. Link to post
Glenfiddich Svart Lørdag 19:43 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:43 Valkyrja skrev for 12 timer siden: Burde nesten gi deg det gamle gopro-kameraet mitt, slik at galskapen kan dokumenteres Selv om jeg er uenig i at det er galskap, så lover jeg på ære at jeg vil montere det på et relativt passende sted med alt som kreves av strømkabler og sånn, dersom du vil gi meg det gamle gopro-kameraet ditt. Jeg kan derimot ikke love å servere slike enestående videoer som deg, men det kunne være veldig interessant for eksempel for å dokumentere sidelengs seiling med masten parallelt med havet. Noen jeg har pratet med mener at det ville krevd så ekstreme krefter at de drar på smilebåndet og vennskapelig spør om ikke jeg vil revurdere påstanden. En video ville hjulpet. Link to post
Valkyrja Svart Søndag 17:41 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:41 Galskap er et positivt ord i mitt vokabular Anbefaler dog å droppe kamera for å bevise hva man har opplevd på havet. For nesten uansett hvor store fjell av noen bølger du får, så ser det aldri verre ut enn noe man kan håndtere i en åpen kano Litt det samme som å vise hvor bratt et fjell er; alt annet enn vertikale stup ser ut som noe man kan sykle opp, uten problemer... Link to post
Glenfiddich Svart Søndag 19:31 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 19:31 Jeg ser den, for jeg har tatt bilder mens jeg har har seilt i kuling og i etterkant på bildet ser det ut som fint seilevær. Men hvis man kan ta bilder mens man seiler så er det kanskje også fint nok seilevær, sett i sammenligning med værforhold hvor et øyeblikks uoppmerksomhet fører til broach. Link to post
Bitteliten Svart Søndag 19:38 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:38 Vi filmer sjelden i dårlig vær. Hadde 20-23 ms på lens en natt i påsken. Er ikke så opptatt av filming da 😂 Link to post
Glenfiddich Svart Søndag 20:16 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 20:16 Yup, det er stunder hvor man ikke har tid til å være redd, langt mindre å filme. Link to post
tobixen Svart Mandag 08:06 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:06 Apropos seiling med 90 graders krenging, i går hadde jeg besøk av en som påsto han hadde vært i Skagerak i Beufort 12. De hadde prøvd seg på nødvarsling på VHF, men fikk ikke annen støtte der enn "lykke til", ingen bergningsressurser kunne gi seg ut i så kraftig vær, og de var visst helt alene i hele Skagerak. Det ble en del skader på båten, seilene ble totalt revet i filler, men de overlevde. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Framtia Svart Mandag 08:10 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:10 høres merkelig ut. Tipper redningstjensten i tilfelle vurderte det som tryggest å se situasjonen an. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart Mandag 08:24 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:24 Med forrige båt seilte vi så skjøtewinchene var under vann. Og innseilingen til Skagen havn var stengt. Vi gikk inn på skarp kryss. Kunne ikke redusere mer seil uten å tape fart og høyde. Hulda har krenget ned til 40 grader én gang. Ikke på grunn av vind, men på grunn av bråttsjø. Å seile i 90 grader tror jeg ikke noe på. At man kan bli slått ned og helt rundt, tror jeg på. Det er ikke vind som bør være problemet, men bølger. Og redningstjenesten går ut i full orkan. Båtene er bygget for det. Link to post
Indy Svart Mandag 08:37 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:37 J70 i litt vind i går, hele masta og gennaker i sjøen. Gikk helt fint, ungdommene som seilte rettet båten. Link to post
Bitteliten Svart Mandag 11:48 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:48 Hulda skrev for 3 timer siden: r. Og redningstjenesten går ut i full orkan. Båtene er bygget for det. Husker en gang jeg hadde vakt på RS Sundt og det blåste oppmot 30 ms i Oslofjorden på formiddagen. Da vi var klare til å gå ut hadde det løya til 20-25. Vi var skuffa - hadde lyst til å teste båten i litt skikkelig vær. Kan være vi er skrudd sammen på en annen måte enn andre. Har vært med på å måle 120 knop i kasta og 100 knop steady på KV. Det er ikke noe for vanlige folk og båter. Vindmåleren blåste i stykker på 120 knop. Russertrålerne satt trålen som drivanker og lå og bakket på i 2-3 knop med full trål ute Jeg har 20 knop i mot og 30 knop vind med som "grenser" for vær routingen på Wheater 4D. Men det er meldt vind. Og igjen og igjen erfarer vi at det fort blir 25% mer på det meste. Link to post
Hulda Svart Mandag 12:56 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:56 Joda, på Frigg- etter en nyttårshelg- registrerte den offisielle vindmåleren 128 knop før den blåste i filler. Standbybåtene hadde ikke noe problemer. Ett brofeste mellom boligplattformen og TP1 røk på grunn av bevegelser i boligplattformen. Var en del dramatikk. En annen artig en. En gang på Gyda var det storm. Stanbybåten var en snurrig, ombygd dings med altfor liten motor. Så da vinden kom, hadde standbybåten mer enn nok med å redde seg selv. Tror vi var nede i 5 kuldegrader i nordastormen. Og standbybåten var helt nede ved Skottland før det løya såpass at motorkraften overvant vinden og den kom tilbake uka etter. Mange historier man lagrer etter hvert. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn