Hulda Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai Ja, jøss, det går jo greit det! Vi hadde det slik på vår Conqubin 38. Men den veide under 1/3 av Hulda og var ikke på langt nær så vektstabil. Hulda mer mer bygget etter senere utgaver av Enderlin 37 fra sent 70-tall. Rundt halve depl. i kjølen. Hulda ligner nok mye på den, bare større. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai Glenfiddich skrev for 6 timer siden: Poenget med å seile med så mye krengning kan være å holde kursen eller kontroll på båten. Poenget med å seile frivillig i uvær kan være trening eller opparbeiding av erfaring. Så mye krenging belaster rigg seil og ror mye. Og mannskap. Det er etter min mening dårlig sjømannskap å utsette båt for så mye unødvendige krefter at man plutselig kommer ut foe noe er greit. Men ikke gjør det til en uvane. Og ikke la det gå over lang tid. marginene blir små vi er på nordsiden av Mallorca i dag. Fantastisk natur. Og fallvinder på 25 ms i dag. Blåser tvers over øya. Har hatt alt fra vindstille til medvind til motvind på 15 nm. vi krenger ca 20 grader på riggen i de vindkastene fra siden vi går for motor. Flere charterbåter som gikk inn i disse vindene med fulle seil. Så ikke så enkelt ut for de Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 1.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai Oppdatering: Jeg kjøpte feil epoxy og lånte en bil for å få tak i riktig type. Da jeg kom tilbake til båten stod båtbyggerlegenden på huk og blandet sin egen, riktige epoxy. Jeg satt meg ned og begynte å blande min egen og vi stod side om side og lappet skruehull, jeg så på hvordan han gjorde det og gjorde det samme. Båten trenger en vask og ny maling, men det er deilig å jobbe med utbedringer av den båten man har blitt så glad i. På ettermiddagen ble vi satt i vannet. I dag er også dagen vi satt oss som omtrentlig mål for avreise, 1. mai har kommet og gått for norsken, svensken og dansken. Jeg og svensken er klar, men dansken mangler master og diverse, og vi sier til ham at han kan stroppe dem fast i båten og bli med oss i morgen klokken 11. Vi har også en hemmelig plan B, nemlig at svensken drar og jeg hjelper dansken klar nok i et døgn til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Stress ned, sommeren er ung. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai 8 hours ago, Glenfiddich said: Da jeg kom tilbake til båten stod båtbyggerlegenden på huk og blandet sin egen, riktige epoxy. Jeg satt meg ned og begynte å blande min egen Litt avhengig av epoxytype, så er ferdigblandet epoxy veldig ferskvare, det blir nesten alltid litt til overs eller for lite av den, og det er litt styr å gjøre nøyaktige målinger - så personlig ville jeg ha ventet til første batch med epoxy var ferdigbrukt før jeg blandet mer :-) Hva som var "feil type epoxy" forresten? For å fylle skruhull så fungerer vel omtrent en hvilken som helst epoxy - men epoxyen må blandes med fyllstoff for å bli passelig seig/tykk. Man får som hovedregel kjøpt fyllstoff på samme butikk som selger epoxy'en - men om man er fri, så fungerer hvetemel også. Jeg har ikke referanse til det, men mener å huske at noen gjorde eksperimentering med det her på forumet - og jeg har også selv brukt hvetemel. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart 2.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai Ja, det samsvarer med hva den fåmælte båtbyggerlegenden sa. Ikke bland mer epoxy, sa han. Jeg svarte at jeg hadde en takgjennomføring å tette, og spratt opp stigen og tenkte at sparkelepoxyen var litt lite som sparkel og litt mye som rømmegrøt, og festet kjapt et stykke spinnakerteip på undersiden og fylte hullet med kanskje en halv desiliter før jeg hoppet ned og jobbet side om side med ham. Jeg hadde opprinnelig kjøpt en epoxy resin med slow hardener av en butikkansatt med mindre kunnskap enn meg, og båtbyggerlegenden sa at det var feil type og at jeg måtte bruke fillers hvis jeg skulle bruke den. Jeg svarte at den typen i de boksene han brukte var så inni helvetes dyre at jeg valgte dem bort, men ettersom det ble feil ville jeg nå dra på biltema for å se hva de hadde der av fillers og epoxy. Der hadde de noe som het omtrent epoxysparkel med 1 til 1 blandingsforhold til herder. Jeg tenkte at det er sikkert perfekt, og selv om min miks var mer rennende enn hans så synes jeg selv at det ikke var betydelig synlig forskjell på mitt og hans arbeid. Det som gjenstod av ferdigblandet epoxy brukte jeg til å tette og dekke til diverse skruehull og sår på dekk. Jeg glemte et par steder og endte opp med bare bittelitt til overs. Båtbyggerlegenden hadde også lite eller ingenting til overs. Det kan tyde på at han satset på å blande to ganger, men slapp det fordi jeg kom. Hvetemel? Notert. Har plenty pannekakemiks vakuumpakket. Mer enn jeg kan spise på 100 år. Sikkert mye bedre. Hulda: Jeg ble vekket av svensken som sa "stå opp, vi har snakket sammen". Vi var alle enige om at det er en dårlig seiletrio som ikke seiler sammen. Jeg ble på ingen måte skuffet av at svensken også vil vente. Forøvrig var det interessant å merke at nattens regnvær førte til kun ett sted hvor det drypte inn vann gjennom taket. Vi kan konstatere at epoxy virker etter hensikt. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 2.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai Det er mer spennende enn man skulle tro å få løftet sin store kjærlighet. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai 5 hours ago, Glenfiddich said: Jeg hadde opprinnelig kjøpt en epoxy resin med slow hardener av en butikkansatt med mindre kunnskap enn meg, og båtbyggerlegenden sa at det var feil type Jeg må vel kanskje si meg enig med siste - "slow hardener" krever ofte litt høyere temperaturer for å herde bra - og jeg tipper temperaturene i Danmark nå ikke er så veldig sommerlig enda. "epoksysparkel" er vel gjerne epoksy tilsatt noe fillers (glassfiberbiter?). Personlig foretrekker jeg å kjøpe ren epoxy og blande selv. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart 3.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai Hjelp! Ingen av oss er spesielt flinke på planlegging og formaliteter og sånn, men nå har vi fått høre at stande maste route er stengt og at uansett må man ha en spesialsender for identifisering og dessuten et sertifikat. Er det noen som kan skille mellom snørr og bart her? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai @Valkyrja har vel en del erfaring med innenlandsreiser og formaliteter? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Ellers er det ikke noe stort problem å seile på utsiden (atlanterhavskysten) nedover, så lenge man sjekker værmeldingene godt og ser på mulighetene for å stoppe for å hvile underveis. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ask Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Glenfiddich skrev for 1 time siden: Hjelp! Ingen av oss er spesielt flinke på planlegging og formaliteter og sånn, men nå har vi fått høre at stande maste route er stengt og at uansett må man ha en spesialsender for identifisering og dessuten et sertifikat. Er det noen som kan skille mellom snørr og bart her? Hei. Eg reknar med at du meiner "Standing mast route" gjennom Nederland. Absolutt ingen formalitetar då me segla der i 2005, men ting kan ha endra seg. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Glenfiddich skrev for 2 timer siden: men nå har vi fått høre at stande maste route er stengt Ser ut til at der er en bro de ikke får opp. Ett sted leser jeg at seilingshøyde er 6 m, det er jo greit om dere har masta på dekk. Men alt er på nederlansk, dere får google. https://waterrecreatienederland.nl/viewer-staande-mast-route/ Den er vinterstengt, vet ikke når sesongen åpner. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Ingen bryr seg om transponder for småbåter, det nærmeste jeg kom var en Belgisk sluseoperatør som ble hissig på meg fordi jeg ikke hadde ATIS på vhf. Ifjor kunne man ta størstedelen av smr, det var bare nede ved Amsterdam et sted man kjørte nattkolonner. Men om du har været til det, så er utsiden finfin den. De Frisiske øyene er verdt å få med seg! Bare husk anker og jolle, og legg inn god margin for tidevann når du skal til og fra land. Og unngå tordenbyger... Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Glenfiddich skrev for 20 timer siden: biltema for å se hva de hadde der av fillers og epoxy. Der hadde de noe som het omtrent epoxysparkel Biltemas epoksysparkel er helt super; lett å slipe og fin å jobbe med (ps. den har veldig forskjellig i konsistensen avhengig av hvilken temperatur du har på den, du kan sette den i varmt vann hvis den er for hard). Videre så holder den seg jo lenge hvis du ikke blander alt og lukker lokkene godt. Ulempen er prisen, den er temmelig mye dyrere enn å blande selv, men til småjobber så blir det jo ikke noen forskjell. Generelt, så kan man få i gang herdingen av epoksy med å tilføre varme, feks med hårføner, varmepistol, blåselampe, vifteovn osv. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai tobixen skrev for 1 time siden: @Valkyrja har vel en del erfaring med innenlandsreiser og formaliteter? Småbåtregisteret og tredjepartsforsikring er det eneste jeg har vist på veien, og det var for å få bås i vinterhavna. Det holdt, med god margin. Ellers ble jeg ikke kontrollert i hverken tyskland eller nederland. I belgia var de strenge med naboene mine, men slik jeg forstod det slapp jeg unna pga kort båtlengde og alder på båten (momsregler). Ventet heller ikke på at politiet skulle komme på ny kontroll, men dro umiddelbart, og fortøyde på øde avstikkere helt til jeg hadde krysset grensen. En kar jeg møtte i frankrike ble derimot avkrevd båtførerlapp tilsvarende det de har i tyskland når han var på elvene der, da de mente at seilbåten hans nå var motorbåt... Men det løste han fint med å bare fortøye, pakke skipssekken, og gi nøklene til politimannen, før han sa at da fikk de fjerne båten selv. Da tok det ikke mange minuttene før icc plutselig var godt nok der også I det store og det hele har det vært mye mindre stress enn forventet, selv om jeg gruer meg litt til middelhavet på den fronten. Frankrike er i praksis omtrent som hjemme sålangt på turen, og det er ingen hemmelighet at jeg har blitt veldig glad i landet Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai @Valkyria ikke noe stress her i Middelhavet. Masse hyggelige mennesker. Flotte havner. Havner og ankringssteder finner du på Navily appen Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 3.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai takk! AISA var en bekymring, og den brua ser det ut som at man kan seile rundt. Da skal jeg på bakgrunn av dette si at mine gutter hjemme i Norge sier at det er smooth sailing. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 6.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai Nå er vi på vei, svensken og jeg. Dansken venter på en ny vhf og reiser direkte til Helgoland og møter oss der, mens svensken og jeg ville rekke vinden og ta et par stopp på veien. Første etappe var Esbjerg-Sylt og det gikk unna. Sikkert seks knop i gjennomsnitt, og opp til rundt åtte. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Mai Link til dette innlegget Svart 7.Mai Fruen mente bestemt at Sylt er et mye finere sted å være enn Helgoland. Jeg syntes Helgoland var vel verd et besøk, men etter en effektiv dag som turist så jeg ikke noe grunn til å bli der noe lengre. Helgoland er "skatteparadis", ingen MVA der. Massevis av "Taxfree"-butikker. De selger også norske produkter (f.eks. Freia-sjokolade) - noe finner man til høyere pris enn hva de selges for i matbutikk i Norge, andre ting til lavere pris. Det gjelder å være bevisst, "Taxfree" betyr ikke nødvendigvis at det er billigere for kunden, men det betyr garantert at butikkeier kan ha høyere avanse på produktene sine. Skal man bestille noen dyre greier til båten så er Helgoland et attraktivt sted å bestille til - uten at jeg vet noe som helst om hvordan f.eks. Poste Restante virker der. Utenom det så har man Jersey/Guernsey, Gibraltar og Ceuta (tror jeg?) som også er uten MVA. Jeg bestilte ny arm til autopiloten min til Guernsey, den var slettes ikke billig. Jeg fikk den bestilt gjennom forhandler, noe billigere enn andre steder, men det gikk nok en god slump penger i lomma på forhandleren! (Noen som vet av tilsvarende steder lengre inn i Middelhavet?) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
alphaman Svart 7.Mai Link til dette innlegget Svart 7.Mai god tur film snutt hadde vore bra Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 7.Mai Link til dette innlegget Svart 7.Mai Ser på langtidsvarselet at du med fordel kan droppe standing mast route dersom du gir gass nå! Når den engelske kanalen med god margin innen en uke med vinden som er meldt. Husk å fylle opp proviantlageret i tyskland, både nederland og belgia er mye dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai Link til dette innlegget Svart 7.Mai Og når du kommer mot Biscaya bør du bli med i Telegram gruppene for Orca varsler Ikke mer enn en drøy uke siden det bar en båt som ble angrepet der Se www.orcas.pt Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 7.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai Vi er en trio som skal inn i kanalene i Nederland. Svensken er en gammel seiler som har vært tre ganger over Atlanterhavet og mange steder, trevlig gubbe, men begynner å merke alderen og hadde vurdert å gi seg. Etter å møte meg har han fått ny inspirasjon, sier han. Han har avtalt med kjæresten at hun skal ta flyet ned til Amsterdam og joine oss der. Dansken kan jeg fortelle mer om når den tid kommer, men poenget er at for meg er seiling nå mest for det sosiale. Begge vil i utgangspunktet videre, men vi skal ta oss tid i kanalene. Kanskje drar vi sammen videre, men det er altfor tidlig å si nå. Svenskens gule Marieholm ligger bakom min. Det er mulig at jeg glemte å fortelle ham at vi hadde et kappseilas fra Esbjerg til Sylt, men jeg vant i allefall. Jeg la båten bi utenfor marinaen og tok ned seila og satt og ventet et lite fem-minutt før han kom. Bitteliten: spekkhoggere er jeg ikke redd for. jeg har spissgatter med utenpåliggende ror og har ennå ikke hørt om angrep på dem. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 8.Mai Link til dette innlegget Svart 8.Mai Ser den med det sosiale, og du har jo god tid; vi er jo bare i mai tross alt! Du kommer deg jo uansett ut av nordsjøen, og da er det straks statistisk sett mye mindre risiko for å vente i ukevis på evig motvind/lavtrykk. Hadde jeg dratt i mai ifjor istedenfor slutten av juli, så hadde jeg spart meg for mye værventing. Men dk kan vi vel være enige om at ikke er den verste plassen å tilbringe tid i havn Jeg svipper utpå middelhavet i juni, og tenker å bruke et par mnd på å sysle til gibraltar. Så hvem vet, kanskje treffer vi hverandre der? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.