Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake

Glenfiddich

Recommended Posts

Det er ingen sammenheng mellom båttype og angrep fra spekkhoggerne. 

Jeg er heller ikke redd for dem. Men risikoen er reell. Ca 150 båter i året mister roret. Så langt nord som på toppen av Biscaya

Jeg hørte en hypotese om at spekkhoggere spesifikt angriper roret fordi det ligner en finne. Med lang kjøl og utenpåliggende ror er det ingenting som ligner på en finne. Dersom de likevel angriper og ødelegger roret så er skadepotensialet relativt lite, ettersom roret ikke har noen skroggjennomføring så vil de ikke kunne senke båten. Så mister man i verste fall styringen. Onde tunger vil ha det til at en slik langkjølt båt ikke har noen styring i utgangspunktet, mens andre ville kalt den retningsstabil. Jeg tror det ville gått greit å få til et midlertidig nødror.

20250508_111056.jpg.1ab7a032b466b0403c1d2d231b99059d.jpg

3 hours ago, Glenfiddich said:

Jeg hørte en hypotese om at spekkhoggere spesifikt angriper roret fordi det ligner en finne.

Det blir jo mest bare spekulasjoner, men en annen hypotese er at det rett og slett er gøy å angripe roret fordi man kan endre hele båtens kurs på den måten.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Dersom de likevel angriper og ødelegger roret så er skadepotensialet relativt lite,

Sant, sant.  Roret virker å være en stabil konstruksjon.  Risiko er produktet av sannsynlighet og konsekvens.  Konsekvensen av et solid dytt på et langt "finneror" som ikke har noe feste utenom rorhylse og skroggjennomføring kan jo være at båten synker.  Konsekvensen ved et solid dytt på dytt ror vil kanskje begrense seg til at båten skifter kurs.

Big Horn skrev 29 minutter siden:

Et midlertidig ror kan være så enkelt som å henge en pøs i et tau vekselsvis fra midtkryssholtene...........

På en seilbåt bruker en vel heller lo genoavinsj til den ene tampen i hanefoten

Big Horn skrev for 2 timer siden:

Et midlertidig ror kan være så enkelt som å henge en pøs i et tau vekselsvis fra midtkryssholtene...........

Har noen prøvd dette i praksis?

En annen velkjent teori er å lage et nødror av en dør og spinnakerbommen, men det jeg leste fra noen som forsøkte dette etter å ha mistet roret, var at det var håpløst i praksis. Kreftene som kreves for å styre en tung båt gjennom vannet er altfor store.

S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

Har noen prøvd dette i praksis?

En annen velkjent teori er å lage et nødror av en dør og spinnakerbommen, men det jeg leste fra noen som forsøkte dette etter å ha mistet roret, var at det var håpløst i praksis. Kreftene som kreves for å styre en tung båt gjennom vannet er altfor store.

Ja, dette høres vanskelig ut.

Spennende øvelse da: Prøve å styre båten med seiltrim. Slippe storseilskjøte for å falle av, stramme for å gå opp mot vinden. Det kan jo hende at man etter litt prøving og feiling med stalling og broacher klarer å sette en kurs?

Etter to netter på nordlige Sylt var de gamle eldst, eller hvordan man best sier det. Jeg burde droppet kanskje den siste seiersdansen etter ettappeseieren, for nå satt den gamle svensken opp farten. Hvordan han klarte å krysse seg ut i motvind mot strømmen så raskt er et mysterium for meg. Han fortsatte å øke etter at vi hadde kommet ut på vestsiden og når han var 1,5 nm foran så klarte jeg endelig å få trimmen riktig sånn at det ikke ble større avstand. Før innseilingen til Hörnum stoppet han og ventet på meg, fordi det kan være litt vanskelig der. Men vanskelig innseiling til tross: vanvittig koselig sted! Men veldig overklasse. 

20250508_233848.jpg.6f2982950b76d54be33ff62f5461af72.jpg

Valkyrja skrev for 14 timer siden:

Jeg svipper utpå middelhavet i juni, og tenker å bruke et par mnd på å sysle til gibraltar. Så hvem vet, kanskje treffer vi hverandre der?

Du og jeg treffes treffes garantert. Håper å treffe mange av dere andre også! Både aktive bidragsytere til tråden og lesere. Stikk innom hvis dere er på vei forbi!

6 hours ago, S/Y Emma said:

Kreftene som kreves for å styre en tung båt gjennom vannet er altfor store.

Men et vindror er jo ikke en stor og kraftig konstruksjon?!

Og vikingene, de styrte vel vikingeskipene ved hjelp av en styreåre, som de la ut på "styrebord side", slik at vi som kom etterpå kunne vite forskjell på høyre og venstre??!

Arne2 skrev 13 minutter siden:

Men et vindror er jo ikke en stor og kraftig konstruksjon?!

Og vikingene, de styrte vel vikingeskipene ved hjelp av en styreåre, som de la ut på "styrebord side", slik at vi som kom etterpå kunne vite forskjell på høyre og venstre??!

Hvis en får montert bommen eller et annet rør vertikalt med to "lager", en styrekult i en ende og en plate i den andre,  noenlunde balansert, så går det nok bra. Vikingskipene "styreårer" hadde to opphengspunkter slik. Men en spinnakerbom med en plate, på skrå bakover opphengt i ett punkt som en åre, det krever mye mer kraft. Jeg har prøvd.

5 hours ago, J-Å said:

Jeg har prøvd.

Det kommer vel sannsynligvis litt an på hva slags båt det er snakk om. Noen langkjølte båter er jo "kjempestabil", og slipper man eller mister man rudder, så går det rett fram. Andre båter er konstruert mer eller mindre ustabil i fartsretningen, slik at mister eller slipper man roret, så mister man retningen fullstendig.

Første båt jeg hadde var slik at hvis man slapp roret, så var den fullstendig ustabil i fartsretningen, så hvis man slapp roret et lite øyeblikk, så mistet den kurs og gikk hvor som helst, gjerne i sirkel. Neste båt var langkjølet, og der fungerte det slik at hvis jeg slapp roret, så gikk den rett på kurs, med noen grader avvik, sånn litt etter hvert. Etter hvert så oppdaget jeg at det kunne fungere bra å bare binde fast rudder, i retning "fram" og så justere kursen ved å flytte meg mellom styrbord og babord side. Tror kursen ble motsatt retning av den siden jeg satt på, om jeg da ikke husker feil.

Ikke bare en "teoretisk diskusjon", det har jo også noe med sikkerhet å gjøre.

Her har man en demo på hvordan man styrer en båt (tror det er en Westerly 29), se video. Bilde av undervannsskrog.

Her er også en beskrivelse av hvordan det skal være mulig å styre forholdsvis store og moderne båter, uten rudder, uten at jeg har hatt muligheten til å teste det ut: Link 1, Link 2. (Synes egentlig at det er litt rart om dette også kan fungere på moderne båter med kort finnkjøl, forholdsvis flat bunn og spaderor ??!)

Her har vi en video med litt mer detaljer omring siste metode. Ser de bruker "spesialutstyr". Hvis man ikke har det, så skulle man jo tro at det kunne fungere med en jolle eller en gummibåt med litt vekt eventuelt litt vann ombord. (Dette skulle jo også være forholdsvis enkelt og billig å teste ut.)

På maxien min kan man holde kursen greit innenfor 50 grader med trimming av seil. Er vinden stabil, så trenger man nesten ikke autopilot på enkelte vinkler. Men å slå blir veldig vanskelig.

Har årer, men de har for liten overflate til å kunne brukes til det. Utenbordsmotor fungerer derimot utmerket, er andre maxi68 som har reddet seg med den når roret knekker. Men da bør man jo helst ikke gå tom for drivstoff...

Glenfiddich skrev for 10 timer siden:

Du og jeg treffes treffes garantert. Håper å treffe mange av dere andre også! Både aktive bidragsytere til tråden og lesere. Stikk innom hvis dere er på vei forbi!

Hvor er planen din å dra, sånn ca? Eller er det bare dit det er varmt generelt, slik som meg? :fniser:

Glenfiddich skrev for 10 timer siden:

Hvordan han klarte å krysse seg ut i motvind mot strømmen så raskt er et mysterium for meg.

Har han finnekjølt båt? Du har jo langkjølt båt, så motvinds vil du jo ikke kunne gå like tett opp mot vinden. Selv badekaret mitt seiler ifra langkjølte båter som er bedre på alle andre måter da.

Valkyrja skrev 4 minutter siden:

Utenbordsmotor fungerer derimot utmerket, er andre maxi68 som har reddet seg med den når roret knekker. Men da bør man jo helst ikke gå tom for drivstoff...

Ja, det har jeg kommet meg hjem med selv, med en Maxi 77.   Kanskje et rorblad til å feste på en påhengsmotor kan fungere, med stanset motor? Eller et ror bygget med deler fra en påhengsmotor, som kan festes på motorbraketten? 

Svensken også har en 8 meter lang båt med lang kjøl og utenpåliggende ror. Det er andre forskjeller, da. Blant annet vil han ut og seile i natt. Jeg også er litt sliten av overklassevibbene her sør på Sylt, men jeg hadde klart en dag til hvis det innebærer at vi slipper å stå opp snart og ut å seile i nattemørket. Men jeg sa ja likevel. Det er funny med mørket og alle lysene og forvirringen. Jeg kjenner faktisk at jeg begynner å glede meg bare ved å tenke på det. 

9 hours ago, Maika said:

Ang. nødror, så er vel regelen at du ikke burde tro at du klarer å få det til hvis du ikke har prøvd å sette det sammen og styre båten din med det, og da helst i så harde forhold som du kan forvente at det skjer. 

Spekkhoggerne er vil ikke spesielt opptatt av værmeldingen?

Med utgangspunkt i videoen over, så vil jeg faktisk gjette på at det skulle fungere med å bruke to tau på slepejolla. Ett tau festet på båtens styrbord side, og ett på babord. Ved å fordele dragget i fra jolla, mellom styrbord og babord side, så skulle det være mulig å både å holde og styre kurs, uten å bruke ror, i alle fall hvis man har en båt som er noenlunde retningsstabil, og man har framdrift ved hjelp av motor. Det koster jo ikke en krone å teste det ut. Forskjellen blir jo bare da at man erstatter en form for drivanker med den jolla man har fra før av. (Eller en gummibåt.) Det må bli ett av sommerens prosjekter å teste ut :-)

Glenfiddich skrev for 9 timer siden:

Det er funny med mørket og alle lysene og forvirringen. Jeg kjenner faktisk at jeg begynner å glede meg bare ved å tenke på det. 

Det er jo ikke mange timene det er mørkt på denne tiden av året, så det er jo en fin anledning til å bli vandt med sjømerker osv nattestid.

Bare husk å ha stålkontroll på hvor trafikksonene er, særlig i nærheten av Helgoland

14 hours ago, Glenfiddich said:

Svensken også har en 8 meter lang båt med lang kjøl og utenpåliggende ror. Det er andre forskjeller, da. Blant annet vil han ut og seile i natt. Jeg også er litt sliten av overklassevibbene her sør på Sylt, men jeg hadde klart en dag til hvis det innebærer at vi slipper å stå opp snart og ut å seile i nattemørket. Men jeg sa ja likevel. Det er funny med mørket og alle lysene og forvirringen. Jeg kjenner faktisk at jeg begynner å glede meg bare ved å tenke på det. 

Seiling i mørket har sin sjarm, men innebærer også høyere risiki, lett å feiltolke synsinntrykkene, vanskelig å få til optimal seilføring, dersom det mot formodning skulle være objekter i vannet så vil man ha lite mulighet til å se dem (jeg har hatt to uhell med det siste - begge ganger i Polen i lagunen mellom Stettin og Swinemunde), etc.  Jeg vil generelt sett si at man bør være forsiktig med å seile på sterkt trafikerte steder i nattemørket.  Selv med antatt gode radar- og AIS-systemer kan det gå galt, bare spør folka på Helge Ingstad.  Jeg har selv hatt skumle situasjoner selv utenfor Antwerpen og Rotterdam hvor det plutselig har gått opp for meg at jeg har feiltoket synsinntrykkene.  For ikke å glemme nestenulykken min etter Gula Humpen nært Havstenssund.  Jeg gikk for motor (var det motvind eller pålandsvind?  Trolig en mellomting), fikk motorstopp pga fremmedlegemer i dieseltanken.  I utgangspunktet skulle jeg hatt gode marginer med å få opp seil og krysse meg frem videre, men pga mørke og rot i tauverket i cockpit så var vi svært nært å gå på grunn i relativt dårlig vær og høye bølger.  Dersom uhellet først er ute og det skulle bli en redningsaksjon, så er det også problematisk at det er mørkt ute.

Jeg antar at dere er én person pr båt.  Jeg har ikke noe i mot å seile kortere etapper mens det er mørkt ute, men jeg foretrekker sterkt å være to, helst tre i båten på lange distanser som innebærer nattseilas.  Man blir trøtt.  God autopilot, navigasjonssystem med mange alarmer, inkludert radarvarsling og AIS-varsling hjelper på, men er ingen "silver bullet", eksempelvis dersom vindretning skifter mye og ofte.  Jeg må innrømme at jeg har krasjet med land etter å ha sovnet over roret (heldigvis lenge siden - svært ubehagelig å våkne på den måten), jeg har også navigert så merkelig at jeg har blitt  spurt over VHF om alt er i orden, samt blitt inspisert av tyrkisk kystvakt og bulgarsk grensepoliti.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...