Ask Svart Søndag 10:13 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:13 Hei. Eg ser for mykje på segling på YouTube, og les for mange seglbloggar. (Nett no seglar eg platt lens i 6,6 kp mot Bergen.) Sjølv synest eg at det som er aller mest keisamt, på seglbloggar, YouTube og liknande) er måltid og kva ikkje båtrelaterte ting kostar. Overdramatisering er og lite interessant. Som nemnt, køyr på slik det passar deg. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Søndag 10:44 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:44 Du glemte anskje "fremtidig rutevalg, med vurderinger og begrunnelse" - det leser jeg at etterlyses av flere over :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart Søndag 10:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 10:58 Ask skrev 33 minutter siden: Eg ser for mykje på segling på YouTube, og les for mange seglbloggar. (Nett no seglar eg platt lens i 6,6 kp mot Bergen.) Sjølv synest eg at det som er aller mest keisamt, på seglbloggar, YouTube og liknande) er måltid og kva ikkje båtrelaterte ting kostar. Det høres ut som et relativt deilig seilas! Jeg synes det er interessant at du synes det er kjedelig med mat og hva ting koster der man er. Jeg har nemlig stor fascinasjon for begge. Jeg føler at det er mer igjen å fortelle om for eksempel prisnivået på måltider der jeg har vært, men etter å ha tenkt på innspillet ditt så kanskje slike ting kan jeg samle opp og bruke hvis det er en tanke bak det, liksom. Med andre ord: * droppe å dele bilder av tallerkenen. * holde refleksjoner rundt prisnivå båtrelevant. tobixen skrev 2 minutter siden: Du glemte anskje "fremtidig rutevalg, med vurderinger og begrunnelse" - det leser jeg at etterlyses av flere over :-) Takk. * Tanker rundt tidligere rutevalg * Tanker rundt fremtidige rutevalg Spesifikt var det også et spørsmål om valg av utgangssluse fra kanalene, og der er det endel interessant å se på. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Søndag 11:33 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:33 35 minutes ago, Glenfiddich said: Med andre ord: * droppe å dele bilder av tallerkenen. Neinei ... kjør på! Men om du er langtidsturist uten inntekter, hvor lenge har du råd til å spise på kaféer og resturanter før du må tilbake til gamlelandet for å jobbe? 35 minutes ago, Glenfiddich said: * holde refleksjoner rundt prisnivå båtrelevant. Jeg leste det motsatte, at han var lei detailer om hvor store båtkostnadene er. For min egen del har jeg begynt å føre regnskap, både på hva jeg legger ned av penger og hva jeg legger ned av tid. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ask Svart Søndag 11:56 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:56 Ein ting til som eg trur interesserer mange er bilete av andre båtar. Spesielt båtar litt utenom vanlege standardbåtar.. T. d. båtar som har spesiallaga utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart Søndag 12:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 12:46 * bilder av måltid er fint nok avhengighet av kontekst * måltider og økonomi er nært knyttet og superrelevant på flere plan fordi drøm/virkelighet og sånn. * bilder av spesielle båter og unike løsninger kan interessere mange. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Søndag 12:54 Link til dette innlegget Svart Søndag 12:54 1 hour ago, Ask said: Ein ting til som eg trur interesserer mange er bilete av andre båtar. Spesielt båtar litt utenom vanlege standardbåtar.. T. d. båtar som har spesiallaga utstyr. Jaha, siden jeg ikke har min egen tråd så får jeg låne denne. Det er mange hjemmesnekrede båter her i Bulgaria, og med det også en del rare løsninger. Jeg har et bilde jeg vurderte å poste i tråden for rare båter på Finn, men det passer jo ikke helt det heller, da båten slettes ikke er til salgs på Finn. Jeg ligger nå for anker og venter på mulighet for å få båten på land - jeg venter konkret på en stålbåt som er omtrent på min størrelse skal bli sjøsatt - jeg sparer penger på at kranbilen allerede er på plass, og jeg kan få låne krybba til stålbåten. Krybba er ikke justerbar annet enn ved å legge inn treklosser av ulike størrelser, så jeg har vært litt bekymret for om jeg vil få den til å passe - men nå viser det seg at naboen (som også er nesten klar til å sjøsette båten, og som trolig skal ut på samme løft) er villig til å låne meg sine støtter - de har støttet opp båten med 16 justerbare støtter, en litt mindre båt enn min, men tilgjengeld større kjøl. Denne stålbåten er en seilbåt - og eieren er gammel rigger - men båten har to motorer! Ingen av motorene virker for øyeblikket, så når han har fått sjøsatt båten er han avhengig av hjelp med å få båten slept 50 meter. Mer spesielt, båten har også to propeller! Hypotesen er at båtbyggeren hadde litt OCD-problematikk og ville ha ting symmetrisk - med én propell som går én vei rundt, så er jo ting noe asymmetrisk. Som man ser av fotografiet, så spinner propellene forskjellig vei. Ellers har det jo omtrent absolutt ingen fordel å ha to propeller på en seilbåt, det blir dobbelt så mye motstand ... Forøvrig, jeg ligger nå gratis for anker - men det er også mulig å ligge relativt billig temmelig sentralt i havnebassenget. Jeg måtte stadig vekk stikke hodet ut, det er en god del store båter som slepes og bukseres inn og ut av havna. Det er særlig imponerende når tomme båter skal ut, de rager så mye mer enn fulle båter hvor mesteparten er under vann. Av og til stikker deler av propellen over vannflata, det kan umulig være særlig drivstoffeffektivt, men jeg regner med at de fyller på med ballastvann etterhvert som de har kommet seg ut av havna. Her er et par skuter: Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Apropos mat, jeg følger jo med på https://my.yb.tl/CaptainBrimstone - en av de siste statusmeldingene var at han dro hjemmefra med 100kg med løk, nå har han akkurat spist den siste. Noe særilg til fisk har han ikke fått - det forundrer meg, ihht beretningen om Kon-Tiki-seilasen så kokte sjøen omtrent av fisk. Hver morgen kunne de plukke flyvefisk og akkar fra dekk. Men det er vel andre tider nå ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Glenfiddich Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Ja, der trekker du frem noen aspekt som er nyttig i forhold til kontekst. * Mat i båten vs mat i byen. * Ligge gratis med ulempene det medfører vs ligge komfortabelt i marina. Jeg tenker at begge punktene er interessante nok i seg selv, og de kan lett ses i sammenheng med drøm/virkelighet-perspektivet. I tillegg nevner du at du venter på å få båten opp på land, og den problemstillingen synes jeg også er interessant: * å få båten på land/finne et sted å ligge billig mens man jobber med båten I forhold til premisset om at drømmen kan gjennomføres når båten er klar nok, er det relevant med informasjon om hvor lett det er å gjøre utbedringer underveis. Når du skriver om denne konkrete båten med to propeller så har jeg litt vanskelig for å se nøyaktig hvor relevant det er, annet enn som et a propos til forslaget om bilder av unike løsninger. Er det flere som har forslag, ønsker eller spørsmål? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden 20 hours ago, tobixen said: Mer spesielt, båten har også to propeller! Hypotesen er at båtbyggeren hadde litt OCD-problematikk og ville ha ting symmetrisk - med én propell som går én vei rundt, så er jo ting noe asymmetrisk. Som man ser av fotografiet, så spinner propellene forskjellig vei. Det kan vel være at det kanskje var vanskelig å bestemme seg for Volvo Penta eller Yanmar, og så ble det begge deler, med hver sin rotasjonsretning og hvert sitt opplegg for vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Jeg tenker at du bør skrive akkurat det som faller deg inn. Det er det som gjør det til din historie og ikke noen andres. Folk vil alltid være interresert i forskjellige ting, sånn er det bare. Noen er interressert i å lære om utenlandsk matkultur og priser, andre reiser jorda rundt med noen sekker løk og tenker ikke mer på det. Fordelen med slike reisetråder er at det er noe for alle, enten man er interresert i eventyr, seiling, kulinariske opplevelser eller andre deler av livet ombord. Så fortsett slik du har gjort, det fungerer! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Glenfiddich Svart 14 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14 timer siden enslagsgjest skrev On 31.5.2025 at 21.47: Trenger du inspirasjon er dette den råeste langtur tråden på forumet. Men gjør ting på din måte, det funker knall. Men gjerne mer bilder ja! Glenfiddich skrev On 31.5.2025 at 23.17: * Lære av den beste langturtråden, men fortsette å gjøre ting på egen måte fordi det funker knall. Dude! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden 1 hour ago, Glenfiddich said: Når du skriver om denne konkrete båten med to propeller så har jeg litt vanskelig for å se nøyaktig hvor relevant det er, annet enn som et a propos til forslaget om bilder av unike løsninger. Nettopp - det var bare et apropos til forslaget om "bilder av unike løsninger". Jeg har hatt lyst til å poste den her på forumet i noen dager allerede, men visste ikke helt hvilken tråd den passet best under - så da det ble fremmet et ønske om "bilder av unike løsninger" så jeg mitt snitt til å poste den :-) Angående det å få båten opp av vannet, så er det mange løsninger. Noen firma er totalleverandører, de tar ansvar for alt - løft, krybbe, høytrykkspyling, vedlikeholdsarbeid, etc. Andre steder så leier man bare litt landareal, og resten må man finne ut av selv. Det vanligste er jo å få båten plassert i en krybbe hvor den kan stå i uker/måneder/år uten at det koster så alt for mye. For en såpass stor båt som det jeg har kan ulike former for slippløsninger også være aktuelt, da betaler man ikke så mye for å løfte båten opp av vannet, men til gjengjeld betaler man dyrt pr døgn ettersom man legger beslag på slippen mens arbeidet pågår. På steder som er tilrettelagt for det kan man få løftet båten opp og la den henge i stropper i et par timer og så ta den direkte ned igjen - det kan være aktuelt f.eks. for en runde med høytrykkspyling eller raske jobber som bare krkever at båten løstes opp. Etterhvert har jeg blitt klar over en del fallgruber: Er det lov/mulig å være ombord i båten mens den står på land? Når båten er blitt en bolig, så er det ofte et must. Utslipp av gråvann og svartvann er et problem når båten står på land. Gråvann som renner fritt fra båten og treffer bakken med stor hastighet er ikke noe særlig gøy, så sist jeg var oppe på land festet jeg en slange til utløpshullet. Angående "svartvann" er det som regel landtoalett som gjelder, men det kan være en fordel å inspisere toalettfascilitetene før man velger sted å være på land. Mannskapet mitt sist gadd ikke klatre ned stigen, han brukte store vanndunker som han fylte opp og bar til doen etterhvert som de ble fulle. Er det lov/mulig å gjøre arbeider på egen båt? Det er ikke alle steder hvor det er lov. Er det lov/mulig å hyre inn tredjepartsfirma for å gjøre arbeider? Der hadde jeg jo selv en litt kjip opplevelse i Portugal, hvor jeg fikk båten på land etter skader - firmaet hvor jeg hadde fått båten opp på land påberopte seg enerett til å utføre profesjonelt arbeid på båten og skulle ha ca 80kEUR for å reparere skadene, samtidig fikk jeg beskjed av myndighetene om at båten måtte godkjennes i teknisk kontroll før jeg fikk lov å sjøsette den. Heldigvis kunne jeg utføre egeninnsats og få hjelp fra mannskapet. Er høytrykkspyling av båten inkludert i prisen? På enkelte steder er dette noe som gjøres for alle båter som kommer opp, det er ikke noe man kan gjøre selv. Er krybbe og løft opp/ned inkludert i prisen man har fått? Enkelte steder så betaler man for landarealet man okkuperer - og det er alt, krybbe og kranbil må man stå for selv. Slik er det der jeg skal nå. Jeg hadde ellers en negativ opplevelse i Polen, da jeg hadde fått et relativt billig tilbud for å skifte teakdekk. Båten skulle inn i en bygning mens arbeidet pågikk, så det involverte både å løfte båten på land og ta av masta. Prisen for leie av kranbil var ikke inklkudert i tilbudet jeg hadde fått, og stedet var utformet slik at det var relativt lang avstand fra der hvor kranbilen kunne stå stødig og ned til vannet, hvilket innebar behov for å leie inn veldig stor kranbil og attpåtil to lastebiler med motvekter for å sikre at kranbilen ikke tippet over. Det ble dyrt! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden 1 hour ago, Glenfiddich said: * Ligge gratis med ulempene det medfører vs ligge komfortabelt i marina. Det er ofte praktisk å ligge i marina. Dersom eneste grunn til at man ligger for anker er for å spare penger, så kan det nok godt tenkes at den lokale marinaen er mer komfortabel også - men generelt sett synes jeg ofte det er mer komfortabelt å ligge for anker dersom man først har funnet et godt sted og dersom man er såpass autonom at man kan greie seg uten landstrøm, vann, butikkbesøk eller resturantbesøk en stund. Ikke alltid, men ofte har man: Bedre utsikt (det hender jo at man har det i marina også, men det er sjeldent en marina som slår en skikkelig fin ankringsplass langt fra sivilisasjonen) Flatt vann (avhenger selvfølgelig at man har geografien på sin side, og kan finne seg en rolig bukt/lagune/elvemunning e.l - og ofte så er det nok flatere vann i den lokale småbåthavna. men det finnes unntak, og noen av unntakene er skikkelig ille. I Oslofjorden er det vel ikke rent få som har fått skadet båten i Drøbak gjestehavn når danskebåten har passert, bare for å ta et eksempel. Konsekvensene av bølger er også ofte mer ubehagelige når man er festet til en fast brygge med korte tau og tynne fendere enn når man ligger fritt med god demping på ankertau/kjetting og baugen mot bølgene. Mer vind (det kan jo høres ut som en ulempe - men når temperaturene er rundt 30C utenfor båten og enda varmere inni, så kan det være ulidelig varmt når man er inneklemt i en småbåthavn) Umiddelbare bademuligheter (jeg ser jo at enkelte bader i havnebasseng - men jeg gjør det ikke. Så hender det jo at det er en fin sandstrand i umiddelbar nærhet til marinaen, men jeg foretrekker å kunne gå rett i vannet i stedet for å labbe bort til nærmeste sandstrand. Dette er særig relevant når det er varmt, varmt, varmt). Fordelaktig vindretning (og ofte også bølgeretning). Båten er ofte designet for å få både vind, regn og bølger skrått forfra og ikke fra siden eller bakfra. Åpner man lukene får man luftstrøm gjennom båten, etc. Friskere luft og mindre støy Bedre privatliv. Jeg synes ofte det er stas at folk stirrer på båten min eller tar bilder av den, men av og til er det forstyrrende. Sikkert mer jeg har glemt. Jeg elsker livet for anker - helt til jeg går tom for melk eller slik som i går, da ble jeg oppringt og spurt om jeg ville komme ut og ta en øl :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Glenfiddich skrev for 1 time siden: Når du skriver om denne konkrete båten med to propeller så har jeg litt vanskelig for å se nøyaktig hvor relevant det er, annet enn som et a propos til forslaget om bilder av unike løsninger. Jeg ser mange fordeler med to propeller, men det bør jo være foldepropeller. Og de bør gjerne stå litt lenger fra hverandre. Med elektrisk drift er det litt lettere å få til. X-yacht har X49E med to propeller og elektriske motorer. Men merkelig nok med ett ror. Det kunne jo vært et poeng å få en propell foran hvert ror, på båter som har to ror. Ellers er det jo opplagt at det gir bedre redundans, både mhp mekaniske feil, og eksterne hendelser, som f.eks. tau i propell. Med to propeller kan en også styre uten ror. Manøvrerbarhet blir også bedre. Flere kan gjerne klare seg uten baugthruster. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Med full gass på den ene propellen og full revers på den andre så får man sikkert dreid skuta litt, men noe særlig styreeffekt av to propeler som står såpass nærme hverandre tror jeg ikke det er. Det er klart at fra redundanshensyn så er to motorer med hver sin propell og hver sin dieseltank fin-fint, men ... seilbåter har jo allerede redundans. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.