Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake

Glenfiddich

Recommended Posts

tobixen skrev 31 minutter siden:

Det er i allefall langt på siden av drømmen om å dra, uten å ha noen konkret plan om å komme tilbake igjen.  Annet enn at en slik plan drar fordeler ved å være autonom nok til ikke å trenge landstrøm :-)

Me om noen år, når regenerering ved seiling er blitt allemannseie kombinert med billige elmotorer og batterier med høy nok kapasitet, så er nok kanskje dette en av de grunnleggende tingene som nettopp gjør at man kan dra, uten å ha noen konkret plan om å komme tilbake igjen. El-motor som omtrent ikke trenger vedlikehold, og batterier som lades når man seiler gir jo mye frihet sammenlignet med alternativet:)

• 2 uker senere...

20250616_004453.jpg.f957d45455dadb0af96f4914c405104a.jpg

Oppdatering: Jeg og dansken har valgt ulik strategi. Han har villet se det hele, mens jeg har chillet meg fremover litt saktere enn skilpadden og haren. Jeg tok dessuten en ekstra sving opp til havnebyen Lauwersoog, gjennom nasjonalparken Lauwersmeer. Nydelig område! Og plenty med gratisplasser:

20250614_162248.jpg.2a6ffa994e2062a0d2cc470616d90a84.jpg

Her er en interessant og pen båt på en gratisplass. Det ser så koselig ut.

Det har forøvrig føltes feil å dra videre, å dra fra de vennene jeg fikk i Garnwerd like nord for Groningen. Vi hadde ikke utvekslet kontaktinformasjon eller noe.

20250614_160935.jpg.3c08f2bdcf6a1c53b10d7ce02558899a.jpg

Jeg tok en dusj og en tenkepause i Zoutkamp, i marinaen på utsiden. Valget stod mellom å fortsette stående maste-rute mot Dokkum og Leeuwarden eller å reise tilbake mot Groningen og kaste seg i armene på de nye bestevennene. 

Jeg sov på det til klokka elleve på formiddagen. 

Klokka var enda mer før jeg hadde skikkelig bestemt meg, bildet ovenfor er fra symbolske point of no return, da jeg seiler tilbake gjennom broen i Zoutkamp på vei til lykkelig gjenforening. 

Vel fremme i Garnwerd var det fullt på gjestebrygga ved det lille bygdesentrumet, men en full og solbrun nederlender likte nok åsynet mitt og brølte utover et spørsmål som må ha dreid seg om jeg ville legge til kai... jeg svarte ja og han begynte å gi beskjeder til andre nederlendere i bar overkropp, og så begynte de å sjonglere båter og plutselig var det en åpning der som jeg rygget så perfekt inn i at jeg hadde vanskelig for å forstå hvordan det gikk så lett.

Den fulle og solbrune nederlenderen nærmest kræsjet inn i intimsonen min tvert jeg fikk fortøyd og reist meg opp. Det var mange spørsmål, det var varmt, han var full og solbrun og jeg begynte å bli ukomfortabel og svette ukontrollert. Heldigvis fikk jeg en iskald øl i hånden og han begynte å rulle en joint. Jeg lærte mye om ham og hans familie. Det var en kul fyr og fin familie. Til slutt sa jeg at jeg har faktisk vært her før og truffet noen flotte folk, og nå skal jeg ta sparkesykkelen og finne dem, men jeg kommer tilbake, altså, sa jeg. Men jeg så ham aldri igjen, fordi jeg fant vennene mine. 

De hadde begynt å forberede grilling i hagen og nok en gang var min timing perfekt, og full av sammentreff. Hun ene fortalte at hun så sent som dagen før hadde slått seg til ro med at jeg hadde dratt og ikke kom tilbake. Han ene som ble stående igjen og vinke forvirret fortalte om sin opplevelse av det han kalte tidenes merkeligste farvelsituasjon. Og så hadde vi en super kveld.

Jeg har forøvrig fått en gul sparkesykkel, lett og fin og super på kortere strekninger, men uergonomisk og slitsom over lengre distanser. 50 euro på garasjesalg. Perfekt!

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...