Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake

Glenfiddich

Recommended Posts

Husk på dette med byråkrati - når du flytter på land i Nederland og har planer om å bli der i mange måneder om ikke år, så er det viktig å få papirene i orden og få registrert offisiell flytting til Nederland.  Samt eventuelt sørge for å "lufte" båten over til UK eller kanaløyene nå og da for å få nullstilt 18-måneder-i-EU-klokka :-)

Etter en kortere sommerferie i Tyrkia er jeg tilbake i Bulgaria igjen.  Tanken om å offisielt flytte til Bulgaria har streifet meg, men å flytte inn i landbolig og kvitte meg med båten, nei, det er helt uaktuelt :-)  Nå har jo en av årsakene til at jeg søkte meg mot Bulgaria vært å kunne komme meg hjem.  Jovisst, det er mulig å lemne båten igjen i Tyrkia eller Hellas og dra til Norge en tur, men det innebærer byråkrati og kostnader, særlig i Tyrkia - jeg føler meg friere her i Bulgaria.  Nå skal båten snart opp på land og forbli der hele vinteren - så da blir det mye familieliv og lite båtliv i månedene fremover.  Så finner jeg vel ut ved årsskiftet hva planene fremover blir.

Naturopplevelsene i Middelhavet har vært intense, Svartehavskysten i Bulgaria er ikke på noen måte like interessant, vinterklimaet i Svartehavet er ikke på langt nær like behagelig som vinterklimaet i Middelhavet.  Når det kommer til det sosiale så er Bulgaria det landet jeg har følt meg mest hjemme i på turen så langt.  Sammenlignet med Middelhavet, og særlig Hellas og Tyrkia, så opplever jeg også byråkratiet som langt mer vennlig innstilt ovenfor oss båtturister i allefall.  Det er et stort "expat"-miljø her, mange er skatteflyktninger - dersom det hadde vært mulig for meg å ta med meg norsk lønn og betalt skatt i Bulgaria, så ville jeg vært i en svært god økonomisk situasjon.  Uansett, nå skal båten opp på land.  Litt av formålet med å komme meg til Bulgaria har vært å kunne komme meg hjem til familien - jeg vet jo at det er flere her som setter fra seg båten i Hellas og er mer i Norge enn i Hellas, men allikevel - det er et byråkrati og det er kostnader, jeg føler meg friere til å bare dra hjem når jeg måtte ønske det fra Bulgaria.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...