Jpachilles Svart 7.November Link til dette innlegget Svart 7.November Volvo har aldri brukt perkins motor men perkins produserte komponenter for volvo motor. Det er en ganske stor vesentlige forskjell på det Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.November Link til dette innlegget Svart 7.November Hvor går turen fra Gibraltar? Inn i Middelhavet eller Atlanteren? det meste av båter klarer langturer fint. Vet om en norsk Bavaria 44 som runda Kapp Horn og seilta Patagonia. Er mange masseproduserte katamaraner som seiler jorda rundt. Er mange dyrere båter som Oyster, Swan, HR, Najad og Regina som gjør det samme. Om diesel. I Gibraltar selger de diesel, så jeg spurte om det var biodiesel og svaret var at det er diesel. Videre iMiddelhavet antar jeg det er en viss megde FAME (bio) i dieselen. Vi fyller når vi trenger, er ikke flust av steder man kan fylle. Så ha god kapasitet. Eneste sted vi har fått dårlig diesel er i London. Den var uten bio sa de. Tett dieseltilførsel i kuling i Biscaya endte vi opp med. Bruker alltid Bioprotect II additiv. I Middelhavet blåser det enten for lite eller for mye, så det blir mye motortimer. Dieselen blir ikke gammel. de lage strekkene er frem til Biscaya. Over Nordsjøen Engelske kanal og Biscaya. Fra Spania ved Biscaya bør dere enten gå langs land eller langt til havs pga spekkhuggere. Se orcas.pt. Om dere drar inn i Middelhavet kan dere følge kysten. Vi har hatt noen lengre etapper. Gibraltar -Palma er ca 450nm. Menorca Sardinia er ca 140nm. Sardina Sicilia er omtrent det samme. Nå er vi i Adriaterhavet. Vi seiler 1 døgn i strekk mellom stedene vi er. om havner. middelhavet. Bruk Navily appen motordiskusjon er ikke relevant. Noen liker det ene. Noen liker det andre. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 7.November Link til dette innlegget Svart 7.November Jpachilles skrev 36 minutter siden: Ser får meg 37 -45 fot med litt tyngde. Helst med ais. Autopilot og kart ferdig kobla opp med hverandre og radar. Stål el glassfiber. Helst 3 lugarer. Ligger en fin Långedrag på finn uten interiør, er nok et godt kjøp med litt pruting. Du sa du var snekkerkyndig, så i løpet av vinteren har du vel fikset en fin tre-kabiners løsning :) Den har også en 6 sylindret Nanni motor, som jeg tror er samme som Land Cruiser motoren. Ordentlig evighetsmaskin. Båten er også momset inn i Sverige (EU), i tillegg til Norge, så du kan bruke lang tid i Europa uten å stresse med å bli kastet ut etter et visst antall dager. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Roger jo Svart 7.November Link til dette innlegget Svart 7.November Jpachilles skrev 1 time siden: Motor uten elektroniske dyser. Og comonrail. Skal ha støv tør dieseltank når jeg drar fra norge. Kjøre på kanner til Første stopp Sverige fylle tanken der. Uten bioproblemer. Biodiesel trekker til seg fuktighet og skiller seg. Og i Norge får du ikke noe annet en bio diesel. Siden tråden er på viddene, enig i det om motor og heng på turbo. rene steinknuser er bra. Ford Perkins Yanmar Det med diesel der er du på viddene, Grønn norsk diesel er uten bio og avgiftsfri. kan lagres lenge. fås på hele kysten skygg unna sommeråpene stasjoner Det om bio diesel er rett er også ferskvare og skal ikke lagres. Langt mellom grønn diesel i Sverige Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jpachilles Svart 7.November Link til dette innlegget Svart 7.November Planen var atlantern. Sør Amerika. Er litt frista på litt afrika men det er risikoland den står vi overfor. Nei har skrudd mye båt med problemer med diesel. Så vet jeg Sverige kutta ut bio i vanligdiesel. Der ble staten ansvarlig får problemer det med førte. er bare dume norge som finner seg i det. Å vi må ta regninga selv. Er ikke så mange andre som blander bio I vanlig diesel og selger det som vanlig. Så da tanker jeg der å slipper starte med den dritten på tanken. Holder meg unna spekkhoggere. Jeg syns bavaria og katamaran er drit fine. Trenger ikke så dyr båt. Blir litt som første bilen. Begyne pent oppgradere etterhvert når jeg vet hva som skal dras i å sveives på til riktig tid. som sakt er ganske enkel av meg. Så mye på bavaria i sommer. I Norge er det 3 forskjellige pris klasser på de samme båt ca samme timer og samme utstyr. Høyeste pris er på innsiden av Drøbak så en pris fra Drøbak til Bergen lavest var de nord for Bergen. 🫣 vet det blir en del motor kjøring. Så derfor litt sær på motor. Lettere å bytte dysespisser en måtte programmere. Så litt igjen da elektronikk og salt vann. Enkel mekanisk dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 7.November Link til dette innlegget Svart 7.November Jpachilles skrev 1 time siden: Volvo har aldri brukt perkins motor men perkins produserte komponenter for volvo motor. Det er en ganske stor vesentlige forskjell på det Nja, motoren jeg har VP MD2030 er ihvertfall en Shibaura 103-10, som Perkins mariniserte og kalte Perama M30. Jeg tror ikke Volvo gjorde stort mer enn å male de grønne. Under stemplene mine står det Shibaura. Grei nok motor, svetter litt olje. Grunnen til stempelbytte var vannslag, ikke motorens feil. https://parts4engines.com/en-no/collections/perkins-perama-m30-parts https://sra-moteur.com/uploads/catalogue/produits/documentations/md2030-md2030.pdf#page=2 Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 7.November Link til dette innlegget Svart 7.November Volvo Penta MD22L er en marinisert Perkins Prima M50, som opprinnelig var en bilmotor til Austin Montego. I eldre Beneteau-båter er de blågrå og det står Perkins på de, men i senere båter er den samme motoren grønn med Volvo Penta på. Volvo har gjort noen modifiseringer, som forbedret kjølesystem. Har en i vår båt, og den er ekstremt stabil. Har gått 5200 timer uten andre problemer enn skifte av sjøvannspumpe. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tobixen Svart 7.November Link til dette innlegget Svart 7.November 3 hours ago, Jpachilles said: Og i Norge får du ikke noe annet en bio diesel. Det er vel stort sett et EU/EØS-problem. Hvordan er det med diesel i UK? I Gibraltar er jeg rimelig sikker på at man får kjøpt skikkelig vare. Selv har jeg fylt tankene i Tyrkia de siste par årene. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.