Jump to content

Yanmar motor uten kjølevanns resovar?


Kalinkamaen

Recommended Posts

J-Å skrev 29 minutter siden:

Ok, så da finnes det løsninger  hvor vann kan strømme i begge retninger.

Dette er relativt mye brukt, blant annet på min Mercruiser. Er to ventiler i lokket.

Ikke dermed sagt at det er sånn på TS sin motor.

 

Screenshot_20240820-214700_SamsungInternet.jpg.05f14722035f13a3ecf678675b5e9194.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Det er ikke noe spesielt med dette. Lokket er fjærbelastet og gir overtrykk når motoren varmes opp. Om lokket 'puster' begge veier, vil motoren suge til seg kjølevæske fra en trykkløs ekspaansjonstank. Uten ekspansjonstank og 'envislokk' vil motoren stå med undertrykk når den blir kald. Begge deler funker. Noen ekspansjonstanker har også alarm om væskenivået blir for lavt. Hvilket ikke er så dumt.

Link to post

Båten du ser på ligger jo på Finn så man ser jo motorkoden der, men generelt burde du dele motorkode for å gjøre tråden nyttigere for andre som har samme motor/problemstilling.

 

I ditt tilfelle ville jeg bare byttet slangen om du velger den båten. Det er ingen indikasjon på at ikke det du ser på bildet skal fungere i 10 år til.
Den motoren er ikke berømt for å kaste vann, den er tvertimot veldig stabil. Kan ikke se på bildene om den har nivåalarm på primærkjøling, men kjøper du båten så er det lurt å sjekke at alarmen virker om den har funksjonen.

Det kan være både lys og lyd.

 

 

Link to post
index skrev for 2 timer siden:

Og denne motoren har nok aldri hatt ekspansjonstank.

Denne motoren har integrert ekspansjonstank i eksosmanifolden.
Ikke så godt synlig på bildet til TS men "tanklokket" ligger langt under øverste gassfasenivå den kombinerte eksosmanifold/ekspansjonstank løsningen.

Link to post
dieselfan skrev for 8 timer siden:

Båten du ser på ligger jo på Finn så man ser jo motorkoden der, men generelt burde du dele motorkode for å gjøre tråden nyttigere for andre som har samme motor/problemstilling.

 

I ditt tilfelle ville jeg bare byttet slangen om du velger den båten. Det er ingen indikasjon på at ikke det du ser på bildet skal fungere i 10 år til.
Den motoren er ikke berømt for å kaste vann, den er tvertimot veldig stabil. Kan ikke se på bildene om den har nivåalarm på primærkjøling, men kjøper du båten så er det lurt å sjekke at alarmen virker om den har funksjonen.

Det kan være både lys og lyd.

 

 

Heisan, takk for din erfaring. Jeg klarer ikke å zoome inn nok til å se hvilken motor det er. Den har 350 hk så tror det er en 6LYA STP, men jeg er ikke sikker selv. Sorry. 

Jeg er vant med en 4LH TE fra før av, men den hadde tank. Men forstår nå at det er forskjellige løsninger.

Link to post
dieselfan skrev for 8 timer siden:

Denne motoren har integrert ekspansjonstank i eksosmanifolden.
Ikke så godt synlig på bildet til TS men "tanklokket" ligger langt under øverste gassfasenivå den kombinerte eksosmanifold/ekspansjonstank løsningen.

Oki, dette viste jeg ikke, takk for info.

Link to post
Hulda skrev for 10 timer siden:

 Uten ekspansjonstank og 'envislokk' vil motoren stå med undertrykk når den blir kald.

Hmm Jeg ser nå at mitt lokk, som jeg trodde var enveis., faktisk har denne undertrykksventilen. Så da vil den suge inn luft (eller væske) ved undertrykk. Jeg har også et lokk fra en annen motor, det er helt åpent, og med en større slangekobling på toppen.

IMG_2024-08-21-08-52-05-205~2.jpg

Link to post

Heisan, siden det er så mange forskjellige svar her så måtte jeg grave litt dypere her. Som sagt så er jeg ikke 100% sikker på at dette er en 6LYA-STP motor. Men jeg tror det. Finner da i manualen at det skal være tank på denne: 

 

tank.png.b09c7bb46e90afc573c19157f553a2dc.png

 

Tror dere at det kan ha skjedd noe galt hvis han har kjørt uten i flere år. Synest dette er litt merkelig hvis dette har blitt montert av kyndig person.

 

https://scyr.org/stellablue/images/stories/pdfs/6LY2-STE_206LY2A-STP_206LYA-STP-HINSHI-H8-011-1.pdf

Link to post

Min 4JHE hadde kun en halvmeters slange fra lokket og rett ned i kjøl. Det ble litt vått nedi der av og til, så jeg kjøpte en liten Yanmar ekspansjonstank fra Yanmardeler.no for 3 år siden og monterte den på vegg rett ved siden av motor. Koblet den eksisterende halvmeters-slangen rett inn på nippel på den nye ekspansjonstanken.

Denne tanken: https://www.yanmardeler.no/sok?q=128397-44500

Betalte bare 189 kroner + frakt for den i 2021.
(Metallbraketten som tanken skal festes i, koster derimot en liten formue... 3-4 ganger prisen av tanken! Men jeg bøyde bare til en liten bit tynnstålplate i en skrustikke, slik at den passet i sporet på tanken. Kostet meg kun 10 minutter med albuefett og en platebit jeg hadde liggende.)

Etter det har kjølen vært tørr og fin, og dermed var den absolutt verdt de hundrelappene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...