Kalinkamaen Startet 20.August Del på Facebook Startet 20.August Kan noen har vært så dumme å kappe slangen her? Og til hvilken grunn gjør noen slikt? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August Del på Facebook Svart 20.August Dette er bare overløp ved overtrykk i ferskvannsystemet. Det vil bare medføre litt søl. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August Del på Facebook Svart 20.August Joda, en ekstra ekspansjonstank kan kobles til der. Det kreves at 'radiatorlokket' puster begge veier. Hulda har det slik. Til vanlig er det vel bare satt på en slangstump for å lede ev. vann ned i kjølrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 20.August Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August Oki, takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August Del på Facebook Svart 20.August Ok, så da finnes det løsninger hvor vann kan strømme i begge retninger. Så da kan du jo sjekke om lokket er en fjærbelastet overtrykkesventil, eller om vann kan renne inn også, ved undertrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 20.August Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August Tenkte på det samme, det bør jo være overtrykksventil på denne. Det er ikke min båt, men en jeg vil se på. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.August Del på Facebook Svart 20.August Overtrykksventilen er i lokket. Og denne motoren har nok aldri hatt ekspansjonstank. Jeg har samme opplegg, minus slangestubben. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart 20.August Del på Facebook Svart 20.August J-Å skrev 29 minutter siden: Ok, så da finnes det løsninger hvor vann kan strømme i begge retninger. Dette er relativt mye brukt, blant annet på min Mercruiser. Er to ventiler i lokket. Ikke dermed sagt at det er sånn på TS sin motor. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 20.August Del på Facebook Svart 20.August Det er ikke noe spesielt med dette. Lokket er fjærbelastet og gir overtrykk når motoren varmes opp. Om lokket 'puster' begge veier, vil motoren suge til seg kjølevæske fra en trykkløs ekspaansjonstank. Uten ekspansjonstank og 'envislokk' vil motoren stå med undertrykk når den blir kald. Begge deler funker. Noen ekspansjonstanker har også alarm om væskenivået blir for lavt. Hvilket ikke er så dumt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.August Del på Facebook Svart 20.August Båten du ser på ligger jo på Finn så man ser jo motorkoden der, men generelt burde du dele motorkode for å gjøre tråden nyttigere for andre som har samme motor/problemstilling. I ditt tilfelle ville jeg bare byttet slangen om du velger den båten. Det er ingen indikasjon på at ikke det du ser på bildet skal fungere i 10 år til. Den motoren er ikke berømt for å kaste vann, den er tvertimot veldig stabil. Kan ikke se på bildene om den har nivåalarm på primærkjøling, men kjøper du båten så er det lurt å sjekke at alarmen virker om den har funksjonen. Det kan være både lys og lyd. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.August Del på Facebook Svart 20.August index skrev for 2 timer siden: Og denne motoren har nok aldri hatt ekspansjonstank. Denne motoren har integrert ekspansjonstank i eksosmanifolden. Ikke så godt synlig på bildet til TS men "tanklokket" ligger langt under øverste gassfasenivå den kombinerte eksosmanifold/ekspansjonstank løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 21.August Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August dieselfan skrev for 8 timer siden: Båten du ser på ligger jo på Finn så man ser jo motorkoden der, men generelt burde du dele motorkode for å gjøre tråden nyttigere for andre som har samme motor/problemstilling. I ditt tilfelle ville jeg bare byttet slangen om du velger den båten. Det er ingen indikasjon på at ikke det du ser på bildet skal fungere i 10 år til. Den motoren er ikke berømt for å kaste vann, den er tvertimot veldig stabil. Kan ikke se på bildene om den har nivåalarm på primærkjøling, men kjøper du båten så er det lurt å sjekke at alarmen virker om den har funksjonen. Det kan være både lys og lyd. Heisan, takk for din erfaring. Jeg klarer ikke å zoome inn nok til å se hvilken motor det er. Den har 350 hk så tror det er en 6LYA STP, men jeg er ikke sikker selv. Sorry. Jeg er vant med en 4LH TE fra før av, men den hadde tank. Men forstår nå at det er forskjellige løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 21.August Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August dieselfan skrev for 8 timer siden: Denne motoren har integrert ekspansjonstank i eksosmanifolden. Ikke så godt synlig på bildet til TS men "tanklokket" ligger langt under øverste gassfasenivå den kombinerte eksosmanifold/ekspansjonstank løsningen. Oki, dette viste jeg ikke, takk for info. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 21.August Del på Facebook Svart 21.August Hulda skrev for 10 timer siden: Uten ekspansjonstank og 'envislokk' vil motoren stå med undertrykk når den blir kald. Hmm Jeg ser nå at mitt lokk, som jeg trodde var enveis., faktisk har denne undertrykksventilen. Så da vil den suge inn luft (eller væske) ved undertrykk. Jeg har også et lokk fra en annen motor, det er helt åpent, og med en større slangekobling på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August Del på Facebook Svart 21.August Ved undertrykksventil ville jeg vurdert å hekte på en atmosfærisk ekspansjonstank. På Hulda har jeg satt inn en tank fra en gammel Jeep Grand Cherokee. Det gjør at kjølevæsken i motoren etter hvert blir tom for fritt oksygen. Og jeg ser omgående endring i nivået. Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 21.August Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August Heisan, siden det er så mange forskjellige svar her så måtte jeg grave litt dypere her. Som sagt så er jeg ikke 100% sikker på at dette er en 6LYA-STP motor. Men jeg tror det. Finner da i manualen at det skal være tank på denne: Tror dere at det kan ha skjedd noe galt hvis han har kjørt uten i flere år. Synest dette er litt merkelig hvis dette har blitt montert av kyndig person. https://scyr.org/stellablue/images/stories/pdfs/6LY2-STE_206LY2A-STP_206LYA-STP-HINSHI-H8-011-1.pdf Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.August Del på Facebook Svart 21.August Det tviler jeg på. Men det lille vi ser av motorrommet ser jo ikke utpreget velstelt ut, så det kan jo være greit å sjekke ut både tilstand og servicehistorikk før kjøp. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kalinkamaen Svart 21.August Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August index skrev 7 minutter siden: Det tviler jeg på. Men det lille vi ser av motorrommet ser jo ikke utpreget velstelt ut, så det kan jo være greit å sjekke ut både tilstand og servicehistorikk før kjøp. Enig med deg der. Sitér dette innlegget Link to post
julietkilo Svart 21.August Del på Facebook Svart 21.August Min 4JHE hadde kun en halvmeters slange fra lokket og rett ned i kjøl. Det ble litt vått nedi der av og til, så jeg kjøpte en liten Yanmar ekspansjonstank fra Yanmardeler.no for 3 år siden og monterte den på vegg rett ved siden av motor. Koblet den eksisterende halvmeters-slangen rett inn på nippel på den nye ekspansjonstanken. Denne tanken: https://www.yanmardeler.no/sok?q=128397-44500 Betalte bare 189 kroner + frakt for den i 2021. (Metallbraketten som tanken skal festes i, koster derimot en liten formue... 3-4 ganger prisen av tanken! Men jeg bøyde bare til en liten bit tynnstålplate i en skrustikke, slik at den passet i sporet på tanken. Kostet meg kun 10 minutter med albuefett og en platebit jeg hadde liggende.) Etter det har kjølen vært tørr og fin, og dermed var den absolutt verdt de hundrelappene. Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 22.August Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August Heisan, takker for alle svar, har nå vært å sett på båten og Motorrommet var den peneste delen av båten. Så kjøp er uaktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August Ja, men da løste det seg jo helt av seg selv!😁 Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.