Jump to content

Simrad Ce50 streiker, noe evt hvem reparerer?

lnjk

Recommended Posts

Ja, har tatt reset både for loddet samt total reset.

Svingeren er lagt inn på ny.

Var utpå i dag. Samme feil selv om valgt område som var dypere enn der jeg gikk.

Forventet ikke noe annet heller.

Hadde feilen helt inn til brygga, men i motsetning til det normale så slo jeg ikke av strømmen da heg kom inn.

Etter ca 5min så virket alt som normalt uten at jeg hadde gjort noe.

Får kanskje øke gain litt, men da vil det se ut som bunn er fast fjell tvers over Nordsjøen.

Har like liten tro på at det vil hjelpe.

Selv om jeg finner noen som vil reparere, så er det vel ikke så enkelt med en slik feil som kommer og går.

Et annet lodd slår inn og lager litt støy på 50khz.

Om det har betydning vet jeg ikke. Har gått greit i mange år.

Plotterdelen fungerer som den alltid har gjort.

lnjk skrev 37 minutter siden:

Et annet lodd slår inn og lager litt støy på 50khz.

Om det har betydning vet jeg ikke. Har gått greit i mange år.

Jeg har et Garmin ekkolodd med innvendig Airmar  P79 50/200 svinger, og et annet ekkolodd  (Silva Nexus) med skroggjennomføring, for ren dybdemåling. Jeg må slå av et av de å få dybde på 50 kHz. Så det kan ha betydning. Det kan være både elektrisk og akustisk påvirkning. Har du mulighet for å slå av det andre  loddet? Eller kjøre Ce50 på kun 200 kHz.

Jo, det er Ce50 som blir forstyrret. Ser ikke ut som at Simrad Nx45 (tror det er det den heter) får støy fra kombisvingeren.

Den andre svingeren er en Airmar b260. 50 og 200 khz det også.

Men hvor mye Nx loddet sender husker jeg ikke.

Dårlig lodd etter mitt skjønn. Kan ikke være på så mange watt for det viser ikke så mye når det blir dypere enn 150m.

Dette har vært slik i minst 10 år, men kan selvfølgelig slå av NX og se om det kan hjelpe.

TM260 er også en svinger med høy følsomhet, men Kombi C har 2-3 ganger så høy følsomhet. NX40 sender med 1kW. NX40 er egentlig et Navman ekkolodd som de satte Simrad logo på og solgte mens de utviklet NSE og bredbåndsekkloddet. Heller dårlig ekkolodd sammenlignet med eldre og nyere Simrad ekkolodd. 

Siden CE50 med Kombi C får interferens fra NX40 med B260, men ikke motsatt, kan vi anta at CE50 av en eller annen grunn ikke sender og mottar signaler så godt som det burde. Det første jeg mistenker er bøttekondensatorene som holder ladningen som skal sendes. Synd du ikke holder til på Østlandet, jeg kunne målt signalene med høyspenningsprobe og oscilloscope. 

@løve, leste gjennom den tråden. Skifte av backup batteri er gjort og er ok nå.

Takk for tips.

@J-Å, vet ikke om det er mulig å kjøre kun med 200khz på Ce. 
Vil ikke Ce sende på begge frekvensene når jeg bruker kombisvingeren?
Får ta en tur ombord igjen og se hvilke svingeralternativ som kan velges i de to portene.

200khz alene kan være et akseptabelt alternativ. Ser dårligere sild på den frekvensen, men ser nok.

Ellers så var jeg en tur på sjøen i dag.

Brukte først Ce alene. Brukte ørlite mere gain. Allt fungerte som normalt i halvannen time.

Slo på Nx, Ce gikk i feil etter noen få minutter.

Gjentok dette tre fire ganger.

Ce går i feil og kommer tilbake som normalt etter ca 1min.

Foreløpig konklusjon er at de ikke trives i hværandres selskap lengre:smiler:

Noen spørsmål,

Ce har etter det jeg ser ikke interferensfilter. 
Men dette pingfilteret er det noe tilsvarende?
Vil forsøke med dette på neste gang jeg går ut.

Nx har tre valg mht svingerfrekvens.

50, 200 eller mixed khz.

Tror jeg har valgt mixed da dette ga minst dårlig resultat. Bra blir det ikke samme hva som velges.

Hva om jeg skifter til 200khz, vil Nx da slutte å sende ut 50khz pulser?
At Nx skjermen bare viser 200khz i den instillingen hjelper vel ikke så mye for Ce hvis

50khz fortsatt sendes ut fra b260 svingeren.

@abbor, skummelt å komme med slike forslag.

Har et par matroser bosatt i Oslo, og både jeg og kona er pensjonister så de får besøk fra tid til annen.

Så du er ikke trygg, plutselig kan jeg stå trappa di:smiler:

Takk for tilbud om måling.

Har intet å tilføye utover en sterk oppfordring til å bevare combi c svingeren. Er den beste tilgjengelig for fritidsbåtpenger. I min båt får jeg bra bilde i 20 knop på 350m dyp på 50khz. Hvis nødvendig kjøper du en Simrad S2009 til å kjøre svinger fra. Mye billigere enn å kjøpe ny stor kombimaskin. 

Ja, vil gjerne beholde både Ce og kombisvinger.

Var og testet litt og ser at jeg hadde valgt 50khz på Nx og b260.

Skiftet over til 200khz på Nx, Ce ble da ok på 50khz, men fikk litt støy på 200.

Vet ikke om det ville ført til samme feil for det ble ikke testet nok.

Gikk inn i Ce menyen og valgte Simrad 200-F7/G svinger i port 1.

Ser ut som det fungerer, men får teste det over tid.

Så nå er det støyfritt men har bare 200khz på Ce.

Prøver kanskje senere i høst å skifte tilbake til opprinnelig instilling på Ce

og bruke 200khz på Nx. Kanskje støyen på 200khz ikke blir større enn at Ce vil fungere.

Må jeg bruke 50khz på Nx og Ce går i feil så vet jeg hvorfor og kan fikse det.

On 10/20/2024 at 1:56 PM, lnjk said:

Så du er ikke trygg, plutselig kan jeg stå trappa di:smiler:

Med båten under armen? 😁

Hadde jo vært fint å målt responsen i tillegg til sendt signal. Og å måle utsignal under last.

Sånn forøvrig for min læring, er det forsterker/dekoder av responsen i selve loddene? Hvis ikke kunne det være verdt å se på skjerming av signalet som skal tilbake. Har du 230V inverter ombord? Og så syns jeg det er rart at produsenten bruker to frekvenser som harmonerer, men det har jo funka i alle tider.. kanskje de fyrer om hverandre.

@Dalurfjall, tror ikke jeg skal mene så mye om slike elektrogreier. Har null peiling.
Kanskje @abbor kan svare deg.

Har ikke 230v ombord. 50 og 200khz er vel ganske vanlig for flere produsenter.

Det som kanskje er litt uvanlig er at man i en liten båt har to lodd og to svingere med samme frekvens.

Grunnen til det er at Ce ble kjøpt først og den har så dårlig lesbar skjerm at den måtte inn i styrehuset.

Da manglet jeg et lodd ute på dekk og Nx med b260 svinger ble montert.

Dengang brukte jeg ikke loddene samtidig, men det har jeg gjort noen år nå.

Ellers var jeg noen timer på sjøen i dag.

Ce fungerte helt fint hele tiden.:tommel_opp:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...