Jump to content

Båtbygging med epoxylim/priser på lim...


classic fiberglass

Recommended Posts

Bruker en del epoxylim under bygging og restaurering av båt, har i den forbindelse sjekket noen leverandører og sammenlignet priser, det er dyrt med slikt lim og det er nok bryet verd å sjekke litt rundt, det er ikke bare West System som har lim (dyrt!) noen som kan anbefale leverandører?

Har kommet til noen rimelige leverandører. :smiley:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

nå er det en stund siden, men jeg mener jeg betalte rett under, (eller var det rett over ? ) 1000 kr for 10 kg, med herder, sparkelmassefyllstoff / microballonger ( 5l bøtte ) forsterkning til liming og hulkilebygging / cellulosefiber ( 5l bøtte ).

Var vel et år eller 1 1/2 år siden. JEG synes ihvertfall det var billig den gangen.

Duk har han også til greie priser, samt masse annet rart.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat den leverandøren (Svas Kjemi As) jeg ble anbefalt, de er billigst liten tvil om det. takk så langt for svar, kom gjerne med flere alternativ. :smiley:

 

Her er noen "ferske" priser: (lim og normal herder)

West System 6kg - 1698.-

Aeropoxy 7.5kg - 1250.-

Svas Kjemi 12kg - 940.- (ikke ta meg hvis det ikke er korrekte priser :rolleyes: )

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder disse tingene, så handler det ikke alltid bare om pris.

 

Jeg for min del vil anbefale Faannessen for vestlendinger som er i Bergen nå og da. Skal du ha

større kvanta av noe, så ta turen ut til karene på Skoltegrunnsskaien. Her får du skruer og massevis annet i esker og ikke bare i stk. Med forbehold om at to er sluttet og noen andre nye er ansatt siste året, så er det alltid hyggelig å komme ut dit å handle.

Faannessen har mye rart, spesielt for trebåtfolket.

 

Mvh

Pelle

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder disse tingene, så handler det ikke alltid bare om pris.

 

Jeg for min del vil anbefale Faannessen for vestlendinger som er i Bergen nå og da. Skal du ha

større kvanta av noe, så ta turen ut til karene på Skoltegrunnsskaien. Her får du skruer og massevis annet i esker og ikke bare i stk. Med forbehold om at to er sluttet og noen andre nye er ansatt siste året, så er det alltid hyggelig å komme ut dit å handle.

Faannessen har mye rart, spesielt for trebåtfolket.

 

Mvh

Pelle

Dette synes jeg du bør utdype litt mer, å anbefale noen å handle til dobbel pris synes jeg er veldig rart hvis du ikke sitter på opplysninger om at produktene fra Svas kjemi as er dårlige. Jeg har handlet flere med Svas, topp produkter flott service og har åpenbart meget god peiling på hva han prater om og for ikke snakke om prisen.
Link to post
Share on other sites

Hallo der, Dospen!

Beklager hvis du oppfattet meg som om jeg sa noe negativt om Svas kjemi, har aldri hørt om folka og de er sikkert helt topp! Poenget er at bare (som i mitt tilfelle) når man gjerne holder på med et større prosjekt, så er det gjerne totalen som er viktig (andre artikler, service, tilgjengelighet m.m.). I et annet innlegg på denne siden er det en som kommer på andre tanker når det gjelder Faannessen pga "prisoversikten". Mulig at det var humoristisk ment, men å utelukkende gå etter prisen gjør gjerne at vi til slutt handler på postordre hele gjengen.

Faannessen har også folk med god kunnskap og god service. De har brukt epoxyen selv blant annet til

bygging av kajakker, i tillegg vil man der som andre steder kunne opparbeide seg rabatter og fordeler etter hvert.

 

Bevares, folk må handle hvor de vil, og hva de vil. Selv gjør jeg akkurat det og har kjøpt gjerne

rundt 150 kg Aeoropoxy og 0 kg West-system. Nå fører ikke Faannessen West-system, så dette kan gjerne være litt av årsaken.

Faannessen har mye rart; fikk en mail fra en kar i Lofoten som endelig fant noe han lenge hadde vært

på jakt etter da han fant en link til Faannessen på min hjemmeside...

 

Mvh

Pelle

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg brukt mye av SP Systems sin epoxy (SP 106). Kjøpt fra Diab i Asker. Prisen er sterkt avhengig av volum. F.eks. koster 29.5kG ca 2800 + moms, mens 11.8kg koster ca 1400 + moms.

 

Selv synes jeg det er betryggende å benytte epoxy som er beregnet til båtkonstruksjon når jeg bygger båt. Epoxyen fra Svas (som er produsert av Ebalta) er vel egentlig beregnet for industrielt bruk i modellbygging ol. Mulig den er like bra (eller bedre), det har jeg egentlig intet grunnlag for å uttale meg om. Men utstyr beregnet for båt er jo nettopp bergnet for båtbruk og også under vann. Det finnes f.eks. diverse epoxylimer som du får kjøpt i dagligvarebutikken og byggebutikker som ikke tåler varig vannpåvirkning.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"I et annet innlegg på denne siden er det en som kommer på andre tanker når det gjelder Faannessen pga "prisoversikten". Mulig at det var humoristisk ment, men å utelukkende gå etter prisen gjør gjerne at vi til slutt handler på postordre hele gjengen. "

 

Denne var vel myntet på meg. Ikke humoristisk ment :nono: Prisen er dobbel på Faanessen (kr. 167 pr kg/kr78 pr.kg [med forbehold om at dette er korrekte priser]) på sammenlignbare varer. Jeg har også bare hørt godord om Faanessen, men prisforskjellen her er jo i meste laget ? Det må vel være lovlig å påpeke ? :cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hei, sitter og leser om epoxyen og om hvor den er biligst\best osv.

 

Da jeg kjøpte epoxy så endte jeg hos ASDAL TRADING i ARENDAL. De har tilhold i den ene enden av Nidelvfabrikken.

Der får du alt du trenger ang epoxy. De forhandler varer fra Nils Malmgren i Sverige.

Der finner du også Eivind og da får du all den hjelp du trenger til en rimelig penge.

Han innehar en masse viten om dette temaet. Prøv det kan være verd en tlf.

 

mvh Bivrost

T.S.JOH.

Link to post
Share on other sites

Hei, sitter og leser om epoxyen og om hvor den er biligst\best osv.

 

Da jeg kjøpte epoxy så endte jeg hos ASDAL TRADING i ARENDAL. De har tilhold i den ene enden av Nidelvfabrikken.

Der får du alt du trenger ang epoxy. De forhandler varer fra Nils Malmgren i Sverige.

Der finner du også Eivind og da får du all den hjelp du trenger til en rimelig penge.

Han innehar en masse viten om dette temaet. Prøv det kan være verd en tlf.

 

mvh Bivrost

Har sjekket pris der før, og de lå langt over Svas kjemi as
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...