Jump to content

America's Cup 2024

Maika

Recommended Posts

Det hele begynner å bli blitt litt for hightech for meg. Det er ingen som kverner vinsjer, ingen som løper fra side til side, ingen som gjør noe annet enn å sitte i hver sin lille "flycockpit" med bare toppen av hjelmen synlig fra utsiden, og så styrer de sine ansvarsområder med elektronikk. Det hele er redusert til at man like godt kunne sittet med VR-briller på land og utført oppgavene sine på en fjernstyrt båt. Men det er vel fremtiden, så like greit å venne seg til det med en gang.

Men for all del, imponerende båtfart, og båtene i seg selv er ganske spektakulære å se på.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Maika skrev 13 minutter siden:

Vel ikke helt riktig at ingen gjør noe annet enn elektronisk, cyclorene er jo de nye vinsjgorillaene. 

Joda, "syklistene" jobber fysisk, men man ser jo ikke noe. Man ser bare en sci fi-båt som flyr over vannet, og noen hjelmer som såvidt stikker opp over dekk fra hvert sitt hull. Det kunne like godt vært RC-modeller... Jeg skulle gjerne sett mer aktiv seiling, sett at de gjør noe.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Man kan jo ikke se om de er på kryss- eller lenselegg… men det sprøytes inn store penger i alle aspekter, så det bidrar til å holde firmaer gående og det utvikles kompetanse og produkter innen seilduk, strømningsteknikk (vind og vann), meteorologi, kompositt / karbon osv. nesten slik Apollo-prosjektet dro frem ny teknologi. Jeg heier på UK. Eller kan jeg det uten å sette meg inn i hva INEOS står for / driver med..?

Det er fascinerende hvor langt utviklingen har gått. Og mye nyutvikling skjer innen Amerikas cup. Det kommer på vanlige seilbåter etterhvert. Utfordringen nå er at det begynner å bli veldig langt fra vanlige seilbåter til Amerikas cup. Foiling er ikke lett på turseiling, krever for høy fart for at det skal være effektivt. 

Jeg ser generelt ikke på sport, så kommer nok ikke til å se noe på dette heller. Men følger litt med på teknologien. Vil heller ha Discovery versjon enn sport versjon. Teknologien er definitivt interessant. 

Enig i at det ikke er særlig spennende å se på selve AC-seilingen, (det gjelder generelt all sport for min del), men det tekniske er interesant, så skulle gjerme vært mer rundt dette
Ang. foiler, så er det jo temmelig høy utviklingstakt både på profiler og styring av dem. Foil-vingene er en av tingene som ikke er standard på disse båtene, så der skjer det jo ekstra mye. De har jo t.o.m. flaps! Det kan jo hende at det ikke er så lenge til det blir mer vanlig med foiler på dyrere båter, men å bygge noe så avansert og mer idiotsikkert til mer "normale" båter vil nok ta tid, ja.

Relatert er jo vinge-seilene som vel er nødvendige for ikke å falle fort ned av foilen i svak/feil vind, og det tar nok også lang tid før blir allemannseie.

Videre skal man jo helst ha en lett båt, og selv om man har bygget med karbon lenge, så er jo ikke det akkurat blitt billig ennå.

Code0 skrev for 5 timer siden:

Jeg heier på UK. Eller kan jeg det uten å sette meg inn i hva INEOS står for / driver med..?

Tja, skal man "heie" på sponsorene, så blir det vel enten:

EMIRATES - Kvinneundertrykkende oljeproduserende land

RED BULL - Energidrikk som lurer penga ut av unga våre

NYYC - Snobbete rikmannsklubb

PRADA PIRELLI - Luksustøys og miljøuvennlig gummiprodusent

INEOS - Kjemisk/oljeproduserende firma

ORIENT EXPRESS - Miljøvennlig og historisk togreise, og sikkert bare ansatte som bare tenker rene og snille ting

..men så har de vel alle også en haug med andre sponsorer også, så det skal vel godt gjøres å heie på noe der alle står for noe du selv kan stå inne for :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...