Jump to content

Septik utløpstuss plassering, igjen....


Som

Recommended Posts

Jeg vet at dette har vært diskutert opp og i mente før, men jeg greier ikke å trekke noe entydig konklusjon ut fra diskusjonene.

Og siden jeg er dypt nede i en :crazy: båtseptikdvalemodus :crazy: ("...ikke tilstede i det hele tatt lenger"..sier hun om min mentale tilstand !) så vil jeg ha en endelig konklusjon på hvor utløpsstussen bør være :headbang: og det fra noen som har erfart hva som er riktig. :nono:

 

Jeg skal få sveist ny tank, og i dag er utløpet oppe med rør nesten ned i bunn. Fungerer fint, men så er det denne tvilen da... :rolleyes: som er blitt så grundig sådd pga. at jeg logger meg inn i dette utmerkede forumet og leser alskens greier mange ganger for dagen :headbang:

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset, det er god avstand. Nå går septikluftingen ut i hekken med flere meter rør, kan ikke dette med fordel heller kjøres rett ut i skutesiden godt over vannlinjen (det blir da midtskips og maks 1 m. 1" rør).

Eller er det viktige sider av saken jeg overser nå ?

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset, det er god avstand. Nå går septikluftingen ut i hekken med flere meter rør, kan ikke dette med fordel heller kjøres rett ut i skutesiden godt over vannlinjen (det blir da midtskips og maks 1 m. 1" rør).

Eller er det viktige sider av saken jeg overser nå ?

 

Jepp, det er det:

Legg utluftingens utløp så nær vannlinjen som mulig. Dette vil spare deg for drittstriper nedover skroget som er meget gjenstridige å fjerne.

Legg svanehals innvendig, spesielt nødvendig på seilbåter.

Arranger opplegget slik at det er mulig å spyle gjennom hvis røret går tett.

Link to post
Share on other sites

Det var da voldsomt til drittprat. :wink:

 

Jeg har det sånn (har lånt bildet fra en annonse på Finn, men mitt opplegg er identisk):

 

Bilde

 

Overbordstussen står rett ved siden av dassen. Den har en diger kuleventil, håndtaket synes bak håndtaket til pumpa. Så er det en T ut fra pumpa med rør ned til overbordstussen, og rør opp til en kuleventil på ledningen opp til tanken som ligger oppunder dekk.

Ved bruk i havn: Det er åpent til tanken.

Ved bruk i åpen sjø: Det er åpent til sjøen.

Ved tømming: Begge kuleventiler er åpne.

Ved seilas: Begge er stengt for pumpa mi er ikke helt tett.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Svanehals ja, det er viktig...

Bør jeg bruke gasstett slange til 255,-/m på luftingen ? ( Den blir liggende under akterlugaren)

Jeg vet ikke hva slike slanger koster. Jeg har bestandig brukt eksosslanger med godt resultat.

 

Det anbefales en annen plassering av tannbørsten enn den som er vist på bildet til Krapyl...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...