sk500 Startet 23.August.2024 Link til dette innlegget Startet 23.August.2024 Har en skibsplast 500 som har gått i ferskvann de siste 15 år. Har ikke gjort noe med det under vannlinjen siden jeg kjøpte den for 15 år siden. Tenker nå å få fjernet bunnstoffet og reparert noen småskader i glassfiberen. Trenger jo ikke bunnstoff siden den bare går i ferskvann, så lurte på å bare male den hvit under vannlinjen med bengalakk. Eller bør jeg bruke hvitt bunnstoff? Siden blåfargen smitter av på svampen når jeg vasker er det vel kanskje ett selvpolerende bunnstoff? Hvordan er det lettest å få fjernet det? Link to post
pappa_wolf Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Skrape. Skrape og skrape litt til. Jeg hadde personlig fjernet alt. Reparert skadene og malt bunnen med gelcoat. Holder bedre enn benga, og ser penere ut. ( Selv om det bare er fiskene som ser bunnen på båten din!!) Link to post
Sinvano Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Du kan jo også legge på noen lag med epoxyprimer. Link to post
Komodo Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Tokomponent polyurethanlakk er det jeg ville gått for i dette tilfellet. Da får du en glatt og slitesterk overflate. Ville lagt minst to strøk. Gelcoat (egentlig topcoat) er også et alternativ, men det blir mye grovere overflate dersom du ikke skal slipe den ned i ettertid. Bunnstoffet skraper du vekk, men siste rest inn på ren gelcoat må du slipe. Sørg for at absolutt alt bunnstoff er vekk. Rester av primer kan du la sitte dersom den er tokomponent. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
quantumduck Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Skraping av selvpolerende bunnstoff går lettest i en del minusgrader har jeg hørt. Da blir det hardt og sprøtt. Link to post
wilma Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Jeg har prøvd akkurat dette for mange år siden på en Mørbas 14 GT. Tenkte det gikk da båten lå i ferskvann. Over vannlinjen gikk det jo bra med bengalakk, men etter hvert flasset det under vannlinjen. Så ikke å anbefale selv om båten bare brukes i ferskvann. Link to post
sk500 Svart 23.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Ser ikke ut som en kan bruke Tokomponent polyurethanlakk under vannlinjen… men hvorfor ikke..? Da kan jeg bare begynne å skrape skjønner jeg? Link to post
Hakkannen Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 sk500 skrev 16 minutter siden: Ser ikke ut som en kan bruke Tokomponent polyurethanlakk under vannlinjen Det stemmer, polyuretanlakk er (i de fleste tilfeller) ikke beregnet til å være nedsenket i vann over tid. Vet du vannlinja på båten kan du bruke epoksyprimer etter reparasjonene av småskadene, og eventuelt et hvitt bunnstoff over dette. Epoksyprimer hefter godt til rengjort og slipt gelcoat, men får ikke særlig glans i overflaten. Glattsliper du før siste strøk blir overflaten greiere. Link to post
sk500 Svart 14.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2024 Har skrapet vekk bunnstoffet nå. Men er jo en tynn hinne igjen. Lurte på om jeg bare kunne prime å så male med hvitt bunnstoff? Eller bør jeg fullføre planen å slipe det helt vekk og male med gel/topcoat? Hvordan sliper jeg eventuelt vekk det siste? Link to post
Faxen Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Jeg brukte tapetklister, oxalsyre og vann. Smørte på og ventet to timer. Det var bare å spyle vekk. Gikk over det lille, som var igjen noen steder. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
sk500 Svart 5.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April Faxen skrev On 16.9.2024 at 10.22: Jeg brukte tapetklister, oxalsyre og vann. Smørte på og ventet to timer. Det var bare å spyle vekk. Hvilket blandingsforhold brukte du? Hvor får man kjøpt oxalsyre? Link to post
Sinvano Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April sk500 skrev On 5.4.2025 at 6.55: Hvilket blandingsforhold brukte du? Hvor får man kjøpt oxalsyre? Kaustisk soda Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn