Jump to content

Fjerne bunnstoff og male med bengalakk på glassfiberbåt

sk500

Recommended Posts

Har en skibsplast 500 som har gått i ferskvann de siste 15 år. Har ikke gjort noe med det under vannlinjen siden jeg kjøpte den for 15 år siden. Tenker nå å få fjernet bunnstoffet og reparert noen småskader i glassfiberen. Trenger jo ikke bunnstoff siden den bare går i ferskvann, så lurte på å bare male den hvit under vannlinjen med bengalakk. Eller bør jeg bruke hvitt bunnstoff? Siden blåfargen smitter av på svampen når jeg vasker er det vel kanskje ett selvpolerende bunnstoff? Hvordan er det lettest å få fjernet det?

Tokomponent polyurethanlakk er det jeg ville gått for i dette tilfellet. Da får du en glatt og slitesterk overflate. Ville lagt minst to strøk. Gelcoat (egentlig topcoat) er også et alternativ, men det blir mye grovere overflate dersom du ikke skal slipe den ned i ettertid. 

Bunnstoffet skraper du vekk, men siste rest inn på ren gelcoat må du slipe. Sørg for at absolutt alt bunnstoff er vekk. Rester av primer kan du la sitte dersom den er tokomponent. 

Jeg har prøvd akkurat dette for mange år siden på en Mørbas 14 GT. Tenkte det gikk da båten lå i ferskvann. Over vannlinjen gikk det jo bra med bengalakk, men etter hvert flasset det under vannlinjen. Så ikke å anbefale selv om båten bare brukes i ferskvann.

sk500 skrev 16 minutter siden:

Ser ikke ut som en kan bruke Tokomponent polyurethanlakk under vannlinjen

Det stemmer, polyuretanlakk er (i de fleste tilfeller) ikke beregnet til å være nedsenket i vann over tid. Vet du vannlinja på båten kan du bruke epoksyprimer etter reparasjonene av småskadene, og eventuelt et hvitt bunnstoff over dette. Epoksyprimer hefter godt til rengjort og slipt gelcoat, men får ikke særlig glans i overflaten. Glattsliper du før siste strøk blir overflaten greiere.

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...