Maika Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Vikertangen/Hvaler: Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 -morten- skrev for 9 timer siden: Helt sikkert mye vind på Ferder!!Det er ikke det som er debatten her. Vel tittelen er "Overdrevet gult farevarsel...", og kommentaren gikk på det. Poenget var at ved Færder er ikke sterk kuling spesielt farlig, og trenger ikke varsles med gule farevarsler. Blant annet fordi den er lett forutsigbar, siden vinden øker på i mange timer, og ikke kommer plutselig. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Jeg var ikke på Færder i går, men lenger inn i oslofjorden kom både vind og høyvann som sluppet ut av en sekk. Fikk vel borti 20 cm høyere vannstand enn varslet. Fikk 3-4 ikkebærbare stein slengt over moloen i havna som ikke jeg har sett skje før på en halv mannsalder som jeg har vært der. Skjedde mye på kort tid i går. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Ekstraordinær høy vannstand er noe helt annet en kuling ute i fjorden, og er helt klart en grunn for å varsle. Oslo vannstandmåler viser maks 2.04m, som er 1 cm over "5-års høyvann". Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 -morten- skrev for 15 timer siden: Jeg forstår veldig godt at en fra Oslofjorden og en fra Sula har forskjellig oppfattelse hva som er mye vind. Jeg begynner egentlig å bli ganske lei slike utsagn som dette. I går blåste det ganske friskt her, og snakket med en fyr som skulle ha flyttet en båt. Gikk da inn på Kystvær-appen og sjekket vindstyrken på Vikertangen her på Hvaler. Det hadde da tatt seg opp fra 3m/s til ca 20, og 25 i kastene. Tok seg ytterligere litt mer opp. For moro skyld sjekket jeg da Ferder og videre nedover sørlandet, og fortsatte å sjekke videre rundt hele kysten helt opp til russergrensa inkludert Nordsjøen. Vindstyrken her på Asmaløy var da den sterkeste jeg fant i hele landet. Dette er rapportert vindstyrke akkurat nå, ikke en melding. Nå kan du jo selvsagt si at det var kun akkurat da. Men det har seg slik at fra september måned pleier jeg å begynne å fiske agn til hummerteinene. Fra 1. oktober er det ut å sette og trekke hummerteiner, en hobby som varer helt fram til 1.12. På vinteren er jeg ofte ute enten for å dykke eller sokne etter teiner. Når jeg holder på med disse aktivitetene, og da særlig i hummertia, er jeg jevnlig inne på Kystvær og sjekker vindstyrken. Vi ligger utsatt til her vi bor, det er åpent utenfor her, er derfor avhengig av at det ikke blåser alt for mye. Men jeg har lagt merke til at det påfallende ofte er akkurat her på Vikertangen på Asmaløy at vi har den sterkeste vinden som blir registrert på hele norskekysten, Nordsjøen inkludert. Det at Oslofjorden er en andedam for pysete østlendinger er en oppfattelse mange fra andre kanter av landet synes å ha. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Trulte37 Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Støtter siste skriver. Ytre Oslofjord er værutsatt så det holder. Men vi har ikke storhavet rett inn som Kråkenes. Indre Oslofjord er beskyttet, men har nesten innlandsklima med hissig tordenvær, skypumper og medfølgende drama. Det virker som at forakten for Oslofjorden fra resten av landet gjelder mest indre fjord. Denne avskyen er dypt forankret og nedarvet gjennom generasjoner. 🎵På reiser langs kysten og samtaler med båtfolk avdekkes en endring i tonen når man forteller at man har båt i Oslofjorden. 🎵 "Dere har ikke ordentlig vær. Dere har ikke skikkelig sjø." Fleip og harselering. Helt ok. Men litt overlegenhet, hovmod og stigmatisering skinner igjennom. Utdaterte holdninger. Og kunnskapsløshet. Iallefall når det gjelder Ytre Oslofjord og forholdene vi har her. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
J-Å Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 En skal ha respekt for værforhold, uansett hvor det er. Men hvis en sammeligner plassering av naustene og andre bygninger på Færøyane og i Oslofjorden, så er det vel grunn til å tro at det er en viss forskjell. https://maps.app.goo.gl/kesPBvAjSCEhdiHp7 https://maps.app.goo.gl/p4R5aarQRZtaypvB6 Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Ja de er ikke så pysete med byggingen sin i Oslofjorden Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Målte 21 m/s i båten min på Padda. Det er vanligvis «vindstille» på samme retning, selv ved frisk bris utenfor havna. Du kommer ikke lenger inn i Indre Oslofjord. Den lå trygt på flytebrygge, men gummistøvler var for lavt for vannstanden på faste gangbruer. Du kommer ikke lenger inn i Indre Oslofjord. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Enig med @Komodo. Vi får både vind og stor sjø her på Østlandet også. Jeg postet noen bilder over. Det er ganske uskjermet her på Østlandet når vind og bølger tar fart fra England, kombinert med at det regner og alt det vannet fra et veldig stort vassdrag skal ut Oslofjorden. Og som @dieselfan beskriver: "Prøv å se litt i %... her nede på sør-øst kysten så har vi til vanlig 20-25cm cm mellom flo og fjære. I dag hadde vi 120cm mellom normal fjære og faktisk vannstand inne i fjordene. Når det skjer på 2 timer så får det betydelige ringvirkninger." I Drammen skjedde dette ila 30 minutter da vannet var på vei opp. Det forsvant like fort igjen. Men det skrubbet lakken til Elvefestivalen betydelig. Opp imot 30 m/s vind er mye. 20 m/s er også mye. 10 m/s er grensen for mange. Jeg bryr meg ikke om hardhauser mener at dette er barnemat. Det er det ikke. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.