RJB Startet 23.August Del på Facebook Startet 23.August Jeg kjøpte nylig en båt, og etter første tur viser det seg at den har en lekkasje. Mekaniker sier at det kommer noe vann inn ved bakplaten og sier at denne må byttes. Vet noen hvor omfattende det er og hvor mye det burde koste? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.August Del på Facebook Svart 23.August Er det en stor båt eller en liten båt? Ligger den på vannet eller står den på land? Lekker det mellom skroget og skjoldet? Du må ta det der med informasjonsdeling alvorligere slik at det ikke blir helt snåsa det hærre... Var du sammen med mekanikeren ombord så pekte han vel på lekkasjestedet og du tok et bilde.... det bildet bør du dele. Lekkasje på selve DPE skjold/bakplate er ikke vanlig. Så dette blir for mye gjetting. Dersom du er i en båtforening med gratis løft, og det er girkabel sleeve som lekker så kan det koste 420kr. jeg bruker 18min på å bytte den. Om du må betale for mobilkran og må ha nytt skjold, må ha mekaniker til å gjøre alt, og du må betale leie for plass og ny leie av mobilkran for å sjøsette, så kan det bli 95000kr. Sitér dette innlegget Link to post
RJB Svart 23.August Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August Jøss, det var stor variasjon... Mekaniker fant feilen med visuell inspeksjon ifm motorservice. Jeg har ikke bilde dessverre. Båten er en Laguna 7600 fra 2002 med en KAD32P og DP-E drev. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 24.August Del på Facebook Svart 24.August Hatt samme pakke selv og byttet til båt med påhenger, med god grunn 😅Gammel drevbåt kan bli fryktelig dyrt om man ikke er litt nevenyttig og bruker mye tid på å sette seg inn i hvordan ting fungerer og kjente feil og problemer, og hvordan unngå dem. Styregaffel, girwire slange, korrosjon og hull i belg er noen av dem som er relatert til vannlekkasje ved transom. At transom lekker var veldig uspesifikt, her er mange lekkasjepunkter med veldig stor forskjell i reparasjonskostnad. Du må nesten finne ut hvor det lekker før man kan komme med råd her. At hele transom må byttes høres overdrevet ut. Kan godt være lekkasjen da kommer fra styregaffel, og verksted da av erfaring ikke vil bytte denne uten å advare om at alt må byttes. Med det blir jo litt gjetning. Den begynner ofte å lekke på grunn av manglende smøring over tid, og bruk av feil fett som blir som betong og tetter smørekanalene. Da slites foringene raskere og vann trenger inn på grunn av manglende fett og større klaring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.