Jump to content

Påle kontra bryggeplass


trulte

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har to muligheter for båtplass denne sommeren. Den ene er på påle, ca 30 m fra land. Den andre er en vanlig bryggeplass. Hva skal jeg velge, hvis man ser bort fra pris? Har hørt at påle er det absolutt beste for båten (beveger seg med bølger, strøm osv..), men 98 % av båtfolket bruker jo bryggeplass og er sikkert fornøyd med det. Jeg har bare erfaring fra bryggeplass tidligere. Jeg har ei lita jolle, så å komme seg ut til båten er ikke noe problem skulle det bli påle-løsningen. Det er jo derimot litt mer "styr"... Båten er en 26 fots Plattgatter Furuholmen, hvis det skulle være av betydning...

Link to post
Share on other sites

Et argument jeg kommer på i farten som kanskje kan være med å bestemme valget, er dette med pikk-pakk ut og inn av båten. Enkelte ganger kan dette anta uante mengder og det er styr nok å få fraktet dette om man ligger til brygge med utligger. Kan tenke meg dette innebærer enda mere styr hvis over nevnte pikk-pakk skal innom ei jolle som en slags mellomstasjon før det havner der det var endelig tenkt. Ikke noe stort problem i seg selv, men kanskje verdt å ta med i beslutningsgrunnlaget?

Link to post
Share on other sites

Høres ut som dette blir et ganske enkelt valg da... Til pålens forsvar kan jeg jo si at marinaen ligger rett ved og for å laste ombord pikk-pakk hadde det bare vært å kjøre båten fra pålen til brygga (noen meter) og pakket det ombord der... Men det blir jo mye ekstra mas...

Link to post
Share on other sites

Velg brygge, lå på bøye ett år og det var et kav med:

- pikk pakk ut til båten var pes

- kjapt nede for å se til båten ble en hel liten operasjon...

- Skulle en gjøre noe så måtte jeg hente båten for å kjøre den inn til brygga hvis jeg trengte 220V

- Gummibåten ble overgrodd da den måtte ligge utpå hele tiden

 

Men å legge fra/til var kjapt & enkelt ved å ligge på bøye.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...