trulte Startet 12.Januar.2006 Del på Facebook Startet 12.Januar.2006 Hei. Jeg har to muligheter for båtplass denne sommeren. Den ene er på påle, ca 30 m fra land. Den andre er en vanlig bryggeplass. Hva skal jeg velge, hvis man ser bort fra pris? Har hørt at påle er det absolutt beste for båten (beveger seg med bølger, strøm osv..), men 98 % av båtfolket bruker jo bryggeplass og er sikkert fornøyd med det. Jeg har bare erfaring fra bryggeplass tidligere. Jeg har ei lita jolle, så å komme seg ut til båten er ikke noe problem skulle det bli påle-løsningen. Det er jo derimot litt mer "styr"... Båten er en 26 fots Plattgatter Furuholmen, hvis det skulle være av betydning... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Det enkleste er vel det beste. Bryggeplass, hvis du ikke har Nordsjøen rett inn da. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Batdilla Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Et argument jeg kommer på i farten som kanskje kan være med å bestemme valget, er dette med pikk-pakk ut og inn av båten. Enkelte ganger kan dette anta uante mengder og det er styr nok å få fraktet dette om man ligger til brygge med utligger. Kan tenke meg dette innebærer enda mere styr hvis over nevnte pikk-pakk skal innom ei jolle som en slags mellomstasjon før det havner der det var endelig tenkt. Ikke noe stort problem i seg selv, men kanskje verdt å ta med i beslutningsgrunnlaget? Sitér dette innlegget Link to post
Snoopy Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Kan umulig være tvil. Det er ikke lite pikk og pakk som skal inn/ut av båten i løpet av en sesong. For ikke å snakke om unger og bikkjer... Nei, har prøvd en sesong på påle, og ALDRI mer! Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 12.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Høres ut som dette blir et ganske enkelt valg da... Til pålens forsvar kan jeg jo si at marinaen ligger rett ved og for å laste ombord pikk-pakk hadde det bare vært å kjøre båten fra pålen til brygga (noen meter) og pakket det ombord der... Men det blir jo mye ekstra mas... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Det kommer selvsagt an på havna, men en fordel med påle eller bøye er at båten ligger utenfor rekkevidde for dem som sniker rundt på bryggene og forsyner seg med det ene og det andre. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Har ligget på bøye et par sesonger og hadde valgt brygge uten å nøle. Du vil simpelthen være mer i båten hvis du slipper å gå i jolla hver gang. Poenget om tyverisikring kan imidlertid være relevant. Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 12.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Som nylig opptatt medlem i De Thrusterløses forening, vil jeg si at det er ikke stort å stjele av verdi i den båten da... Jeg tror også at jeg vil være mer i båten hvis den ligger til brygge. Pga tilgangen, rett og slett at det er enkelt... Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Velg brygge, lå på bøye ett år og det var et kav med: - pikk pakk ut til båten var pes - kjapt nede for å se til båten ble en hel liten operasjon... - Skulle en gjøre noe så måtte jeg hente båten for å kjøre den inn til brygga hvis jeg trengte 220V - Gummibåten ble overgrodd da den måtte ligge utpå hele tiden Men å legge fra/til var kjapt & enkelt ved å ligge på bøye. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Brygge Har hatt noen år på bøye. Har nå fått laget meg en kjempeplass, med 2 kraftige utriggere. Kan ikke samenlignes. Bare det å kunne hente noe fra båten, eller skal sjekke noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.