snekkerbod Startet 24.August Del på Facebook Startet 24.August Følger delvis med på denne tråden... ...men synes ikke helt den er relevant så starter en ny en for dette prosjektet. Jeg har et ønske om å få sjøtemperatur inn på plotteren / via NMEA2000 nettverket. Dette er ganske enkelt satt opp i dag, bare med en Simrad Go7 og engine interface cable til en Suzuki DF140A. Forsøkte å finne noen kilder på dette for en stund siden, uten å lykkes. Men ser ut til at det har skjedd en del siden den gang. ESP32 / NodeMCU som mikrokontroller DS18B20 - som temperatursensor NMEA2000 biblioteket - https://github.com/AK-Homberger En forenkling av denne oppskriften: https://github.com/AK-Homberger/NMEA2000-Data-Sender Sause NodeMCU-en inn i epoxy for å motstå salt. Noen som har forsøkt seg på tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.August Del på Facebook Svart 24.August @Mastiff har vel laget seg en NMEA-dings av en slik ‘sailor hat’ tror jeg. Ligge god dokumentasjon på både hardware og software her: https://docs.hatlabs.fi/sh-wg/?_gl=1*y4ab4d*_gcl_au*MTQ2NDcyOTEyMy4xNzI0NTM3NTg3*_ga*MTAxOTkxMDc2OS4xNzI0NTM3NTY5*_ga_57M0CGLBPY*MTcyNDUzNzU4Ny4xLjEuMTcyNDUzNzYyMy4yNC4wLjA.*_ga_YR81F6KN5V*MTcyNDUzNzYyMy4xLjAuMTcyNDUzNzYyMy4wLjAuMA.. Har en liggende jeg også, men har ikke kommet så langt ennå. Har ca samme plan, dvs div sensorer. Ville ikke sauset inn Node MCU i epoksy da den må få kvitte seg med litt varme. Bedre med tett liten boks. Med alu-båt ville jeg bare limt DS18B20 på innsida av skroget. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 25.August Del på Facebook Svart 25.August Jeg har testet ut dette med ESP32 og uttrekk fra NMEA biblioteket som du linker til og det fungerer bra. ESP32 har en innebygget CAN controller med du må i tillegg ha en CAN tranciver. Jeg brukte MCP2562. Det er verdt å merke seg at NMEA2000 har en standard for produsenter der du får tildelt en produsentkode som er en del av dataene som enhetene sender fra seg. Hvis du lager hjemme-mekk så blir det en «ugyldig» enhet i nmea-nettverket, men det fungerer alikevel. Fra husken så mener jeg at det kun er ESP32 wrover og wroom som har innebygget can controller og at S2 og C3 ikke har det. Men man kan også bruke en separat controller. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
snekkerbod Svart 25.August Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August VegJoh skrev 57 minutter siden: Fra husken så mener jeg at det kun er ESP32 wrover og wroom som har innebygget can controller og at S2 og C3 ikke har det. Men man kan også bruke en separat controller. Flott. Har et par Wroom-32 liggende fra noen pensjonerte Bluetooth Proxy'er. Da får jeg settte meg inn i detaljene. Ser ut til at dette er gjennomførbart :-) Da har jeg noe å surre med gjennom høsten. Får lese meg litt opp på om sensoren blir nøyaktig nok ved å lime den direkte på alu-skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 25.August Del på Facebook Svart 25.August SailorHat er en veldig enkel løsning som kan kjøpes ferdig. Men å bygge en selv fra grunnen av er nok et helt annnet nivå. Jeg bruker Dallas-sensorer koblet til ESP32-er for å måle både luft- og sjøtemperatur, de funker ypperlig og koster ikke mange kronene fra Ali. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 25.August Del på Facebook Svart 25.August Følger denne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.