Jump to content

Finnes det gode alternativer til systemrens?

skøytelars

Recommended Posts

Skal rense sjøvannskretsen på en KAD43. Får ikke tak i systemrens, litt dårlig planlagt?. Hvilke alternative produkter kan evt brukes? Mener jeg har hørt om både eddik og oppvaskepulver, men jeg har ikke peiling ?

Hvilken dimensjon er det på slangen inn på eksosbendet på denne motoren? 

IMG_5403.jpeg.908810cbe1444bbf98d72c69bfbe4d3d.jpeg

IMG_5398.jpeg.29698be1164e97d37ee8335cb69d42a3.jpeg

Jeg har akkurat gjennomført dette, 25KG Sitronsyre fra FK. 600kr. Denne varer en stund, brukte ca 1kg pr maskin. Sirkulerte en noen ganger og lot stå i 2døgn. Viktig at bøtta står høyere enn kjølerne. Systemrens og Rydme inneholder noe syre til 10x prisen?

Har ingen problemer med varmgang, dette var forebyggende og vannet så ikke ut etterpå. God følelse.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Systemrens består av 10% sitronsyre og 10% fosforsyre. Sistnevnte gjør det meste av jobben med å fjerne kalk og oksider fra sjøvannskretsen.

Oppvaskmiddel har ingen effekt på kalk og oksider.

1 kg oksalsyre koster ca 250 kr og gir 30 liter syre. 32 gr pr liter.  Prisen på oksalsyre varierer helt enormt. Jeg kjøpte hos Woody i Sverige. Oksalsyre er en mye kraftigere syre enn sitronsyre.

Sitronsyre kan være skumle greier, viktig med riktig mengde og godt blandet miks. I tillegg trenger den litt temperatur for god virkningsgrad, gjerne over 50 grader. Sirkuleres minimum 12-24 timer.

En ting som jeg mistenker ikke mange tenker over er faren for pitting. Fort gjort at man blir litt ivrig og kjører på…

Er sirkulasjonspumpen for kraftig vil syren være skadelig for kjølekretsen. Sirkuler, ikke spyl.

Saltsyre, sitronsyre og fosforsyre bør nøytraliseres etter bruk, skyll godt med ferskvann.

Fort gjort å gjøre skade ved ivrige blandingsforhold for pakninger og slikt som befinner seg i kretsen. 

Systemrensen en del VP-forhandlere selger (og Maritim etc) skader ikke pakninger, men vil ha litt temperatur og god tid…

Husk at vi tenker på miljøet også i disse tider, disse pulverkjøpene er vel neppe ISO-sertifisert eller særlig miljøvennlig da :saint:

Volvo Penta anbefaler å bruke oksalsyre og nøytralisere syrerester med natron. Regner med at de vet hva de holder på med

oberst1 skrev On 27.8.2024 at 22.53:

Sitronsyre kan være skumle greier, viktig med riktig mengde og godt blandet miks. I tillegg trenger den litt temperatur for god virkningsgrad, gjerne over 50 grader. Sirkuleres minimum 12-24 timer.

En ting som jeg mistenker ikke mange tenker over er faren for pitting. Fort gjort at man blir litt ivrig og kjører på…

Er sirkulasjonspumpen for kraftig vil syren være skadelig for kjølekretsen. Sirkuler, ikke spyl.

Saltsyre, sitronsyre og fosforsyre bør nøytraliseres etter bruk, skyll godt med ferskvann.

Fort gjort å gjøre skade ved ivrige blandingsforhold for pakninger og slikt som befinner seg i kretsen. 

Systemrensen en del VP-forhandlere selger (og Maritim etc) skader ikke pakninger, men vil ha litt temperatur og god tid…

Husk at vi tenker på miljøet også i disse tider, disse pulverkjøpene er vel neppe ISO-sertifisert eller særlig miljøvennlig da :saint:

En tynn rørbørste er et veldig godt alternativ til Systemrens. Så slipper du å syreskade en ellers god motor .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 month later...
Torsen67 skrev for 21 timer siden:

Noen tips for å varme opp syrevannet mens det sirkulerer? Finnes det en feks en varmekolbe man kan koble inn på slangen?

Vannkoker/ølbrygger egner seg fint. Da har du både tappekran og kontroll på temperatur.

Worry II skrev On 24.10.2024 at 8.17:

Høres mere tungvindt ut enn å kjøpe en dunk med Rydlyme, som ikke trenger varme. 1 dunk holder til rens av for eksempel en D6. Jarlsø marina har denne, normalt i butikken.

Jeg har 0,5 kg oksalsyre som er greit å bruke. Fungerer best med varme.