Komodo Startet 25.August.2024 Link til dette innlegget Startet 25.August.2024 Vi har en SE80 baugpropell i båten vår, som er en Viksund 900 Futura. Trusteren er egentlig overdimensjonert for båten, men fikk den til en meget god pris den gangen den ble satt inn. Her er litt data fra Sleipners sider: Sleipner har en politikk om å oppgi skyvekraft ved 10,5V. Dette er fornuftig, da man pga. det store strømtrekket i praksis sliter med å holde spenningen på motoren noe særlig høyere. Andre produsenter oppgir skyvekraft ved høyere spenning, f.eks. 11 eller 12V, noe som på papiret gir et penere tall. SE80 er altså oppgitt til 80kg skyvekraft ved 10,5V, men de oppgir også 96kg ved 12V. Dette er jo greit nok, da vet man hva man har å hente på å få opp spenningen på motoren under drift. Men jeg ramler litt av når det kommer til hva de oppgir av strømtrekk, effekt og sikringer. De oppgir strømtrekket til 530A, men anbefaler en 400A sikring... Videre oppgir de motoren til 12V og 4,4kW. Litt usikker på hvordan det skal tolkes. Dersom motoren trekker 530A og spenningen på motorens klembrett er 10,5V, blir det en tilført effekt på 5565W. Dersom den trekker 530A og spenningen er 12V målt på klembrettet, så blir tilført effekt på 6360W. Dersom tilført effekt er 4400W ved 10,5V blir strømtrekket 419A. Jeg får heller ikke dette til å stemme med avgitt effekt, det ville gi ganske dårlig virkningsgrad. Skyvekraften er oppgitt i kg, jeg tror ikke diisse 4,4kW er direkte koblet til skyvekraft. Innspill mottas med takk! ------ Så til min installasjon. Vår truster er av "IP-varianten", dvs. den som er gasstett og gnistsikker i forhold til bensindamp etc. Det innebærer at jeg ikke har tilkomst til å måle spenningen rett på motorens klembrett uten masse skruing. Hele motoren er kapslet inn, og det kommer ut to ledninger som skal kobles til. Tror disse er 70mm2. Ledningene fra trusteren er koblet til på denne hjemmelagde skinna med beskyttelsesglass over. Her er de skjøtet inn mot ledningene som går bak til batteriene som sitter i motorrommet. Kabelskoene er hardt og godt presset, og muttere er trekt hardt til for å sikre best mulig kontakt, men noe spenningsfall blir det jo uansett. Ingen korrosjon på disse terminalene. I mottorrommet sitter det en Sleipner fjernstyrt hovedbryter. Denne sitter på plusssiden og ca en halv meter fra batteriet. Fra denne bryteren og til batteriet går det nå en 75cm lang 70mm2 ledning til batteriets plusspol. Trusterens sikring sitter integrert i denne hovedstrømsbryteren, og den er på 500A. Under drift målte jeg spenningsfallet fra batteripolen til utgangen av sikringen (altså der den tykke 95mm2 ledningen som går fram til trusteren er koblet til) til i underkant av 0,5V. Dette er jo selvsagt et uønsket spenningsfall, og det er litt i overkant. Jeg kan skru av kabelsko, sikring osv. og rengjøre, men jeg er usikker på om jeg klarer å få ned spenningsfallet noe særlig her. Til målingene brukte jeg et tangamperemeter som går til 1000A, et multimeter med ekstra lang ledning, og fjernkontrollen til truster slik at jeg kunne sitte i motorrommet og måle strømmen mens jeg kjørte trusteren. Hvilespenningen på batteriet var 13,17V før jeg startet opp motoren. Usikker på ladenivå (SOC) da det var ekstremt avvik mellom BT appen til batteriet og Victron monitoren, men muligens ca 88%. Batterimonitoren viste 99,7%, så den er i alle fall feil. Dynamoen ladet med ca 60A. Dette er en Hitachi 80A. Spenning målt på koblingene framme ved trusteren var 13,3V med motoren i gang. Ved kjøring av truster falt spenningen her til i underkant av 10,1V. Spenningen på batteripolene var da samtidig 12,3V, dette målt med Victron. Har en filmsnutt av dette, skal se om jeg får lastet den opp. Strømmen målte jeg på plussen ut fra hovedstrømsbryteren. I førsten viste instrumentet i overkant av 600A, men etter mye kjøring (det ble ganske mange testkjøringer) falt strømmen til ca 550A. Målte også litt mer, får se om jeg rekker å oppdatere litt mer senere. Har også et par filmsnutter jeg skal få lastet opp. Legger til at trusteren er koblet rett på et DIY lithiumbatteri på 560Ah, og strømmen går gjennom en Victron batterimonitor. Ca 100A av strømmen ble trekt fra startbatteriet. Dette siste bildet viser SOC på lithiumbatteriet etter all prøvekjøringen. Noe mer utladet, men dynamoen sørget nok for at det ikke mistet så mye energi totalt sett i løpet av testen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Thomas_h Svart 25.August.2024 Link til dette innlegget Svart 25.August.2024 Komodo skrev 25 minutter siden: Ved kjøring av truster falt spenningen her til i underkant av 10,1V Takker for info om kraft ved 12v, det har jeg ikke sett før. Også kjekt med den målingen med ampermeter. Jeg må skaffe meg et slikt. Men tilbake til sitatet over; Usikker på om jeg forstår opplegget; men denne thrusteren skal kunne kjøres i 30 sekunder uten å falle under 10.5. Jeg har 2 stk agm startbatteri med ca 1m 95mm2 kabler, og den faller ned til ca 12 etter 30 sekunders kjøring. Med ett batteri falt den ned til ca 11 etter 30 sekumder. - Hvor lenge kjørte du for å komme ned til 10,1? - Hvor langt er det fra batteri til truster? Høres ut som kabelstrekket er for tynt/langt. Kunne sagt at batteriet ikke klarer å levere nok, men du målte 12.noe ved batteriet så det ikke er så dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2024 Noen videosnutter fra målingene. Strømtrekk Strømtrekk Spenningsfall fram til truster Strømtrekk målt med batterimonitor. På denne snutten vises først ladestrømmen fra dynamo til forbruksbatteriet. Den totale strømmen fra dynamoen kan skimtes på det analoge instrumentet til venstre i bildet, men jeg var dessverre ikke glup nok til å filme begge instrumentene. Når jeg starter trusteren viser batterimonitoren ca 450A med motsatt polaritet av ladestrømmen (minus altså). Dette er altså strømtrekket fra lithiumbatteriet (forbruk) når jeg kjører trusteren, og det stemmer bra med det jeg målte med tangamperemeter direkte på ledningen mellom lithiumbatteriet og hovedbryteren bak i motorrommet. I tillegg til denne strømmen kommer altså den strømmen som går fra dynamoen og den strømmen som trekkes fra startbatteriet. I tillegg til dette har jeg også en 330Ah AGM bank som kan kobles ut og inn. Når dette er filmet er den banken ikke innkoblet. Når jeg kobler inn AGM banken går det ca 50A fra den. Strømmen fra startbatteriet var ca 100A. At det går så lite strøm fra AGM banken skyles nok flere ting. For det første er det ganske tynne ledninger fra den banken til sammenkoblingen ved hovedbryteren, strømmen går gjennom to releer, samt at disse AGM batteriene er rene forbruksbatterier som ikke er laget for å gi fra seg mye strøm slik som startbatterier. --------- Thomas_h skrev for 1 time siden: Men tilbake til sitatet over; Usikker på om jeg forstår opplegget; men denne thrusteren skal kunne kjøres i 30 sekunder uten å falle under 10.5. Jeg har 2 stk agm startbatteri med ca 1m 95mm2 kabler, og den faller ned til ca 12 etter 30 sekunders kjøring. Med ett batteri falt den ned til ca 11 etter 30 sekumder. Ja, det stemmer. Men skal du klare å holde mer enn 10,5V på klembrettet i mer enn 30 sekunder må du ha en strømforsyning som klarer det, det har tydeligvis ikke jeg. Thomas_h skrev for 1 time siden: - Hvor lenge kjørte du for å komme ned til 10,1? Tok ikke tiden. Men nå ligger jo filmen av dette rett over her, så da kan du sjekke. Må imidlertid legge til at da jeg filmet dette så hadde jeg allerede kjørt en del truster. Det ble ganske lenge med trusterkjøring totalt i denne testingen. Usikker på hvilken betydning det har for spenningsfall, men jeg antar ca 0,2-0,3V. Det baserer jeg på hva jeg har registrert på monitoren ved tidligere bruk. Thomas_h skrev for 1 time siden: - Hvor langt er det fra batteri til truster? Husker ikke, men fritt etter hukommelsen er det 15m med 95mm2 ledning, altså 7,5m hver vei. I tillegg er det altså den biten du ser på bildet i første innlegg med tynnere ledninger framme ved trusteren (70mm2?), samt 75cm med 70mm2 ledning fra batteriets plusspol til den fjernstyrte hovedbryteren. Thomas_h skrev for 1 time siden: Høres ut som kabelstrekket er for tynt/langt. Kunne sagt at batteriet ikke klarer å levere nok, men du målte 12.noe ved batteriet så det ikke er så dårlig. Dårlig batteri er det nok ikke. Forsyningen her er fra et lithiumbatteri på 560Ah, samt et blybatteri (start) på 180Ah/1100CCA i parallell. Problemet er spenningsfall fram til trusteren, og årsakene er flere. Det ene er at 95mm2 er for tynt, det andre er alle termineringer underveis, sikringer, shunt samt pressede kabelsko, det tredje er at jeg har to biter med innsnevring til 70mm2. Dette viser hvor vanskelig det er å holde høy spenning på selve trustermotoren under drift, noe som er et godt argument for å ha strømforsyningen framme ved trusteren. Jeg har imidlertid ingen planer om å sette noe batteri der framme, da velger jeg heller å leve med det spenningsfallet jeg har. Har så langt ikke sett noe el-skjema for batteri framme som tiltaler meg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fantino Svart 25.August.2024 Link til dette innlegget Svart 25.August.2024 @Komodo Dette er sikkert et i-landsproblem da du har en kraftig thruster, men jeg er nysgjerrig på hva du ikke liker mhp elskjema for batteri fremme ved thruster? Du har jo feite kabler på plass allerede. Om Lithiumpakken flyttes frem sammen med den fjernopererte bryteren/sikringen så blir det minimalt spenningsfall bakover når den skal fore forbrukerene/samme med lading, og det blir mye mindre trengsel i kablene for strømmen fra start/AGM-pakke når thruster kjøres slik at disse antakeligvis får levert litt mer hjelp? Men mye mulig jeg misforstår galt 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 26.August.2024 Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 Komodo skrev for 16 timer siden: De oppgir strømtrekket til 530A, men anbefaler en 400A sikring... Det tar tid å varme opp en 400A smeltesikring med 530A, så dette er nok for å sørge for utkobling, samtidig som den innen den tiden thrusteren bruker på å bli for varm ikke skal ryke. Det er nok tabeller og tester som ligger til grunn vil jeg tro. Komodo skrev for 16 timer siden: Ved kjøring av truster falt spenningen her til i underkant av 10,1V. Spenningen på batteripolene var da samtidig 12,3V, dette målt med Victron. Det er nok ikke så veldig langt fra hva som kan forventes med det strekket og litt komponenter underveis. Jeg har hatt en ganske lik installasjon som deg med AGM 14 kabelmeter unna, og valgte da å forsterke fra 1x95 til 2x95 for å få opp spenningen. Men da ble thruster også veldig sprek med 760Ah AGM i ryggen. Det er noen år siden, men jeg mener jeg da holdt meg ett stykke opp på 11 tallet ved thrusting etter 30. sekunder. Ved 95mm lå jeg på 10 tallet ett sted. Tror det du trenger er en kveil til med 95mm2. Eller så må du som meg skrote tanken om at en 4kw elektromotor er fin å ha sammen med VHF og annen elektronikk. Vi har nå eget thruster batteri, men den er ikke i nærheten av like sprek som da vi hadde 2x95 og 760Ah AGM. Jeg er likevel godt fornøyd med å ha ren og fin spenning på forbruksbatteriene (som nå er 800Ah lithium med BMS’er som skal håndtere 4x200A kontinuerlig og 1600A i 3 sekunder). Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 Fantino skrev for 17 timer siden: @Komodo Dette er sikkert et i-landsproblem da du har en kraftig thruster, men jeg er nysgjerrig på hva du ikke liker mhp elskjema for batteri fremme ved thruster? I-lands problem ja, det er vel stort sett det vi sliter med her inne Når det gjelder elskjema for opplegg med batteri framme så har jeg etterlyst det ved flere anledninger, men da har det plutselig blitt stille.... Har faktisk ikke sett noen skjemaer på dette som jeg kan huske i det hele tatt. Det har begrenset seg til delvise forklaringer. Fantino skrev for 17 timer siden: Du har jo feite kabler på plass allerede. Om Lithiumpakken flyttes frem sammen med den fjernopererte bryteren/sikringen så blir det minimalt spenningsfall bakover når den skal fore forbrukerene/samme med lading, og det blir mye mindre trengsel i kablene for strømmen fra start/AGM-pakke når thruster kjøres slik at disse antakeligvis får levert litt mer hjelp? Ja, det er faktisk en god ide Men det lar seg nok ikke gjøre i båten vår. Rett og slett fordi lithiumbatteriet er for stort rent fysisk til å plassere det et annet sted. Seilars skrev for 3 timer siden: Det tar tid å varme opp en 400A smeltesikring med 530A, så dette er nok for å sørge for utkobling, samtidig som den innen den tiden thrusteren bruker på å bli for varm ikke skal ryke. Det er nok tabeller og tester som ligger til grunn vil jeg tro. Ja, det kan hende forklaringen ligger der. Seilars skrev for 3 timer siden: Det er nok ikke så veldig langt fra hva som kan forventes med det strekket og litt komponenter underveis. Ja, det er nok et helt naturlig spenningsfall med så lange ledninger og alle koblingspunkter underveis. Strømmen går jo også både gjennom en sikring og en shunt i tillegg til alle kabelsko og termineringer. Seilars skrev for 3 timer siden: Jeg har hatt en ganske lik installasjon som deg med AGM 14 kabelmeter unna, og valgte da å forsterke fra 1x95 til 2x95 for å få opp spenningen. Men da ble thruster også veldig sprek med 760Ah AGM i ryggen. Det er noen år siden, men jeg mener jeg da holdt meg ett stykke opp på 11 tallet ved thrusting etter 30. sekunder. Ved 95mm lå jeg på 10 tallet ett sted. Hvor målte du spenningen da? Rett på motorens klembrett? Seilars skrev for 3 timer siden: Tror det du trenger er en kveil til med 95mm2. Tror det utgår. Det var et sabla slit å få fram de 95mm2 ledningene jeg har den gangen jeg la opp dette. Ønsker heller ikke ørten kilo til med kobber i båten Kunne kanskje strekt meg til å legge opp 50mm2 ekstra, men det kommer uansett langt ned på to do lista. Det er bra trøkk i trusteren nå, og batteriene holder god spenning på polene. Hadde selvsagt vært moro å få enda bedre skyv, men det er mye annet å ta tak i som er viktigere nå. Nå har jeg i alle fall målt litt, så da vet jeg litt mer om strømtrekk og spenning på forskjellige steder. Ble faktisk litt overrasket over at strømtrekket var helt oppunder 600 ampere, det er mye. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sequoia Svart 26.August.2024 Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 Hos meg monterte jeg et ekstra batteri fremme, - inn på det som hos deg er den hjemmelagde samleskinna. Det gjorde underverker for spenningen og man hører tydelig forskjell på thrusteren. Kjempeenkelt å gjøre en test hos deg da :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 Ja, det er lett å sette et batteri der og teste litt. Men det blir i så fall bare for moro skyld. Er av flere årsaker ikke spesielt interessert i å ha et batteri der. Men det hadde gjort seg med et ekstra lithiumbatteri rett på den skinna Var en tur nede i båten og tittet litt i dag. Det kunne jo vært en mulighet å bytte ut de 70mm2 ledningene som er originalt montert på trusteren. Kanskje det er mulig å sette på 120mm2 der? De er ikke lange, men litt spenningsfall her, og litt spenningsfall der... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 26.August.2024 Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 Å øke kvadrat på kabler gir allid mindre spenningsfall. Med 1m hver vei, altså 2m og 500A og 70mm² kabel får man 0,25V spenningsfall. Om man øker til 95mm² kabel går tapet ned til 0,18V. Dette er ikk den store forskjellen, men "en liten bekk blir fort en stor å". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seilars Svart 28.August.2024 Link til dette innlegget Svart 28.August.2024 Komodo skrev On 26.8.2024 at 16.58: Hvor målte du spenningen da? Rett på motorens klembrett? Ja, rett på motor. Kjørte den med fjernkontrollen. Mener jeg var nede i 0,8V spenningsfall fra AGM batteribank på 760Ah og til thruster med 190mm2 kabling. Da var det god fres i thrusteren. Det er 7 år siden jeg fjernet dette og bygde om til eget batteri der fremme. Har beholdt 95mm2 på minus, og lader thruster med en 70mm2 + til en argofet 200-3. Målte her om dagen, og på klemmene på thrustermotor når jeg ikke har startet dieselmotor, så har jeg nå 10,3V i starten, og 10,2V etter 30 sekunder. Det er med ett 7 år gammelt optima 75Ah og ingen lading/annen hjelp. Den målingen er på batteriet som er en t/r kabelmeter med 95mm2 unna thruster. Det betyr vel omtrent 10,1V på thruster motor uten lading. Har ikke sjekket hvor mye dynamo vil bidra med, men den leverer 60A på tomgang og litt over 100A på 1100rpm. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 Jeg tror ikke lösningen her er grovere kabler. Er slik som en annen skriver, her er det små spenningsfall i alle ledd. Men det blir mange ledd. Den forskjell i EMS som alle metaller har, lager spenningsfall Det beste er kobber i alle ledd, men det vanlige er jo en blanding, kobber og fortrinnet kobber. I tillegg finns det andre materialer i bryter kontakter Med alle ledd så mener jeg: Batteri- polsko Polsko- kabelsko Kabelsko-ledning Det samme gjentar seg ved bryter, nödbryter, sikring og tilkoblinger på thrustere. Denne forskjellen i EMS er jo ikke stor, men forårsaker fort en volt til via alle kabler og koblinger I tillegg kan man jo ha en kobling ett eller annet sted som er dårlig eller rett og slett for lite areal i koblingen. En god ide kan värt å kjenne med fingrene på alle koblinger om man har ökt temperatur. Da har man også spenningsfall Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 30.August.2024 Link til dette innlegget Svart 30.August.2024 Komodo skrev On 26.8.2024 at 22.59: Ja, det er lett å sette et batteri der og teste litt. Men det blir i så fall bare for moro skyld. Er av flere årsaker ikke spesielt interessert i å ha et batteri der. Men det hadde gjort seg med et ekstra lithiumbatteri rett på den skinna Er vel fort vekk billigere med et egnet AGM-batteri forut enn å skulle doble opp på tilførsel frem til thruster, om ikke annet, men det høres jo ut som at det ikke er så aktuelt. Har lekt med tanken på et 100Ah LTO batteri forut for ankervinsj og baugthruster, om jeg får rota meg til å få installert baugthruster... de tåler jo gjerne 10C, da snakker vi opptil 1000A Kan isåfall gjenbruke dagens 50mm² til DC-DC lader... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2024 Seilerslask skrev for 11 timer siden: Er vel fort vekk billigere med et egnet AGM-batteri forut enn å skulle doble opp på tilførsel frem til thruster, Ja, det blir billigere, ikke minst fordi jeg antagelig har et AGM batteri hjemme jeg kunne brukt. Poenget med et lithiumbatteri var at det har høyere spenning enn blybatterier, og med den lave indre resistansen så kunne det gitt ekstra høy spenning til trusteren. Men som sagt så hadde det kun blitt for å teste, er ikke spesielt interessert i å ha et batteri der framme. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.