gixen Startet 26.August Del på Facebook Startet 26.August Hei, En kompis, @Droleren, har kjøpt seg ny båt, en Viksund 340. Båten ligger i Trondheim, og han overtar etter planen tirsdag 3. September. Jeg kommer oppover onsdagen for å være copilot. Vi håper avgang blir onsdag ettermiddag ca. 19:00, og da går vi så langt vi orker. Håper ihvertfall å legge Trondheimsfjorden bak oss. Tar gjerne i mot tips til fine steder å ligge mellom ytre Trondheimsfjord og Kristiansund. Videre er det jo spennende om vi finner en åpning for å komme rundt Stadt, og foreløpig kan det se ut at det er en åpning torsdag 5. september, men det er ennå lenge til. Vi har i utgangspunktet mulighet til å bruke helge på å komme oss hjem. Blir det veldig dårlige meldinger utsetter vi henteturen, eller setter båten fra oss nær Kristansund eller Ålesund slik at det er enkelt å komme seg hjem. Satser på å følge opp med bilder, AIS og muligens noe video underveis. :) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Hei skal dette taes som en tur da eller? Det er mange muligheter mellom Trondheimsfjorden og Kristisansund. men vindretning og styrke er jo litt avhengi. hvor starter dere hen da? yttre Trondheimsfjord kan være mye ser det er meldt lite vind fra SV så det vil gå greit å gå til Kristiansund i en sleng. Lyst til ca 21.30 nå Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
gixen Svart 26.August Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August Vi håper å ta det som en tur. Vi starter i Trondheim og går derfra rundt 19 onsdag 4. September. Så spørs det hvor lang vi orker å gå. Har allerede fått tips om Kongensvoll, men kan hende vi klarer lengre enn dette også. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Her vil jeg tro at både @sap_2000 og @Bjørn Løvjomås er full av kunnskap om hvor dere eventuelt kan bunkre og overnatte. Og det er jo mange her inne som bidrar med meget god kunnskap om gode løsninger underveis! God tur! Gleder meg til å følge med! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Foe Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Jeg har flere ganger ligget ved Mjøsundet feriesenter ved Aure. Sikker havn i all slags vær og vind. Diesel og mat er å få. Aure sentrum like over fjorden har også havn hvor dere kan proviantere hvis nødvendig. Nydelig naturskjønn plass verd å besøke på vei sørover. God tur😊 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 27.August Del på Facebook Svart 27.August 18 hours ago, gixen said: Vi håper å ta det som en tur. Vi starter i Trondheim og går derfra rundt 19 onsdag 4. September. Så spørs det hvor lang vi orker å gå. Har allerede fått tips om Kongensvoll, men kan hende vi klarer lengre enn dette også. Jeg har båten på land om vinteren på Kongensvoll. Børøysundet er også fint. Tenker dere å gå leia eller innaskjærs i fjordene, så er jo Mjosundet et alternativ Alle tre stedene har drivstoff Børøysund Marina (velihavn.no) meget fin restaurant og anlegg, men litt usikker på om den er åpen nå! Knarrlagsund er jo også perfekt om dere går på utsida av Hitra via Kvenvær som også er utrolig fint. Kranaskjæret i Kristiansund er et meget flott anlegg Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ask Svart 27.August Del på Facebook Svart 27.August Der byrjar å bli mørkt om kveldane. Med ny båt, og kanskje ukjent farvatn, hadde eg heller starta tidleg neste dag. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 27.August Del på Facebook Svart 27.August 14 minutes ago, Ask said: Der byrjar å bli mørkt om kveldane. Med ny båt, og kanskje ukjent farvatn, hadde eg heller starta tidleg neste dag. Lyst til 21.30-22 i Trøndelag nå. TS har ikke fortalt hvor de skal hente båten, men ikke noe problem å gå til Kongensvoll eller Børøysund fra Trondheim om de skal hente den i yttre Trondheimsfjord. Men er i utganspungtet enig. Jeg starter alltid turer tidlig på dagen og på forhånd fulltanket og ruter ferdig planlagt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Brigg Svart 27.August Del på Facebook Svart 27.August Om dere er avhengig av/ønsker å spise på land bør dere være obs på at mange av serveringstedene bare har helgeåpent nå utover. Sjekk i så fall åpningstidene. På Brekstad vil dere helt sikkert finne steder som har åpent. Børøysundet har vært nevnt. Der har det ikke vært drift på flere år. Gjestebrygga ligger der, men ikke regn med at det er strøm og vann tilgjengelig. Da er Kongensvoll et bedre valg, gjestebrygge med strøm og vann på innsiden av moloen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
-morten- Svart 27.August Del på Facebook Svart 27.August 23 minutes ago, Brigg said: Om dere er avhengig av/ønsker å spise på land bør dere være obs på at mange av serveringstedene bare har helgeåpent nå utover. Sjekk i så fall åpningstidene. På Brekstad vil dere helt sikkert finne steder som har åpent. Børøysundet har vært nevnt. Der har det ikke vært drift på flere år. Gjestebrygga ligger der, men ikke regn med at det er strøm og vann tilgjengelig. Da er Kongensvoll et bedre valg, gjestebrygge med strøm og vann på innsiden av moloen. Børøysundet starta opp restauranten i sommer, men ikke sikkert det er åpent nå lengre, står på Facebook i tilfelle Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
gixen Svart 27.August Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August Hei, takk for mange gode tips her! Båten hentes i Trondheim by. Vi tenker avgang på kvelden onsdagen er innafor rekkevidde siden båteier har gått gjennom båten og sørget for fulle tanker i løpet av tirsdagen. Vi provianterer nok, så vi er ikke avhenging av åpne butikker eller spisesteder i utgangspunktet, men kan hende vi trenger et godt avbrekk et sted på veien. Flere ruter er laget klar alt etter været vi får nedover. Kongensvoll ser ut som en fin første etappe. Været ser foreløpig ikke så verst ut, men gjerne litt tidlig å trekke konklusjoner på når det er best å gå over Hustadvika og Stad. Ser ut som vinden dreier fra sørlig til nordlig i perioden onsdag-fredag, og det kan vel være gunstig for oss. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 27.August Del på Facebook Svart 27.August Tenker dere indre eller yttre Hustadvika? Indre Hustadvika er meget flott, om man tar det med ro og følger med. Fantastisk opplevelse Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
gixen Svart 27.August Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August Vi tenker nok å komme oss forbi de åpne havområdene raskest mulig, og heller ta sightseeing ned mot Nyhavna og Molde når vi først er i traktene. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.August Del på Facebook Svart 27.August 8 hours ago, -morten- said: Børøysundet starta opp restauranten i sommer, men ikke sikkert det er åpent nå lengre, står på Facebook i tilfelle Det var jeg ikke klar over, det er jo veldig godt nytt. Jeg ser de har åpent bare i helgene nå, men sansynligvis er gjestebryggene oppe og går igjen med strøm og vann. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Arne Henriksen Svart 30.August Del på Facebook Svart 30.August Ser Mjosundet er nevnt, det er nå en bra omvei på ruta til Kristiansund medmindre været tilsier at du ønsker å tusle inni fjordene her - men restauranten var nedlagt når jeg var innom der i fjor. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
-morten- Svart 30.August Del på Facebook Svart 30.August 1 hour ago, Arne Henriksen said: Ser Mjosundet er nevnt, det er nå en bra omvei på ruta til Kristiansund medmindre været tilsier at du ønsker å tusle inni fjordene her - men restauranten var nedlagt når jeg var innom der i fjor. Men en fin tur og ofte roligere om det er sterk vind. Da jeg var Til Kristiansund tidligere i sommer ble det litt vind på hjemturen. Han havnevakten krisemaksimerte og sa i dag blir den ruskete... Samboeren min ble såklart negativ med en gang.. Vi må gå innaskjærs. så gikk innaskjærs tilbake og da kunne jeg ligge på 25-26 knop masjfart, mens da jeg gikk ut i leia måtte betraktelig ned i fartt.. avhengi av vindretning så klart. Tidsmessig trenger det ikke ta så veldig mye lengre tid med motorbåt. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
navid Svart 30.August Del på Facebook Svart 30.August Kan også anbefale Hellandsjøen, ca 15 nm forbi Kongensvoll retning ksu. https://velihavn.no/gjestehavner/kategori/hellandsjoen-bathavn Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.August Del på Facebook Svart 30.August 30 minutes ago, navid said: Kan også anbefale Hellandsjøen, ca 15 nm forbi Kongensvoll retning ksu. https://velihavn.no/gjestehavner/kategori/hellandsjoen-bathavn Hyggelig marina med vann og drivstoff! Jeg har båten min i Avlesbugen, helt til venstre i karttet. Går også an å ligge på Magerøya. men der er det studenter som driver det erverdige gjestegiveriet bare på sommeren. Ingen fasiliteter utenfor sessong Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sap_2000 Svart 31.August Del på Facebook Svart 31.August Om dere ikke trenge fasiliteter på først overnatting ligger Ringholmen ytterst i trondheimsleia rett ved ruta til Kr sund. Har gjestebrygge. Hvis fasiliteter er ønsket er det de større stedene/ byene som gjelder. Har dere fulle tanker i trondheim, kan Skarbøvika tankanlegg under brua i ålesund anbefales. Billigst langs hele kysten etter min erfaring.. Neste om passer inn er Liaskjæret på sotra. Billigst i det området. Ønsker riktig god tur. Skal en tur fra Steinkjer og nedover som er planlagt mandag om litt over en uke. Håper på fint vær da mørekysten er fantastisk flott i bra vær. Gjelder forøvrig vestlandet og trøndelag også Tips på Stadt. Ved sjø/ vind fra nord til øst gå via Fosnavåg pg rett på stadt. Blåser det sydlig/ sydvestlig retning gå fjordene fra ålesund og ut mot stadt innenfra via Kvamsøya. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
gixen Svart 4.September Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September Hei, Takk for veldig mange bra tips! Vi er straks på vei nordover og møtes i båten i kveldingen. Været ser ut til å være på vår side, så det kan hende vi tar første natten i Trondheim. Unødvendig å stresse nedover om vi ikke må. Avgjørelse taes når vi kommer i båten. Skal få opp AIS. Muligens også live-feed med GoPro, men vi får se hva vi rekker å sette opp. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Ønsker dere en riktig god tur! Pøs på med bilder! Vi følger med på tur!👍😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
gixen Svart 4.September Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September Det blir avgang i morgen tidlig. Planen per nå er å peise avgårde til Ålesund og ligger der til fredag. Her er gliset: Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Se der ja, kongebåt ! Gratulerer. Yanmar 6LP eller VP D6 ? Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 4.September Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September D6-435, er vel ikke så mange 340 med denne maskinen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.September Del på Facebook Svart 5.September 6 hours ago, gixen said: D6-435, er vel ikke så mange 340 med denne maskinen. Spennende kombinasjon. Er det fast aksling? Jeg har en teori om at denne motoren passer denne båten bedre enn 370-hesteren. Jeg tror litt mer marsfart gjør at båten flater mer ut i plan og dermed vil gå lettere på vannet. Det ville vært veldig interessant å få rapport om marsfart og forbruk. Vet dere hvilken propell som står på? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.