Jump to content

Kan jeg regne med at Biltemas "rustfrie" båtvaier er syrefast?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg trenger noe vaier til et moringsprosjekt. Da er det jo bare syrefast som duger, særlig siden de skal gå i noen syrefaste rør som er støpt inn i sekundærmoringen (jeg har en annen tråd som forklarer prosjektet nøyere). Jeg lurte på kjetting, men kom til at syrefast vaier med varierlåser som er kjørt diverse ganger igjennom vil være bedre. Da kan den monteres sånn at den står opp fra bunnen selv om moringen synker ned i gjørma. Jeg ser på denne vaieren:

https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/batvaiere/rustfri-stalvaier-6-mm-10-m-2000054707

Rustfritt bør vel bety syrefast, hva? Det er fruen som skal til Lyngdal og handle, så jeg må vite på forhånd om jeg skal ha vaier eller kjetting, jeg kan ikke bare dra dit selv og ta med meg en magnet. Og når jeg har spurt Biltemas kundeservice om sånne ting før, har det vært veldig klart at de ikke har hatt noen som helst anelse om hva jeg snakker om... :giggle:

Mastiff skrev 1 time siden:

Rustfritt bør vel bety syrefast, hva?

Nei, det kan du ikke ta for gitt. 

Det vil kaller for "syrefast" i dagligtale er en rustfri kvalitet med austenittisk struktur i stålet. I tillegg til å inneholde nok krom og nikkel til å kunne kalles "rustfri" skal den også inneholde 2% molybden. Det finnes en drøss ulike rustfrie kvaliteter, langt fra alle egner seg til permanent bruk under vann. 

For min del hadde jeg aldri brukt wire til et moringsprosjekt. Det har for mange svakheter. 

Lagt til:

Og når det gjelder magnettesten har den en meget begrenset gyldighet. Det eneste du finner ut er om det er austenittisk rustfritt, ikke hvor mye av de ulike legeringselementene den inneholder, og ikke om den inneholder molybden overhode, altså om den er "syrefast". Det er molybdeninnholdet som gjør at den er mer motstandstyktig mot syrer, og dermed tåler sjøvann med NaCl bedre. 

Der jeg bor er det vel egentlig bare plastrør/ tau som fungerer. Kommer noe syrlige bunngreier ut fra Gillsvannet ut til Eidsbukta/ Topdalsfjorden, Kristiansand som knekker det meste langs bunnen. Jeg har blitt seriøst overrasket her. Så ikke ta for gitt at syrefast vil holde, og 304 holder neppe uansett veldig lenge i salt sjø med nok lufttilførsel... 

Her holder ikke rustfritt, lanngs bunnen lenge. Galvanisert kjetting holder heller ikke, og det er et markant skille ca fra bunnen og opp ca 3 m fra bunnen, hvor kjetting blir forvandlet til "kjeks" på få år (selv med 3-4 store offeranoder bundet opp i tillegg..) nokså underlige greier... Jeg går dessverre for tau i sort plastrør for å bremse på gnissing og slitasje nederst..  (kan ha kjetting i øvre del for å "roe" ned litt, men langs bunnen så er det svovel og O2... ). Ikke mye hjelp fra meg her, ser jeg... 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Rustfritt bør vel bety syrefast, hva?

Nei, ikke på Biltema, ikke hos Wurth, ikke hos Ahlsell, ikke hos Tess, ikke hos noen jeg vet om... 

Mastiff skrev for 1 time siden:

Og når jeg har spurt Biltemas kundeservice om sånne ting før, har det vært veldig klart at de ikke har hatt noen som helst anelse om hva jeg snakker om... :giggle:

Det har visst ikke du heller :crazy:

@Komodo Takk for forklaringen, som vanlig vet du mye mer enn meg, godt å ha sånne som deg på forumet!

@sandman1 Så ille er det heldigvis ikke her fire mil lenger vest. Galvanisert kjetting holder en del år, men ikke i "evighetsperspektiv", som jeg håper med denne moringen.

@Ask Nei, det blir nok en annen løsning. For:

Jeg har bommet fullstendig her, jeg misforsto han jeg fikk denne dødmannen/sekundærmoringen av (han fikk aldri brukt den til den båten den skulle holde). De syrefaste rørene som stikker opp, er ment som mothaker i gjørma, ikke til å trekke noe igjennom. På den andre siden var det et korrugert , tjukt plastrør støpt inn i betongen. Så da blir det mye enklere, jeg bruker det tjukkeste tauet jeg klarer å spleise og spleiser to uavhengige løkker igjennom røret, med en sånn lengde at en flyt kan holder rundslingen et lite stykke oppe fra bunnen og hindre at den gnager mot betongen. Alt annet i nærheten er bare gjørme, så det er ikke noe som kan gnage.

@dieselfan Det er nettopp derfor jeg stiller spørsmål her. For her vet iallfall folk hva som tåler og ikke tåler sjøvann. Ellers pleier jeg å handle "syrefast" på Verktøy & Maskin i Mandal, og jeg har ikke sett antydning på rust på noe av det jeg har montert på båten, over eller under vannlinjen, etter fire år på det som har sittet lengst.

Ja, det er en del ting der det står hva det er på Biltema, som den og vaierlåsene (316). Problemet oppstår der det ikke er spesifisert, som i de vaierne jeg ikke skal bruke likevel. Da er erfaringen min at de ikke har noen som helst anelse om hva slags stål det er, eller hvordan de skal få vite det.

Mastiff skrev 6 minutter siden:

Det er nettopp derfor jeg stiller spørsmål her. For her vet iallfall folk hva som tåler og ikke tåler sjøvann. Ellers pleier jeg å handle "syrefast" på Verktøy & Maskin i Mandal, og jeg har ikke sett antydning på rust på noe av det jeg har montert på båten,

Overhodet ikke noe annet jeg reagerte på enn en noe unødvendig litt sliten og stigmatiserende kommentar om ansatte hos Biltema som står uten mulighet til å forsvare seg... 

Ja, vi er heldige som har en som @Komodo på dette Forumet, han er helt rå på Materiallære og er Mr korrosjon og sveis i tillegg til alt det andre...

Han kan også svare utfyllende på noe uten at en blir forsøkt hacket inn i en annen tråd... 

Båten min hadde gått i Nord Norge, og de hadde ikke brydd seg om å montere flagg. Kjøpte flaggfeste på Biltema, så spurte jeg en ansatt der om de hadde skruer som passet. Nei de hadde ikke noe med bra kvalitet sa han helt ærlig. Dro hjem på Obs Bygg å kjøpte syrefast A4 skruer der. Det er nok en del varer som har dårlig kvalitet, men noe har også bra kvalitet/pris. En god del varer har også datablad og teknisk spec, så om man vet hva man skal ha kan man gjøre gode kjøp. Et veldig bra eksempel er avstandsklosser på brøyteskjær som jeg har av merke Warn. en avstandsklosse koster opp mot 300 pluss frakt. en på biltema koster 99 og null frakt. De ser nesten identiske ut og omtrent samme kvalitet. Dette er slitedeler, så å kjøpe originalt er totalt bortkastet etter min mening.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nei, er ikke enig i at syrefast er det eneste som over tid vil holde.

Skal du støpe så tror jeg lastestropper kan være bedre.

Men går du for metall så lag sikring med f eks slike stropper over metallet.

Da får du bare litt ekstra slakk hvis metallet tæres av.

-Har selv sett at 316 kvalitet ikke alltid holder så lenge.

Ø25mm bolt på 1,5m dyp var nesten helt av etter ca 15 år.

@-morten- Jeg handler også mye der, både til båt, bil (ikke så mye nå, med elbil) og mc. Motorolja til sykkelen er mye billigere der enn de fleste andre steder, og kvaliteten har jeg ikke hørt noen si noe galt om de siste 15 årene, iallfall. Problemene oppstår for de tingene de ikke har datablader på, da vet man aldri hva slags metall man år.

@lnjk Det blir nå bare tau gjennom sekundærmoringen og rundslinger i dette oppsettet, som sagt over. Jeg vil tro det skal holde. Og rundslingen er festet til den første, tunge moringen med en 316-sjakkel med 12 mm tykkelse fra Leschbrant. Den bør holde lenge.

@index Den ligger på toppen av moringen, og jeg kan ikke tro at den noen gang vil synke helt ned. 

OK. Da kan det nok holde. Problemet med rustfritt/syrefast er at om det kommer i omgivelser med lite oksygen, som f.eks i mudderet, så tæres det vilt og uhemmet. Det samme kan skje der skruer er gjennomgående, f.eks gjennom et ror, skruen tæres de den har stått i et tett rom uten sirkulasjon. Galvanisert stål er mer forutsigbart slik, det ruster sakte og forutsigbart. 

Husk å sikre bolten på sjakkelen godt. Jeg har hørt flere som har mistet bøyen da den syrefaste sjakkelen har skrudd seg opp. Den galvaniserte vil ruste fast og "sikre seg selv". 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@index Den ligger på toppen av moringen, og jeg kan ikke tro at den noen gang vil synke helt ned. Men dykkerkompisen min som festet den skal sjekke hele opplegget når det har vært i bruk i noen år.

Hvis du som du skriver inspiserer dette med et par års mellomrom bør det være uproblematisk, enten du bruker galvanisert eller rustfri sjakkel. Jeg synes imidlertid 12mm sjakkel er tynt, hadde heller gått for en 16mm galvanisert. Fordelen med en sjakkel i karbonstål er at den korroderer mye mer forutsigbart. Den er utsatt for en generell korrosjon som angriper hele overflaten på stålet på en jevn og forutsigbar måte, og på en 16mm sjakkel har du mye å gå på. Det handler altså ikke om styrke, men hvor mye monn du har å ruste på.

Rustfri sjakkel på moring har jeg delt erfaring med. Det kan holde glimrende i årevis, eller den kan tæres opp uforholdsmessig fort. Dette har nok å gjøre med slatinnholdet i vannet samt om det er mudder eller sedimenter som inneholder sure elementer. Syre kan oppstå f.eks. når biologisk masse brytes ned av anaerobe bakterier. 

Dette bildet viser en mutter som har ligget halvveis nede i leira utenfor her. Mutteren er av rustfritt stål. 

IMG_4359.JPG.69b6e5c319fc5870dc9c95fe20255599.JPG

Mutteren var brukt for å skru sammen et hjemmelaget anker av flattstål av en eller annen rustfri kvalitet. Her ser du bilde av flattstålene. Det er uvisst hvor lenge disse delene har ligget i sjøen, men det er uansett en god illustrasjon på hvordan rustfritt stål kan tære i sjøvann. 

20240618_225351.jpg.5696000f26cf4b7b611c23ac527fc3d4.jpg

I andre sammenhenger har jeg inspisert brygger og moringer hvor sjakler og wireklemmer i rustftitt er like fine som nye etter 15-20 år. I de tilfellene er det de galvaniserte delene som har vært svakheten og i ferd med å ryke, eller har røket. Vanskelig å finne en fasit på dette altså, men inspeksjon avdekker mye. Gjør du som @Ask anbefaler (ikke bruk metall i det hele tatt) er du nok ganske sikker. Men også da må man inspisere, bla mot gnaging og slitasje. Det er ikke alltid man klarer å forutse alt :wink:

index skrev 1 time siden:

Hvis den blir liggende nedi mudderet så holder den garantert ikke lenge. En galvanisert sjakkel vil holde mye lenger. 

index skrev 2 minutter siden:

Problemet med rustfritt/syrefast er at om det kommer i omgivelser med lite oksygen, som f.eks i mudderet, så tæres det vilt og uhemmet.

Tja, har erfaring med begge deler her. Har sett mange eksempler på at man drar stål opp fra gjørma og det er blankt som nytt, både svart og rustfritt. Tror jokeren er hva som "gjemmer seg" i gjørma. I oksygenfattige miljøer er det jo slik at rustfritt stål som angripes ikke får dannet et nytt passiviserende oksidskikt. Er det da i tillegg syrer til stede i miljøet kan man fort få pittings som man ser på bildene jeg postet over. Andre ganger kan det se ut til å bli godt konservert.

index skrev 2 minutter siden:

Den galvaniserte vil ruste fast og "sikre seg selv". 

Ja. Helt til det har rustet bort så mye stål at gjengene er vekk... 

Komodo skrev 8 minutter siden:

Ja. Helt til det har rustet bort så mye stål at gjengene er vekk... 

Ja, ingenting varer evig. Den ene ruster jevnt og forholdsvis forutsigbart, den andre er som du sier litt enten eller. Men tilsyn og overvåking er uansett lurt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har flere ting av 316-stål under vannlinja bak på båten, og det er ikke antydning til overflaterust etter fire år, så jeg håper denne holder en stund. Og gnagingen blir vel alltid verre med galvanisert, både fordi det er rurere i utgangspunktet og særlig fordi det ganske fort danner seg "sandpapir" av rustpunkter på det. Sjakkelen er sikret med kraftig strips gjennom øyet på pinnen og så i selve sjakkelen, så den ikke kan skru  seg ut. Men jeg tror jeg så på feil sjakkel, den kan ikke være 12, den må være 16 eller 20, ser jeg nå i katalogen. 12 er tynnere enn jeg tenkte, øyemålet mitt har aldri vært godt... :giggle:

Mastiff skrev 10 minutter siden:

Sjakkelen er sikret med kraftig strips gjennom øyet på pinnen og så i selve sjakkelen, så den ikke kan skru  seg ut.

Tja. Jeg ser at slike strips som sikringer har en tendens til å morkne og falle av...

Jeg er uansett ikke bekymret for sikring av sjakler, jeg gjør aldri det. Men jeg trekker til til du ser mannen med ljåen...

Mastiff skrev 11 minutter siden:

Men jeg tror jeg så på feil sjakkel, den kan ikke være 12, den må være 16 eller 20,

Da snakker vi :cool:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...