Jump to content

Kan jeg regne med at Biltemas "rustfrie" båtvaier er syrefast?

Mastiff

Recommended Posts

-morten- skrev On 27.8.2024 at 5.45:

Båten min hadde gått i Nord Norge, og de hadde ikke brydd seg om å montere flagg. Kjøpte flaggfeste på Biltema, så spurte jeg en ansatt der om de hadde skruer som passet. Nei de hadde ikke noe med bra kvalitet sa han helt ærlig. Dro hjem på Obs Bygg å kjøpte syrefast A4 skruer der. Det er nok en del varer som har dårlig kvalitet, men noe har også bra kvalitet/pris. En god del varer har også datablad og teknisk spec, så om man vet hva man skal ha kan man gjøre gode kjøp. Et veldig bra eksempel er avstandsklosser på brøyteskjær som jeg har av merke Warn. en avstandsklosse koster opp mot 300 pluss frakt. en på biltema koster 99 og null frakt. De ser nesten identiske ut og omtrent samme kvalitet. Dette er slitedeler, så å kjøpe originalt er totalt bortkastet etter min mening.

Vis hele sitatet  

A4 skruene hos Biltema er helt greie, har aldri opplevd korrosjon på disse når de er brukt i båt. 

@lnjk Oi, og det er "syrefast"? 316? Snakker om tæring.

@abbor Jeg brukte A4 terrasseskruer fra Biltema på brygga (på noen vertikale planker som skal hindre småbåter i å gli under brygga og er under vann hver gang det er høyvann). Fire-fem år, så begynte de å ruste.

Terrassekruene til biltema er ikke nødvendigvis av samme kvalitet som de andre skruene de har. Terasseskruer er i et segment med stor priskonkurranse, når det gjelder andre skruer og bolter er Biltema eneste butikk med et godt utvalg av A4 i mange områder. Disse skruene er ikke så rimelige lenger, men det viktigste for de fleste er at de er tilgjengelig. Jeg bruker Essve terasseskruer, og Essve også til stort sett til alt annet i tre. 

-morten- skrev On 27.8.2024 at 5.45:

Kjøpte flaggfeste på Biltema, så spurte jeg en ansatt der om de hadde skruer som passet. Nei de hadde ikke noe med bra kvalitet sa han helt ærlig. 

Vis hele sitatet  

Medarbeideren du traff på var sikkert helt ærlig, men de har faktisk mye bra rustfritt/syrefast på BT, også i skruer. Tipper vedkommende ikke hadde inngående kunnskap om de produktene de har i hylla. 

@Mastiff, hvis du vil lese litt mer om rustfrie kvaliteter og egenskaper, så kan du lese denne tråden. Der har jeg bla. gjort kjemisk analyse av legeringsinnholdet i en del produkter fra bla. Biltema. Litt av problemet kan være mangel på materialsertifikater, sporbarhet, og at man strengt tatt aldri vet helt hva man får. Men det gjelder egentlig i alle båtbutikker og vanlige jernvarehandler også, så jeg vet ikke om det er noe bedre. Men føler meg kanskje litt tryggere hvis det står Arvid Nilsson eller Tingstad på pakka.

@Komodo Takk, den skal jeg se på. Jeg kan ikke love at jeg forstår analysene fullt ut, men jeg bør skjønne hovedtrekkene. :giggle: Jeg tror det er Arvid Nilsson jeg pleier å bruke, som Verktøy & Maskin i Mandal har. Så lenge jeg husker å smøre alupasta på dem når jeg skrur dem inn i båten, skaper de aldri problemer, og det er aldri antydning til rust på dem.

@lnjk Vi får se ved inspeksjonen, hvordan det ser ut.

@Komodo Det var litt av en tråd! Mye messing og bronse, som ikke er så aktuelt for meg i min lille aluminiumsbåt, men jeg forstår en del mer av stål nå. Jeg har lett for å få mareritt, så jeg spretter vel opp i natt og brøler "hvor mye molybden inneholder skruen" til fruen! :lol:

Mastiff skrev On 27.8.2024 at 19.21:

@Komodo Det var litt av en tråd! Mye messing og bronse, som ikke er så aktuelt for meg i min lille aluminiumsbåt, men jeg forstår en del mer av stål nå. Jeg har lett for å få mareritt, så jeg spretter vel opp i natt og brøler "hvor mye molybden inneholder skruen" til fruen! :lol:

Vis hele sitatet  

Ha ha, du kan få sagt det :lol: 

Ja, det er mye om kobberlegeringer i den tråden der, men det er også noen linjer om rustfritt stål og hvordan det kategoriseres. Hvis du leser det om rustfritt og testene jeg gjorde av forskjellige små deler, så får du jo et lite innblikk i hva som skiller noen av kvalitetene. 

Mastiff skrev On 27.8.2024 at 19.21:

Jeg har lett for å få mareritt, så jeg spretter vel opp i natt og brøler "hvor mye molybden inneholder skruen" til fruen! :lol:

Vis hele sitatet  

Da svarer hun sikkert "1.7-2.05% siden den er stemplet AISI316" slik at hun vet at du faller til ro igjen....

Ett ganske godt råd til deg er nok at det ikke er skiltet på veggen over inngangsdøra eller prisen som bestemmer om du får en "god" sjakkel eller ikke....

Det gikk forholdsvis greit, jeg har jo ingen skroggjennomføringer, så båten synker ikke hvis en skrue går... :lol: Det var noen syrefaste skroggjennomføringer da jeg fikk båten (til gjennomstrømning i et leppefisktank), men det fikk jeg sveiset igjen hos Bårdsen smie, som er min lokale aluminiumsekspert.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...