Jump to content

Færøyisk seksæringur Naddoddur forlist ved Stadt


J-Å

Recommended Posts

De meldte 5m sjø og 40-45 knops vind! den båten så liten og lav ut. Hadde ikke tatt turen rundt statt med en sånn en i de forholda. Men har ikke noe opplysninger, så ikke lett å si hva som har skjedd her. Stod at den hadde kantret. Håper det gigg bra med dem som ble plukka opp fra sjøen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

VG skriver at redningshelikopter var ute og sjekket etter en nødmelding. Men observerte ikke nødsituasjon første gang de var ute. Så havarerte de en times tid senere. Jeg synes det er rart at ikke HRS sendte ut redningsskøyte ved første observasjon, når en slik båt stevnet mot grov sjø ved Stadt.  Den omkomne ser ut til å ha vært helt uerfaren med havseilas.

Link to post

Veldig rart at de ikke opfattet situasjonen. Denne båten hadde vel ikke fått mer enn kategori C etter dagens CE standard. hverken selvlensing og lavt fribord. Skjønner jo at været sikkert har kommet overaskende på og ikke mange steder å gjøre av seg. Ikke veldig stas å være ved Stadtlandet i 5m sjø og 20 ms i større båt heller!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev 58 minutter siden:

Skjønner jo at været sikkert har kommet overaskende på og ikke mange steder å gjøre av seg. Ikke veldig stas å være ved Stadtlandet i 5m sjø og 20 ms i større båt heller!

De hadde tilsynelatende bra værdata. Men det endrer seg jo fort. Og en slik båt har begrenset mulighet for å krysse. Spesielt med så lite mannskap. Den er jo bygget for 12 roere og en rormann. Så uten vekt på rekken  må de bare lense unna i hardt vær.   (bilder fra bt.no)

image.png.cffe5065cc4dd608ca294a2a6b8a2caa.pnga8fb125a-964e-4fc0-9ccc-78455a3ac421?fit=crop&format=auto&h=828&w=869&s=a1add889f5cc8a97e0f69006d41c0fc58afd4d96

 

Link to post

Tragisk sak, og nåner det dessverre søk etter antatt død.

 

Jeg er helt uerfaren på havseiling. Er det slik som jeg tror, at det midt utpå havet gjerne kan være roligere bølgeforhold i samme vind, men jo nærmere land man kommer så både øker bølgehøyden (bølgene "reiser seg" over grunnere forhold), bølgelengden kan bli kortere pga strøm, og det blir mer uoversiktlig pga returbølger fra land?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
38 minutes ago, J-Å said:

Og en slik båt har begrenset mulighet for å krysse. Spesielt med så lite mannskap.

Ikke at det er relevant for saken, men det ser ut for meg som den største begrensningen er at den er tomastra med begrenset mulighet til å krympe segl. 5 romper i lo utgjør mye selv på større båter.

 

Knekken i kursen da de faller av er kan hende ikke at de står unna for å berge seg, men at det ble såpass at akterseglet måtte ned, slik at båten ble avfeldig.

Link to post
Dalurfjall skrev 30 minutter siden:

Jeg lurer på om man har undervurdert bølgeområdet. Dette er dessuten sånt man gjør i Juli.

De har jo en veldig begrenset vindsektor de kan seile i. Men de kunne gjerne holdt en mer nordlig kurs, og passert lenger utenfor Stadt. Da hadde de havnet veldig langt nord og langt fra land. Men vinden dreier med kysten, så de kunne nok ha kommet seg inn mot kysten igjen lenger nord.

image.png.10bcccebd3bc9931946d24d97707d876.png

Link to post
14 minutes ago, Grand Banks jr said:

Tragisk sak, og nåner det dessverre søk etter antatt død.

 

Jeg er helt uerfaren på havseiling. Er det slik som jeg tror, at det midt utpå havet gjerne kan være roligere bølgeforhold i samme vind, men jo nærmere land man kommer så både øker bølgehøyden (bølgene "reiser seg" over grunnere forhold), bølgelengden kan bli kortere pga strøm, og det blir mer uoversiktlig pga returbølger fra land?

 

 

Jeg er heller ingen havkrysser, men har passert Stadt en del med MTB og det er litt merkelig bølgemønster der. selv i stille kan det komme returbølger. Kunne ikke tenkt meg å vært der under de forholda i en åpen båt uten selvdrenering!  Under havkryssing i sakte fart så er man nesten sikkra å komme bortti dårlig vær.   Og været skifter fort og brutalt her på norskekysten. Da må man være forberedt og ha tatt forhåndsregler. Havkryssing er så klart eventyrlig og romantisk, men inebærer også risiko

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Dalurfjall skrev 29 minutter siden:

Ikke at det er relevant for saken, men det ser ut for meg som den største begrensningen er at den er tomastra med begrenset mulighet til å krympe segl. 5 romper i lo utgjør mye selv på større båter.

Det er en god observasjon. Vikingskip pleier å ha en mengde reveliner oppover i seilet. Her er vel eneste mulighet å ta ned mesanen og senke råen endel. Men da blir jo seilet en pose, og veldig ustabilt. 

181469.webp?imageId=181469&width=1412&height=938&format=webp

Her er øverste rev bare et par meter fra råen

Link to post
Dalurfjall skrev for 4 timer siden:

Synd det gikk slik, funnet død rett ved hvelvet. Og fra USA, i går var det Mexico og Sveits? Har flåtene tatt oppmerksomheten, tro?

Funnet veldig nær båten. Veldig rart at hun ikke ble funnet før.  Kan ha vært fanget under.  Det var en meksikansk arkeolog bosatt i USA. Hun har skrevet en blogg om forberedelsene. Hun hadde tydligvis ingen erfaring med havseilas. FIkk helt grunnleggendene opplæring. 

 

Edit: Bergens Tidende:

https://www.bt.no/hendelser/i/kwMKjA/havariet-ved-stad-hun-kan-ha-blitt-slaatt-bevisstloes-og-ha-druknet

Sitat

Ifølge Russenes skal alle i båten ha vært festet i båten med sikkerhetsliner.

– Kvinnen som døde. Hvorfor omkom hun?

– Hun kan ha blitt slått bevisstløs og ha druknet. Blitt truffet av noe da båten kantret. Ifølge opplysninger vi har fått, var hun festet i båten med en sikkerhetsline og har ikke kommet seg løs.

 

Link to post

@J-Å, det er en ganske interessant båt. Nordlandsbåten er jo mer robåt enn Åfjordsbåten, det har færøyingene tatt helt til det ekstreme. Det gir mening i kastevinder oppunder land og med strøm attåt, men ikke på havet. Men når de vel står unna burde den være ganske trygg mot å gå over stuv (broach) med mastra så langt fremme. Men om en slik "renner laust", altså får luft innunder, hjelper det ikke. Da kan jeg tenke meg at seglet tvert om bremser på en meget ugunstig måte mens man fyker ned en bølge. Da er det kanskje bedre med noe mer balansert.

 

Vår båt har to søftband som på bildet ditt, for å knyte seglet opp på råa. Vi har også klør for å krympe liket. Det er noen ringer i liket på den færøyske, men det ser ut som det kan være bare til bolina?

Link to post
Dalurfjall skrev 59 minutter siden:

 Men om en slik "renner laust", altså får luft innunder, hjelper det ikke.

Dette kan du nok bedre enn meg. Jeg har ikke erfaring med råseil, men jeg har seilt havseiler med spridd fokk i grov sjø. Så jeg forstår oppførselen du nevner. Båten planer ned en bølge, og man må prøve å ta den litt på skrå for å unngå å krasje inn i neste bølge. Men svinger man litt for mye, så ligger man på tvers.  Det beste er gjerne drivanker. Jeg vet ikke om de hadde det. 

 

Jeg er ikke så imponert over redningstjenesten her. Og heller ikke over sikkerhetsutstyret ombord. De burde helt klart hatt PLB i vestene. De er avbildet med Spinlock vester, som det er enkelt å installere PLB i.

Link to post
Dalurfjall skrev 40 minutter siden:

Det med å renne laust er nok nesten unikt for klinkbygde båter.

Det blir nok mer ekstremt ja, men lette havseilere viser mye av samme oppførsel når bølgene blir høye nok. Jeg har selv sett loggen gå til null, fordi giveren ved mastefoten gikk "tørr". Det skal mer til før  kjølbåter blir slått rundt selvsagt, men det kan skje. Ikke helt samme situasjon her, men det viser at også en havseiler kan bli slått rundt:

Edit: https://youtu.be/I0poFVHZaGA?t=126

 

 

Har du erfaring med å bruke drivanker for å holde farten nede?

Link to post
J-Å skrev for 4 timer siden:

må de bare lense unna i hardt vær.

Det er uansett det riktige å gjøre i en slik situasjon. Man kan ikke segle mot stormen, man må bare stå unna været. Samle mye vekt bak i båten, og prøve å ha nok seil til å styre godt, men samtidig ikke ha nok fart til å renne laus.

 

Dalurfjall skrev for 1 time siden:

20 knop+ er visstnok mulig resultat.

 Har hørt det samme. Fembøringen Salarøy på samme strekket. Naddodur er ikke første tradisjonsbåten til å gå ned på fart til/fra vesterhavsøyene. Åfjordsbåten Dragens Vinge gikk også ned for en del år siden. 

 

J-Å skrev for 3 timer siden:

Her er øverste rev bare et par meter fra råen

Altså et råsegl kan man minske som oftest både fra topp og bunn, så man ville nok hatt mer enn et par meter segl når man har tatt in alt. 

 

J-Å skrev for 3 timer siden:

Men da blir jo seilet en pose, og veldig ustabilt. 

Det å slippe seglet halvveis ned på denne måten vil ikke fungere særlig bra. Man kan gjøre det hvis man har klør (kauser) i sideliket på seglet og fester skjøte i disse. 

 

Dalurfjall skrev for 2 timer siden:

Da kan jeg tenke meg at seglet tvert om bremser på en meget ugunstig måte mens man fyker ned en bølge

Et av problemene når man segler i havsjø, er at man har ingen vind i bølgedalene og mye vind på bølgetoppene. Kan fort bli et ganske stort problem. 

 

Dalurfjall skrev for 2 timer siden:

Det er noen ringer i liket på den færøyske, men det ser ut som det kan være bare til bolina?

Jeg har ikke sett noe bilde av båten med boline, men det kan godt være at den har det men gitt kompetansen til mannskapet at det er noe de aldri har hørt om og/eller aldri brukt. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
enslagsgjest skrev for 6 timer siden:

Det er uansett det riktige å gjøre i en slik situasjon. Man kan ikke segle mot stormen, man må bare stå unna været. Samle mye vekt bak i båten, og prøve å ha nok seil til å styre godt, men samtidig ikke ha nok fart til å renne laus.

Ja, når uværet først er der så er det slik, men jo mer vekt på rekken, jo lenger kan man holde en slørekurs. En kan for eksempel tenke seg at de kunne kommet seg inn til Shetland.  At HRS lot de lense videre nordøstover rett inn i mye verre forhold vitner om dårlig kunnskap om båttype og værforhold ved Stadt hos redningsleder.

https://www.bt.no/hendelser/i/25vowr/det-er-helt-ufattelig-en-stor-sorg-alle-snakker-om-det

 

1d1ea7f6-9c72-4992-9e36-2e6496265060?fit=crop&format=auto&h=515&w=768&s=0aada96663fb6152ed7ae756caf70a9527d78de9

Link to post
Dalurfjall skrev 8 minutter siden:

Hmm. Jeg bruker utløserkrok. Men få gjør det.

Sitat

I decided to invest in a second knife to attach to my sailing pants, ensuring quick access in case of an emergency such as a capsize. If that situation arises, being able to cut the lifeline from my lifejacket could be life-saving, preventing the risk of being dragged by the boat in extreme weather conditions.

 

https://www.bt.no/hendelser/i/kwMKjA/havariet-ved-stad-hun-kan-ha-blitt-slaatt-bevisstloes-og-ha-druknet

Sitat

– Hun kan ha blitt slått bevisstløs og ha druknet. Blitt truffet av noe da båten kantret. Ifølge opplysninger vi har fått, var hun festet i båten med en sikkerhetsline og har ikke kommet seg løs.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...