Steihy Svart 28.August.2024 Link til dette innlegget Svart 28.August.2024 Har det vært noen forklaring på om det var kontakt ved første utrykning? VHF? Tommel opp? Det gir ikke mening at helikopteret slo seg til ro med at ingen sto og ropte og skreik etter nødmelding i sånne forhold. Hva har beroliget dem? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
J-Å Svart 29.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 Steihy skrev for 12 timer siden: Har det vært noen forklaring på om det var kontakt ved første utrykning? VHF? Tommel opp? Det gir ikke mening at helikopteret slo seg til ro med at ingen sto og ropte og skreik etter nødmelding i sånne forhold. Hva har beroliget dem? Bergens Tidende skriver noe om det i dag. De sier også at de ba Kystvakten gå mot området etter første nødmelding, og at de ikke kunne la helikoptere henge over dem. Men kystvakten var svært lang unna. De kunne beordret sivile fartøy til å ta følge. Nå sier også HRS at de visste hele tiden at den 6.personen var druknet, og lå under vann festet til vraket. Merkelig at de ikke gir denne opplysningen før, gitt at det i media fremsto som det var søk etter overlevende i mange timer. En skulle også tro at et av helikopterene kunne festet en tracking bøye til vraket. https://www.bt.no/hendelser/i/mPMeMp/vikingskip-fra-faeroeyene-forliste-redningsmannskap-fulgte-med-paa-baaten-foer-havariet Sitat Da helikopteret kom frem til havaristen, oppdaget redningsfolkene fem personer i en flåte. Seilbåten lå kantret like i nærheten. Et sivilt fartøy hadde lagt seg ved siden av flåten for å skjerme de fem mot vinden. Sjøen var for røff til at de kunne reddes over i skipet. Klokken 20.50 ble tre av de fem heist opp i helikopteret, som returnerte til land. Næsheim sier mannskapet i helikopteret observerte den sjette personen under den kantrede båten. Politiet har tidligere opplyst at kvinnen var festet til båten med en sikkerhetsline. – De vurderte at det ikke var mulig å redde vedkommende, så de konsentrerte seg om dem i flåten. Senere kom et redningshelikopter fra Statfjord og heiste opp de to siste fra flåten. Klokken var da 21.15. Selve heisingen skal ha gått uten problemer. – Hvordan ser dere på at det ble lagt ut på en slik seilas med denne båten? – Vår vurdering er at det ikke var forsvarlig. Det sier jeg ut fra fartøyet som ble brukt. Jeg kjenner ikke bakgrunnen til dem som var om bord. Men hvis man skal seile det havstykket i en åpen trebåt, så bør man ha bedre vær. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 Se det, ja. Veldig viktig oppklaring. Takk for at du klippet og siterte, siden saken var bak betalingsmur. Av alle faktorene i saken - vær, båttype, seilføring, kompetanse etc - var det rapporten om at første utrykning hadde oppfattet "falsk alarm" og returnert, som var mest skremmende. Jeg ser nå at flere aviser oppdaterer. Håper noen får seg en pekefinger for den opprinnelige meldingen til publikum, og at den fikk stå i to dager - hvor den nå enn har oppstått. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Steihy Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 Og så viser det seg at det var enda mer komplisert, og at det vært en del tomler opp. Jeg får ikke til å klippe in her, men Aftenposten har en lengre forklaring. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
HansH Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 Aftenposten beskriver en litt kompleks serie av hendelser. Kortversjonen er at det var både et større skip og helikopter bortom som sjekket og fikk tommel opp. Det ble flere ganger utløst alarm som de involverte måtte konkludere med var utløst automatisk pga sjøsprøyt ettersom mannskapet vinket tilbake og ikke reponderte på tilbud om hjelp fra skip og helikopter. Uansett, ingen grunn til å klandre redningstjenesten her. De har gjort alt de skulle og mere til. Denne seilasen var på nivå med å drive BASE-hopping fra fjellside uten forutgående trening i fallskjerm. Tragisk utfall selvsagt, men å dra ut i en 9-10 meter lang åpen ro-/seilbåt er hinsides, særlig med aktuell værmelding og havområde. Alle hadde på seg redningsdrakter og ville i prinsippet ha overlevd kantring. Ulykken for arkelogen var at hun ikke kom seg løs fra linen som festet henne til båten. Dermed ble hun fanget delvis under den kantrede båten. Redningsmannskapene så henne, men hadde ingen mulighet til å gripe inn. Ingen grunn til å tvile på at slike båter kan krysse åpne havstrekninger når de er bemannet og ledet av kompetente mennesker, men her var de tydeligvis både for få, samt inkompetente. Viktig å få frem at dette ikke har med flaks/uflaks å gjøre, men at ulykken var en påregnelig følge av dårlige beslutninger og manglende sjømannskap. Noen som har fått med om dette var innenfor norsk territorialfarvann ? I så fall gjelder norsk jurisdiksjon og skipper ombord vil bli straffet med omkring 6 mnd fengsel, jfr Sleipner, H Ingstad og nå pågående rettssak i Bergen mot fører av motorbåt som havarerte i 90 knop på flatt vann i Byfjorden i Bergen - (edit: traff en bølge fra hurtigbåten "Admiralen"). Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 HansH skrev 3 minutter siden: Uansett, ingen grunn til å klandre redningstjenesten her. De har gjort alt de skulle og mere til. Uten at det nødvendigvis hadde endret utfallet, så synes jeg HRS kunne beordret det sivile fartøyet som var i området, og hadde visuell kontakt, til å følge seilbåten videre, siden det var ganske stor risiko for at de kom til å havarere. Jeg var vitne (over VHF) til en ganske tilsvarende situasjon ved Shetland for noen år siden. Shetland Coastguard opptrådte da med stor autoritet, og beordret et sivilt fartøy til å holde seg ved båten med vanskeligheter, til deres eget fartøy var på plass. Den norske redningstjenesten fremstår for meg som veldig oppsplittet, fordelt mellom HRS, Redningshelikopter, Kystvakt, Redningsselskap, Luftambulanse, Brannvesen, Røde Kors osv. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 Jeg er fortsatt ikke enig i at de var for få. Som robåt har den rett nok opptil 12 mann, men Åfjordsbåt i samme størrelse hadde mannskap på 2-5. Den er det naturlig å sammenligne med siden den er mer seilbåt enn robåt, og fremkomstmodus her var seil. 5 romper opp i lo holder en båt på den størrelsen med en del for mye segl på fullt kryss. Derimot har de bala uti der i flere dager med to provisoriske soveplasser. Om to stykker hvilte mens dette pågikk er de ikke aktiv barlast, men de var ikke på kryss og om de gikk over stuv hadde det kanskje ikke gjort noen forskjell. Men. Fikk de nå egentlig hvile skikkelig? Var de opplagte etter så mange døgn? Reagerte de skikkelig i bølgene? Det er helt surrealistisk hvordan de har bestemt seg for at Færøysk tradisjon er den optimale kilden til kunnskap om slik segling. I møte med skiftende forhold rundt øyene har jo de 'feiga ut' (tatt til fornuft) og lagt vekt på robåt, slik man delvis har gjort med Nordlandsbåten. Og hvordan de har fått for seg at å vite er jamngodt med å kunne. Den ene personen de snakker med i bloggen som har peiling advarer dem attpåtil. Har de på tross av at de brenner for dette ikke informert seg selv om at f.eks. Norge har et svært kompetent tradisjonsbåtseglingsmiljø? Erfarne folk derfra ville gjort dem oppmerksomme på deres svakheter. At det ikke holder at bare èn eller to er erfarne på en slik tur. At de må teste at vakt og hvile fungerer. At slutten av August er høstlig. Og flere ting som en skårunge som meg ikke tenker på engang. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 HansH skrev for 1 time siden: Ingen grunn til å tvile på at slike båter kan krysse åpne havstrekninger når de er bemannet og ledet av kompetente mennesker, men her var de tydeligvis både for få, samt inkompetente. Viktig å få frem at dette ikke har med flaks/uflaks å gjøre, men at ulykken var en påregnelig følge av dårlige beslutninger og manglende sjømannskap. Så du har inngående kjennskap til kompetanse som var ombord ? Og du har allerede konkludert med skyld i denne ulykken. Hjelpes for ein kompetanse som er her på forumet Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 Baatplassens havarikommisjon er en hurtigarbeidende arbeidsgruppe. Om jeg noen gang havner i havsnød, kan jeg gå hit etterpå for å lese hva som egentlig skjedde Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Dalurfjall Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 20 minutes ago, Captain A said: Så du har inngående kjennskap til kompetanse som var ombord ? Den er faktisk godt beskrevet på deres egen blogg. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 HansH skrev for 2 timer siden: Redningsmannskapene så henne, men hadde ingen mulighet til å gripe inn. Jeg forsto det slik at vurderingen var at hun var død da, men kan ha misforstått det. J-Å skrev for 2 timer siden: Den norske redningstjenesten fremstår for meg som veldig oppsplittet, fordelt mellom HRS, Redningshelikopter, Kystvakt, Redningsselskap, Luftambulanse, Brannvesen, Røde Kors osv. Ikke glem politiet, som har det overordnede ansvaret for koordinering i redningsaksjoner "på land og til vanns". Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
HTM Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 J-Å skrev for 3 timer siden: Den norske redningstjenesten fremstår for meg som veldig oppsplittet, fordelt mellom HRS, Redningshelikopter, Kystvakt, Redningsselskap, Luftambulanse, Brannvesen, Røde Kors osv. Uten at jeg kjenner noen detaljer rundt det operative, men hele poenget er vel at HRS skal koordinere alle tilgjengelige ressurser (altså de du lister)? Som de vel også skriver her: https://www.hovedredningssentralen.no/hva-gjor-hovedredningssentralen/ Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 Nå har i alle fall politiet koblet seg på for alvor. Nå er vi snart til bunns I saken. https://www.vg.no/nyheter/i/Mn5qM0/forliset-utenfor-stad-tror-boelge-foerte-til-kantring Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
J-Å Svart 29.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 Dalurfjall skrev for 3 timer siden: ... Men. Fikk de nå egentlig hvile skikkelig? Var de opplagte etter så mange døgn? Reagerte de skikkelig i bølgene?... Ut fra min erfaring så er det ikke mye å hente etter to døgn med røff havseilas, av folk som ikke har vært med på det før. Så jeg tipper at ihvertfall den omkomne har vært helt utslått før ulykken. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 S/Y Emma skrev for 3 timer siden: Baatplassens havarikommisjon er en hurtigarbeidende arbeidsgruppe. Om jeg noen gang havner i havsnød, kan jeg gå hit etterpå for å lese hva som egentlig skjedde Jeg synes det er useriøst å dra det kortet, om du mener det ironisk. Mange av Baatplassens medlemmer har unik kompetanse på dette feltet. Når jeg hører de som leder nødaksjoner på Kystradiio Sør, så er det ikke alltid jeg får det samme inntrykket. Heller ikke Politiet har nok kompetanse alltid synes jeg. Men det er nå bra at de fant ut at det var en bølge som veltet båten. Det kunne jo ha vært en fremmed ubåt... Steihy skrev 1 time siden: Nå har i alle fall politiet koblet seg på for alvor. Nå er vi snart til bunns I saken. https://www.vg.no/nyheter/i/Mn5qM0/forliset-utenfor-stad-tror-boelge-foerte-til-kantring Når det gjelder ansvaret til HRS, så står det at de har det overordnede ansvaret. Det betyr at det er diverse "småkonger" under dem. I Shetlandsk sektor, hvor jeg har vært mye, er det for eksempel Shetland Cost Guard selv som er på luften under redningsaksjoner, med betydelig mer "trykk", faste fraser og kommandostemme. De går ikke via WIck radio, som styrer vanlige samtaler. Mens i Norge så er det mer eller mindre erfarne trafikkoperatører fra Kystradioen som er på luften. Da kan tid og informasjon gå tapt, selv om HRS antagelig har medlytting. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 HansH skrev for 5 timer siden: Noen som har fått med om dette var innenfor norsk territorialfarvann ? I så fall gjelder norsk jurisdiksjon og skipper ombord vil bli straffet med omkring 6 mnd fengsel, jfr Sleipner, H Ingstad og nå pågående rettssak i Bergen mot fører av motorbåt som havarerte i 90 knop på flatt vann i Byfjorden i Bergen - (edit: traff en bølge fra hurtigbåten "Admiralen"). Det er vel noe forskjell på en tur i privat regi og Sleipner/H Ingstad? (Og også noe forskjell på om fører av en båt i stor fart kantrer og direkte forårsaker et dødsfall, kontra dødsfall ved havari i grov sjø?) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 Politiet skal ikke etterforske forliset. https://www.vg.no/nyheter/i/1MvwjX/politiet-skal-ikke-etterforske-vikingskip-havariet-ved-stad Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Dalurfjall Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 "Andy Fitze, som leidde ekspedisjonen, kallar det ein «freak accident». Vi hadde detaljerte planar for alle moglege scenario, men ikkje dette. Eg har aldri høyrt om noko lignande. Han fortel om ei bølge som løfta akterenden og kasta båten rundt og fremover" -Herrefred. Dette er en kar som driver og forteller seg selv og andre det han trenger å tro for å leve med dette. Og hvis han virkelig ikke har hørt om noen gå over stuv har han ikke gjort noen lekser. Harde ord, hilsen Steffen Dahlberg. https://www.nrk.no/vestland/xl/oysamfunnet-pa-faeroyane-minnest-karla-dana-etter-dodsseglas-1.17057765 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Det å bruke sikkerhetsliner i en båt som ikke er selvopprettende bør også vurderes nøye. Også i selvopprettende båter kan det være behov for å frigjøre seg. Å basere dette på en kniv er ganske primitivt. Det forundrer meg at selv dyre Spinlock vester har en liten kniv i en lomme, som skal brukes til frigjøring. Jeg tror man skal trene ganske mye på det, for å få det til i en virkelig situasjon . Det finnes utmerkede systemer for dette på fallskjermutstyr f.eks. Jeg bruker en kraftig spinnakerkrok i ringen på brystet. Slik som på denne Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Dalurfjall skrev for 11 timer siden: Andy Fitze, som leidde ekspedisjonen, kallar det ein «freak accident». Vi hadde detaljerte planar for alle moglege scenario, men ikkje dette. Eg har aldri høyrt om noko lignande. Og dette illustrerer jo mitt poeng lenger opp i tråden. Det er jo nettopp «freak waves» man plikter å ta høyde for når man drar ut sånn som her. Nå var nok ikke dette en freak wave iht definisjonen, men kanskje noe i området 3-4x signifikant bølgehøyde denne dagen. Med andre ord helt påregnelig og som helt regelmessig forekommer, uten at det er spesielt overhodet. Igjen, dette demonstrerer at ikke bare mannskapet var uerfarne og inkompetente, men også skipperen. Dette var et vær og en sjø han ikke var forberedt på og som han altså valgte å ikke styre unna. Han kunne snudd, gått sydover mot Bergen, Stavanger el, men gikk rett inn i en varslet storm i en bitte liten åpen balje. Åpenbart burde han holdt seg hjemme og øvd seg selv og mannskap. Dette er de harde fakta som ikke skal eller kan unnskyldes. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Dalurfjall skrev for 11 timer siden: Eg har aldri høyrt om noko lignande. R/S Sandefjord slo også framlengs kolbøtte. Det er tilogmed skrevet bok om det: Hard Seilas av Erling Tambs. Og det er en mye større båt med mye mer deplasement. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
J-Å Svart 29.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Færøyane-Ålesund er også en altfor lang distanse mhp. værvindu. De burde ihvertfall planlagt med stopp og ny vurdering på Shetland. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 @enslagsgjest og denne gjengen her burde ha lest "Den siste viking" hvor Kristaver Myran kollseilte to ganger slik før han innså ubalansen i "Kobben". Det var et lite glimt hvor fiksjon oppstod med dyp innsikt i datidens virkelighet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.