Jump to content

Færøyisk seksæringur Naddoddur forlist ved Stadt


J-Å

Recommended Posts

Steihy skrev for 12 timer siden:

Har det vært noen forklaring på om det var kontakt ved første utrykning? VHF? Tommel opp? Det gir ikke mening at helikopteret slo seg til ro med at ingen sto og ropte og skreik etter nødmelding i sånne forhold. Hva har beroliget dem?

Bergens Tidende skriver noe om det i dag. De sier også at de ba Kystvakten  gå mot området etter første nødmelding, og at de ikke kunne la helikoptere henge over dem. Men kystvakten var svært lang unna. De kunne beordret sivile fartøy til å ta følge. 

 

Nå sier også HRS  at de visste hele tiden at den 6.personen var druknet, og lå under vann festet til vraket. Merkelig at de ikke gir denne opplysningen før, gitt at det i media fremsto som det var søk etter overlevende i mange timer. En skulle også tro at et av helikopterene kunne festet en tracking bøye til vraket.   

 

https://www.bt.no/hendelser/i/mPMeMp/vikingskip-fra-faeroeyene-forliste-redningsmannskap-fulgte-med-paa-baaten-foer-havariet

Sitat

Da helikopteret kom frem til havaristen, oppdaget redningsfolkene fem personer i en flåte. Seilbåten lå kantret like i nærheten. Et sivilt fartøy hadde lagt seg ved siden av flåten for å skjerme de fem mot vinden. Sjøen var for røff til at de kunne reddes over i skipet.

Klokken 20.50 ble tre av de fem heist opp i helikopteret, som returnerte til land.

Næsheim sier mannskapet i helikopteret observerte den sjette personen under den kantrede båten. Politiet har tidligere opplyst at kvinnen var festet til båten med en sikkerhetsline.

– De vurderte at det ikke var mulig å redde vedkommende, så de konsentrerte seg om dem i flåten.

Senere kom et redningshelikopter fra Statfjord og heiste opp de to siste fra flåten. Klokken var da 21.15.

Selve heisingen skal ha gått uten problemer.

– Hvordan ser dere på at det ble lagt ut på en slik seilas med denne båten?

– Vår vurdering er at det ikke var forsvarlig. Det sier jeg ut fra fartøyet som ble brukt. Jeg kjenner ikke bakgrunnen til dem som var om bord. Men hvis man skal seile det havstykket i en åpen trebåt, så bør man ha bedre vær.

 
 

 

Link to post

Se det, ja. Veldig viktig oppklaring. Takk for at du klippet og siterte, siden saken var bak betalingsmur. 

 

Av alle faktorene i saken - vær, båttype, seilføring, kompetanse etc - var det rapporten om at første utrykning hadde oppfattet "falsk alarm" og returnert, som var mest skremmende. 

 

Jeg ser nå at flere aviser oppdaterer. Håper noen får seg en pekefinger for den opprinnelige meldingen til publikum, og at den fikk stå i to dager - hvor den nå enn har oppstått. 

 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Aftenposten beskriver en litt kompleks serie av hendelser. Kortversjonen er at det var både et større skip og helikopter bortom som sjekket og fikk tommel opp. Det ble flere ganger utløst alarm som de involverte måtte konkludere med var utløst automatisk pga sjøsprøyt ettersom mannskapet vinket tilbake og ikke reponderte på tilbud om hjelp fra skip og helikopter.

 

Uansett, ingen grunn til å klandre redningstjenesten her. De har gjort alt de skulle og mere til. Denne seilasen var på nivå med å drive BASE-hopping fra fjellside uten forutgående trening i fallskjerm. Tragisk utfall selvsagt, men å dra ut i en 9-10 meter lang åpen ro-/seilbåt er hinsides, særlig med aktuell værmelding og havområde.

 

Alle hadde på seg redningsdrakter og ville i prinsippet ha overlevd kantring. Ulykken for arkelogen var at hun ikke kom seg løs fra linen som festet henne til båten. Dermed ble hun fanget delvis under den kantrede båten. Redningsmannskapene så henne, men hadde ingen mulighet til å gripe inn.

 

Ingen grunn til å tvile på at slike båter kan krysse åpne havstrekninger når de er bemannet og ledet av kompetente mennesker, men her var de tydeligvis både for få, samt inkompetente. Viktig å få frem at dette ikke har med flaks/uflaks å gjøre, men at ulykken var en påregnelig følge av dårlige beslutninger og manglende sjømannskap.

 

Noen som har fått med om dette var innenfor norsk territorialfarvann ? I så fall gjelder norsk jurisdiksjon og skipper ombord vil bli straffet med omkring 6 mnd fengsel, jfr Sleipner, H Ingstad og nå pågående rettssak i Bergen mot fører av motorbåt som havarerte i 90 knop på flatt vann i Byfjorden i Bergen - (edit: traff en bølge fra hurtigbåten "Admiralen").

Link to post
HansH skrev 3 minutter siden:

Uansett, ingen grunn til å klandre redningstjenesten her. De har gjort alt de skulle og mere til.

Uten at det nødvendigvis hadde endret utfallet, så synes jeg HRS kunne beordret det sivile fartøyet som var i området, og hadde visuell kontakt,  til å følge seilbåten videre, siden det var ganske stor risiko for at de kom til å havarere.  Jeg var vitne (over VHF) til en ganske tilsvarende situasjon ved Shetland for noen år siden. Shetland Coastguard opptrådte da med stor autoritet, og beordret et sivilt fartøy til å holde seg ved båten med vanskeligheter, til deres eget fartøy var på plass.

 

Den norske redningstjenesten fremstår for meg som veldig oppsplittet,  fordelt mellom HRS, Redningshelikopter, Kystvakt, Redningsselskap, Luftambulanse, Brannvesen, Røde Kors osv. 

Link to post

Jeg er fortsatt ikke enig i at de var for få. Som robåt har den rett nok opptil 12 mann, men Åfjordsbåt i samme størrelse hadde mannskap på 2-5. Den er det naturlig å sammenligne med siden den er mer seilbåt enn robåt, og fremkomstmodus her var seil. 5 romper opp i lo holder en båt på den størrelsen med en del for mye segl på fullt kryss.

 

Derimot har de bala uti der i flere dager med to provisoriske soveplasser. Om to stykker hvilte mens dette pågikk er de ikke aktiv barlast, men de var ikke på kryss og om de gikk over stuv hadde det kanskje ikke gjort noen forskjell.

Men. Fikk de nå egentlig hvile skikkelig? Var de opplagte etter så mange døgn? Reagerte de skikkelig i bølgene?

 

Det er helt surrealistisk hvordan de har bestemt seg for at Færøysk tradisjon er den optimale kilden til kunnskap om slik segling. I møte med skiftende forhold rundt øyene har jo de 'feiga ut' (tatt til fornuft) og lagt vekt på robåt, slik man delvis har gjort med Nordlandsbåten. Og hvordan de har fått for seg at å vite er jamngodt med å kunne. Den ene personen de snakker med i bloggen som har peiling advarer dem attpåtil. Har de på tross av at de brenner for dette ikke informert seg selv om at f.eks. Norge har et svært kompetent tradisjonsbåtseglingsmiljø? Erfarne folk derfra ville gjort dem oppmerksomme på deres svakheter. At det ikke holder at bare èn eller to er erfarne på en slik tur. At de må teste at vakt og hvile fungerer. At slutten av August er høstlig. Og flere ting som en skårunge som meg ikke tenker på engang.

Link to post
HansH skrev for 1 time siden:

 

 

Ingen grunn til å tvile på at slike båter kan krysse åpne havstrekninger når de er bemannet og ledet av kompetente mennesker, men her var de tydeligvis både for få, samt inkompetente. Viktig å få frem at dette ikke har med flaks/uflaks å gjøre, men at ulykken var en påregnelig følge av dårlige beslutninger og manglende sjømannskap.

 

 

Så du har inngående kjennskap til kompetanse som var ombord ?

Og du har allerede konkludert med skyld i denne ulykken. 


Hjelpes for ein kompetanse som er her på forumet

Link to post
HansH skrev for 2 timer siden:

Redningsmannskapene så henne, men hadde ingen mulighet til å gripe inn.

Jeg forsto det slik at vurderingen var at hun var død da, men kan ha misforstått det.

 

J-Å skrev for 2 timer siden:

 Den norske redningstjenesten fremstår for meg som veldig oppsplittet,  fordelt mellom HRS, Redningshelikopter, Kystvakt, Redningsselskap, Luftambulanse, Brannvesen, Røde Kors osv. 

Ikke glem politiet, som har det overordnede ansvaret for koordinering i redningsaksjoner "på land og til vanns".

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
J-Å skrev for 3 timer siden:

Den norske redningstjenesten fremstår for meg som veldig oppsplittet,  fordelt mellom HRS, Redningshelikopter, Kystvakt, Redningsselskap, Luftambulanse, Brannvesen, Røde Kors osv. 

 

Uten at jeg kjenner noen detaljer rundt det operative, men hele poenget er vel at HRS skal koordinere alle tilgjengelige ressurser (altså de du lister)? 

 

Som de vel også skriver her:

https://www.hovedredningssentralen.no/hva-gjor-hovedredningssentralen/

Link to post
Dalurfjall skrev for 3 timer siden:

...

Men. Fikk de nå egentlig hvile skikkelig? Var de opplagte etter så mange døgn? Reagerte de skikkelig i bølgene?...

Ut fra min erfaring så er det ikke mye å hente etter to døgn med røff havseilas, av folk som ikke har vært med på det før. Så jeg tipper at ihvertfall den omkomne har vært helt utslått før ulykken. 

 

Link to post
S/Y Emma skrev for 3 timer siden:

Baatplassens havarikommisjon er en hurtigarbeidende arbeidsgruppe.

 

Om jeg noen gang havner i havsnød, kan jeg gå hit etterpå for å lese hva som egentlig skjedde :giggle:

Jeg synes det er useriøst å dra det kortet, om du mener det ironisk. Mange av Baatplassens medlemmer har unik kompetanse på dette feltet. Når jeg hører de som leder nødaksjoner på Kystradiio Sør, så er det ikke alltid jeg får det samme inntrykket.  Heller ikke Politiet har nok kompetanse alltid synes jeg. Men det er nå bra at de fant ut at det var en bølge som veltet båten. Det kunne jo ha vært en fremmed ubåt...

Steihy skrev 1 time siden:

Nå har i alle fall politiet koblet seg på for alvor. Nå er vi snart til bunns I saken. 

 

https://www.vg.no/nyheter/i/Mn5qM0/forliset-utenfor-stad-tror-boelge-foerte-til-kantring

 

Når det gjelder ansvaret til HRS, så står det at de har det overordnede ansvaret. Det betyr at det er diverse "småkonger" under dem.  I Shetlandsk sektor, hvor jeg har vært mye,  er det for eksempel Shetland Cost Guard selv som er på luften under redningsaksjoner, med betydelig mer "trykk", faste fraser og kommandostemme. De går ikke via WIck radio, som styrer vanlige samtaler. Mens i Norge så er det mer eller mindre erfarne trafikkoperatører fra Kystradioen som er på luften.  Da kan tid og informasjon gå tapt, selv om HRS antagelig har medlytting. 

 

 

 

 

 

 

Link to post
HansH skrev for 5 timer siden:

Noen som har fått med om dette var innenfor norsk territorialfarvann ? I så fall gjelder norsk jurisdiksjon og skipper ombord vil bli straffet med omkring 6 mnd fengsel, jfr Sleipner, H Ingstad og nå pågående rettssak i Bergen mot fører av motorbåt som havarerte i 90 knop på flatt vann i Byfjorden i Bergen - (edit: traff en bølge fra hurtigbåten "Admiralen").

Det er vel noe forskjell på en tur i privat regi og Sleipner/H Ingstad?

 

(Og også noe forskjell på om fører av en båt i stor fart kantrer og direkte forårsaker et dødsfall, kontra dødsfall ved havari i grov sjø?)

Link to post
  • 5 uker senere...

"Andy Fitze, som leidde ekspedisjonen, kallar det ein «freak accident».

 

Vi hadde detaljerte planar for alle moglege scenario, men ikkje dette. Eg har aldri høyrt om noko lignande.

 

Han fortel om ei bølge som løfta akterenden og kasta båten rundt og fremover"

 

-Herrefred. Dette er en kar som driver og forteller seg selv og andre det han trenger å tro for å leve med dette. Og hvis han virkelig ikke har hørt om noen gå over stuv har han ikke gjort noen lekser.

Harde ord, hilsen Steffen Dahlberg.

 

 

https://www.nrk.no/vestland/xl/oysamfunnet-pa-faeroyane-minnest-karla-dana-etter-dodsseglas-1.17057765

Link to post

Det å bruke sikkerhetsliner i en båt som ikke er selvopprettende bør også vurderes nøye. Også i selvopprettende båter kan det være behov for å frigjøre seg. Å basere dette på en kniv er ganske primitivt. Det forundrer meg at selv dyre Spinlock vester har en liten kniv i en lomme, som skal brukes til frigjøring. Jeg tror man skal trene ganske mye på det, for å få det til i en virkelig situasjon . Det finnes utmerkede systemer for dette på fallskjermutstyr f.eks. Jeg  bruker en kraftig spinnakerkrok i ringen på brystet. Slik som på denne

Link to post
Dalurfjall skrev for 11 timer siden:

Andy Fitze, som leidde ekspedisjonen, kallar det ein «freak accident».

 

Vi hadde detaljerte planar for alle moglege scenario, men ikkje dette. Eg har aldri høyrt om noko lignande.

Og dette illustrerer jo mitt poeng lenger opp i tråden. Det er jo nettopp «freak waves» man plikter å ta høyde for når man drar ut sånn som her. Nå var nok ikke dette en freak wave iht definisjonen, men kanskje noe i området 3-4x signifikant bølgehøyde denne dagen. Med andre ord helt påregnelig og som helt regelmessig forekommer, uten at det er spesielt overhodet. 
 

Igjen, dette demonstrerer at ikke bare mannskapet var uerfarne og inkompetente, men også skipperen. Dette var et vær og en sjø han ikke var forberedt på og som han altså valgte å ikke styre unna. Han kunne snudd, gått sydover mot Bergen, Stavanger el, men gikk rett inn i en varslet storm i en bitte liten åpen balje. Åpenbart burde han holdt seg hjemme og øvd seg selv og mannskap. Dette er de harde fakta som ikke skal eller kan unnskyldes. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...