Jump to content

Identifisere hydraulisk styresylinder i Tromøy 23, ca 1980. Sleipner?

Sailor75

Recommended Posts

Hiv og hoy.

Har nettopp kjøpt meg en Tromøy 23 fra ca 1980.

Denne har hydraulisk styring, konstaterte fort intern lekkasje i sylinder, men sliter med å "artsbestemme" sylinderen da det ikke finnes noen ting skrevet inn på den.

Tenker egentlig å pakke den om selv, men hadde likt å få kjøpt originaldeler.

Så blir spørsmålet, vist jeg legger ut bilder av denne er det da mulig at noen vet hva jeg har bare ut fra bildene?

Redigert av Sailor75 (see edit history)

Babord side til kai!!!

Sjømannen ber ikke om medvind. Han lærer seg å seile.

Sailor75 skrev for 1 time siden:

Tenker egentlig å pakke den om selv, men hadde likt å få kjøpt originaldeler.

Det finnes "bare" originale  O-ringer. ta sylinderen ut av båten hold sylinderen på høykant skyv stemplet  ned  så oljen renner ut snu sylinderen opp ned  og skyv stemplet ned så oljen renner ut, gjenta et par ganger så all oljen er ute av sylinderen.

Tørk av den så den ser ren og pen ut. Ta den med til et hydraulikk verksted, og spør hva det koster og skifte O-ringer.,

er du heldig bytter de O-ringer mens du venter. 

Prøv de små bedriftene.

fant en det er sikkert flere.

Solaas Hydraulikk Knut Solås
Strøget 145, 4760 Birkeland (Birkenes, Agder)
91 88 97 79

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Sailor75 skrev for 4 timer siden:

Så blir spørsmålet, vist jeg legger ut bilder av denne er det da mulig at noen vet hva jeg har bare ut fra bildene?

Tja, det finner vi vel ikke ut før du har lagt ut bildene... 

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Det finnes "bare" originale  O-ringer. ta sylinderen ut av båten hold sylinderen på høykant skyv stemplet  ned  så oljen renner ut snu sylinderen opp ned  og skyv stemplet ned så oljen renner ut, gjenta et par ganger så all oljen er ute av sylinderen.

Tørk av den så den ser ren og pen ut. Ta den med til et hydraulikk verksted, og spør hva det koster og skifte O-ringer., 

Merkelig råd spør du meg. 

I en hydraulikksylinder er det sjeldent [aldri] bare O-ringer. På de lineære bevegelsene er det "alltid" leppetetninger. 

Hvis det ikke er et originalt kit å få kjøpt, er mitt tips å måle delene, og kjøpe tetninger som passer til det. Sist jeg kjøpte tetninger handlet jeg fra Mits Hydraulikk i Tønsberg etter tips fra @dieselfan. Jeg kommer til å handle derfra neste gang også. Dyktig kar, oc bra priser.

Komodo skrev for 10 timer siden:

Merkelig råd spør du meg. 

I en hydraulikksylinder er det sjeldent [aldri] bare O-ringer. På de lineære bevegelsene er det "alltid" leppetetninger. 

Hvis det ikke er et originalt kit å få kjøpt, er mitt tips å måle delene, og kjøpe tetninger som passer til det. Sist jeg kjøpte tetninger handlet jeg fra Mits Hydraulikk i Tønsberg etter tips fra @dieselfan. Jeg kommer til å handle derfra neste gang også. Dyktig kar, oc bra priser.

Var det å møte seg selv i døra,? (måtte bare):wflag:

Synes det er lurt når en vet "bare sylinder" å få en fag mann til komme med  de rette delene  hår han får åpnet den.

Måler en ørlite feil  blir det fort at jobben må tas om igjen.

God Helg.

Roger jo skrev 50 minutter siden:

Synes det er lurt når en vet "bare sylinder" å få en fag mann til komme med  de rette delene  hår han får åpnet den.

Det kan du selvsagt si. Men nå har jo TS gitt uttrykk for at han ønsker å reparere sylinderen selv, så da får vi vel tro at han behersker å bruke et skyvelære for å måle de aktuelle dimensjonene. Det er ikke snakk om mer enn 1/10mm toleranse på målene når det er gummideler som skal på. Men først og fremst så må han jo komme på banen og legge ut bilde av sylinderen. 

Komodo skrev 21 minutter siden:

Det kan du selvsagt si. Men nå har jo TS gitt uttrykk for at han ønsker å reparere sylinderen selv,

Ikke noe i veien for å ta reparasjonen  selv,  men nå har han de rette delene. og rep.sett er som regel svindyre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...