Jump to content

Dieselinjektortesting - "dieseldysetesting" - Stort utvalg i testutstyr, hva er din anbefaling?


dieselfan

Recommended Posts

Ønsker å teste mine egne dieselinjektorer.
Overraskende mye forskjellig utstyr på markedet, noe ser kliss likt ut men prisen varierer fra 800kr til 10000kr... Er det en direkte sammenheng mellom pris og kvalitet. 

Ønsker å teste mine dieselinjektorer med hensyn til:

- Åpningstrykk

- Lekkasje mellom injektornål og injektorkropp

- Sprøytemønster

- Forstøvning

- "smatting"

 

Håper mange vil dele hvilket utstyr de er fornøyd med og ikke er fornøyd med, dele brukerefaring og komme med tips og råd:thumbsup:

 

Dieseltester4708.jpg(product_image).jpg.163ac980c9573b5d5d77e00dfcce1b27.jpgDysetesterdysetester.jpg.a903df2263bec0cc1e487d74ec96a731.jpg.f96bc2da1b2e7b737a4a8f2e94e371dc.jpg

 

Dysetester 145_1956703898.jpg

Link to post

Da jeg overhalte mine dyser lånte jeg testeren til @VegJoh, er vel bilder av den i tråden hans. 

 

Naturligvis viktig at manometeret viser riktig, men her tror jeg marginene er store. Det ser vi jo på de vide toleransene for åpningstrykket. 

 

Det jeg imidlertid opplevde med VegJoh sin tester er at maskinering og finish innvendig er litt så som så. Jeg forbedret dette noe ved å slipe og polere opp noen av delene til ventilen. Kjøpte nye O-ringer med riktig dimensjon fra Mits. 

Link to post
Komodo skrev 11 minutter siden:

Da jeg overhalte mine dyser lånte jeg testeren til @VegJoh, er vel bilder av den i tråden hans. 

 

Om jeg husker rett så hadde du 2-3 andre også som lakk? kikket du /dere over disse?  Fikk du noe inntrykk av hvordan de var å bruke eller om de hadde svake punkter? 
 

Var utfordringen grov overflate i sylinder eller grader som sliter ut/skader O-ring / leppetetning?

Link to post
dieselfan skrev 6 minutter siden:

Om jeg husker rett så hadde du 2-3 andre også som lakk? kikket du /dere over disse?  Fikk du noe inntrykk av hvordan de var å bruke eller om de hadde svake punkter? 
 

Stemmer det, to andre testere som ble lånt lakk. Men jeg tok ikke jobben med å fikse noen av dem siden VegJoh kjøpte sin egen. 

 

dieselfan skrev 6 minutter siden:

Var utfordringen grov overflate i sylinder eller grader som sliter ut/skader O-ring / leppetetning?

Det var både grov overflate og grader. Dette gjorde at ny O-ring ble ødelagt ved montering. @VegJoh hadde jo allerede byttet O-ring da han overhalte sine dyser, men den hadde nok ikke korrekt dimensjon. I tillegg var det altså noen skarpe kanter som ødela litt.

Link to post
dieselfan skrev 7 minutter siden:

Hvilken type hadde du kjøpt i dag?

Vet ikke om jeg har erfaring nok til å mene noe fornuftig om det. Testeren til @VegJoh er vel en av disse "billigtesterene", men etter en modifisering fungerte den helt greit og var helt tett. Følte ikke behov for noe større oc bedre manometer, tenker at repeterbarheten er det viktigste. Men jeg har ikke nok erfaring med dette til å komme med så mye konstruktivt. 

Link to post
  • 1 måned senere...

Da har jeg fått testet min fra Vevor. Ser ut til og funke greit. Er nok en lekkasje innvendig i pumpen da den ikke greier å opprettholde trykket helt. Ikke fått sjekket hva det er som lekker enda da jeg har holdt på med Dysene. Den funker godt nok til at jeg får sjekket disse. 

 

Grei funksjon med ventil som kan justere opp trykket rolig uten og bruke pumpa. For enklere og roligere å sjekke åpningstrykket. 

 

Film av oppsett med dyse rett fra motor:

 

 

Med ny dysespiss:

 

 

Link to post
Mr_Stian skrev for 15 timer siden:

Er nok en lekkasje innvendig i pumpen da den ikke greier å opprettholde trykket helt. Ikke fått sjekket hva det er som lekker enda da jeg har holdt på med Dysene.

Ja, jeg mistenker nok også at disse billigpumpene har litt indre lekkasje osv. Så jo selv hvordan ventildelene så ut innvendig i pumpa til @VegJoh

 

Mr_Stian skrev for 15 timer siden:

Med ny dysespiss:

 

 

Ja, det var noe annet! Der ser det ut som om du har fått tilbake den smetrelyden du skal ha :thumbsup: Men jeg savnet et blikk på manometeret mens dysa jobbet...

Link to post

Skal ta 6 dyser til litt senere. Kan få tatt en film til da så får du se.

 

Jeg må ærlig si at jeg er litt ny med tanke på Overhaling av dyser så vet ikke helt hva jeg skal se til. Men har forstått det sånn at den knitringen som de nye dysespissene gir er sånn det skal være. Samt at åpningstrykket er der det skal være. Som i mitt tilfelle er 250 bar. Nytt sett trykk er 255 bar. Alle er rundtomkring der. 

Link to post

Når det kommer til nøyaktighet og repeterbarhet så har jeg noen tanker.

Nøyaktighet: La oss si at vi etablerte en "dysetestegruppe", vi ville hatt mange variabler, men om vi hadde en felles "master" å teste mot, så vil alle kan sammenligne resultater, vel vitende om at feks 285bar er det samme på alle dysetesterne våre. En master kan gå på rundgang eller vi kan møtes. Nødvendig er det ikke men særlig for testing av dyser med samme spesifiserte åpningstrykk vil det ha fordeler.

 

Repeterbarhet: Den beste måten å få et manometer av den konvensjonelle typen, til å vise likt er å behandle manometeret riktig. Ikke utsette det for slag og vibrasjon er en selvfølge, men enda viktigere er å unngå å la manometeret stå med trykk over 80% av visningsområdet. Jo lengre eksponering og jo høyere på skalaen det skjer, jo større risiko for endring av visning.

 

Min dysetester er av samme type som bilde nr 2, og har ikke trykkjusteringsrattet som @Mr_Stian viser på videoene. Så behovet av ratt er en av sakene som jeg ønsker å finne ut om er veldig nyttig, eller greit å klare seg uten, så hans brukererfaring er gull verdt for meg:thumbsup:

 

Har kjøpt og testet mange manometer fra ali og må bare innrømme at kvaliteten er overraskende god. 
Er oppdratt med Clausen & Kaldager og de forblir nok favoritten...

Link to post
  • 5 måneder senere...
dieselfan skrev On 7.10.2024 at 20.48:

Når det kommer til nøyaktighet og repeterbarhet så har jeg noen tanker.

Nøyaktighet: La oss si at vi etablerte en "dysetestegruppe", vi ville hatt mange variabler, men om vi hadde en felles "master" å teste mot, så vil alle kan sammenligne resultater, vel vitende om at feks 285bar er det samme på alle dysetesterne våre. En master kan gå på rundgang eller vi kan møtes. Nødvendig er det ikke men særlig for testing av dyser med samme spesifiserte åpningstrykk vil det ha fordeler.

 

Repeterbarhet: Den beste måten å få et manometer av den konvensjonelle typen, til å vise likt er å behandle manometeret riktig. Ikke utsette det for slag og vibrasjon er en selvfølge, men enda viktigere er å unngå å la manometeret stå med trykk over 80% av visningsområdet. Jo lengre eksponering og jo høyere på skalaen det skjer, jo større risiko for endring av visning.

 

Min dysetester er av samme type som bilde nr 2, og har ikke trykkjusteringsrattet som @Mr_Stian viser på videoene. Så behovet av ratt er en av sakene som jeg ønsker å finne ut om er veldig nyttig, eller greit å klare seg uten, så hans brukererfaring er gull verdt for meg:thumbsup:

 

Har kjøpt og testet mange manometer fra ali og må bare innrømme at kvaliteten er overraskende god. 
Er oppdratt med Clausen & Kaldager og de forblir nok favoritten...

Kjøpte du deg dysetester? Evt noen erfaringer? Tenker å ta ut dysene mine for sjekk. Planen var å levere de inn, men hadde vært interresant å gjort dette selv også.

 

Ser det er flere som lager tester selv av flaskejekk.

Denne var såpass billig at det nesten ikke svarer seg å lage selv. Noen som kjenner til siden/ firmaet?

 

https://www.gassbase.com/product-page/dysetester-diesel-injektor-tester

Link to post

Det der så veldig ut som ett kina produkt utifra beskrivelsen. Veldig mye dårlig oversettelse. Blant annet at rørene har M14 og M12 nøtter 😂

 

Vil nok tippe den er nokså lik den Vevor jeg har linket til lengre oppe her. 

Link to post
Mr_Stian skrev for 2 timer siden:

Det der så veldig ut som ett kina produkt utifra beskrivelsen. Veldig mye dårlig oversettelse. Blant annet at rørene har M14 og M12 nøtter 😂

 

Vil nok tippe den er nokså lik den Vevor jeg har linket til lengre oppe her. 

Ja, se det ja. La ikke merke til den oversettelsen😁 nøtter er godt, men har aldri prøvdmetriske..

Kan være en gammel side som ikke er oppdatert mtp pris også. 1500,- inkl mva er ikke så ille. Kommer vel toll og mva på prisen fra ali. 

Har du gjort noen flere erfaringer med din tester?

Link to post

Ikke noe mer en det som står over. Ikke verdens beste kvalitet men den gjør jobben. Det er som sagt en internlekkasje en plass i min så det er litt vanskelig å gjøre statisk lekkasje test men alt annet funker. 

Link to post
_Bliss_ skrev On 15.3.2025 at 14.44:

1 Kjøpte du deg dysetester?

2 Evt noen erfaringer?

3 Tenker å ta ut dysene mine for sjekk. Planen var å levere de inn, men hadde vært interessant å gjort dette selv også.

Nummererte punktene dine:

 

1 Ja, kjøpt to og reparerer en for en kompis.

 

2 Liker den på nest øverste bilde i denne tråden best. Alle dysetestere jeg har sett for hobbybruk, har hatt manometer som etter min mening er et hakk under det jeg ønsker meg, men som du leser litt om temaet her inne så er det dyktige folk her inne som mener det motsatte, så gjør en vurdering basert på kostnad/nytteverdi til ditt bruk. Stor diameter er bra. Et manometer med "riktig" testområde er bra. 
Når du tester så skaper du en dieseltåke som ikke er gunstig å puste inn. Bruk en løsning som slipper minst mulig ut til omgivelsene men som samtidig gir best mulig sikt inn slik at du kan se strålemønsteret også rett ovenfra. 

 

3 Skjønner godt at du vurderer å gjøre jobben selv. Det gir deg nyttig kunnskap og kan lett redde ferien din...

Link to post

Det virker om selv de billigste gjør jobben. For mitt bruk trenger jeg ikke det det beste. Det ser ut som de man får kjøpt av rimlige varianrer på "norske" nettbutikker er det samme som selges på ali. Så jeg tenker jeg like gjerne kan bestille der.. om noen her skulle ha en brukt til salgs, er det bare å sende im😁

Link to post
_Bliss_ skrev 49 minutter siden:

Det virker om selv de billigste gjør jobben.

Ville valgt den modellen som har et manometer med "range" som passer best til dine dyser dersom du planlegger å beholde motoren i 3-4år 

Et manometer som passer til det trykket du skal jobbe med, gjør rett avlesning mye enklere.

Link to post
dieselfan skrev 17 minutter siden:

Ville valgt den modellen som har et manometer med "range" som passer best til dine dyser dersom du planlegger å beholde motoren i 3-4år 

Et manometer som passer til det trykket du skal jobbe med, gjør rett avlesning mye enklere.

 

195-205 kg/cm2 er oppgitt i manual.

denne ser ut til å ha skala i Mpa, og går opp til 60Mpa. så det bør vel kunne gjøre nytten.

https://www.autodoc.co.no/energy/15230960

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...