Jump to content

Dieselinjektortesting - "dieseldysetesting" - Stort utvalg i testutstyr, hva er din anbefaling?

dieselfan

Recommended Posts

Ønsker å teste mine egne dieselinjektorer.
Overraskende mye forskjellig utstyr på markedet, noe ser kliss likt ut men prisen varierer fra 800kr til 10000kr... Er det en direkte sammenheng mellom pris og kvalitet. 

Ønsker å teste mine dieselinjektorer med hensyn til:

- Åpningstrykk

- Lekkasje mellom injektornål og injektorkropp

- Sprøytemønster

- Forstøvning

- "smatting"

Håper mange vil dele hvilket utstyr de er fornøyd med og ikke er fornøyd med, dele brukerefaring og komme med tips og råd:thumbsup:

Dieseltester4708.jpg(product_image).jpg.163ac980c9573b5d5d77e00dfcce1b27.jpgDysetesterdysetester.jpg.a903df2263bec0cc1e487d74ec96a731.jpg.f96bc2da1b2e7b737a4a8f2e94e371dc.jpg

Dysetester 145_1956703898.jpg

Da jeg overhalte mine dyser lånte jeg testeren til @VegJoh, er vel bilder av den i tråden hans. 

Naturligvis viktig at manometeret viser riktig, men her tror jeg marginene er store. Det ser vi jo på de vide toleransene for åpningstrykket. 

Det jeg imidlertid opplevde med VegJoh sin tester er at maskinering og finish innvendig er litt så som så. Jeg forbedret dette noe ved å slipe og polere opp noen av delene til ventilen. Kjøpte nye O-ringer med riktig dimensjon fra Mits. 

Komodo skrev 11 minutter siden:

Da jeg overhalte mine dyser lånte jeg testeren til @VegJoh, er vel bilder av den i tråden hans. 

Om jeg husker rett så hadde du 2-3 andre også som lakk? kikket du /dere over disse?  Fikk du noe inntrykk av hvordan de var å bruke eller om de hadde svake punkter? 

Var utfordringen grov overflate i sylinder eller grader som sliter ut/skader O-ring / leppetetning?

dieselfan skrev 6 minutter siden:

Om jeg husker rett så hadde du 2-3 andre også som lakk? kikket du /dere over disse?  Fikk du noe inntrykk av hvordan de var å bruke eller om de hadde svake punkter? 

Stemmer det, to andre testere som ble lånt lakk. Men jeg tok ikke jobben med å fikse noen av dem siden VegJoh kjøpte sin egen. 

dieselfan skrev 6 minutter siden:

Var utfordringen grov overflate i sylinder eller grader som sliter ut/skader O-ring / leppetetning?

Det var både grov overflate og grader. Dette gjorde at ny O-ring ble ødelagt ved montering. @VegJoh hadde jo allerede byttet O-ring da han overhalte sine dyser, men den hadde nok ikke korrekt dimensjon. I tillegg var det altså noen skarpe kanter som ødela litt.

dieselfan skrev 7 minutter siden:

Hvilken type hadde du kjøpt i dag?

Vet ikke om jeg har erfaring nok til å mene noe fornuftig om det. Testeren til @VegJoh er vel en av disse "billigtesterene", men etter en modifisering fungerte den helt greit og var helt tett. Følte ikke behov for noe større oc bedre manometer, tenker at repeterbarheten er det viktigste. Men jeg har ikke nok erfaring med dette til å komme med så mye konstruktivt. 

• 1 måned senere...

Da har jeg fått testet min fra Vevor. Ser ut til og funke greit. Er nok en lekkasje innvendig i pumpen da den ikke greier å opprettholde trykket helt. Ikke fått sjekket hva det er som lekker enda da jeg har holdt på med Dysene. Den funker godt nok til at jeg får sjekket disse. 

Grei funksjon med ventil som kan justere opp trykket rolig uten og bruke pumpa. For enklere og roligere å sjekke åpningstrykket. 

Film av oppsett med dyse rett fra motor:

Med ny dysespiss:

Mr_Stian skrev for 15 timer siden:

Er nok en lekkasje innvendig i pumpen da den ikke greier å opprettholde trykket helt. Ikke fått sjekket hva det er som lekker enda da jeg har holdt på med Dysene.

Ja, jeg mistenker nok også at disse billigpumpene har litt indre lekkasje osv. Så jo selv hvordan ventildelene så ut innvendig i pumpa til @VegJoh

Mr_Stian skrev for 15 timer siden:

Med ny dysespiss:

Ja, det var noe annet! Der ser det ut som om du har fått tilbake den smetrelyden du skal ha :thumbsup: Men jeg savnet et blikk på manometeret mens dysa jobbet...

Skal ta 6 dyser til litt senere. Kan få tatt en film til da så får du se.

Jeg må ærlig si at jeg er litt ny med tanke på Overhaling av dyser så vet ikke helt hva jeg skal se til. Men har forstått det sånn at den knitringen som de nye dysespissene gir er sånn det skal være. Samt at åpningstrykket er der det skal være. Som i mitt tilfelle er 250 bar. Nytt sett trykk er 255 bar. Alle er rundtomkring der. 

Når det kommer til nøyaktighet og repeterbarhet så har jeg noen tanker.

Nøyaktighet: La oss si at vi etablerte en "dysetestegruppe", vi ville hatt mange variabler, men om vi hadde en felles "master" å teste mot, så vil alle kan sammenligne resultater, vel vitende om at feks 285bar er det samme på alle dysetesterne våre. En master kan gå på rundgang eller vi kan møtes. Nødvendig er det ikke men særlig for testing av dyser med samme spesifiserte åpningstrykk vil det ha fordeler.

Repeterbarhet: Den beste måten å få et manometer av den konvensjonelle typen, til å vise likt er å behandle manometeret riktig. Ikke utsette det for slag og vibrasjon er en selvfølge, men enda viktigere er å unngå å la manometeret stå med trykk over 80% av visningsområdet. Jo lengre eksponering og jo høyere på skalaen det skjer, jo større risiko for endring av visning.

Min dysetester er av samme type som bilde nr 2, og har ikke trykkjusteringsrattet som @Mr_Stian viser på videoene. Så behovet av ratt er en av sakene som jeg ønsker å finne ut om er veldig nyttig, eller greit å klare seg uten, så hans brukererfaring er gull verdt for meg:thumbsup:

Har kjøpt og testet mange manometer fra ali og må bare innrømme at kvaliteten er overraskende god. 
Er oppdratt med Clausen & Kaldager og de forblir nok favoritten...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...