Bjørkski Startet 30.August Del på Facebook Startet 30.August Dette skulle i utgangspunktet være enkelt, men.... altså ikke for meg.. Jeg har kjøpt en ONWA KC- 2w NMEA2000 convertersom jeg vil koble til min Courcemaster autopilot (NMEA 0183) og B&G Vulcan (MNEA 2000) kartploter sammen. Koblingsskjema til conterteren ser slik ut: og autopiloten slik: Kan noen forklare hvilken farge ledning på konverteren som skal til hvilket input/output på autopiloten, forklart så en 3-årig (meg) kan forstå det? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.August Del på Facebook Svart 30.August I følge koblingsskjemaet, så skal hvit ledning inn på input + og blå ledning inn på input -. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 31.August Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August Takker "Bellen", jeg skal prøvekople senere i dag :-) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 1.September Del på Facebook Svart 1.September Er ikke dette en stor jobb for en tre åring? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bjørkski Svart 1.September Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September Faxen skrev for 6 timer siden: Er ikke dette en stor jobb for en tre åring? Jo, derfor må jeg spørre en voksen☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 23.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober Nå har jeg prøvd å få kpblet dette rett et par gange uten suksess... Jeg får opp autopiloten/konverteren i nettverkslisten på kartplotteren, men får melding om manglende data når jeg åpner "autopilot-vindu" på kartplotteren. Jeg har også prøvd å koble til et Simrad vindinstrument og giver. Samme resultat, vises i nettverkslisten men ingen data. Hva fa#¤#". gjør jeg galt? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Oktober Del på Facebook Svart 23.Oktober Har du satt opp i plotteren hvilke data den skal sende til autopiloten? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 23.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober Bårdp skrev 1 time siden: Har du satt opp i plotteren hvilke data den skal sende til autopiloten? Nei, det var for å kunne styre autopiloten fra plotteren. Mulig jeg må sette noen verdier for data inn/ut, men hva og hvor blir jeg ikke klok på (plotter er B&G Vulcan 9) Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 18.November Del på Facebook Svart 18.November N2K burde være rett frem her, så lenge det er terminatorer på harnesset. 2 stk skal det være. Er det innebygget terminator i en enhet så skal det bare en terminator til. Det er mulig at det må søkes opp nye enheter i skjermen. Dette burde være utenom converteren, du skal ikke behøve å konvertere N2K signaler. For NMEA0183 så er det seriell kobling med en spesifikk baud rate. Så du skal antakelig sette korrekt baud rate i Onwa converteren. Ofte 38.4K, men dette bestemmes av enheten som sender data. Det skal være WiFi på ESP32 enheten der, så tilkoblet den så skal du kunne bruke 192.168.4.1 IP og få opp konfigureringen i en nettleser. Så må du vite hvilken baud rate dataene sendes på, og muligens bestemme hva som skal videresendes over N2K. Sikkert noe jeg har oversett her, men om det ikke er en løsning enda så er det et sted å begynne. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 18.November Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November Takk for info "pero". Jeg ser Onwa`en i listen for tilsluttet utstyr på plotteren, men får ikke signal gjennom. Det er slett ikke utenkelig at det er feil baud rate. Det må sjekkes.. Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.