Jump to content

Hvordan Koble ONWA KC-2w NMEA 2000 convertert til Coursemaster autopilot

Bjørkski

Recommended Posts

Dette skulle i utgangspunktet være enkelt, men.... altså ikke for meg.. 

Jeg har kjøpt en ONWA KC- 2w NMEA2000 convertersom jeg vil koble til min Courcemaster autopilot (NMEA 0183) og B&G Vulcan (MNEA 2000) kartploter sammen. Koblingsskjema til conterteren ser slik ut:

image.png.6e505456d86a7703ea0c069d9ff581c5.png

og autopiloten slik:

image.png.69ba804c1418711b7c751f1b474e7146.png

Kan noen forklare hvilken farge ledning  på konverteren som skal til hvilket input/output på autopiloten, forklart så en 3-årig (meg) kan forstå det?

• 1 måned senere...

Nå har jeg prøvd å få kpblet dette rett et par gange uten suksess... Jeg får opp autopiloten/konverteren i nettverkslisten på kartplotteren, men får melding om manglende data når jeg åpner "autopilot-vindu" på kartplotteren.

Jeg har også prøvd å koble til et Simrad vindinstrument og giver. Samme resultat, vises i nettverkslisten men ingen data.

Hva fa#¤#". gjør jeg galt?

Bårdp skrev 1 time siden:

Har du satt opp i plotteren hvilke data den skal sende til autopiloten?

Nei, det var for å kunne styre autopiloten fra plotteren. Mulig jeg må sette noen verdier for data inn/ut, men hva og hvor blir jeg ikke klok på (plotter er B&G Vulcan 9)

• 4 uker senere...

N2K burde være rett frem her, så lenge det er terminatorer på harnesset. 2 stk skal det være. Er det innebygget terminator i en enhet så skal det bare en terminator til. Det er mulig at det må søkes opp nye enheter i skjermen. Dette burde være utenom converteren, du skal ikke behøve å konvertere N2K signaler.

For NMEA0183 så er det seriell kobling med en spesifikk baud rate. Så du skal antakelig sette korrekt baud rate i Onwa converteren. Ofte 38.4K, men dette bestemmes av enheten som sender data. Det skal være WiFi på ESP32 enheten der, så tilkoblet den så skal du kunne bruke 192.168.4.1 IP og få opp konfigureringen i en nettleser. Så må du vite hvilken baud rate dataene sendes på, og muligens bestemme hva som skal videresendes over N2K. 

Sikkert noe jeg har oversett her, men om det ikke er en løsning enda så er det et sted å begynne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...